البوابةالرئيسيةس .و .جبحـثالتسجيلدخول





شاطر | 
 

 *.* إ أَ أُ ئ ؤ ء ـئـ .... وماذا بعدُ ؟؟!! *.*

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4  الصفحة التالية
كاتب الموضوعرسالة
*.* عَـقـلٌ سَـاجِـدٌ *.*
" مشرف تكنولوجيا "

avatar

عدد الرسائل : 4362
العمر : 28
محل الاقامة : معـارك.الحـيــاة
الوظيفة : A.Free.Man...I.Am
تاريخ التسجيل : 27/11/2006

مُساهمةموضوع: رد: *.* إ أَ أُ ئ ؤ ء ـئـ .... وماذا بعدُ ؟؟!! *.*   الجمعة 19 مارس 2010, 1:18 am

الفقيره إلى الله كتب:


إضافة متميزة ..

جزاكم الله عنا خيرًا...

***
**
*


محمود الحسن كتب:
تقريبا أنا فهمت ان احنا نكتبهم هنا
ِ
ُ
َ
ْ
ء
أ
إ
ئ
ؤ



ليه بقى الحركات عندي بتكتب كده؟؟؟؟؟؟

الحركات !!

مهي زي الفل أهه ... ، رسم الحركة بيختلف باختلاف نوع الخط المستخدم .. إن كان ده قصدك.

***
**
*

Noble-Eagle كتب:
ئ،إ
ؤ
أ
ء
بالترتيب كمان أهه.

بداية مشجعة ..

جزاكم الله خيراً ... ( ميم الجمع )

طبعًا

_________________




يا مـُضَـيّعَ الأوقاتِ جهلا بحُرمتها .. أفِقْ و احذر بَواركْ

فـسوف تفارقُ اللذاتِ قـسْرا، ويُخلي الموتُ كرها منك داركْ

تدارك ما استطعتَ من الخطايا بـتوبة مُخـلِصٍ .. واجعل مداركْ

على طـلب السلامة من جحيمٍ ...
فـ *.* خـَيْـرُ ذوي الجرائمِ مَنْ تداركْ *.*

***
**
*




الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://medicalclub.bb-fr.com/index.htm
د.مي
عضوية شرفية
عضوية شرفية
avatar

عدد الرسائل : 2925
العمر : 32
محل الاقامة : ما بين هنا وهناك .
الوظيفة : there is hope
تاريخ التسجيل : 22/09/2007

مُساهمةموضوع: رد: *.* إ أَ أُ ئ ؤ ء ـئـ .... وماذا بعدُ ؟؟!! *.*   الجمعة 19 مارس 2010, 3:58 am

كسر ضم فتح سكون



ِ


ئ

ُ
ؤ

َ

أ

ْ
ء


يارب يكون الواجب صح ؟؟
معلش اتأخرت فى الرد كان عندى واجبات تانية
إذا فى حاجة غلط دلوقتى او بعدين التصحيح يكون بالراحة من غير ما حضرتك تزعق
وبعدين التحفيز على المذاكرة اكيد مقابله جوائز وكدا ....منتظرين إن شاء الله .

_________________

الصيدلية الخيرية


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
AMANY SABRY
|مشرف|
|مشرف|
avatar

عدد الرسائل : 2182
العمر : 29
الوظيفة : دكتورة بإذن الله
تاريخ التسجيل : 20/07/2008

مُساهمةموضوع: رد: *.* إ أَ أُ ئ ؤ ء ـئـ .... وماذا بعدُ ؟؟!! *.*   الجمعة 19 مارس 2010, 1:52 pm

كسر ضم فتح سكون

ِ ئ

ُ ؤ

َ أ

ْ ء

أعتذر عن تأخير الواجب
ِِِِِِِِ

_________________
"رضيت بالله ربا وبالإسلام دينا وبمحمد صلي الله عليه وسلم نبيا ورسولا"


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
* محمد سعيد *
الريشة الفضية للمنتدى
الريشة الفضية للمنتدى
avatar

عدد الرسائل : 2617
العمر : 30
محل الاقامة : شبين الكوما
الوظيفة : Seek Peak Performance
تاريخ التسجيل : 12/08/2008

مُساهمةموضوع: رد: *.* إ أَ أُ ئ ؤ ء ـئـ .... وماذا بعدُ ؟؟!! *.*   الجمعة 19 مارس 2010, 2:38 pm

لــى ثلاثة إقتراحات


أما الأول :

تغيير إسم الموضوع ليكون ملائماََ أكثر وليكن " حصة اللغة العربية "

والثانى :
هو نقل الموضوع من حالة حوار " سوق عكاظ"
إلى المنتدى الأدبى " عند الغول "
أو المنتدى الثقافى
أو أى "حتة تانية"

و ثالثهما :

أن يكون الموضوع متجدداََ - فإذا إنتهينا من الهمزات - نأخذ قواعد أخرى من قواعد الإملاء أو قواعد اللغة بصفةِِ عامة




ملحوظة :
تجد الفارس الآن يقول فى نفسه جملة على غرار

" سكتناله دخل بحماره "


لا عليك إن لم تنفذ تلك الإقتراحات
حأكون موجود ف الموضوع برضه
فلن تستطيع التخلص منى بسهولة


_________________
اللهم إني أعوذ بك من زوال نعمتك وتحول عافيتك وفجأة نقمتك وجميع سخطك







A Free Man I Am


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
*.* عَـقـلٌ سَـاجِـدٌ *.*
" مشرف تكنولوجيا "

avatar

عدد الرسائل : 4362
العمر : 28
محل الاقامة : معـارك.الحـيــاة
الوظيفة : A.Free.Man...I.Am
تاريخ التسجيل : 27/11/2006

مُساهمةموضوع: رد: *.* إ أَ أُ ئ ؤ ء ـئـ .... وماذا بعدُ ؟؟!! *.*   الجمعة 19 مارس 2010, 3:40 pm

Dr.Mai كتب:
كسر ضم فتح سكون



ِ


ئ

ُ
ؤ

َ

أ

ْ
ء


يارب يكون الواجب صح ؟؟
معلش اتأخرت فى الرد كان عندى واجبات تانية
إذا فى حاجة غلط دلوقتى او بعدين التصحيح يكون بالراحة من غير ما حضرتك تزعق
وبعدين التحفيز على المذاكرة اكيد مقابله جوائز وكدا ....منتظرين إن شاء الله .

