البوابةالرئيسيةس .و .جبحـثالتسجيلدخول

شاطر | 

ازاى تتخلص من أطنان الكتب اللى عندك

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
أمانى زايد
عضو مميز
عضو مميز

محل الاقامة : any where&every where
الوظيفة : thinking about

مُساهمةموضوع: ازاى تتخلص من أطنان الكتب اللى عندك   الأربعاء 04 أغسطس 2010, 12:46 pm

طبعا العنوان موضح نفسه

أنا هسردلوكوا الطرق التقليدية وهقولكوا عيوبها
أولا بالنسبة لحد الكتب عادى بالنسبة له
أول حاجة هيحطها طبعا فى كرتونة كبييييييييييييييييرة عشان تشيل وبعدين هيحطها اما تخت السرير أو فوق الدولاب
بس تخيل ان الحاجة قامت بحملة تنضيف مفاجئة بما ان العيد قرب(كل سنة وأنتو طيبين )وطبعا مسيييييييييح تخيل كده الكتب اللى تحت السرير هيجراله ايه؟؟؟؟
ولا تخيل ان فى فار ابن حلال بيتلذذ بكتب طب طلع فوق الدولاب يلترى ايه اللى هيحصل؟
ثانيا بالنسبة لحد قرفان من الكتب أكيد هيحرقها بس طبعا هيطلع ثانى أكسيالكربون وبما ان دى الكتب بتاعتنا أكيد هيطلع أول أكسيد الكربون وأنتو عارفين الباقى
فى ناس بقى تفكيرها استثمارى كيلو الكتب ياجماعة تقريبا كان ب40 قرش يابلاش والله واحنا كتبنا بتوزن جامد يعنى ممكن يطلعلك فى الليلة 6 جنيه بس مش حرام تكون شاريها ب600 جنيه وأكتر وتبيعهم ب6 جنيه مفيش نسبة أساسا
وفوق كل ده وده نسيتوا حاجة مهمة جداااااااااااااااااااااااا
الكلام ده طبعا مش لكل الناس بالنسبة للناس اللى بعد الكلية هيبقى فيها صحة لدراسات عليا هتعوز الكتب دى تانى للتمهيدى وخلافه طبعا زى ماقلت مش لكل الناس
كده تقريبا قفلنلكوا كا الطرق طب نعمل ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
هقولكوا على طريقة أحلى
زى مالسه قايلة بنشترى الكتب ب600 جنيه ويمكن أكتر المبلة طبعا مش هين بالنسبة لناس
طب ليه منفكرش ان احنا ممكن نوفر عليهم المبلغ ده وطبعا أنتو عارفين الكتب متغيرتش من ساعة الكلية مااتفتحت تقريبا
بجد ياجماعة هتبقى خير كتير لينا فعلا وبس مش كده
الموضوع ده مش هيتضمن الناس اللو مش هتقدر تشترى الكتب فى كمان حاجة مهمة
وبرضه الكلام ده مش لكل الناس الناس اللى بتحب تذاكر من أول السنة زى ماقلت مش كل الناس وبعا الكتب بتتأخر جدا برضه ممكن ياخدوا الكتب من عندنا
زالموضوع هيتبع مبدأ فيد واستفيد يعنى لو حد فى 4 يدينى كتب 3 وياخد كتب 4 وكده يعنى يعنى الموضوع فيه افادة للجميع
ومش عايزين بقى شغل تهييييييييييييييييس والناس اللى بتحب تضرب على فلوس الكتب
المشروع ده هنعمله طبعا تبع مكتبة الميديكال
وكمان نقطة مهمة جدا
الموضوع مش هيقتصر على الكتب وبس
طبعا معظمنا بياخد كورسات وبرضه مش كل الناس بتكتب ورا الدكتور بخط جميل وما الى ذلك وفى ناس ببتعمل ملخصات وطرق جديدة فى المذاكرة ليه برضه غيرنا ميستفدش منها والناس اللى خايفة من الحسد هنشيل أساميها من عليها ودى ممكن تعتبروها Helper Library
وأنا عن نفسى متبرعة
أولا كتب السنين اللى فاتت ومتخافوش نضييييييييييييييييفة جدا
ثانيا كشاكيل الأناتومى والفارما والباثولوجى ووالله فى ناس ذاكرت منها وجابت امتياز وأنا عن نفسى جبت فيهم امتياز بس للأمانة العلمية كنت بذاكر من الكتب وهما وسيلة مساعدة
سورى ان كنت طولت بس فى الآخر مش عايزة ردود الموضوع جميل والكلام ده أنا عايزة اللى يرد يقولى لاما هيدينى لاما هياخد منى
بسمة فجر
|مشرف|
|مشرف|

