البوابةالرئيسيةس .و .جبحـثالتسجيلدخول

شاطر | 

سياسة المخمضة (دعوة إلى التغيير....ياريت كلنا نشارك فيها)

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
queen (قافلة الخير)
عضو سوبر
عضو سوبر

الوظيفة : challenger of difficulties

مُساهمةموضوع: سياسة المخمضة (دعوة إلى التغيير....ياريت كلنا نشارك فيها)   الأحد 20 يونيو 2010, 11:11 pm

كان يقول لهم دائما " لولاى لمات كبيركم وصغيركم جوعا..فأنا من يرعاكم ..وأنا من يحميكم..وأنا من تمر بين يديه أرزاقكم..فصلوا من أجل أن يمد الله فى عمرى" ................كانوا يصلون من أجله بالفعل ..يتضرعون لله عز وجل ان يبقيه حاميا وراعيا..فهو الملك والمليك ..الأب الذى يحمدون له اللقمة مهما كانت صغيرة , إذا منح فهو من فضله وإذا منع فلا راد لظلمه .لم يكن لديهم بديل وهم الذين ولدوا وتفتحت اعينهم على صوته وملامحه..وهكذا باتت القناعة بالحد الأدنى من الحياة سمة هذا البلد القديم..!

غير انه طعن فى السن ..وظهر من بينهم حكماء رأوا فى غيابه خطرا عظيما .. ذهبوا اليه ووقفوا بين يديه ..وبضعف الرعية قالوا لهم وهم يرتجفون خوفا " لماذا لا تختار وليا للعهد " . ولكنه اجاب الطلب حين قتال له احدهم "مولاى..نخاف ان تتركنا -بعد عمر طويل.. طويل . طويل جدا- لرجالك ممن لا يخشون الله ".. نظر اليهم الملك طويلا , ثم اردف بلهجة حاسمة "تعرفون انه لا ولد لى.. غير اننى سأختار ولى العهد بطريقتى الخاصة فأمهلونى أياما .."

كان الملك يسكن قصرا منيفا يبعد عن المدينة مسيرة يومين .فطلب من المنادى ان ينادى فى الناس بأن الملك سوف يعين من يأتيه فى قصره بمائة فأر فى جوال مغلق وليا للعهد .., تعجب الناس وظنوا ان الامر شديد اليسر, فتسابقوا للفوز بالمنصب, ولكن احدا منهم لم ينجح فى المهمة ..ففى مسيرة اليومين الى القصلر, كانت الفئران اما يموتو نصفها داخل الجوال , وإما تقرضه وتخرقه وتفر هاربة.. وظل الوضع هكذا عدة ايام ..حرب بين أهل المملكة والفئران والأجولة للوصول الى قصر الملك بمئة فأر حية داخل جوال من القماش!!

وذات صباح فوجئ الحراس برجل يدخل الى القصر بجواله وفئرانه المائة سليمة, ووقف بين ايدى الملك الذى سأله " كيف وصلت الى هنا دون موت او هروب فأر واحد ؟!" فأجابه الرجل "إنها سياسة المخمضة" ...فسأله الملك "وما هى سياسة المخمضة ؟ " .. فأجاب "لقد طلبت جلالتكم ان اصل بالفئران حية .. لم تقل أصحاء ..المهم لاتموت..ولا تتمرد ..ولا تفر من خنقة الجوال ..لذا حملتها فى جوالى وأغلقته من أعلى ..حملتها على كتفى .. وكلما سكنت هززت الجوال بقوة لمخمضة الفئران , فتظن ان امل اطلاقها بات وشيكا, وان النور سوف يأتى, ثم أواصل المسير, وكلما شعرت بأن التعب والجوع أصابها , جلست تحت شجرة , وألقيت فى الجوال ثمرة طماطم واحدة...." !

