البوابةالرئيسيةس .و .جبحـثالتسجيلدخول

شاطر | 

اااااااااااانتباه.....ها قد بدأت أم المعارك

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4 ... 8 ... 14  الصفحة التالية
كاتب الموضوعرسالة
مولوتوف
الريشة الفضية للمنتدى
الريشة الفضية للمنتدى

محل الاقامة : .
الوظيفة : .

مُساهمةموضوع: رد: اااااااااااانتباه.....ها قد بدأت أم المعارك   السبت 04 أغسطس 2007, 4:34 am

أولا بالنسبة للأسم :

أنا أخترت الأسم ده من أكتر من شهر كنت عادي جدا مبشغلش بالي

بس حصلي حاجات في الشهر ده فوقتني شويه

بعد كده هتقولي مغيرتش الاسم ليه لاني ببساطه حبيته و تجنبا لتشبيه نفسي بأي عربي مكانته عاليه مهما فعلت لن اكون جزء منه وبعدين أنا فعلا حبيت الاسم

ثانيا البلد:

يا دكتور انا قلت و هقول تاني البلد مش هتتغير الا اما كل واحد فينا يوقن ويعرف انها مش هتتغير الا لما يبدأ بنفسه مش كل حاجه الحكومة والدولة

البلد دي لو بايظه يبقى احنا اكيد لينا دور

وبعدين لازم ابدأ بنفسي الأول أصلحها بعد كده اشوف غيري ولما يبقى المجتمع صح والحكومة ساعتها مش عجباك ابقى اتكلم

ثالثا:

كون المقاطعة مرحلة متقدمة أو متأخرة دي ممكن نختلف فيها

وبعدين المقاطعة و يا ريت تاخدها من جانب تشجيع الصناعات الوطنية برده مش الهدف النهائي والوحيد لأم المعارك وانما هي مجرد بداية

وأحب أفكرك أبدأ بنفسك أولا
وفي مقولة سمعتها أحب أقولك عليها :كونوا شعب عمر يول عليكم عمر

وشكرا.......ونتابع التقارير
مولوتوف
الريشة الفضية للمنتدى
الريشة الفضية للمنتدى

مُساهمةموضوع: رد: اااااااااااانتباه.....ها قد بدأت أم المعارك   السبت 04 أغسطس 2007, 5:38 am

تقرير (3) بعد رئيس الأركان وقائد كتيبة الجبهة

تم اصابة صاروخ بعيد المدى من طراز لتر كان متجها داخل البلاد وتأكد سقوط الهدف

ثم استخدمت الشظايا لتصنيع صاروخ وطني ايضا بعيد المدى و ايضا من طراز لتر ولكن أقوى

وأيضا تم اصابة هدف من طراز كنز و تاكد سقوط الهدف لكن الشظايا لم تستخدم فالهدف دمر تماما

ولازالت المعارك مستمرة على طول خط النار

والله الموفق
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: اااااااااااانتباه.....ها قد بدأت أم المعارك   السبت 04 أغسطس 2007, 11:02 am

لدي اقتراح سيدي القئد سير.........

لو كان في الإمكان نشتري بوسترات عليه قائمة المنتجات الواجب مقاطعتها...
ونزعها علي أصحاب البقالة القريبين مننا...

وبكده نكون أقمنا الحجة عليهم ....علشان ربنا لما يسألهم ما قاطعتوش ليه منتجات اليهود والأمريكان ما يكونش ليهم عذر....

ونكون عذرنا نفسنا أمام ربنا سبحانه وتعالي ...
في يوم كل واحد هيقول......... نفسي......... نفسي
x-man necrosis
فرسان الميديكال
فرسان الميديكال

الوظيفة : necrotic tisue

مُساهمةموضوع: رد: اااااااااااانتباه.....ها قد بدأت أم المعارك   السبت 04 أغسطس 2007, 1:01 pm

سير
اظاهر انك مفهمتنيش ومش ناوي
يا اما مواطن مطنش ومفهمكش اللي انا فهمتهوله
ووريته امثله بالعبيط حاجات لايف كده يبقي يحكيلك عليها

بس ارد عليك برضه
الاسم مش معضله انا كنت بديك مثال صغير وانا اول واحد بدي لنفسه المثال ده
وده جزء من ثقافه مترسخه مش اكتر
ياعم سيبك اسماء ايه وكلام فاضي ايه

بس انت بتقول ان البلد مش هتتغير غير لما كل واحد يوقن انه يبدا بنفسه
وحاجت كده
امال انا بقول ايه لازم نبدا بنفسنا ونصلح من بلدنا وبعدين نحارب اعدائنا ونكبدهم الخسائر اللي انت عاوزها
انت معني انك تبدأ تحارب بره بلدك وسايب بلدك يعاث فيها الفساد معناها كبير

معناها انك بتحارب وضهرك مش محمي

والله الكلام كتير بس الوقت قليل

ياعم ده احنا لو قا طعنا مثلا هنخسرهم كام ميه مليار مثلا

حجم التعامل الحكومي مع اي حد ايه وكام
ده مصر بتصدر لاسرائيل الحديد بتاع
الجدار الفاصل

احنا لو اتجهنا للجبهه الخارجيه والجبهه الداخليه مهلهله
معناها ان احنا بننضرب علي قفانا

وبعدين مش الهدف ان احنا نقاطع اي حاجه تضرنا
خلاص طب مندفعش ضرائب عشان دي بتروح للأمن المركزي اللي بيسحل المعارضين