محل الاقامة : بيت زوجي
الوظيفة : طبيبة جديدة

مُساهمةموضوع: رد: ازاى تتخلص من أطنان الكتب اللى عندك   الأربعاء 04 أغسطس 2010, 12:54 pm

الفكرة جامدة يا أماني

بس احنا لسة بنذاكر

GOOOOOOOOOOOOOOOOOON

●●●

مع كل مرة قراية حسنها يزداد
والآية تجرى تسلم أختها الراية
من غير نهاية وحتى الوقف مش معتاد
وبكرة أيامنا تبقى حكاية ورواية
http://www.goodwayinlife.com/forum/index.php
دكتور شاطر
|مشرف|
|مشرف|

محل الاقامة : أرض الله
الوظيفة : من رزق الله

مُساهمةموضوع: رد: ازاى تتخلص من أطنان الكتب اللى عندك   الأربعاء 04 أغسطس 2010, 5:57 pm

فكرة بجد جميلة والله

وانا مستعد اخد الكتب اللى مغلباكم دى

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

لا بجد.....فكرة جميلة والله

ومستعد أشارك ان شاء الله

بس برده الفكرة او التوضيح لسه مش كامل

ياريت تصور عملى تطبيقى أوضح

ممكن؟؟
http://www.islamweb.net
Dr,Gwyly
:: الريشة الذهبية للمنتدى::
:: الريشة الذهبية للمنتدى::

الوظيفة : Dr,Gwyly

مُساهمةموضوع: رد: ازاى تتخلص من أطنان الكتب اللى عندك   الأربعاء 04 أغسطس 2010, 10:05 pm

فكرة جميله يا امانى ..
بس فعلا محتاجين توضيح اكتر للى هايحصل للكتب من ساعه لما تروح مكتبه الميديكال
وان شاء الله معاكى

أمانى زايد
عضو مميز
عضو مميز

مُساهمةموضوع: رد: ازاى تتخلص من أطنان الكتب اللى عندك   الخميس 05 أغسطس 2010, 12:45 pm

طبعا فى الأول أنا كنت عايزة بس أطرح الفكرة عشان الناس اللى حابة تشارك معانا فى الموضوع

وبالنسبة لتفاصيل الموضوع
طبعا الاعلان اللى على المنتدى مش هنكتفى بيه وهيكون فى دعايا تانية ان شاء الله فى الكلية ومش هنستنى على مايعتمدوا الأسرة تانى والكلام الكتير ده
ان شاء الله هنطرح الفكرة على د.الخالق وهنحاول ناخد تصريح بالموضوع ده من أول أسبوع
وبالنسبة للموضوع نفسه هيكون فى قايمتين واحدة بأسماء الناس اللى على استعداد انهم يتبرعوا بالكتب وقايمة تانية بأسماء الناس اللى محتاجة الكتب
وطبعا القايمتين وبالذات قايمة الناس اللى محتاجة هتكون مع واحد بس للسرية
طب هيوصلولنا ازاى؟؟؟؟؟؟؟؟؟
طبعا بقت حاجة سهلة
أولا على المنتدى ممكن أى حد عايز يشارك يبعت رسالة خاصة باسمه ورقمه والكتب اللى محتاجها أو مستغنى عنها
وهيكون فى طبعا نظام بطريقة معينة وأولويات
يعنى لو حد عايز كتب 3 الأفضل انى أجبها طبعا من حد فى 4 ولو لأ يبقى 5 وهكذا
وبالنسبة للناس اللى هتدينا الكتب أنا هكون ملزومة قدامهم بانى أرجعها تانى وفوقيها حسنات هيعرفوها ان شاء الله يوم الحساب
ومش كده وبس أنا طبعا عارفة ان الموضوع هيكون فى بعض الحساسية بالنسبى للناس اللى هتكون محتاجة وفى ناس هتقول ان محدش ممكن يجى ويقول أناعايز كتب معينة بس فى قايمة معينة بالناس دى مع ناس معينة وهنحاول انشاء الله انها تكون معانا واحنا اللى هنكلمهم
وبرضه زى ماقلت ان الموضوع مش هيقتصر على الناس اللى محتاجة الكتب يعنى مثلا فى ناس هتحتاج الكتب لأول السنة عشان المذاكرة وكده
وبالمناسبة عرفت ان كتب الأسرة مبتنزلش غير آخر السنة يعنى هنحتاج اللى هما سنة 4 كتب الأسرة من سنة5 القديمة لان 5 الجديدة لسة محتاج الكتاب
ده تقريبا عرض مبسط للفكرة والموضوع طبعا مفتوح لاى اقتراحات أو تعليقات وأكيد هنكون محتاجين ناس تشارك معانا كمان بمجهودها
™CoNo™
عضو ذهبي
عضو ذهبي