هنا قاطعه الملك " ..ولماذا ثمرة طماطم واحدة ؟!.." فأجاب الرجل "الثمرة الواحدة ستوفر لى كل ما اريده .. فالفئران المائة كانت تتصارع عليها لجوعها الشديد , وبالتالى تنشغل بها للساعات طويلة ,فتنسى تعبها ورغبتها فى الحصول على الحرية , ثم انها تسد رمقها وتضمن بقاءها حية, وكذلك تلهيها عن قرض الجوال, وأخيرا تمنحها الأمل فى الحصول على ثمرات طماطم أخرى , فتظل ابصارها معلقة على فتحة الجوال ومن يحمل الجوال ومن يملك الطماطم.. وهكذا وصلت الى جلالتكم بمائة فأر بالتمام والكمال .. هى حية يا جلالة الملك ..لا أكثر.."

نظر اليه الملك بإعجاب شديد وأصدر فرمانا بتعيينه وليا للعهد .. وقال له عبارة ظلت تتردد كثيرا فى ادبيات الحكم ((..من حافظ على مائة فأر فى جوال يومين كاملين هو أكفأ من يحكم ويدير المملكة من بعدى )..

كانت هذه احدى مقالات للكاتب الكبير مجدى الجلاد فى صحيفة أخبار المصرى اليوم.....أعجبنى كثيرا وتأملت به معانى عميقة ربما تكون غائبة عن البعض أتمنى أن تصل الرسالة وأن يكف كل منا عن التفكير فقط فى مصلحته ومنفعته الشخصية ويعطى هذا البلد جزء من حقه عليه ....هذا هو واجبنا الحقيقى أن نجعل رقى امتنا نصب اعيننا فى كل عمل نقوم به ان نوعى الآخرين أن نرفض الظلم أن نقف فى وجه الخطأ ..كل منا يجب أن يبدأ بنفسه اولا ثم يلقى بالمسئولية على الآخرين فالحمد لله الذى لم يخلقنا عبيدا بل جعلنا احرارا ًمخيرين فى مصائرنا لا مسيرين...يجب أن ننهض حتى لا نصبح فى النهاية مجرد فئران

عدل سابقا من قبل Queen of hearts في الخميس 24 يونيو 2010, 10:36 pm عدل 1 مرات
* EGYPT*
الريشة الفضية للمنتدى
الريشة الفضية للمنتدى

محل الاقامة : فى قلب بلدى
الوظيفة : مصريه

مُساهمةموضوع: رد: سياسة المخمضة (دعوة إلى التغيير....ياريت كلنا نشارك فيها)   الإثنين 21 يونيو 2010, 12:18 am

موضوع رائع
اول مرة اسمع عن السياسمة المخمضة دى
أيام للتاريخ
|مشرف|
|مشرف|

محل الاقامة : .
الوظيفة : .

مُساهمةموضوع: رد: سياسة المخمضة (دعوة إلى التغيير....ياريت كلنا نشارك فيها)   الإثنين 21 يونيو 2010, 12:34 am

يــــــــــــــــــــــــــــــارب

رحماك..يا الله
:: عضو مثقف ::

محل الاقامة : في رعاية الله
الوظيفة : وظني فيك يا سندي جميل

مُساهمةموضوع: رد: سياسة المخمضة (دعوة إلى التغيير....ياريت كلنا نشارك فيها)   الإثنين 21 يونيو 2010, 12:37 am

موضوع رائع
Remaas

محل الاقامة : -
الوظيفة : -

مُساهمةموضوع: رد: سياسة المخمضة (دعوة إلى التغيير....ياريت كلنا نشارك فيها)   الإثنين 21 يونيو 2010, 1:19 am

رائع جدا ..
Larmes
|مشرف|
|مشرف|

الوظيفة : إنسانة

مُساهمةموضوع: رد: سياسة المخمضة (دعوة إلى التغيير....ياريت كلنا نشارك فيها)   الإثنين 21 يونيو 2010, 1:52 am

رائع

نبضي قرآني
عضو ذهبي
عضو ذهبي

محل الاقامة : my world
الوظيفة : succesful dr in sha2 allah

مُساهمةموضوع: رد: سياسة المخمضة (دعوة إلى التغيير....ياريت كلنا نشارك فيها)   الإثنين 21 يونيو 2010, 3:17 pm