شوف ربنا يوفقك في الموضوع ده وياريت نسمع اخبار حلوة
بس انا بسجل موقف بس
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: اااااااااااانتباه.....ها قد بدأت أم المعارك   السبت 04 أغسطس 2007, 3:41 pm

x-man second hand كتب:
سير
اظاهر انك مفهمتنيش ومش ناوي
يا اما مواطن مطنش ومفهمكش اللي انا فهمتهوله
ووريته امثله بالعبيط حاجات لايف كده يبقي يحكيلك عليها

بس ارد عليك برضه
الاسم مش معضله انا كنت بديك مثال صغير وانا اول واحد بدي لنفسه المثال ده
وده جزء من ثقافه مترسخه مش اكتر
ياعم سيبك اسماء ايه وكلام فاضي ايه

بس انت بتقول ان البلد مش هتتغير غير لما كل واحد يوقن انه يبدا بنفسه
وحاجت كده
امال انا بقول ايه لازم نبدا بنفسنا ونصلح من بلدنا وبعدين نحارب اعدائنا ونكبدهم الخسائر اللي انت عاوزها
انت معني انك تبدأ تحارب بره بلدك وسايب بلدك يعاث فيها الفساد معناها كبير

معناها انك بتحارب وضهرك مش محمي

والله الكلام كتير بس الوقت قليل

ياعم ده احنا لو قا طعنا مثلا هنخسرهم كام ميه مليار مثلا

حجم التعامل الحكومي مع اي حد ايه وكام
ده مصر بتصدر لاسرائيل الحديد بتاع
الجدار الفاصل

احنا لو اتجهنا للجبهه الخارجيه والجبهه الداخليه مهلهله
معناها ان احنا بننضرب علي قفانا

وبعدين مش الهدف ان احنا نقاطع اي حاجه تضرنا
خلاص طب مندفعش ضرائب عشان دي بتروح للأمن المركزي اللي بيسحل المعارضين

شوف ربنا يوفقك في الموضوع ده وياريت نسمع اخبار حلوة
بس انا بسجل موقف بس
طــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــيب
نعمل إيه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مولوتوف
الريشة الفضية للمنتدى
الريشة الفضية للمنتدى

مُساهمةموضوع: رد: اااااااااااانتباه.....ها قد بدأت أم المعارك   السبت 04 أغسطس 2007, 4:18 pm

x man

أنا قلتلك ان المقاطعة ليها جانب آخر لازم ننظر اليه وهو تشجيع الصناعات الوطنية ودى برده بيقوي الجبهة الداخلية

وبعدين المقاطعة دي وأنا قلتلك برده مجرد بداية لتصحيح الانسان و والعملية دي كنت أقصد بيها أم المعارك

فالمقاطعة ما هي الا بداية واقعية حماسية

أنا أصلح نفسي الأول وأنت تصلح نفسك الأول وهو يصلح نفسه الأول
وبعد كده نحط ايدينا في ايدين بعض ونزق لقدام

أما اني أكون بايظ وفلان بايظ وفلان بايظ هنيجي نزق العربية مش هتتحرك شبر

....................مواطن كلامك مظبوط بس لازم احنا نثبت رجلينا الاول ومنشتريش بعد كده اما تيجي تكلم التاجر هيوافق كلامك هواه لان البضاعة بدا بيعها يقل وهيسمه

وشكرا ...................
مولوتوف
الريشة الفضية للمنتدى
الريشة الفضية للمنتدى

مُساهمةموضوع: رد: اااااااااااانتباه.....ها قد بدأت أم المعارك   السبت 04 أغسطس 2007, 4:24 pm

نبأ عاجل
الاذاعة العسكرية
انقطعت أخبارنا عن الجبهة حيث ان التقارير العسكرية للمقاتلين لم تصل الى غرفة القيادة
هذا و يرجع خبراء عسكريون ذلك الى انشغال القوات بالقتال العنيف الممتد الآن على طول خط المواجهة
هذا وقد أعلن الجيش أيضا حاجته الى متطوعين
والله الموفق
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: اااااااااااانتباه.....ها قد بدأت أم المعارك   السبت 04 أغسطس 2007, 10:24 pm

من خط النار
الجبهه القتاليه
سياده رئيس الأركان (أطلب اذن القائد بالتحدث..)
موافق طبعا (بلطجه بقه..)
تم الإتفاق مع السنايبر /بيدو
على اغتيال (الطابور الخامس ) الجاثوث الذى اندس فى صفوفنا
كى يبث الإحباط فى عروقنا....ولكن (على مين يا تابع سيد.,.)
وبيدو الآن فى الطريق الى معقل الجاسوس اكس (الشهداء العريقه) وسيواتينا بالاخبار بعد ان يفرغ من مهمته العظيمه
بيدو..الجيش كله هيفتكرك فى مهمتك وهنعملك تمثال قريب جدا (جنب تمثال عبد المنعم رياض)
أما عن التقارير / سياده القائد
فللأسف مؤسفه
اكلمك الآن من بين الأنقاض
فقد هبط على بيتنا (4 صواريخ بيبسى من فئه الصاروخ 1 جنيه)
ولم أستطع منع أخى من الإتيان بهم
وقد راح ضحيتهم أم فلسطينيه و3 أطفال
(واحد دخل علاج طبيعى وقضاها شويبس وبيبسى كولا..)
وبكده النتيجه
4/13
لينا وافرحوا ياولاه
(سكت الكلام والبندقيه اتكلمت...
على ترنيمات عبد الحليم حافظ (اللى انا مش مقتنع بيها اساسا )
يغنى الجيش والحاله (اخر صهلله..)
________________________فى انتظار باقى التقارير من السريات الخاصه فى القرى
سلامووو(التحيه العسكريه للجيش
______________--
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: اااااااااااانتباه.....ها قد بدأت أم المعارك   السبت 04 أغسطس 2007, 10:32 pm