الوظيفة : إنسان

مُساهمةموضوع: رد: ازاى تتخلص من أطنان الكتب اللى عندك   الخميس 05 أغسطس 2010, 12:56 pm

أنا بتبع أسلوب اعرف كتبك وولع فيها ..
والتوليع دا أنواع فيه منها إلي بولع فيه بجد وببقى سعيد جدا في اللحظة دي وفيه منها إلي بديه لأي حد من الأصدقاء المهم مشوفهاش تاني ، فيه صفحات معينه ساعات بحتفظ بيها بيكون ليها ذكريات معينه معايا بس غالبا برده ذكريات ملهاش أي علاقة بالتعليم ..

وعموما الفكرة دي كويسة بردوا وإن شاء الله نشارك فيها
أمانى زايد
عضو مميز
عضو مميز

مُساهمةموضوع: رد: ازاى تتخلص من أطنان الكتب اللى عندك   الخميس 05 أغسطس 2010, 1:00 pm

بسمة فجر كتب:
الفكرة جامدة يا أماني

بس احنا لسة بنذاكر

GOOOOOOOOOOOOOOOOOON

أنا لو مكانك يابسمة أتحجج بالموضوع ده وتتبرعى بالكتب ولما يقولولك مبتذاكريش ليه قوليلهم اتبرعت بيها واتحججى
أمانى زايد
عضو مميز
عضو مميز

مُساهمةموضوع: رد: ازاى تتخلص من أطنان الكتب اللى عندك   الخميس 05 أغسطس 2010, 1:03 pm

سرور المنتدى كتب:
فكرة بجد جميلة والله

وانا مستعد اخد الكتب اللى مغلباكم دى

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

لا بجد.....فكرة جميلة والله

ومستعد أشارك ان شاء الله

بس برده الفكرة او التوضيح لسه مش كامل

ياريت تصور عملى تطبيقى أوضح

ممكن؟؟

أتمنى انى أكون وضحت الموضوع بصورة كافية لحضرتك
ومين قال لحضرتك ان فى كتب مغلبانا؟؟؟؟نهائى خالص دول اخواتنا الصغيرين
أمانى زايد
عضو مميز
عضو مميز

مُساهمةموضوع: رد: ازاى تتخلص من أطنان الكتب اللى عندك   الخميس 05 أغسطس 2010, 1:06 pm

عثفورة بثنة مكثورة كتب:
فكرة جميله يا امانى ..
بس فعلا محتاجين توضيح اكتر للى هايحصل للكتب من ساعه لما تروح مكتبه الميديكال
وان شاء الله معاكى

تحت أمرك طبعا ووضحت أهو ياستى أكيد الكتب دى مفيهاش الطمع يعنى
أمانى زايد
عضو مميز
عضو مميز

مُساهمةموضوع: رد: ازاى تتخلص من أطنان الكتب اللى عندك   الخميس 05 أغسطس 2010, 1:10 pm

له دعوة الحق كتب:

والتوليع دا أنواع فيه منها إلي بولع فيه بجد وببقى سعيد جدا في اللحظة دي وفيه منها إلي بديه لأي حد من الأصدقاء المهم مشوفهاش تاني ، فيه صفحات معينه ساعات بحتفظ بيها بيكون ليها ذكريات معينه معايا بس غالبا برده ذكريات ملهاش أي علاقة بالتعليم ..