Just Waiting كتب:
رائع

™CoNo™
عضو ذهبي
عضو ذهبي

الوظيفة : إنسان

مُساهمةموضوع: رد: سياسة المخمضة (دعوة إلى التغيير....ياريت كلنا نشارك فيها)   الإثنين 21 يونيو 2010, 6:41 pm

بجد مجدي الجلاد من الصحفيين القلائل إلي الواحد كان بيبقى مستمتع جدا جدا وهو بيقرى مقالاته حتى من وهو صحفي تحقيقات قبل ما يمسك المصري اليوم وفعلا بعد ما مسك رئيس تحرير المصري اليوم صعد بالجريدة بسرعة الصاروخ ومبيعاتها بقت الأكثر بين الصحف المستقله لكن للأسف حصل تغيير مفاجئ في فكره وكتاباته ومقالاته بقت أقل كتير اوي من الأول وبقى فيها تصفية حسابات ومصالح واضحة جدا ومبيعات المصري اليوم بقت في النازل جدا والصحف الجديدة نسبيا زي الشروق كلت الجو منه وقريبا هيتشال من رئاسة تحرير المصري اليوم ...
لكن بالنسبة للمقال فهي جميلة جدا وأهم ما فيها إنه استخدم الرمز عشان يقدر يوصل فكرته من المقاله وأسلوب الرمز دا مش أي حد يستخدمه لازم يكون واحد متمكن جدا جدا ..
جزاكم الله خيرا
محمود الغول
::أديب المنتدى::
::أديب المنتدى::

محل الاقامة : أرض الله الواسعة
الوظيفة : طالب بالفرقة السادسة

مُساهمةموضوع: رد: سياسة المخمضة (دعوة إلى التغيير....ياريت كلنا نشارك فيها)   الإثنين 21 يونيو 2010, 8:09 pm

أولا شكرا علي الموضوع

بس أنا عايز أقول حاجتين

يعني بغض النظر عن المقالة نفسها بما إن بعض الأعضاء تكلم عن الصحفي نفسه مجدي الجلاد..

فأنا كنت عايز أقول حاجة أول ما شوفت الموضوع...

أولا كرأي شخصي : مجدي الجلاد - من الناحية المهنية البحتة - لا يستحق وصف كاتب من وجهة نظري الشخصية . ومش ده المهم ...المهم هو ثانياً

ثانياً كحقيقة : وهي حقيقة لا تنكرها الجريدة نفسها ويعرفها كل من قرأها..

الجريدة معارضة وتنطلق من منطلق علماني متطرف و هتلاقي الكلام ده واضح جدا في مقالات مجدي الجلاد نفسه اللي كتب قبل كده من شهور مقال " العقيدة مصري " !
ورد عليه الأستاذ فهمي هويدي في ذلك الوقت..
هتلاحظه برده في مقالات منال زفت الطين " منال السعداوي " ... وهي غنية عن التعريف!
هتلاحظه في مقالات " جمال البنا " ...
هتلاحظه في مقالات - كاتب الختان والمتخصص في الفياجرا والمواضيع الجنسية - خالد منتصر.. مع كثير من سفالة اللسان والجهل وانحطاط الأخلاق... وكل الل قرأ ليه برضة عارف إن الأمر لا يقتصر فقط علي إلقاء الشبهات ومهاجمة الدين ...بل التلفظ بألفاظ لا تليق بسلم في ذات الله عز وجل..
فضلا عن إنه برضة من الناحية المهنية ايدك والأرض..صفر مهين علي رأي د.صابر
هتلاحظ الإتجاه ده برضة في أغلب كتاب الأعمدة - اللي مش فاكر أساميهم - وهما نكرات أصلا لاوزن لهم مهنياً... ولذلك يقتاتون بمهاجمة الدين.. وهي أسهل طريقة للشهرة هذه الأيام ..
منهم مثلا " نادين البدير " اللي كتبت المقال الشهير وقالت إنها تتمني تتجوز أربع رجال مع بعض وتتضمن المقال ألفاظ فاحشة خادشة للحياء والهدف من المقال مفهوم...

