البوابةالرئيسيةس .و .جبحـثالتسجيلدخول

شاطر | 

طيب هم عبروا عن رأيهم قدام الناس كلها طيب واحنا

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
لعله خير
عضو ذهبي
عضو ذهبي

محل الاقامة : هناك
الوظيفة : house officer

مُساهمةموضوع: طيب هم عبروا عن رأيهم قدام الناس كلها طيب واحنا   الأربعاء 09 فبراير 2011, 7:17 am

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

طبعا كلنا متابعين اللي بيحصل في مصر وكلنا فخورين ومعجبين بالشباب دول اللي كسروا حاجز الخوف اللي جواه كل واحد فينا وعبروا عن نفسهم وطالبوا بحقوقهم من غيرخوف

طيب هم راحوا وخرجوا وشاركوا في الثورة وعبروا عن رايهم بكل حرية عشان ياخدوا حقوقهم وحقوق البلد دي

واحنا في مننا كتير كان نفسه يشارك معاهم بس ماقدرش ياما اهله منعوه او مايقدرش يوصل للناس دي عشان اللخبطة اللي في البلد والمواصلات الصعبة او لاسباب تانيه ربنا العالم بيها فاكتفي دورنا علي الدعاء ليهم وللبلد ومتابعة الاحداث

دلوقتي عايزة اعرف من كل واحد مقدرش يروح ويشارك شايف نفسك تقدر تشارك معاهم ازاي لانقاذ الوطن وانقاذ انسانيتنا , شايف ازاي تقدر تغير بجد عشانك وعشان بلدك

ايه اقتراحاتك , وايه اللي اتغير جواك بعد اللي حصل , وايه العهود اللي اخدتها علي نفسك عشان البلد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
دكتورة وخلاص
عضو فعال
عضو فعال

محل الاقامة : في بيتنا
الوظيفة : دكتوره باذن الله

مُساهمةموضوع: رد: طيب هم عبروا عن رأيهم قدام الناس كلها طيب واحنا   الأربعاء 09 فبراير 2011, 3:13 pm

كل اللي بقدر اعمله اني بدعيلهم ان ربنا يثبتهم
بتابع الاخبار بتاعتهم دايما
بحاول ادافع عنهم لان في ناس كتير معتقده انهم هما سبب الفوضي في مصر,وان اقتصاد مصر بيتاثر بسببهم وكأنه قبل كده كان زي الفل و وكأن الثوره هي اللي دهورت الاوضاع
كمان بالنسبه للانترنت نفس الحكايه لان بتلاقي ناس بتشوه صوره الثوره بحاول اغير ده
بجد بدات احس اني لازم اكون ايجابيه
اكيد ده مش كفايه
بس انا مش عارفه اعمل ايه
M.A.Ganainy
عضو ذهبي
عضو ذهبي

محل الاقامة : lazio
الوظيفة : lazio lover

مُساهمةموضوع: رد: طيب هم عبروا عن رأيهم قدام الناس كلها طيب واحنا   الأربعاء 09 فبراير 2011, 6:13 pm

انا شايف انو اولا : كل واحد يقوم بواجبه من موقعه يعني

احنا كطلبة مفروض علينا نزاكر كويس لانو احنا بنعد نفسنا لبكره .. احنا اللي هنمسك البلد دي

بكرة .. لازم نكون جهزين للمسئولية دي .. غير كده كل واحد شغال يرجع شغله عشان البلد دي

لازم تقف على رجلها من تاني .. و هي مش هتقف على رجليها الا بسواعد ابنائها المخلصين

ثانيا : الدعاء للبلد بالامن و الامان و الحرية و زوال الظلم و الفساد و ان يولي الله امورنا خيارنا

ثالثا : انو طبعا نتابع الاحداث اللي بتحصل لانو دي امتنا اللي تهمنا امرها و لازم نحاول نفهم

الدنيا حاولينا ماشية ازاي .. عشان نمشي في الطريق الصحيح و منديش فرصة لاي حد انو يضللنا