اللهم بارك

إجابة نموذجية ...

**

نلتمس لكم العذرَ عن التأخير ..

***

-عن نفسي- هحاول أستخدم " الرفق " قدر الإمكان ...

بس المشكلة في " الفضيحة المسمعة على العام " اللي هتتبع الواجب الخطأ ..

77
7

اقتباس من رد سابق ...


*.* الــفــارس *.* كتب:
وبعد استيعابهم، وحل واجبهم صح، والمرور من اختبار بسيط كده

أعمل لك شهادة - ع الفوتوشوب - بأنك حزت ما يقرب من 75% من " علم الإملاء "...

إن كان لا يكفي هذا ..

فانظروا؛ ماذا تأمرون .؟!!

***
**
*



@Amany Sabry@ كتب:
كسر ضم فتح سكون

ِ ئ

ُ ؤ

َ أ

ْ ء

أعتذر عن تأخير الواجب
ِِِِِِِِ

اللهم بارك

إجابة نموذجية ...

**

نلتمس لكم العذرَ عن التأخير ..

***
**
*

محمد المصرى كتب:


لــى ثلاثة إقتراحات


على أساس إن " اقتراح " مذكر .. والأعداد من " 3-9 " بتخالف


يعجبني ذا ..

أسمعك يا مجتهد ...



أما
الأول :


تغيير إسم الموضوع ليكون ملائماََ أكثر وليكن " حصة اللغة العربية "


أراه - هكذا - أكثر جذبا وتشويقا واختصاصا

احنا مش ضامنين نتطرق لغير الهمزات

فخلي العنوان مليان همزات كده

للدلالة على فحواه ... وللدعاية له .





والثانى :
هو نقل الموضوع من حالة حوار " سوق عكاظ"
إلى المنتدى الأدبى " عند الغول "
أو المنتدى الثقافى
أو أى "حتة تانية"

أي حتة تانية، من الحتت الغير مطروقة ؟؟!!

دعه .. فإن لم يجد من يتابعه .. سيجد من يتصفحه

و ثالثهما :

أن يكون الموضوع متجدداََ - فإذا إنتهينا من الهمزات - نأخذ قواعد أخرى من قواعد الإملاء أو قواعد اللغة بصفةِِ عامة


الله المستعان،

ربنا ييسّر،

على ما نشوف الهمزات هتعدي ازاي ؟!!

ولو إن " يبدو " إنك مش محتاج دروس ... ثلاثة اقتراحات

إني " فشخور " بك.



ملحوظة :
تجد الفارس الآن يقول فى نفسه جملة على غرار

" سكتناله دخل بحماره "


لا عليك إن لم تنفذ تلك الإقتراحات
حأكون موجود ف الموضوع برضه
فلن تستطيع التخلص منى بسهولة




يسعدني ذا ... ( " هذا " مش " ذا " بتاع الأسماء الخمسة " )


جزاكم الله خيراً ...

على اقترحاتك

وعلى حرصك على الوصول للأفضل .

_________________




يا مـُضَـيّعَ الأوقاتِ جهلا بحُرمتها .. أفِقْ و احذر بَواركْ

فـسوف تفارقُ اللذاتِ قـسْرا، ويُخلي الموتُ كرها منك داركْ

تدارك ما استطعتَ من الخطايا بـتوبة مُخـلِصٍ .. واجعل مداركْ

على طـلب السلامة من جحيمٍ ...
فـ *.* خـَيْـرُ ذوي الجرائمِ مَنْ تداركْ *.*

***
**
*




الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://medicalclub.bb-fr.com/index.htm
* محمد سعيد *
الريشة الفضية للمنتدى
الريشة الفضية للمنتدى
avatar

عدد الرسائل : 2617
العمر : 30
محل الاقامة : شبين الكوما
الوظيفة : Seek Peak Performance
تاريخ التسجيل : 12/08/2008

مُساهمةموضوع: رد: *.* إ أَ أُ ئ ؤ ء ـئـ .... وماذا بعدُ ؟؟!! *.*   الجمعة 19 مارس 2010, 11:31 pm

لم تنفذ أياً من الاقتراحات

كمــا تشاء يا مُعلم



_________________
اللهم إني أعوذ بك من زوال نعمتك وتحول عافيتك وفجأة نقمتك وجميع سخطك







A Free Man I Am


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
*.* عَـقـلٌ سَـاجِـدٌ *.*
" مشرف تكنولوجيا "

avatar

عدد الرسائل : 4362
العمر : 28
محل الاقامة : معـارك.الحـيــاة
الوظيفة : A.Free.Man...I.Am
تاريخ التسجيل : 27/11/2006

مُساهمةموضوع: رد: *.* إ أَ أُ ئ ؤ ء ـئـ .... وماذا بعدُ ؟؟!! *.*   السبت 20 مارس 2010, 9:30 pm

*.* الــفــارس *.* كتب:




الله المستعان ،،،

نستكمل قائلين :


*.* ما نتعلمه هنا لا تحاول قياسه على " رسم المصحف " أو على " رسم العروض " -بتاع الشعراء-

فالأول : توقيفي.