فالاتجاة الأول العلمانية المتطرفة ... وهي نوع من العلمانية لا تكتفي بتحييد الدين ولكن تهاجمه وتحاربه ...
والاتجاة ده معروف في بلاد المسلمين وأفضل ما يعبر عنه تعبير " الصراع مع كنيسة وهمية في الشرق " ! فهم يحاربون كنيسة وهمية...
يحاربون الكهنوت ... ولا كهنوت
يحاربون تعارض الدين والعلم... ولا تعارض ... وهكذا إلي أخر الاسطوانة المعروفة

والغريب فعلا أنهم يتصورون الإسلام كنيسة كهنوتية فيحاربون تلك الكنيسة الوهمية..وفي ذات الوقت يحايدون الكنيسة الأصلية.. بل يتحالفون معها ويعملون لحسابها..
وده المحور التاني..

من أكبر ممولي الجريدة هو أحد رجال الأعمال الأقباط وهو طائفي متطرف ايضا... وتصريحاته الفجة في قضايا لا تخصه بداهةً مشهورة زي كلامه عن الحجاب وعن الصحوة الإسلامية وعن أشياء اخري....
لذلك فهي ايضا جريدة طائفية بامتياز...

وأنا قلت قبل كده .. إذا كان جمال البنا بيُلمع ويعرض علي إنه مفكر ومن يعارضه ظلامي ضيق الأفق...
تقدر الجريدة تعرض مكسيموس بهذه الصورة ؟ أو أي حد من المشلوحين ؟

وكما سأل أحد الأزهريين من قبل إذا كانت الجريدة لا تكف عن الاستهزاء بالدعاة والرموز الإسلامية والحجاب والنقاب طبعا ...
تقدر تستهزأ بقسيس ؟ أو بشيء من شريعة النصاري ؟

با ختصار ومن الأخر...
النظام فاسد ؟ نعم... وهؤلاء أفسد من النظام
فبلاش تبقي مسألة معارضة الفساد " حصان طروادة " يركبه من هو أفسد وأضل سبيلا

التعليق ده بخصوص الجريدة لأنها بالفعل للأسف منتشرة جدا
مش بخصوص المقال المعروض وأسف لو كان التعليق مش ده موضعه بس الصراحة سيرة الجريدة استفزتني وحبيت أقول اللي في نفسي
وفي كلام تاني كتير هرجعله تاني إن شاء الله

حتَّامَ نستعطي الغريبَ دروسه *** وتراثنا أسمى الذي في درسهِ

نخشـى مناهلنَا ونرفضُ رفدها *** متهـافتيـنَ علـى ثمالـةِ كأسـهِ

إنِّـا طـردنـا الأجنبـي ولـم نـــزل *** بعقـولنـا وقـلـوبنـا فـي حبســهِ

والشعـــــبُ لا يتركزُ استقــلالـه *** حتي يحـــررَ نفسَـه من نفسـهِ !
http://medicalclub.bb-fr.com/montada-f38/topic-t13397.htm
™CoNo™
عضو ذهبي
عضو ذهبي

الوظيفة : إنسان

مُساهمةموضوع: رد: سياسة المخمضة (دعوة إلى التغيير....ياريت كلنا نشارك فيها)   الإثنين 21 يونيو 2010, 9:13 pm

* بالنسبة لكلام المشرف " سبحان ربي الستير " هو أنا بتفق مع جزء من كلام حضرتك بس بختلف في جزء كبير منه برده ، أولا بالنسبة للجلاد فهو كصحفي فقط رأيي فيه - من ناحية صحفية فهو كان في بداياته كاتب متميز جدا جدا وكان واعد بدرجة كبيرة لكن في الفترات الأخيرة أصبحت مقالاته بتهتم بجانب الإثارة وتصفية الحسابات أكثر من الناحية المهنية ، لكن هو كراجل صحفي إعلامي مقدرش أقول عليه إنه "صفر" بغض النظر إنه محاضر في كلية الإعلام يعني راجل دارس وإنه كمان رئيس تحرير برنامج الحياة اليوم ومقالاته في بداياتها كانت مبشرة يعني ..