طبعا أسلوب رائع بس زى ماوضحت التوليع فى الكتب بينتج عنه غاز أول أكسيد الكربون وبعيدا عن البيئة ممكن وده أكيد يسبب تسمم اللى حتى كان ليه شكل معين كده والمريض بيكون لونه أحمر قوى فبلاش يعنى هتضرنا واحنا بنذاكر منها وكمان واحنا بنولع فيها واحنا قلنا أفضل طريقة ولو الناس اللى حضرتك بتديهم الكتب مش محتاجنها وأكيد هيشتروا غيرها يبقى فى ناس تانية أكيد أولى بيها
™CoNo™
عضو ذهبي
عضو ذهبي

الوظيفة : إنسان

مُساهمةموضوع: رد: ازاى تتخلص من أطنان الكتب اللى عندك   الخميس 05 أغسطس 2010, 1:19 pm

أمانى زايد كتب:
له دعوة الحق كتب:

طبعا أسلوب رائع بس زى ماوضحت التوليع فى الكتب بينتج عنه غاز أول أكسيد الكربون وبعيدا عن البيئة ممكن وده أكيد يسبب تسمم اللى حتى كان ليه شكل معين كده والمريض بيكون لونه أحمر قوى فبلاش يعنى هتضرنا واحنا بنذاكر منها وكمان واحنا بنولع فيها واحنا قلنا أفضل طريقة ولو الناس اللى حضرتك بتديهم الكتب مش محتاجنها وأكيد هيشتروا غيرها يبقى فى ناس تانية أكيد أولى بيها

لا حضرتك أنا بعملها احتراق كامل يعني complete oxidation of carbon containing compounds يعني الناتج بيبقى Co2 not CO وهو أقل ضررا على البيئة الحمد لله يعني عموما مش موضوعنا ...
وأنا قلت إن الفكرة كويسة جدا وإن شاء الله نشارك فيها وخصوصا في حتة أول السنة دي لأن الناس فعلا مش بتبقى لاقية كتب تذاكر منها ، والفكرة دي ممكن تتطور بعد كدا بشكل إيجابي أكتر وعلى مستويات أعلى عشان تخدم الناس بتوع الزمالات والمعادلات والماجيستير والدكتوراة سواء في كتبهم برده أو لما ييجيوا يمتحنوا first بيبقوا بيدوروا على كتب الأقسام سواء فسيولوجي ولا بايو ولا أناتومي ومش لاقيين مصدر ليها ..
آثـــــــــــــــــــار
الريشة الفضية للمنتدى
الريشة الفضية للمنتدى

محل الاقامة : where no one asks me who i'm
الوظيفة : ummmmmmm,lookin for my brain, have u seen it around?!

مُساهمةموضوع: رد: ازاى تتخلص من أطنان الكتب اللى عندك   الخميس 05 أغسطس 2010, 3:19 pm

معــــــــــــاكي في الموضوع دا
الكتب اللي عاوزاها قوليلي عليها
osama abdelbaset
فرسان الميديكال
فرسان الميديكال

الوظيفة : student

مُساهمةموضوع: رد: ازاى تتخلص من أطنان الكتب اللى عندك   الخميس 05 أغسطس 2010, 3:40 pm

nice idea ya dr
go on w rbna yostor
أمانى زايد
عضو مميز
عضو مميز

مُساهمةموضوع: رد: ازاى تتخلص من أطنان الكتب اللى عندك   السبت 07 أغسطس 2010, 2:05 pm

له دعوة الحق كتب:
أمانى زايد كتب:
له دعوة الحق كتب:

لا حضرتك أنا بعملها احتراق كامل يعني complete oxidation of carbon containing compounds يعني الناتج بيبقى Co2 not CO وهو أقل ضررا على البيئة الحمد لله يعني عموما مش موضوعنا ...
وأنا قلت إن الفكرة كويسة جدا وإن شاء الله نشارك فيها وخصوصا في حتة أول السنة دي لأن الناس فعلا مش بتبقى لاقية كتب تذاكر منها ، والفكرة دي ممكن تتطور بعد كدا بشكل إيجابي أكتر وعلى مستويات أعلى عشان تخدم الناس بتوع الزمالات والمعادلات والماجيستير والدكتوراة سواء في كتبهم برده أو لما ييجيوا يمتحنوا first بيبقوا بيدوروا على كتب الأقسام سواء فسيولوجي ولا بايو ولا أناتومي ومش لاقيين مصدر ليها ..