والثاني : سماعي في الأغلب.

وإنما ما نتعلمه نقيسه على الرسم الاصطلاحي .. -اللي تم الاصطلاح عليه.-

**

شوية كلام نظري ...

77
7

للهمزة مواضع ثلاثة :

(1) في أول الكلمة ..

(2) في وسط الكلمة .. ( متوسطة ، وشبه متوسطة )

(3) في آخر الكلمة .. متطرفة. ( عشان في طرف الكلمة وليست إرهابية )

طبعًا _مهو مفيش مواضع غير التلاتة دول أصلا_


إن شاء الله لنا

هناخد قواعد كتابة الهمزة في كل موضع من المواضع دي ... ونلخصها في كلمتين فيهم المفيد

***

(1) الهمزة في أول الكلمة :

(أ) صفاتها :

1- لازم تكون متحركة . ( مكسورة أو مضمومة أو مفتوحة ) - عشان ما ينفعش نبدأ بحرف ساكن-

2- لازم تكون مرسومة على صورة الألف ( ا ) - أيا كان نوع الهمزة أو حركتها -.

77
7

(( ما تركزش قوي في الكلام الجاي ده ...

مش بقول لك سيبه،

لكن؛

مُر عليه بسرعة ))

77
7

(ب) أنواعها :

**
*

1- همزة الوصل : ألف ما عليهاش همزة ( ا ) ، ومع ذلك اسمها همزة وصل - اصطلاح -.

تُرسَم ،، ولا تنطق إلا في أول كلام ...

( افهم ) مكتوبة وملفوظة ، أول كلام

[b]( وافهم ) مكتوبة بس مش ملفوظة >> تنطق >> ( وَ فْ هَـ مْ على طول ). ف نص كلام

77
7

مواضع همزة الوصل :


(أ) - قبل لام التعريف .. ( الـ )

(ب) - أمر الفعل الثلاثي ... ( فهم >> افهم )

(جـ) - ماضي الخماسي وأمره ومصدره ( انطلـَقَ - انطـلـِـقْ - انطلاق )

(د) - ماضي السداسي وأمره ومصدره ( استـغـفـَرَ - استغـفـِرْ - استغفار )

(هـ) - في أول بضعة أسماء ( سماعية ) :

ابن، ابنة ، اثنان ، اثنتان ، اسم ، امرؤ ، امرأة ، ( ايم الله ، ايمن الله .....بتوع القــَسَـمْ )

*.*.*.*.*.*.*.*.*.*.*.*.

2- همزة القطع : ألف بس عليها "رأس عين" مقطوعة ( ا + ء ) = ( أ )

ودي >> تُرسَم وتنطق وقفا ووصلا _ في أي حتة_ ( أول الكلمة و وسطها و آخرها )



77
7


همزة القطع في أول الكلمة :

**
*
أي حتة تانية بخلاف مواضع همزة الوصل ..

( لو عرفت بتوع همزة الوصل تبقى عرفت بتوع همزة القطع )

ويندرج تحتها :.

(أ) - همزة الاستفهام : تأتي منفردة للاستخبار عن أمر ما ...

( أ فهمت الدرس يا دكتور ؟! )


(ب) - همزة المخبر عن نفسه : تأتي دائما مع المضارعة

( بيتكلم عن نفسه .. يبقى يحطها ف الأول )

( ألعب ) ، ( أسقط ) ، ( أُضرب ).


(جـ) - همزة النداء : تأتي منفردة لنداء القريب

( أ دكتور محمود !! هل فهمت الدرس ؟!! )


(د) - همزة الأصل : يعني الهمزة في أصل الكلمة - مش جاية لها من برة -

وما ينفعش تتشال منها وإلا الكلمة هتبوظ خالص

زي كلمة ( أخذ ) ( أب ) ( أم ) ( إن ) ( إذا ) ....

....... وغيرها

****

ملاحيظ على الهمزة اللي ف أول الكلام :

(1) إذا دخل حرف من حروف المعنى على الهمزة في أول الكلمة

تعامل على حالتها الأصلية ... ولا تعامل معاملة الهمزة المتوسطة؛ فلكل منهما حكم خاص

( أضرب >> وأضرب ، فأضرب ، سأضرب ، لأضرب ... إلخ

كلها بتتعامل معاملة الهمزة اللي في أول الكلمة ... )


(2) إذا أتت همزة وصل بعد همزة الاستفهام ... تحذف همزة الوصل

( أ + انطلق = أنـْطلقَ القطارُ ؟! ،، أ + اسم = أسْـمُـك محمد ؟!!)

إلا في حالة همزة الوصل الموجودة في ( الـ )

فدي يجوز فيها الحذف أو الإبدال

( أ + الرجل = الرّجل وصل ؟؟!! ، ألرّجل وصل ؟؟!! ، آلرّجل وصل ؟؟! )


(3) إذا جاء بعد الهمزة المفتوحة في أول الكلمة .. مد من جنسها

ترسم ألف فوقها "مدة" ..

( أ+ا+دم = آدم ،، أ+ا+منوا = آمنوا )

***

القاعدة العامة للهمزة في أول الكلمة



(( حُط قبلها واو (و) ، وانطق الكلمة دون تغير المعنى ...

لو الهمزة ظهرت >> تُرسَم ( أ )

لو لم تظهر >> تُرسَم ( ا ) ... ))



(( معظم الحاجات دي معروفة وثابتة في أذهاننا كلنا ...

عشان كده قلنا هنمر عليها بسرعة ..

وملهاش واجب لوحدها ... ))

**
*

أي استفسار ؟؟!!