قرار عسكرى (2)
على قائد الكتيبه الجنرال / مواطن
تجنيد اجبارى للفرق الساكنه فى اراضينا(أإبناء كليه اون لاين)
فوجب عليهم المشاركه فى حمايه البلاد
جهاد الطلب والكفايه ينادينا..أطلقوا النفير وبوق الحرب يا رجال
فهل لنا من بعض المسعفات التى تعطينا الإمداد الطبى (عضوات كليه اون لاين)
__________-
الى اكس مان/ قائد الحمله الإحباطيه بالمنتدى
احنا حبينا نعمل حاجه..فعلا مقاطعين وبنفذ اللى بنادى بيه
وبنحاول ننشره
ونكبر الأوضه الصغيره ونعمل منها بلد كبيره
...انت بقه عملت ايه (بتقول كفايه وبتاع)
طب انت اشتركت فيها اساسا؟؟؟؟
عارف اضرار البلد واللى فيها ..ايوه وبعدين عملت ايه
ايه النتائج اللى وصلتلها ...بتتلكم برده وخلاص زى غيرك كتيير
___بص انت اعمل من ناحيه واحنا من ناحيه تانيه
بس اهم حاجه ننفذ
اصلاح داخلى واصلاح خارجى ..تأكد هنلتقى فى يوم من الأيام
ويبقى نضيف من بره وجوه(مع برسيل بالغسييل ..مفيش مستحيل...
تايد واريال لأ (مقاطعه يعنى)
بس كده وعليك رفع حاله الطوارئ واشتغل على شفره (موريس)
علشان تطلب من المخابرات بتاعتك انها تبعتلك طائره خاصه علشان تغادر ارضنا
وإلا تنضم لصفوفنا
ونبنى سوا
سلاموووو
just........illusion
عضو ذهبي
عضو ذهبي

محل الاقامة : home
الوظيفة : طبيبة باذن الله

مُساهمةموضوع: رد: اااااااااااانتباه.....ها قد بدأت أم المعارك   الأحد 05 أغسطس 2007, 2:27 am

جزاكم الله خير ياجماعة وربنا يزيدكم عزيمة

بس انا قصدي اتفهم غلط

كل الي قلته ان المنتجات دي مش بتدخل لامريكا او غيرها فلوس خلاص ولا ربع جنيه حتى تقريبا على ماعتقد

حاجة زى البيبسي موضوع زى الي دكتور لااف كان حاطه عن مراحل تصنيع البيبسي كلنا شفنا كلها بايدي مصرية الازايز من مصر والنظافة والتعبئة كله من مصر هيا بس فكرة عمل المنتج الي من برة وخلاص اتدفع حقها والعائد الي بيعود دلوقتى بيعود على المصريين وبس
دة الي كنت فاهماه

لكن لو المنتجات دي بتدخل ولو قرش واحد للامريكان وغيرهم يبقى لازم نقاطع لان زى مقلت يادكتور عليمي ربع على ربع يعملوا نصف وهكذا

اكيد هتفرق على المدى البعيد والحمد لله احنا عندنا مش بنتخدم المنتجات دي بس مش مسالة مقاطعة هيا جت بالصدفة وعلشان كمان منتجات البيبسي وغيرها كلها ضارة بس لو فعلا بتدخلهم فلوس فباذن الله نجدد النية وتكون بنية المقاطعة

وجزاكم الله خير جميعا
MKTemraz
" مشرف تكنولوجيا "

محل الاقامة : Behind You
الوظيفة : Ishte3'alah

مُساهمةموضوع: رد: اااااااااااانتباه.....ها قد بدأت أم المعارك   الأحد 05 أغسطس 2007, 3:51 am

الموضوع مهم بس
و رأي اليوشن عاجبني
بس الموضوع اكبر من كده بكتير
هوه اذا كنتم عايزين التطوير يبقى:
*نحاول نقلل شوية شوية من استخدامنا للمنتجات الاجنبية و نتحول شوية شوية للمنتجات المصرية او العربية او حتى اللي مش امريكية
*التطوير اساساه الاقتصادي
و اساسا الاقتصادي : سياحة - صناعة - زراعة - ايدي عاملة مدربة مؤهلة - تربية اقتصادية
و ده كله اساسه التربية و التعليم
و اساس التربية و التعليم الاسرة اللي فيها الاب و الام اصبحوا غير ملائمين للعصر او مش فاضيين لاولادهم
و المدرسة اللي الطالب فيها بيحشي دماغه منغير ما يفهم ولا كلمة و ده اساسه الوزارة و المدرس و الموجه و المدير و الطالب كجهود فردية و ده محتاج اقتصاد ناجح
و الكلية اللي اصبحت لا تختلف عن المدرسة حتى في الحياة الاجتناعية
بس هنا المسئول هو الوزارة و هيئة التدريس كلها و الطالب كمجهود فردي
الموضوع معقد و دي جهود فردية مشكورة بس التنظيم لازم يكون اكبر من كده

That's the time you must keep on trying

Smile, what's the use of crying ?!