بالنسبة لموضوع الحرق هو المفروض ينتج co2 بس لان دى كتب طب وكمان طب شبين فلازم ينتج حاجة أخطر وهى co

بعيدا عن موضوع الحرق بجد اقتراح حضرتك رائع لان غعلا الناس دول ياعينى بيبقوا متبهدلين جدا وبالذات لو مكنوش أساسا من كليتنا وبيكونوا عايزين كتب الفسم ده نغسه ومش هيعرفوا يذاكروا من أى مصدر تانى
واحنا طبعا هنحط الناس دى معانا برضه فى الدعايا عن المشروع ومرسي قوى على الاقتراح
أمانى زايد
عضو مميز
عضو مميز

مُساهمةموضوع: رد: ازاى تتخلص من أطنان الكتب اللى عندك   السبت 07 أغسطس 2010, 2:13 pm

آثـــــــــــــــــــار كتب:

مرسي ياآثار طبعا من غير ماتقولى معانا وأى حاجة عايزنها مش هتردد للحظة انى آخدها وبعد كده هستأذن
أمانى زايد
عضو مميز
عضو مميز

مُساهمةموضوع: رد: ازاى تتخلص من أطنان الكتب اللى عندك   السبت 07 أغسطس 2010, 2:24 pm

osama abdelbaset كتب:
nice idea ya dr
go on w rbna yostor

مرسي يادكتور وطبعا معانا فى الموضوع لان ده تبع المكتبة

متخافش ربنا هيسترها ان شاء الله
آثـــــــــــــــــــار
الريشة الفضية للمنتدى
الريشة الفضية للمنتدى

محل الاقامة : where no one asks me who i'm
الوظيفة : ummmmmmm,lookin for my brain, have u seen it around?!

مُساهمةموضوع: رد: ازاى تتخلص من أطنان الكتب اللى عندك   السبت 07 أغسطس 2010, 2:27 pm

أمانى زايد كتب:

مرسي ياآثار طبعا من غير ماتقولى معانا وأى حاجة عايزنها مش هتردد للحظة انى آخدها وبعد كده هستأذن

والله مش عارفة من كتر ذوقك اقول ايه

المكتبة كلها والبيت كله تحت امرك
أمانى زايد
عضو مميز
عضو مميز

مُساهمةموضوع: رد: ازاى تتخلص من أطنان الكتب اللى عندك   السبت 07 أغسطس 2010, 2:35 pm

أمانى زايد كتب:

والله مش عارفة من كتر ذوقك اقول ايه

المكتبة كلها والبيت كله تحت امرك

قلتلك من غير ماتقولى ربنا يخليكى لي يارب
عاشـ المستحيل ـقة
:: المشرف العام للمنتدي الدراسي ::

محل الاقامة : Brain
الوظيفة : مجند على ارض المعارك

مُساهمةموضوع: رد: ازاى تتخلص من أطنان الكتب اللى عندك   الأحد 08 أغسطس 2010, 10:01 am

ازيك يا امانى

اقتباس :
أولا على المنتدى ممكن أى حد عايز يشارك يبعت رسالة خاصة باسمه ورقمه والكتب اللى محتاجها أو مستغنى عنها

انا هتصل على البيت على طول

او ابعت كلمنى ... وانتى تتصل

انا على استعداد اجيبلك حاجات سنة 3 " بس لما ترجع ليا اول "

مش عارفة معجبين بها ولا ايه ؟؟؟

"بس مش كلها هتاخديها بصراحة عشان فى حاجات بحب اقرأ فيها ،، الفارما والباثولوجى "

خدوا البارا ومش عاوزها ترجع خالص ...

والميكرو برده ...

حاجات سنة رابعة

" لما ترجع برده لان فى ناس وخداينها ،، " ...

ياريت المرة الجاية تكبرى الخط

مش هتكونى انتى والبرد عليا ...

سلام يا حبى

عذراً ... لن أتحدث عنها ...
مُجند على أرض المعارك ...
مازال هناااااااااااااك أمل ...
http://www.islamway.com/index.php

ازاى تتخلص من أطنان الكتب اللى عندك
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1