_________________




يا مـُضَـيّعَ الأوقاتِ جهلا بحُرمتها .. أفِقْ و احذر بَواركْ

فـسوف تفارقُ اللذاتِ قـسْرا، ويُخلي الموتُ كرها منك داركْ

تدارك ما استطعتَ من الخطايا بـتوبة مُخـلِصٍ .. واجعل مداركْ

على طـلب السلامة من جحيمٍ ...
فـ *.* خـَيْـرُ ذوي الجرائمِ مَنْ تداركْ *.*

***
**
*




الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://medicalclub.bb-fr.com/index.htm
* محمد سعيد *
الريشة الفضية للمنتدى
الريشة الفضية للمنتدى
avatar

عدد الرسائل : 2617
العمر : 30
محل الاقامة : شبين الكوما
الوظيفة : Seek Peak Performance
تاريخ التسجيل : 12/08/2008

مُساهمةموضوع: رد: *.* إ أَ أُ ئ ؤ ء ـئـ .... وماذا بعدُ ؟؟!! *.*   السبت 20 مارس 2010, 11:30 pm

اقتباس :
أي استفسار ؟؟!!


نعم يا مُعلم

لى إستفساران

-أصدقك القول لست أدرى إن كانت إستفساران على إعتبار أنها مبتدأ مؤخر
ام إستفسارين على إعتبار أنها مضاف إليه



اما الأول

فلا علاقة وثيقة له بالموضوع وهو


اقتباس :
* ما نتعلمه هنا لا تحاول قياسه على " رسم المصحف " أو على " رسم العروض " -بتاع الشعراء-

فالأول : توقيفي.

ماذا تعنى ب " توقيفى"
؟؟

والثانى هو

يبدو انه سؤال سهل لكنى لا أعرفه

اقتباس :
لازم تكون متحركة . ( مكسورة أو مضمومة أو مفتوحة ) - عشان ما ينفعش نبدأ بحرف ساكن-

ماهى الحروف الساكنة والحروف المتحركة ؟
.
.
.
.



_________________
اللهم إني أعوذ بك من زوال نعمتك وتحول عافيتك وفجأة نقمتك وجميع سخطك







A Free Man I Am


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
*.* عَـقـلٌ سَـاجِـدٌ *.*
" مشرف تكنولوجيا "

avatar

عدد الرسائل : 4362
العمر : 28
محل الاقامة : معـارك.الحـيــاة
الوظيفة : A.Free.Man...I.Am
تاريخ التسجيل : 27/11/2006

مُساهمةموضوع: رد: *.* إ أَ أُ ئ ؤ ء ـئـ .... وماذا بعدُ ؟؟!! *.*   السبت 20 مارس 2010, 11:58 pm

محمد المصرى كتب:


لى إستفساران

-أصدقك القول لست أدرى إن كانت إستفساران على إعتبار أنها مبتدأ مؤخر
ام إستفسارين على إعتبار أنها مضاف إليه



*.* استفساران *.*

مبتدأ مؤخر مرفوع وعلامة رفعه الألف لأنه مثنى ... وتم تأخير لأنه "نكرة"؛ كما أن الخبر "شبه جملة"




اما الأول

فلا علاقة وثيقة له بالموضوع وهو


اقتباس :
* ما نتعلمه هنا لا تحاول قياسه على " رسم المصحف " أو على " رسم العروض " -بتاع الشعراء-

فالأول : توقيفي.

ماذا تعنى ب " توقيفى"
؟؟


" توقيفي "

أي أن حروفه مرسومة هكذا بأمر رسول الله- صلى الله عليه وسلم- كما علمه سيدُنا جبريلُ عن رب العزة

- وفيه علوم مخصوصة برسم المصحف، والأحرف السبعة وغيرها ...

تجد فيها من الإعجاز ما يُسجِدُ العقولَ ، ... -




والثانى هو

يبدو انه سؤال سهل لكنى لا أعرفه

اقتباس :
لازم تكون متحركة . ( مكسورة أو مضمومة أو مفتوحة ) - عشان ما ينفعش نبدأ بحرف ساكن-

ماهى الحروف الساكنة والحروف المتحركة ؟
.
.
.
.

الحرف المتحرك : المكسور أو المضموم أو المفتوح.

والحرف الساكن : ما لا حركة فيه. ( لا مكسور ولا مضموم ولا مفتوح )

- وتأبَى العربية أن تبدأ كلمة بحرف ساكن ، أو أن يلتقي ساكنان .... -

****

*.* مثال *.*

77
7

أَحْمَدْ

**

الألف : متحركة .. مفتوحة

الحاء : ساكنة .. لا حركة فيها .. وفي الغالب المفروض ما يتحطش عليها سكون أصلا

عشان المتعارف عليه إن الحرف الساكن ... يكون عاريا من الضبط ( ده مثال توضيحي )

الميم : متحركة .. مفتوحة.

الدال : ساكنة .. عند الوقف .. عشان هي آخر الكلمة . وطالما وقفت ع الحرف لازم تسكنه.

( وقفت عليه .. اكيد يبقى ساكن .. لو وقفت عليه واتحرك .... هتقع )

وعند الوصل يأخذ الحرف الأخير الحركة المناسبة لموقعه الإعرابي ....





_________________




يا مـُضَـيّعَ الأوقاتِ جهلا بحُرمتها .. أفِقْ و احذر بَواركْ

فـسوف تفارقُ اللذاتِ قـسْرا، ويُخلي الموتُ كرها منك داركْ

تدارك ما استطعتَ من الخطايا بـتوبة مُخـلِصٍ .. واجعل مداركْ

على طـلب السلامة من جحيمٍ ...
فـ *.* خـَيْـرُ ذوي الجرائمِ مَنْ تداركْ *.*

***
**
*




الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://medicalclub.bb-fr.com/index.htm
*.* عَـقـلٌ سَـاجِـدٌ *.*
" مشرف تكنولوجيا "

avatar

عدد الرسائل : 4362
العمر : 28
محل الاقامة : معـارك.الحـيــاة
الوظيفة : A.Free.Man...I.Am
تاريخ التسجيل : 27/11/2006

مُساهمةموضوع: رد: *.* إ أَ أُ ئ ؤ ء ـئـ .... وماذا بعدُ ؟؟!! *.*   الأحد 21 مارس 2010, 6:20 pm



المتابعون

يكتبوا الحركات، وما يناسبها ... على الترتيب ..