You'll find that life is still worthwhile

If you just smile

MKTemraz
" مشرف تكنولوجيا "

محل الاقامة : Behind You
الوظيفة : Ishte3'alah

مُساهمةموضوع: رد: اااااااااااانتباه.....ها قد بدأت أم المعارك   الأحد 05 أغسطس 2007, 4:07 am

سوري يا جماعة أنا اتكلمت عن التطوير "بانطباع من الموضوع التاني" بس بالنسبة للمنتجات
أنا رايي معاكم

That's the time you must keep on trying

Smile, what's the use of crying ?!

You'll find that life is still worthwhile

If you just smile

µedicala
زائر

مُساهمةموضوع: رد: اااااااااااانتباه.....ها قد بدأت أم المعارك   الأحد 05 أغسطس 2007, 4:08 am

والله الموضوع جميل ياسير بس مقدرتش اخلصه مله قرايه بس قريت كلامك الى انت كاتبه فى الاول

وفهمته وبجد موضوع هايل وجميل وأنا معاكم باذن الله فى أىة حاجة

والموضوع هنثبته حالا إن شاء الله لانه يستاهل بجد

جزاك الله كل خير ومتحرمناش من الحاجات الجميله دى

وأحب أقوللك

قادمون

قادمون

قادمون
just........illusion
عضو ذهبي
عضو ذهبي

مُساهمةموضوع: رد: اااااااااااانتباه.....ها قد بدأت أم المعارك   الأحد 05 أغسطس 2007, 6:44 am

مواطن شووجااع كتب:

فتوى الدكتور يوسف القرضاوى

الجهاد اليوم فريضة للذين اغتصبوا أرضنا المقدسة ، مما ثبت بالكتاب والسنة وإجماع الأمة أن الجهاد لتحرير أرض الإسلام ممن يغزوها ويحتلها من أعداء الإسلام واجب محتم وفريضة مقدسة على أهل البلاد المغزوة أولاً ، ثم على المسلمين من حولهم إذا عجزوا عن مقاومتهم حتى يشمل المسلمين كافة.
فكيف إذا كانت هذه الأرض الإسلامية المغزوة هي القبلة الأولى للمسلمين ، وأرض الإسراء والمعراج ، وبلد المسجد الأقصى الذي بارك الله حوله ؟
وكيف إذا كان غزاتها هم أشد الناس عداوة للذين آمنوا ؟
وكيف إذا كانت تساندها أقوى دول الأرض اليوم ، وهي الولايات المتحدة الأميركية ، كما يساندها اليهود في أنحاء العالم ؟

إن الجهاد اليوم لهؤلاء الذين اغتصبوا أرضنا المقدسة ، وشردوا أهلها من ديارهم ، وسفكوا الدماء ، وانتهكوا الحرمات ، ودمروا البيوت ، وأحرقوا المزارع ، وعاثوا في الأرض فساداً ، هذا الجهاد هو فريضة الفرائض ، وأول الواجبات على الأمة المسلمة في المشرق والمغرب.
فالمسلمون يسعى بذمتهم أدناهم ، وهم يد على من سواهم ، وهم أمة واحدة ، جمعتهم وحدة العقيدة ، ووحدة الشريعة ، ووحدة القبلة ، ووحدة الآلام والآمال.
كما قال تعالى (إن هذه أمتكم أمة واحدة) الأنبياء ، (إنما المؤمنون أخوة) الحجرات.
وفي الحديث الشريف "المسلم أخو المسلم لا يظلمه ولا يسلمه ولا يخذله" رواه مسلم.
وها نحن نرى اليوم إخواننا وأبناءنا في القدس الشريف ، وفي أرض فلسطين المباركة ، يبذلون الدماء بسخاء ، ويقدمون الأرواح بأنفس طيبة ، ولا يبالون بما أصابهم في سبيل الله ، فعلينا نحن المسلمين في كل مكان أن نعاونهم بكل ما نستطيع من قوة (وإن استنصروكم في الدين فعليكم النصر) الأنفال ، (وتعاونوا على البر والتقوى) المائدة.
ومن وسائل هذه المعاونة مقاطعة بضائع العدو مقاطعة تامة ، فإن كل ريال أو درهم أو قرش أو فلس نشتري به سلعهم يتحول في النهاية إلى رصاصة تطلق في صدور إخواننا وأبنائنا في فلسطين.
لهذا واجب علينا ألا نعينهم على إخواننا بشراء بضائعهم ، لأنها إعانة على الإثم والعدوان.
فالشراء منهم يقويهم ، وواجبنا أن نعمل على إضعافهم ما استطعنا ، كما علينا أن نقوي إخواننا المرابطين في الأرض المقدسة ما استطعنا، فإن لم نستطع أن نقويهم ، فالواجب علينا إضعاف عدوهم.
فإذا كان إضعافهم لا يتم إلا بالمقاطعة ، فما لا يتم الواجب إلا به فهو واجب.
آن الأوان لأمتنا الإسلامية أن تقول "لا لأمريكا" والبضائع الأمريكية مثل البضائع الإسرائيلية في حرمة شرائها والترويج لها.
فأميركا اليوم هي إسرائيل الثانية ، ولولا التأييد المطلق ، والانحياز الكامل للكيان الصهيوني الغاصب ما استمرت إسرائيل تمارس عدوانها على أهل المنطقة، ولكنها تصول وتعربد ما شاءت بالمال الأميركي، والسلام الأميركي، والفيتو الأميركي.
وأميركا تفعل ذلك منذ عقود من السنين ، ولم تر أي أثر لموقفها هذا ، ولا أي عقوبة من العالم الإسلامي احتجاجاً على مواقفها المتحيزة الجائرة.
وقد آن الأوان لأمتنا الإسلامية أن تقول "لا لأمريكا" ولشركاتها ولبضائعها التي غزت أسواقنا ، حتى أصبحنا نأكل ونشرب ونلبس ونركب ما تصنع أميركا. ولقد قال علي رضي الله عنه "ثلاثة عدوك: عدوك ، وصديق عدوك ، وعدو صديقك".
وأميركا اليوم أكثر من صديق لعدونا ، إنها وصلت مرحلة الفناء في إسرائيل.