او سوري يعني يسوقنا من جديد

رابعا : كل واحد له صوت و له قلم ( كي بورد ) .. يتقى الله فيما يلفظ من قول و ليقل خيرا او ليصمت

خامسا : الخروج لميدان التحرير تخرج و لا لا ... دي وجهة نظر شخصية بحته .. انا نفسي بختلف

فيها مع نفسي من آن الى آن .. دي متروكة لكل واحد حسب رؤيته الشخصية

_ _ _ _

انا مش عارف اذا كان ده كافي و لا لا .. بس على الاقل الاربع حجات الاولانية دول لازم اكون متأكد انو بعملهم كل يوم

_ _ _ _

موضوع كوبس شكرا عليه بس يا ريت نسمع اراء اكتر من الناس .. وشكراا
Dr.mohammedyakout
عضو ذهبي
عضو ذهبي

محل الاقامة : In My Dreams
الوظيفة : دكتور باذن الله

مُساهمةموضوع: رد: طيب هم عبروا عن رأيهم قدام الناس كلها طيب واحنا   الأربعاء 09 فبراير 2011, 6:19 pm

e]]شكرا جداااا يادكتورة علا على الموضوع
انا شخصيا كانت فكرة الموضوع فى دماغى عن ايه اللى ممكن نقدمه بعد اللى حصل واللى بيحصل
انا شخصيا عملت حملة تبرع بالدم عشان ازمة الدم اللى كانت موجودة
نفسى اعمل حاجات تانية اقدر افيد بيها بس مش عارف اعمل ايه
مع العلم انى مش مؤيد اطلاقا للخروج لميدان التحرير فى الوقت الحالى

[/b]
عاشـ المستحيل ـقة
:: المشرف العام للمنتدي الدراسي ::

محل الاقامة : Brain
الوظيفة : مجند على ارض المعارك

مُساهمةموضوع: رد: طيب هم عبروا عن رأيهم قدام الناس كلها طيب واحنا   الأربعاء 09 فبراير 2011, 8:52 pm

دكتورة علا ... بارك الله فيكِ ...

موضوع فى وقته فعلاً ....

دكتور M.A.Ganainy جزاه الله كل خير

وضح نقاط بالفعل هى الاساس والمهمة فى الوقت الحالى ...

اقتباس :
انا شايف انو اولا : كل واحد يقوم بواجبه من موقعه يعني

احنا كطلبة مفروض علينا نزاكر كويس لانو احنا بنعد نفسنا لبكره .. احنا اللي هنمسك البلد دي

بكرة .. لازم نكون جهزين للمسئولية دي .. غير كده كل واحد شغال يرجع شغله عشان البلد دي

لازم تقف على رجلها من تاني .. و هي مش هتقف على رجليها الا بسواعد ابنائها المخلصين

ثانيا : الدعاء للبلد بالامن و الامان و الحرية و زوال الظلم و الفساد و ان يولي الله امورنا خيارنا

ثالثا : انو طبعا نتابع الاحداث اللي بتحصل لانو دي امتنا اللي تهمنا امرها و لازم نحاول نفهم

الدنيا حاولينا ماشية ازاي .. عشان نمشي في الطريق الصحيح و منديش فرصة لاي حد انو يضللنا

او سوري يعني يسوقنا من جديد

رابعا : كل واحد له صوت و له قلم ( كي بورد ) .. يتقى الله فيما يلفظ من قول و ليقل خيرا او ليصمت

بالنسبة ليا ... دا ثانى يوم ليا تفكير بالورقة والقلم بصراحة ... نظراً لظروف مرضية ...

اضافة لدكتورM.A.Ganainy

ربنا يسهل فى حاجة هشترك فيها وربنا يسهل فعلاً واقدر أشارك فيها ... بالطيب ...