من دماغهم... مش من الصفحة اللي فاتت


عشان هنحتاج الكلام ده - إن شاء الله -

في الدرس القادم ..

الهمزة المتوسطة ... اللي فيها الشغل كله

_________________




يا مـُضَـيّعَ الأوقاتِ جهلا بحُرمتها .. أفِقْ و احذر بَواركْ

فـسوف تفارقُ اللذاتِ قـسْرا، ويُخلي الموتُ كرها منك داركْ

تدارك ما استطعتَ من الخطايا بـتوبة مُخـلِصٍ .. واجعل مداركْ

على طـلب السلامة من جحيمٍ ...
فـ *.* خـَيْـرُ ذوي الجرائمِ مَنْ تداركْ *.*

***
**
*




الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://medicalclub.bb-fr.com/index.htm
محمود الحسن
|مشرف|
|مشرف|
avatar

عدد الرسائل : 1828
العمر : 32
محل الاقامة : الباجور
الوظيفة : طالب
تاريخ التسجيل : 03/04/2007

مُساهمةموضوع: رد: *.* إ أَ أُ ئ ؤ ء ـئـ .... وماذا بعدُ ؟؟!! *.*   الأحد 21 مارس 2010, 9:45 pm

الله أكبر عليك
بس سؤال .....


القاعدة العامة للهمزة في أول الكلمة

(( حُط قبلها واو (و) ، وانطق الكلمة دون تغير المعنى ...

لو الهمزة ظهرت >> تُرسَم ( أ )

لو لم تظهر >> تُرسَم ( ا ) ... ))


لم أفهم هذا الجزء......

والثاني لم أفهم ما المطلوب في الواجب

_________________
الأهلي فريق يعمل بصمت .....ويعد بما يستطيع....ويرفع شعار...لا للعشوائية
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
*.* عَـقـلٌ سَـاجِـدٌ *.*
" مشرف تكنولوجيا "

avatar

عدد الرسائل : 4362
العمر : 28
محل الاقامة : معـارك.الحـيــاة
الوظيفة : A.Free.Man...I.Am
تاريخ التسجيل : 27/11/2006

مُساهمةموضوع: رد: *.* إ أَ أُ ئ ؤ ء ـئـ .... وماذا بعدُ ؟؟!! *.*   الأحد 21 مارس 2010, 11:10 pm

بارك الله فيك ...

***

(1) أ ضربُ: همزة في أول الكلمة ( مرسومة وملفوظة )

نحط قبلها ( و )

و + أضرب = وأضرب ...

وتنطق >> ( و أ ض ر ب ) .......

الهمزة ظهرت في النطق .. تبقى همزة قطع ..

وترسم على صورة ( أ ) - من اللي عليها رأس عين مقطوعة (ء) - ..

>> الهمزة فضلت زي ما هي .. مرسومة وملفوظة.


المعنى :

- أنا اللي بضرب الشيء الفلاني.-

77
7

(2) ا ضربْ : همزة وصل في أول الكلمة ( مرسومة وملفوظة )

نحط قبلها ( و )

و + اضرب = واضرب.

وتنطق >> ( وَ ضْ ر ب ) ...

الهمزة لم تظهر في النطق ... الواو جه بعدها ضاد على طول.

تبقى همزة وصل ؛ وترسم على صورة ( ا )

- من اللي ما عليهاش رأس عين مقطوعة (ء) -

>> الهمزة فضلت مرسومة في الكتابة ... بس مش ملفوظة في النطق.


المعنى :

حد بيقول لك : " اضرب الشيء الفلاني " .. أمر من الفعل الثلاثي ( ضَ رَ بَ ).

***

كل الأمثلة " ضرب "

****

بعد ما حطينا الواو (و) قبل الكلمة :

- الأولى ظهرت في النطق ... كافئناها واديناها رأس العين المقطوعة تغطيها. ( قطع )

-- الثانية لم تظهر في النطق ... عاقبناها وسبناها زي ما هي متوصلة بالهواء ... ( وصل )

***
**
*

الواجب :

تكتبوا العلامات اللي أخدناها ( كسر ضم فتح سكون ) على الترتيب.

ورسم الهمزة المناسب لكل علامة منهم ( إ ئ، أُ ؤ، أ، ءْ ) على الترتيب.

من دماغكم .. دون مراجعة مسبقة.

***

عشان أطمئن على :

1- المتابعة .

2- إننا حافظين ترتيب العلامات ورسم الهمزة المناسب لكل علامة منها.