إن الأمة الإسلامية تبلغ اليوم ملياراً وثلث المليار من المسلمين في أنحاء العالم يستطيعون أن يوجعوا أميركا وشركاتها بمقاطعتها. وهذا ما يفرضه عليهم دينهم وشرع ربهم.
فكل مسلم اشترى من البضائع الإسرائيلية والأميركية ما يجد بديلاً له من دول أخرى، فقد ارتكب حراماً، واقترف إثماً مبيناً، وباء بالوزر عند الله ، والخزي عند الناس.
وأما الأخوة المسلمون الذين يعيشون داخل إسرائيل، أو داخل أميركا ، فهم مضطرون للتعامل معهم، وشراء سلعهم ومنتجاتهم، ولا يكلف الله نفساً إلا وسعها. والضرورات لها أحكامها.
ولكنها تقدر بقدرها ، وقد قال تعالى (فاتقوا الله ما استطعتم) التغابن. وقال رسوله الكريم "إذا أمرتكم بأمر فأتوا منه ما استطعتم" متفق عليه.

المقاطعة سلاح فعّال .. على المسلمين في داخل الولايات المتحدة أن يتعاملوا مع الشركات الأقل عداء للمسلمين، والأقل تعصباً وممالأة للصهيونية، وأن يقاطعوا ما أمكنهم الشركات المتحيزة للصهيونية.
كما يجب على العرب والمسلمين حيثما كانوا أن يقاطعوا كل الشركات المنحازة للصهاينة، والمساندة لإسرائيل، من أي بلد كانت، مثل (ماركس آند سبنسر)، ومن كان على شاكلته في تأييد الصهيونية، ومؤازرة دولتها (إسرائيل). إن المقاطعة سلاح فعال من أسلحة الحرب قديماً وحديثاً، وقد استخدمه المشركون في العهد المكي في محاربة النبي صلى الله عليه وسلم وأصحابه، فآذاهم إيذاء بليغاً، حتى أكلوا أوراق الشجر. كما استخدمه بعض الصحابة في محاربة المشركين في العهد المدني، كما روت كتب السيرة.

لما أسلم ثمامة بن أثال الحنفي رضي الله عنه، ثم خرج معتمراً، فلما قدم مكة، قالوا: أصبوت يا ثمامة؟ فقال: لا، ولكني اتبعت خير الدين، دين محمد، ولا والله لا تصل إليكم حبة من اليمامة حتى يأذن فيها رسول الله صلى الله عليه وسلم. ثم خرج إلى اليمامة، فمنعهم أن يحملوا إلى مكة شيئاً. فكتبوا إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم: إنك تأمر بصلة الرحم، وإن قد قطعت أرحامنا، وقد قتلت الآباء بالسيف، والأبناء بالجوع، فكتب رسول الله صلى الله عليه وسلم إليه أن يخلي بينهم وبين الحمل. وفي العصر الحديث رأينا الشعوب تستخدم سلاح المقاطعة في معاركها للتحرر من الاستعمار.
ولعل أبرز من فعل ذلك المهاتما غاندي في دعوته الشعب الهندي الكبير لمقاطعة بضائع الإنجليز، وقد كان لذلك أثره البليغ في حرب التحرير.

والمقاطعة سلاح في أيدي الشعوب والجماهير وحدها، ولا تستطيع الحكومات أن تفرض على الناس أن يشتروا بضاعة من مصدر معين. فلنستخدم هذا السلاح لمقاومة أعداء ديننا وأمتنا، حتى يشعروا بأننا أحياء، وبأن هذه الأمة لم تمت ولن تمون بإذن الله. على أن في المقاطعة معاني أخرى غير المعنى الاقتصادي. إنها تربية للأمة من جديد على التحرر من العبودية لأذواق الآخرين الذين علموها إدمان أشياء لا تنفعها، بل كثيراً ما تضرها، وهي إعلان عن أخوة الإسلام، ووحدة أمته، وأننا لن نخون إخواننا الذين يقدمون الضحايا كل يوم، بالإسهام في إرباح أعدائهم. وهي لون من المقاومة السلبية، يضاف إلى رصيد المقاومة الإيجابية، التي يقوم بها الأخوة في أرض النبوات، أرض الرباط والجهاد.