وبعض الامور الاخرى ... لسه بظبطتها وربنا يسهل واقدر ارتبها صح ... على المستوى الشخصى حالياً

بالنسبة لنزول ميدان التحرير ... امور اخرى فى العالم السياسى

الوقت الحالى ... مقدرتش اقول حاجة ... لان محتاجة اسمع صوت تفكيرى

وافكر بهدوء واشوف دماغى عارفة الحصل وفاهمها ولا لأ ؟؟

لازم اديها وقت تقارن عصور اخرى " لان التاريخ بعيد نفسه " واشوف واحلل الاحداث

بطريقة هادية ...

يمكن حد يقول هو احنا لسه هنفكر ونحلل .... هذا شئ خاص بيا مش هفرضه عن الناس ...

بس عشان اعرف اعدل بشئ صحيح اعرف عدوك جيداً لتتمكن من طعنه ...

يمكن دا تانى يوم ليا فى التفكير ... ولكن مصدومة من الافكار المحيطة بينا ...

باذن الله هكمل المشوار الـ بدأته النهاردة ... وربنا يبارك لنا فى الوقت ...

(( بس ياريت ... محدش يصدق كل حاجة بتتقال على طول ... ويبدأ ينظم دماغه بالتفكير السليم ... وقبل كل شئ ... ابدا بالتجديد النية الصادقة ))

بالتوفيق

عذراً ... لن أتحدث عنها ...
مُجند على أرض المعارك ...
مازال هناااااااااااااك أمل ...
http://www.islamway.com/index.php
tota_tota
عضو مميز
عضو مميز

الوظيفة : banootah

مُساهمةموضوع: رد: طيب هم عبروا عن رأيهم قدام الناس كلها طيب واحنا   الجمعة 11 فبراير 2011, 7:37 am

طبعا اراء كل الناس ممتازه فعلا وايجابيه
بس زمان كان كل واحد يسرق ويقول اشمعنا انا ما الكل بيسرق تدمر الممتلاكات العامه زى المدرجات وغيرها وتقول اشمعنا انا هى جت عليا؟

انا حاسه ان الوضع دلوقتى مختلفش معظم اللى فى الميدان مازلين بيقولوا اشمعنا انا انزل اتفرج
يوم ما الناس سرقة ونهبت كل واحد معدى قال جت عليا ما الكل بيسرق

انا حاسه ان افى ناس بقت صم بكم عمى لا يفقهون فى دماغهم حاجه هى اما بلاش
انا بجد بحترم كل اللى نزل وغير واتمنيت انى كنت ابقى معاهم بس الناس دلوقتى مش بتسمع بتتكلم بس بتطلب بس بقى السبيل الوحيد هو الترهيب بقى الكل بيحرق ويدمر

متهيالى اللى المفروض كل واحد يعمله فى الوقت دا انه يشغل عقله ايه اصلح بلاش كل واحد يمشى ورا شعار حد واننا نتحلى بالصبر شويه لحد ما الامور تبان مين بجد اللى بيحب البلد ومين اللى مع النظام
واللى مع النظام دا يعنى دى حاجه فى دمه يعنى هو قلب على النظام دلوقتى قراءة للمستقبل ان جاى نظام جديد
وهيعمل نفس الحكايه مع النظام الجديد
وتانى حاجه ان كل واحد ميباقش ثورى وبس كل اللى عاوزه هتاف ورفض وتغيير من غير ما يكون عارف هو بيهتف بايه ولا بيرفض ليه ولا هيغير ايه

وبلاش سياسة عاش الملك مات الملك

انا مملكش ان اقول لحد انت صح او انت غلط بس متهيالى لو كل واحد عاوز يعرف هو صح او غلط يفكر بخياله شويه ايه اللى ممكن يحصل بعد التغير كل الناس بتفكر فى لحظه واحد لكن لو كل واحد حاول انه يدرك كل جوانب اى موضوع بحياديه بعيد عن عواطف وتاثيرات اكيد هيوصل للشىء الصح اللى يفضل مقتنع بيه طول عمره

محدش فينا يعرف الغيب لكن بنحاول ناخد بالاسباب اللى تخلى ربنا يحفظنا ويمنع اى ضرر لينا

طيب هم عبروا عن رأيهم قدام الناس كلها طيب واحنا
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1