وتمهيدًا لدرس ( الهمزة المتوسطة )

_________________




يا مـُضَـيّعَ الأوقاتِ جهلا بحُرمتها .. أفِقْ و احذر بَواركْ

فـسوف تفارقُ اللذاتِ قـسْرا، ويُخلي الموتُ كرها منك داركْ

تدارك ما استطعتَ من الخطايا بـتوبة مُخـلِصٍ .. واجعل مداركْ

على طـلب السلامة من جحيمٍ ...
فـ *.* خـَيْـرُ ذوي الجرائمِ مَنْ تداركْ *.*

***
**
*




الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://medicalclub.bb-fr.com/index.htm
AMANY SABRY
|مشرف|
|مشرف|
avatar

عدد الرسائل : 2182
العمر : 29
الوظيفة : دكتورة بإذن الله
تاريخ التسجيل : 20/07/2008

مُساهمةموضوع: رد: *.* إ أَ أُ ئ ؤ ء ـئـ .... وماذا بعدُ ؟؟!! *.*   الأحد 21 مارس 2010, 11:41 pm

كسر ضم فتح سكون

ِ ئ

ُ ؤ

َ أ

ْ ء


يا رب يكون صح انا كتبت من الذاكرة زي ما حضرتك قلت

بس مش عارفة الترتيب بقي كده صح ولا ايه....ربنا يستر


_________________
"رضيت بالله ربا وبالإسلام دينا وبمحمد صلي الله عليه وسلم نبيا ورسولا"


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
د.مي
عضوية شرفية
عضوية شرفية
avatar

عدد الرسائل : 2925
العمر : 32
محل الاقامة : ما بين هنا وهناك .
الوظيفة : there is hope
تاريخ التسجيل : 22/09/2007

مُساهمةموضوع: رد: *.* إ أَ أُ ئ ؤ ء ـئـ .... وماذا بعدُ ؟؟!! *.*   الإثنين 22 مارس 2010, 1:24 am


كسر ضم فتح سكون
ِ

ئ

ُ
ؤ

َ

أ

ْ
ء

_________________

الصيدلية الخيرية


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Noble-Eagle
عضو مميز
عضو مميز
avatar

عدد الرسائل : 138
العمر : 32
محل الاقامة : جو السماء
الوظيفة : منصب رفيع المستوى
تاريخ التسجيل : 02/09/2008

مُساهمةموضوع: رد: *.* إ أَ أُ ئ ؤ ء ـئـ .... وماذا بعدُ ؟؟!! *.*   الإثنين 22 مارس 2010, 5:41 pm

كسر ضم فتح سكون
ئ

ؤ
أ
ء

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
* محمد سعيد *
الريشة الفضية للمنتدى
الريشة الفضية للمنتدى
avatar

عدد الرسائل : 2617
العمر : 30
محل الاقامة : شبين الكوما
الوظيفة : Seek Peak Performance
تاريخ التسجيل : 12/08/2008

مُساهمةموضوع: رد: *.* إ أَ أُ ئ ؤ ء ـئـ .... وماذا بعدُ ؟؟!! *.*   الإثنين 22 مارس 2010, 6:05 pm

اقتباس :
من دماغكم .. دون مراجعة مسبقة.


نسيت أن تقول " طبعاً "



كسر ضم فتح سكون

ئ

ؤ

أ

ء




أكمل يا مُعلم



_________________
اللهم إني أعوذ بك من زوال نعمتك وتحول عافيتك وفجأة نقمتك وجميع سخطك







A Free Man I Am


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
*.* عَـقـلٌ سَـاجِـدٌ *.*
" مشرف تكنولوجيا "

avatar

عدد الرسائل : 4362
العمر : 28
محل الاقامة : معـارك.الحـيــاة
الوظيفة : A.Free.Man...I.Am
تاريخ التسجيل : 27/11/2006

مُساهمةموضوع: رد: *.* إ أَ أُ ئ ؤ ء ـئـ .... وماذا بعدُ ؟؟!! *.*   الثلاثاء 23 مارس 2010, 10:04 pm


@Amany Sabry@ كتب:




كسر ضم فتح سكون

ِ ئ

ُ ؤ

َ أ

ْ ء







****
***
**
*

Dr.Mai كتب:



كسر ضم فتح سكون
ِ

ئ

ُ
ؤ

َ

أ

ْ
ء






****
***
**
*


Noble-Eagle كتب:



كسر ضم فتح سكون
ئ
ؤ
أ
ء




****
***
**
*


محمد المصرى كتب:




كسر ضم فتح سكون


ئ

ؤ

أ

ء







****
***
**
*

اللهم بارك ...

تمام ...

77
7

هنعتبر إن دكتور محمود الحسن هو كمان أدى المطلوب كما ينبغي..

عشان نكمل


_________________




يا مـُضَـيّعَ الأوقاتِ جهلا بحُرمتها .. أفِقْ و احذر بَواركْ

فـسوف تفارقُ اللذاتِ قـسْرا، ويُخلي الموتُ كرها منك داركْ

تدارك ما استطعتَ من الخطايا بـتوبة مُخـلِصٍ .. واجعل مداركْ

على طـلب السلامة من جحيمٍ ...
فـ *.* خـَيْـرُ ذوي الجرائمِ مَنْ تداركْ *.*

***
**
*




الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://medicalclub.bb-fr.com/index.htm
محمود الحسن
|مشرف|
|مشرف|
avatar

عدد الرسائل : 1828
العمر : 32
محل الاقامة : الباجور
الوظيفة : طالب
تاريخ التسجيل : 03/04/2007

مُساهمةموضوع: رد: *.* إ أَ أُ ئ ؤ ء ـئـ .... وماذا بعدُ ؟؟!! *.*   الأربعاء 24 مارس 2010, 1:29 am

كسر ...........ئ
ضم ..............ؤ
فتح ..........أ
سكون ............ ء

_________________
الأهلي فريق يعمل بصمت .....ويعد بما يستطيع....ويرفع شعار...لا للعشوائية
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
*.* عَـقـلٌ سَـاجِـدٌ *.*
" مشرف تكنولوجيا "

avatar

عدد الرسائل : 4362
العمر : 28
محل الاقامة : معـارك.الحـيــاة
الوظيفة : A.Free.Man...I.Am
تاريخ التسجيل : 27/11/2006

مُساهمةموضوع: رد: *.* إ أَ أُ ئ ؤ ء ـئـ .... وماذا بعدُ ؟؟!! *.*   الأربعاء 24 مارس 2010, 2:15 am

عود أحمد يا دكتور محمود

**

تمام

**

بفضل الله وعونه ،، كتبت الدرس كاملاً،

ولكن عَرَضَ لي ما لم أكن أتوقع، ولم آخذ مما كتبت نسخة احتياطية،



فالتمسوا لي العذر،

على ما أفوق م الصدمة، وأعرف أؤدب الجهاز ده كويس.