وإذا كان كل يهودي في العالم يعتبر نفسه مجنداً لنصرة إسرائيل بكل ما يقدر عليه، فإن كل مسلم في أنحاء الأرض مجند لتحرير الأقصى، ومساعدة أهله بكل ما يمكنه من نفس ومال.
وأدناه مقاطعة بضائع الأعداء.
وقد قال تعالى (والذين كفروا بعضهم أولياء بعض إلا تفعلوه تكن فتنة في الأرض وفساد كبير). وإذا كان شراء المستهلك البضائع اليهودية والأميركية حراماً وإثماً، فإن شراء التجار لها ليربحوا من ورائها، وأخذهم توكيلات شركاتها أشد حرمة وأعظم إثماً، وإن تخفّت تحت أسماء يعلمون أنها مزورة، وأنها إسرائيلية الصنع يقيناً.

إن الأمة الإسلامية في أنحاء الأرض مطالبة بأن تثبت وجودها، وغيرتها على مقدساتها، وبأن تعرف ما لها وما عليها، من صديقها ومن عدوها، ولا يجوز لها أن تستسلم للوهن واليأس، وتقبل السلام الجائر الذي تفرضه عليها الصهيونية المغتصبة.

يقول الله تعالى (فلا تهنوا وتدعوا إلى السلم وأنتم الأعلون والله معكم ولن يتركم أعمالكم) محمد.
وعلى أخواتنا وبناتنا من ربات البيوت دور كبير في هذه القضية لعله أهم من دور الرجل، لأن المرأة هي التي تشرف على طلبات البيت، وشراء ما يلزم له من السلع والأدوات، وهي الألصق بتوجيه البنين والبنات من الأطفال، وإشرابهم الروح الجهادية، وتوعيتهم بما يجب عليهم نحو أمتهم وقضاياها، وما يلزمهم نحو أعدائها وخصوصاً في مجال المقاطعة، وإذا وعي الأطفال ذلك التزموه بحماسة وقوة، وأصبحوا هم بعد ذلك الذين يوجهون الآباء والأمهات. وإني أدعو هنا كل المؤمنين بالله تعالى من المسيحيين ومن غيرهم، وكل المؤمنين بالقيم الأخلاقية، وكل الأحرار والشرفاء في العالم إلى أن يقفوا بجانبنا، وأن يساندوا الحق ضد الباطل، والعدل ضد الظلم، وأن ينتصروا للمستضعفين من الرجال والنساء والولدان الذين يسقط منهم كل يوم قتلى وجرحى في سبيل الله والدفاع عن حرماتهم ومقدساتهم. كما أهيب بالعمال في بلاد العرب والمسلمين وفي أنحاء الأرض، أن يناصروا الفلسطينيين في قضيتهم العادلة، ويغضبوا لهم، ويحتجوا على أصحاب القوة الغاشمة بما يقدرون عليه من تعطيل مصالحهم. وأخيراً أدعو الحكماء والعقلاء وأهل الخبرة في كل بلد، أن يكوّنوا اللجان التي تنظم المقاطعة، وتهيئ البدائل، وتتفادى السلبيات، وتستمر في توعية الجماهير، حتى تعلو كلمة الحق، ويزهق الباطل (إن الباطل كان زهوقا)، (وقل اعملوا فسيرى الله عملكم ورسوله والمؤمنون، وستردون إلى عالم الغيب والشهادة، فينبئكم بما كنتم تعملون).

جزاك الله خير على المجهود دة
انا والله مكنتش مستنية اكتر من فتوة من عالم جليل زى القرضاوي واراحت قلبي الحمد لله وقادمون معكم باذن الله
مولوتوف
الريشة الفضية للمنتدى
الريشة الفضية للمنتدى

مُساهمةموضوع: رد: اااااااااااانتباه.....ها قد بدأت أم المعارك   الأحد 05 أغسطس 2007, 2:40 pm

تقرير القيادة
الإذاعة العسكرية
أكدت القيادة العسكرية قبولها للمتطوعين الجدد.في أم المعارك..وأنها ستسرع في إرسالهم إلى الجبهة
MKTemraz
Illusion
Medicalawy
هذا وقد تسبب هذا الخبر في رفع الروح المعنوية للمقاتلين على الجبهة
وننتظر التقارير الإخبارية للمقاتلين الجدد
...................................................
تقرير الجبهة
الإذاعة العسكرية
لازالت قواتنا تقاتل على طول خط المواجهة و بروح معنوية عالية جدا بعد وصول خبر انضمام المتطوعين الجدد
هذا ويقوم رئيس الأركان بمجهود جبار على الجبهة
أما قائد كتيبة الجبهة فانقطعت أخباره بعد معركة عنيفة جدا في الكيلو 22 نرجو ان يكون غير مصاب
...............................................
تقريري
تم إصابة هدف من طراز لتر وتأكد إسقاطه والحمد لله
..............................................
قادموووون بإذن الله لا محالة
والله الموفق
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: اااااااااااانتباه.....ها قد بدأت أم المعارك   الثلاثاء 07 أغسطس 2007, 7:15 am

أمل تدفق فى عروقى يبعث العزم الوطيد .. هذه أخى دعوة الإسلام تزحف من جديد

وتظل تمعن فى التقدم لاتبالى بالعبيد .. فغدا سنرجع مجدنا ونعيد ماضينا التليد

ومع إنطلاق النور فى الفجر الوليد .. صوت المؤذن سوف يعلو هاتفا الله أكبر

كى لاننسى!!
SUN SHINE
|مشرف|
|مشرف|

محل الاقامة : واقف على بابك ماتردنيش يارب(يارب سامحنى )
الوظيفة : اللهم أعنا على ذكرك وشكرك وحسن عبادتك