* بالنسبة بقى إن معارضة النظام هي بتبقى سبب الشهره والكلام دا حضرتك الكلام دا مش مظبوط بالذات مع المصري اليوم ، لأن الجريدة دي بالذات أقل جريدة فيها معارضة للنظام يعني مش ماسكه شمال طول الخط زي جرايد تانيه كتير لأ تحس إن فيها توازن كبير في النقطة دي بالذات ، دا حتى فيه اتهامات كبيرة جدا للجريدة دي بالذات إن فيه جزء كبير من تمويلها حكومي ...

* نقطة بقى الاتجاه العلماني دي فكل جرايد مصر ممكن تقبل كتابات للمجنون "جمال البنا " عادي جدا وممكن برده تقبل كتابات للي ربنا يريحنا منها نوال السعداوي عادي يعني وأي جريدة خاصة همها الأول والأخير المكسب والإعلانات والإثارة لكن دا مش منهج ثابت للجريدة على فكرة ساعات كتير بتبقى كدا وأعداد كتير جدا بيبقى فيها هجوم على العلمانية والحوارات دي هما همهم الأول والأخير "ايه الي يجيب فلوس أكتر "؟ ..

* عموما الجريدة في الشارع انتهت تقريبا معدل توزيعها بقى في الحضيض ، لكن في فترة من الفترات كانت الخيار الأفضل لما تيجي تشتري جريدة بسبب سوء مستوى الباقي مش عشان جودتها يعني دا كفاية فضيحة القسم الرياضي بتاعها ، و عموما مجدي الجلاد على بعد أيام من الإقالة و لننتظر فالأسوأ قادم ...
queen (قافلة الخير)
عضو سوبر
عضو سوبر

مُساهمةموضوع: رد: سياسة المخمضة (دعوة إلى التغيير....ياريت كلنا نشارك فيها)   الإثنين 21 يونيو 2010, 10:56 pm

متشكرة جدا لتعليقاتكم على الموضوع

وبشكر دكتور سبحان ربى الستير ودكتورHeeshoZ على التعليقات حتى لو برا الموضوع بس انا عن نفسى استفدت منها
بس اللى كنت حابة اقوله انى حاطة المقالة دى لهدف تانى اكبر من مجرد مقالة ومعانى وراها
لكن انا بس مستنية لما ناس اكتر تقرأ الموضوع بحيث انى اقدر ساعتها اجمع اكبر عدد للفكرة اللى ناوية اننا نتفق عليها ن شاء الله
قــبـطية...مسـلـمة
عضو ماسي
عضو ماسي

محل الاقامة : الأرض التى أشرقت بنور ربها...
الوظيفة : أحمدك ربى وأستغفرك..

مُساهمةموضوع: رد: سياسة المخمضة (دعوة إلى التغيير....ياريت كلنا نشارك فيها)   الإثنين 21 يونيو 2010, 11:31 pm

السلام عليكم...

اولا:: شكرا لزميلتى queen على تنزيل المقال هنا للمناقشة..

ثانيا : شكرا لتعليقات د.الغول ....افادكم الله ..لكن ارجو من حضرتك بما انك بتتكلم عن السير الذاتية للمجلات والصحف هذه الايام..
واسمحلى اقول لحضرتك انك دائما وابدا ناقد على كل كاتب ...وكل منشور -طبعا لمتابعتى البسيطة لمساهمات حضرتك - فياريت حضرتك ترشحلنا كاتب ما ..او جريدة ما... تكون من وجهة نظرك موثوق بكتاباتها ...

لكن ..على كل حال..شكرا على الاضافة

ثالثا: بالنسبة لموضوع المقال...فيمكن اللى بيرمز ليه المقال مش غريب علينا..حال الحاكم والمحكوم فى بلادنا للاسف الشديد ..حال لا يسر من فترة كبيرة

اختلفت طريقة الكتابة ...وتباينت اشكال التصوير والترميز للحاكم ومن يحكم.... فلا جديد..

قد يكون الجديد هنا هو لفظة " سياسة المخمضة " ...من جانب انها ثقيلة النطق وقوية التأثير على السمع...ومن جانب اخر انها بشكل ادبى تعبر عما نعانية جميعا على هذه الارض

لكن...لا جديد..من وجهة نظرى

لماذا اصبح الجميع ينتقدون الجميع.... لماذا ليس هناك مقالا يقدم حلولا وافكار...