وادعوا لي ... وادعوا للجهاز راخر .. هتعدي عليه أوقات عصيبة

_________________




يا مـُضَـيّعَ الأوقاتِ جهلا بحُرمتها .. أفِقْ و احذر بَواركْ

فـسوف تفارقُ اللذاتِ قـسْرا، ويُخلي الموتُ كرها منك داركْ

تدارك ما استطعتَ من الخطايا بـتوبة مُخـلِصٍ .. واجعل مداركْ

على طـلب السلامة من جحيمٍ ...
فـ *.* خـَيْـرُ ذوي الجرائمِ مَنْ تداركْ *.*

***
**
*




الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://medicalclub.bb-fr.com/index.htm
* محمد سعيد *
الريشة الفضية للمنتدى
الريشة الفضية للمنتدى
avatar

عدد الرسائل : 2617
العمر : 30
محل الاقامة : شبين الكوما
الوظيفة : Seek Peak Performance
تاريخ التسجيل : 12/08/2008

مُساهمةموضوع: رد: *.* إ أَ أُ ئ ؤ ء ـئـ .... وماذا بعدُ ؟؟!! *.*   الخميس 25 مارس 2010, 10:34 pm

يبدو أن تأديب الأجهزة يأخذ أكثر مما نتوقع

رفقا بالجهاز أيها الفارس





_________________
اللهم إني أعوذ بك من زوال نعمتك وتحول عافيتك وفجأة نقمتك وجميع سخطك







A Free Man I Am


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
*.* عَـقـلٌ سَـاجِـدٌ *.*
" مشرف تكنولوجيا "

avatar

عدد الرسائل : 4362
العمر : 28
محل الاقامة : معـارك.الحـيــاة
الوظيفة : A.Free.Man...I.Am
تاريخ التسجيل : 27/11/2006

مُساهمةموضوع: رد: *.* إ أَ أُ ئ ؤ ء ـئـ .... وماذا بعدُ ؟؟!! *.*   الخميس 25 مارس 2010, 10:37 pm

لك ذلك .. إن شاء الله لنا


_________________




يا مـُضَـيّعَ الأوقاتِ جهلا بحُرمتها .. أفِقْ و احذر بَواركْ

فـسوف تفارقُ اللذاتِ قـسْرا، ويُخلي الموتُ كرها منك داركْ

تدارك ما استطعتَ من الخطايا بـتوبة مُخـلِصٍ .. واجعل مداركْ

على طـلب السلامة من جحيمٍ ...
فـ *.* خـَيْـرُ ذوي الجرائمِ مَنْ تداركْ *.*

***
**
*




الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://medicalclub.bb-fr.com/index.htm
*.* عَـقـلٌ سَـاجِـدٌ *.*
" مشرف تكنولوجيا "

avatar

عدد الرسائل : 4362
العمر : 28
محل الاقامة : معـارك.الحـيــاة
الوظيفة : A.Free.Man...I.Am
تاريخ التسجيل : 27/11/2006

مُساهمةموضوع: رد: *.* إ أَ أُ ئ ؤ ء ـئـ .... وماذا بعدُ ؟؟!! *.*   السبت 27 مارس 2010, 1:16 am

*.* الــفــارس *.* كتب:


الله المستعان،،،

يـَسَّـرَ الله لنا، وانتهينا من التعرض لأساسيات كتابة الهمزة في أول الكلمة،

ونوجز ذلك قائلين :

اقتباس :


" الهمزة في أول الكلمة تكون :

- متحركة.

- محققة النطق.

- مرسومة على صورة الألف.


، وهي على نوعين :

(1) همزة الوصل ( ا ) :

وترسم ألفا مفردة ( ا )، ولها مواضع محددة.


(2) همزة القطع ( ا + ء ) :

تأتي في غير مواضع همزة الوصل، وهي على صورتين :

- ألف فوقها رأس عين مقطوعة ( أ )، في حال الضم والفتح.

- ألف تحتها رأس العين المقطوعة ( إ )، في حال الكسر.- كما سبق التوضيح في الردود الأولى -.


***
**
*

ننتقل الآن - بفضل الله - إلى درس " الهمزة المتوسطة "

77
7

الهمزة المتوسطة نوعان :

(1) همزة متوسطة حقيقية.

و

(2) همزة شبه متوسطة.

نخص درسنا اليوم ...بــ " الهمزة المتوسطة الحقيقية ".

77
7

أقول - مستعينا بالله - :

" الهمزة المتوسطة الحقيقية : هي همزة في أصل الكلمة، تتوسط حروفها توسطا حقيقيا."


*.* القانون العام *.*

اقتباس :


نبص على علامة الهمزة + علامة الحرف اللي قبلها ( مش اللي بعدها )

والأقوى منهما ... نرسم الهمزة بما يناسبها.


ومنه نتبين أن :

- الكسر والياء .. : .. يكسران ما يخالفهما أيا كانت علامته.. فيجلسانه على كرسي الياء ( ئ ).

- الضم .. : .. يفوق الفتح والسكون في القوة، فعند التقائه بأي منهما ترسم الهمزة بما يناسب الضم ( ؤ ).

- الفتح .. : .. يفوق السكون في القوة ( طبعا )، وعند الالتقاء ترسم الهمزة بما يناسب الفتح ( أ ).

- السكون .. : .. لا يجد مكانا إلا حال السكون، فترسم الهمزة منفردة على السطر ( ء ).