مُساهمةموضوع: رد: اااااااااااانتباه.....ها قد بدأت أم المعارك   الأربعاء 08 أغسطس 2007, 10:58 am

المعركه ضاريه
والاصابات بالغه
ولكن هناك امل
والمحاولات شغاله
هناك الان معركه على مستويين :داخلى وخارجى
يتم الان التحكم فى الجبهه الداخليه
ومحاولات فى الجبهه الخارجيه
والمعركه شرسه
وتم استبدال البيبيسي بال:سبورت,و عصير التفاح(الجبهه الداخليه تم اقناعها)

وفقنا يا الله لما تحب وترضي
x-man necrosis
فرسان الميديكال
فرسان الميديكال

مُساهمةموضوع: رد: اااااااااااانتباه.....ها قد بدأت أم المعارك   الخميس 09 أغسطس 2007, 1:19 pm

ذره صاوصاويكا كتب:
الى اكس مان/ قائد الحمله الإحباطيه بالمنتدى
احنا حبينا نعمل حاجه..فعلا مقاطعين وبنفذ اللى بنادى بيه
وبنحاول ننشره
ونكبر الأوضه الصغيره ونعمل منها بلد كبيره
...انت بقه عملت ايه (بتقول كفايه وبتاع)
طب انت اشتركت فيها اساسا؟؟؟؟
عارف اضرار البلد واللى فيها ..ايوه وبعدين عملت ايه
ايه النتائج اللى وصلتلها ...بتتلكم برده وخلاص زى غيرك كتيير
___بص انت اعمل من ناحيه واحنا من ناحيه تانيه
بس اهم حاجه ننفذ
اصلاح داخلى واصلاح خارجى ..تأكد هنلتقى فى يوم من الأيام
ويبقى نضيف من بره وجوه(مع برسيل بالغسييل ..مفيش مستحيل...
تايد واريال لأ (مقاطعه يعنى)
بس كده وعليك رفع حاله الطوارئ واشتغل على شفره (موريس)
علشان تطلب من المخابرات بتاعتك انها تبعتلك طائره خاصه علشان تغادر ارضنا
وإلا تنضم لصفوفنا
ونبنى سوا
سلاموووو

شوف عزيزي البتنجان عليمي
انا كنت بوضح صورة واظن وضحت لسير في موضوع اسمه هتعملوا ايه

ده اولا

ثانيا احنا مجموعه يعني من حق كل واحد يوضح رأيه عشان يبقي عندنا نظرة شامله
عشان وعشان وووو............
مأكثر الكلام ولكن هه
يلا الواحد بيتعلم من الدنيا دي

انته بتقول انته عملت ايه

انا مش هقول لان انا معملتش حاجه من اللي انا أاملها للبلد دي
بس بعافر يا عليمي وممكنابيني وبينك أقولك

بس حماسكم برافوا عليه

بس ابقي شوف برنامج البيت بيتك فقرة الرسائل
هتلاقي كل مشكله واح في الحياه انه يجيب كرسي متحرك
ومحمود سعد قال موقف هزني

ان زوجته كانت بتعمل حوار مع عائله معدمه
بتاكل مكرونه كل يوم

فبتسأل طفل انته نفسك في ايه
قالها في مكرونه

عارف ليه لانه مشبعش من المكرونه

هل تظن ان شعب مصر ومعظمه من الفقراء

يهتم بمثل هذه التعقيدات السياسيه
ياعزيزي البلد السوس ماشي فيها

رجعنا لعصر الخمسه في الميه
ايام البشاوات
والاقطاع الزراعي

شوف انا مبحبطش حد

بس بسجل موقف بس

وربنا يوفققكم واشوف الشركات دي خسرانه كلها

والطيارة وصلت عليمي
باي
Terminator
عضو جديد
عضو جديد

محل الاقامة : The Future
الوظيفة : Terminator of the Terminators

مُساهمةموضوع: رد: اااااااااااانتباه.....ها قد بدأت أم المعارك   الخميس 09 أغسطس 2007, 2:13 pm

ليلة سقوط بغداد..........................

x-man necrosis
فرسان الميديكال
فرسان الميديكال

مُساهمةموضوع: رد: اااااااااااانتباه.....ها قد بدأت أم المعارك   الأحد 12 أغسطس 2007, 8:25 pm

العميل اكس مان يعلم مسؤليته عن انقطاع الاتصال بجميع القوات المتحاربه

ويهدد القياده العامه للجيش بأنهم علي رأسس قائمه الاغتيالات

جاري تنفيذ المهمه الثانيه بعد تفجير برج الاتصالات وعزل الوحدات المقاتله
just........illusion
عضو ذهبي
عضو ذهبي

مُساهمةموضوع: رد: اااااااااااانتباه.....ها قد بدأت أم المعارك   الأحد 12 أغسطس 2007, 10:51 pm

بسم الله الرحمن الرحيم
كنت عايزة اقول حاجة ياجماعة طالما احنا بنقاطع وعندنا مبدا اننا نقاطع اي شيء بيعود بولو قرش لليهود والامريكان يبقى نقاطع سبورت كمان ومنتجات شويبس لانهم بيستوردوا المادة الخام والكولا من برة فياريت نقاطعهم وبلاش المشروبات دي لانها مضرة صحيا كمان
x-man necrosis
فرسان الميديكال
فرسان الميديكال