لماذا اصبحت النبرة السائدة هى السخرية ..والبكاء على الحال ..وتذكر الاطلال

انشغلنا بهذا ...ولم نعمل...لم ننجز...

ارتضينا بهذا الحال...حتى يأتى خبر جديد...او عمل مشين ...فيمس قلوبنا .. ويفجر براكين غضبنا....فنبدا فى البكاء والعويل ...ثم من بعده السخرية ..

كرهت حقا تلك النبرة... فما رأيت انها تسمن وما تغنى من جوع..

ماذا يحدث ان وجه الكاتب الجلاد... سفينته الادبية والكتابية...نحو ابتكار افكار وحلول... لا تجعلنا مثل تلك الفئران...وتعطى املا للشعب اننا نستطيع ان نعمل وننجز

ارى ان كل هذه الكتابات ..التى اصبحت مقبولة لدى الجميع...تبنى فى نفوسنا ابراجا من الحقد والغضب على الحاضر.. وتهدم فينا جسور الامل والعمل..

اللهم ان ما كتبته زميلتى فى اخر المقال ..قد اثلج صدرى لبرهة:

اقتباس :
وأن يكف كل منا عن التفكير فقط فى مصلحته ومنفعته الشخصية ويعطى هذا البلد جزء من حقه عليه

لكن هل تصل هذه الرسالة لكل من يقرأ هذا المقال او غيره بسهولة.؟؟؟

عذرا...على الاطالة..ولكن انا لا ارى اى رسالة ايجابية -قوية ومباشرة- فى هذا المقال او امثاله
queen (قافلة الخير)
عضو سوبر
عضو سوبر

مُساهمةموضوع: رد: سياسة المخمضة (دعوة إلى التغيير....ياريت كلنا نشارك فيها)   الأربعاء 23 يونيو 2010, 2:44 pm

طيب يا جماعة أنا ممكن اقولكم على الفكرة دلوقتى

أنا بفكر فى ان فمجتمعما سلبيات كتييييييييييييييييييييييييير وللأسف احنا بنكتفى بإننا ننقدها وبس
مع انها معلومة لينا كويس.............لكن بطرق او بأخرى بنتنينا نتحايل ونلف وندور حوالين نفس الكلام اللى بيرمى فى الآخر لإيصال نفس المعلومة
فدلوفتى وبدون كلام كتير أنا نفسى اننا كلنا نشترك مع بعض فى طرح سلبيات وعادات كتير خطأ طرأت على مجتمعنا كل واحد هيدخل ويقول
وفى كل أسبوع هنتناقش فى سلبية منهم هيتم طرحها للمناقشة نوجدلها الحلول ويحاول كل واحد فينا لو بيمارسها انه يبطلها مثال بسيط زى رمى الورق والأشياء فى الشارع
ويكون على كل مشترك معانا فى الموضوع واجب طوال الاسبوع ده
انه يقنع اتنين كمان معاه بنفس الاهداف والافكار ويخليهم يحاولوا يوصلولها وهكذا لما كل واحد فينا يبتدى بنفسه ويبتدى مع غيره (ونتبع أمر ربنا فى الأمر بالمعروف والنهى عن المنكر) حتى لو كا عددنا صغير دلوقتى بعد كدة فكرتنا هتكبر وكل واحد جديد هينضم هيبقى مكسب أكبر وهكذا....
هاه ايه رأيكوا نبتدى بإذن الله
واللى هيشترك معانا فى حملة التغيير دى يدخل ويسجل اسمه
ولو قدرتوا لو سمحتم تبعتوا اللينك ده لأكبر عدد من أصحابكم عشان نبتدى بإذن الله بداية قوية
rehab oraby
عضو فضي
عضو فضي

الوظيفة : طالبه

مُساهمةموضوع: رد: سياسة المخمضة (دعوة إلى التغيير....ياريت كلنا نشارك فيها)   الجمعة 25 يونيو 2010, 3:10 am

اكيد معاكي طبعا يا كوين
وان شاء الله ربنا هيقوينا
HEBA SALAMA
|مشرف|
|مشرف|

محل الاقامة : فى بيتى
الوظيفة : باذن الله دكتورة

مُساهمةموضوع: رد: سياسة المخمضة (دعوة إلى التغيير....ياريت كلنا نشارك فيها)   الجمعة 25 يونيو 2010, 3:27 am

فكرة كويسه جدااااااااااااا

انا معاكى فيها

بس ممكن تحطيها ف موضوع مستقل

علشان منتلخبطش والردود تضيع ف بعضها

ايه رايك؟
AL- H A K I M
عضو سوبر
عضو سوبر

الوظيفة : مجاهد في سبيل "الله"

مُساهمةموضوع: رد: سياسة المخمضة (دعوة إلى التغيير....ياريت كلنا نشارك فيها)   الجمعة 25 يونيو 2010, 9:35 am

Trust in ALLAH كتب:

[center]

لكن...لا جديد..من وجهة نظرى

لماذا ليس هناك مقالا يقدم حلولا
...

باااااااااااااااااااااااااااااااااااس

هي دي الكلمة اللي منتظر إنها تطلع من أي حد

ياريت كلنا نحط الكلمة دي جرس في ودننا
... مش حلق بأه
عشان كل أما نعمل أي حاجة ... الكلمة دي ترن في دماغنا

قولوا ورايا:
الحلول ... الحلول ... الحلول
حل ... يحل ... حلا ... حلال ... محلول

كل شوية هادخل عشان أقول الكلمة دي عشان متنسوهاش
اللي هي إيه:
الحلول ... واخدين بالكم ... الحلول
خلاص خلاص ... مش هاقول كلمة الحلول تاني
عشان أنا عارف إن انتوا اتضايقتوا
من كلمة الحلول

عشان خاطري بلاش حد يكلم عن مشاكل إلا أما يكون عنده حل عملي ليها
أنا من زمان بطلت أقرا أي موضوع بيتكلم عن المشاكل
كل قراياتي دوقتي بقت للمواضيع اللي بتتكلم عن
الحلول (قولتها تاني برضه)

Queen of hearts كتب:

طيب يا جماعة أنا ممكن اقولكم على الفكرة دلوقتى

أنا بفكر فى ان فمجتمعما سلبيات كتييييييييييييييييييييييييير وللأسف احنا بنكتفى بإننا ننقدها وبس
مع انها معلومة لينا كويس.............لكن بطرق او بأخرى بنتنينا نتحايل ونلف وندور حوالين نفس الكلام اللى بيرمى فى الآخر لإيصال نفس المعلومة
فدلوفتى وبدون كلام كتير أنا نفسى اننا كلنا نشترك مع بعض فى طرح سلبيات وعادات كتير خطأ طرأت على مجتمعنا كل واحد هيدخل ويقول
وفى كل أسبوع هنتناقش فى سلبية منهم هيتم طرحها للمناقشة نوجدلها الحلول ويحاول كل واحد فينا لو بيمارسها انه يبطلها مثال بسيط زى رمى الورق والأشياء فى الشارع
ويكون على كل مشترك معانا فى الموضوع واجب طوال الاسبوع ده
انه يقنع اتنين كمان معاه بنفس الاهداف والافكار ويخليهم يحاولوا يوصلولها وهكذا لما كل واحد فينا يبتدى بنفسه ويبتدى مع غيره
(ونتبع أمر ربنا فى الأمر بالمعروف والنهى عن المنكر) حتى لو كا عددنا صغير
دلوقتى بعد كدة فكرتنا هتكبر وكل واحد جديد هينضم هيبقى مكسب أكبر
وهكذا....
هاه ايه رأيكوا نبتدى بإذن الله
واللى هيشترك معانا فى حملة التغيير دى يدخل ويسجل اسمه
ولو قدرتوا لو سمحتم تبعتوا اللينك ده لأكبر عدد من
أصحابكم عشان نبتدى بإذن الله بداية قوية