مُساهمةموضوع: رد: اااااااااااانتباه.....ها قد بدأت أم المعارك   الإثنين 13 أغسطس 2007, 1:38 pm

تقرير رقم اتنين
تم اصابه سلاح الفرسان بالجمرة الخبيثه

مما نتج عنه انسحاب القوات الي ماوراء الحدود الدوليه
وجاري التجهيز لهجوم اخر بعد قصف مركز الققياااده

ومازالت مخابراتنا تجمع التحريات ععن جميع اعضاء المجلس المتمردين وجاري تصفيتهم
I`ll miss my dear friends
|مشرف|
|مشرف|

الوظيفة : -

مُساهمةموضوع: رد: اااااااااااانتباه.....ها قد بدأت أم المعارك   الإثنين 13 أغسطس 2007, 6:48 pm

أنا لسة قارية الموضوع
الحمد لله أنا بقالى فترة مقاطعة و معاكوا ان شاء الله
http://www.manhag.net/ola/files.php?cat=35
مولوتوف
الريشة الفضية للمنتدى
الريشة الفضية للمنتدى

مُساهمةموضوع: رد: اااااااااااانتباه.....ها قد بدأت أم المعارك   الإثنين 13 أغسطس 2007, 8:14 pm

تقرير عسكري ........ غرفة العمليات
الإذاعة العسكرية
لازالت المعارك الضارية مستمرة على هذه الجبهة على طول خط المواجهة
وتشير الأخبار القادمة من الجبهة إلى أن قواتنا تواجه هجوما ضاريا من العدو وأنها خسرت العديد من المناطق الحصينة والقوية التي استولت عليها من العدو
كما أكدت مصادرنا بالجبهة فقد الكثير من قواتنا خلال القتال و أن أعداد قواتنا لا تقارن بقوات العدو
إلإ أن الروح المعنوية للقوات التي لازالت تقاتل عالية جدا ولا تهاب عتاد و قوة العدو العاتية
لذلك قررت قيادة الجيش مد القتال على خط امدادات الحاجة الساعة لحين القضاء عليه تماما لمدة اسبوعين قد يتم خلالهما اختيار خط آخر إذا نجحنا في القضاء على الأول
لازلنـــــــــــــــــــــــــا في حاجة لمتطوعين
..................
أما بخصوص انقطاع الاتصال لفترة فكان ذلك بسبب القصف العنيف للعدو خلف خطوط تمركز قواتنا الباسلة والذي أدى إلى انقطاع خطوط الاتصال مع قواتنا المقاتلة
...........................
فرمان عسكري
تم تنحية كل من المقاتلين التالي ذكر أسمائهم وذلك بصورة مؤقتة وإخلائهم من الجبهة فورا حتى الانتهاء من مهمتهم الحالية (الامتحانات )على أن يعاودوا القتال في مراكزهم السابقة بصورة رسمية عقب انتهاء مهمتم الحالية التي هي أولى لبناء الأمة في الوقت الحالي ربنا معاكم
هذا وتشكرهم قيادة الجيش على جهودهم القتالية وهم:
Amr hamdy
مواطن شووجاع
Illusion
…………………
تحية خاصة للمقاتلين الأبطال:
رئيس الأركان و قائد كتيبة الجبهة الذين انقطعت الاتصال بهما نرجو أن يكونوا سالمين
Sun shine
Illusion
Amr hamdy
MKTemraz انقطع الاتصال به أيضا
Medicalawy كذلك
Gowyreya المقاتلة القديمة

......نرجو أن يكون الجميع سالمين
..............................................................
أما بخصوص التهديد باغتيال قيادات الجيش
يبدوا أنه لم يلاحظ عدم مهابتنا
شهدنا الوغى و طحنا بين رحاها.....فلم نعد نعيرُ للموت بالا
فالقيادة العامة تحب أن تبلغ المهدد بانتظارها له
..........................أمتي لا تهابي أنا أعطيكي شبابي
..........................أمتي لا تهابي أنا أفديكي بدمي
.....................................................
والله الموفق
مولوتوف
الريشة الفضية للمنتدى
الريشة الفضية للمنتدى

مُساهمةموضوع: رد: اااااااااااانتباه.....ها قد بدأت أم المعارك   الإثنين 13 أغسطس 2007, 8:18 pm

illusion of love كتب:
بسم الله الرحمن الرحيم
كنت عايزة اقول حاجة ياجماعة طالما احنا بنقاطع وعندنا مبدا اننا نقاطع اي شيء بيعود بولو قرش لليهود والامريكان يبقى نقاطع سبورت كمان ومنتجات شويبس لانهم بيستوردوا المادة الخام والكولا من برة فياريت نقاطعهم وبلاش المشروبات دي لانها مضرة صحيا كمان

مركز المخابرات هيدرس موضوع شويبس ده كويس بإذن الله وسيبلغ بالتقرير في أقرب وقت ممكن

...والواضح كده ان احنا هنقضيها عصير بس مفيش مشكلة

..................بس ركزي انتي بس في مهمتك الحالية ومستنينيك بعدها ربنا معاكوا كلكم يا بناة الأمة (إن شاء الله) يا أبطال......

اااااااااااانتباه.....ها قد بدأت أم المعارك
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 3 من اصل 14انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4 ... 8 ... 14  الصفحة التالية