كل اللي أقدر أقوله عن هذا الرد

إنه بلا منازع أفضل و أعظم رد شوفته ع المنتدى هنا أو في أي مكان ع الإطلاق

اللي عجبني فعلا إنه جه تقريبا بعد 3 ساعات بس من رد الدكتورة / Trust in ALLAH

يعني حضرتك يا دكتورة / Queen of hearts استجبتي مباشرة في شكل حل عملي

فياريت حضرتك زي ما الدكتورة / قد شفىّ القلب قالت
تعملي موضوع فيه فكرتك ... و ياريت الإشراف يثبته
و كمان يتحط على الصفحة الرئيسية للمنتدى ... و ميتشالش خالص

كان نفسي فعلا أنا اللي أكون بدأت الفكرة دي
و بالفعل أنا كنت بحضرلها

بس طبعا اللي بدأ الفكرة دي من زماااااااااااااااااااان
هو صاحب الجلالة العليا الله ربنا -سبحانه و تعالى-
لأن "الأمر بالمعروف و النهي عن المنكر" ... مبدأ ثابت في جميع العقائد
و اللي كان واضح في حديث الحبيب -صلى الله عليه و سلم-:
"من رأى منكم منكرا فليغيره ....."
و كمن فيه ناس كتير على مر الزمن بيكرروا الدعوة دي
منهم ناس هنا ع المنتدى

بس فعلا أنا سعيد جدا إن حد من المنتدى من هنا هو اللي طلع بالفكرة دي ...
فعلا فكرتي عنكم طلعت
صح

و كل يوم أنا بحمد ربنا إنه حطني في هذا المكان و الصرح الرائع بمن فيه
إحنا بنثبت فعلا إننا أرقى العقليات اللي موجودة في العالم
بس ياريت يبقى عندنا الثقة في نفسنا

الموضوع فعلا حساس و شائك جدا
و أنا لا تبع حزب س أو ص
و الكلام ده و الله الحكومة بتقوله و
بتشجعه
بس إحنا فعلا اللي دايما ظننا وحش
و بنبص للنص الفارغ
آه ... فيه نص مليان
بس أنا كده هارجع أكلم عن المشاكل ... و إحنا عايزين
حلول (قولتها كمان مرة برضه)

آخر حاجة عايز أقولها عشان أنا كده دوشتكوا أوي

اللي بيخلي كل المواضيع اللي زي دي تقوم و تنام في ثانية
إن مافيش دعاية صح ليها
بس ياريت المرة دي ما نقعدش ساكتين
بس أثناء ما أنا بكتب الرد دلوقتي جاتلي فكرة

إحنا ممكن ندور على حملات زي دي ع النت
و نختار أكبر واحدة فيهم و نساعد في نشرها أكتر و أكتر ...
ده أحسن حل عملي في رأيي لنشر فكرة حضرتك

للمرة التانية شكرا على إثارة هذا الموضوع الرائع
[/center]
http://gigapedia.com/
queen (قافلة الخير)
عضو سوبر
عضو سوبر

مُساهمةموضوع: رد: سياسة المخمضة (دعوة إلى التغيير....ياريت كلنا نشارك فيها)   الثلاثاء 29 يونيو 2010, 1:16 am

أولا بجد أنا متأسفة لأنى الفترة اللى فاتت كنت مسافرة ومقدرتش انى اتابع الموضوع بشكل كويس

ثانيا : بجد شكرا لحضرتك جدا يا دكتور الحكيم
ومتتخيلش فرحتى اد ايه لتحمس حضرتك للفكرة ولحفاوة حضرتك الجامدة جدا بالموضوع وتطبيقه
بس كنت حابة اوضح بس ان مقال سياسة المخمضة من البداية أنا حطاه عشان انطلق منه بعد كدة للفكرة
زى متفكير دكتورة Trust in Allah برده قادها للفكرة بمجرد قرايتها للموضوع
دكتورة قد شفى القلب اقتراح حضرتك طبعا جميل وجارى التنفيذ يا فندم بس للأسف يا جماعة أنا محتاجة عدد اكبر يساندنى فى الموضوع وإن شاء الله هفتح موضوع لوحده عن الفكرة وهحط فيه ردودكوا بإذن الله
ربنا معانا ان شاء الله

سياسة المخمضة (دعوة إلى التغيير....ياريت كلنا نشارك فيها)
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1