***
**
*


أمثلة مشروحة :

77
7

(1) الاسم " ذئــب ":

الهمزة في أصل الكلمة، تتوسط حروفها توسطا حقيقيا.


علامة الهمزة : السكون.
علامة الحرف الذي يسبقها : الكسرة. ( أقوى العلامات على الإطلاق )


الكسرة أقوى من السكون ( طبعا ) فنرسم الهمزة بما يناسبها وهو " ئ " - كرسي الياء -

( ذال ) مكسورة + ( همزة متوسطة حقيقية ) ساكنة = ذِ + ئ


لتصبح الكلمة : ذئــب.

**
*


(2) الفعل الماضي " سَــئِــمَ " :

الهمزة في أصل الكلمة، تتوسط حروفها توسطا حقيقيا.


علامة الهمزة : الكسرة. ( أقوى العلامات على الإطلاق )
علامة الحرف الذي يسبقها : الفتحة .


الكسرة أقوى من الفتحة ( طبعا ) فنرسم الهمزة بما يناسبها وهو " ئ " - كرسي الياء -

( سين ) مفتوحة + ( همزة متوسطة حقيقية ) مكسورة = سَ + ئ


لتصبح الكلمة : سَــئِــمَ.

**
*


(3) الفعل المضارع " يَــؤُمُّ " :

الهمزة في أصل الكلمة، تتوسط حروفها توسطا حقيقيا.


علامة الهمزة : الضمة.
علامة الحرف الذي يسبقها : الفتحة .


الضمة أقوى من الفتحة ( طبعا فنرسم الهمزة بما يناسبها وهو " ؤ " - على صورة الواو -

( ياء ) مفتوحة + ( همزة متوسطة حقيقية ) مضمومة = يَ + ؤ


لتصبح الكلمة : يَــؤُمُّ .

............... وغيرهم .

***
**
*

ملاحيظ على الهمزة المتوسطة الحقيقية :

نتركها مع ملاحيظ الهمزة شبه المتوسطة.

ولا أطيل عليكم، ( أحسن العملية تخش في بعضها ).



***
**
*

الواجب :

بالفقرة التالية >> عشر همزات مرسومة بصورة خاطئة

صححها بلون مخالف للون الفقرة

77
7



إعلم أخي : أن إلتحاقك وانضمامك لأسرة منتدانا،

قد يكون باب خير لك، أو يكون غير ذلك

فأما الخيرُ، فيـُأتَى بالإخلاص والعلم وإتباع منهاج النبوة

وأما غير ذلك ، فيـُؤتَى بإهمالك لأي من الأركان السابقة.

ولا تتحرجْ أن تسأل عما ضَـأُل فيه علمُك،

فقد يكون هذا بسبب نشئَتِك في وسط لا يُعنَى بهذا الجانب من العلوم،

فلا تستحِي أن تسألَ أهل الثقة فيما يستشكل عليك من مساءِل هذا الباب.

وكلما غلبتك نفسُك إلى ترك السؤال: فعاتبها قائلا : " ايا نفسي! سَأِمت الجهلَ. "

وإحذر أن تكون من الذين يمضون أوقاتهم في حفظ ما غيره أَوْلَى منه،
- وإن كان كل العلوم حسنا- ،
ولكن الأوْلَى تقديمُ الأهم والأفضل.



أي استفسار ؟؟!!

_________________




يا مـُضَـيّعَ الأوقاتِ جهلا بحُرمتها .. أفِقْ و احذر بَواركْ

فـسوف تفارقُ اللذاتِ قـسْرا، ويُخلي الموتُ كرها منك داركْ

تدارك ما استطعتَ من الخطايا بـتوبة مُخـلِصٍ .. واجعل مداركْ

على طـلب السلامة من جحيمٍ ...
فـ *.* خـَيْـرُ ذوي الجرائمِ مَنْ تداركْ *.*

***
**
*




الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://medicalclub.bb-fr.com/index.htm
* محمد سعيد *
الريشة الفضية للمنتدى
الريشة الفضية للمنتدى
avatar

عدد الرسائل : 2617
العمر : 30
محل الاقامة : شبين الكوما
الوظيفة : Seek Peak Performance
تاريخ التسجيل : 12/08/2008

مُساهمةموضوع: رد: *.* إ أَ أُ ئ ؤ ء ـئـ .... وماذا بعدُ ؟؟!! *.*   السبت 27 مارس 2010, 7:15 pm

اقتباس :
أي استفسار ؟؟!!

نعم يا مُعلم

هو استفسار واحد فقط -بالطاء-


اقتباس :
*.* الــفــارس *.* كتب:
وبعد استيعابهم، وحل واجبهم صح، والمرور من اختبار بسيط كده

أعمل لك شهادة - ع الفوتوشوب - بأنك حزت ما يقرب من 75% من " علم الإملاء "...


التقييم سيكون على الإمتحان أم على الحل الصحيح للواجب
؟؟
أم كلاهما ؟؟

-لكى نتوخى الحذر فى حل الواجب-

طبعا

_________________
اللهم إني أعوذ بك من زوال نعمتك وتحول عافيتك وفجأة نقمتك وجميع سخطك







A Free Man I Am


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
*.* عَـقـلٌ سَـاجِـدٌ *.*
" مشرف تكنولوجيا "

avatar

عدد الرسائل : 4362
العمر : 28
محل الاقامة : معـارك.الحـيــاة
الوظيفة : A.Free.Man...I.Am
تاريخ التسجيل : 27/11/2006

مُساهمةموضوع: رد: *.* إ أَ أُ ئ ؤ ء ـئـ .... وماذا بعدُ ؟؟!! *.*   السبت 27 مارس 2010, 8:23 pm

محمد المصرى كتب:

اقتباس :

*.* الــفــارس *.* كتب:
وحل واجبهم صح، والمرور من اختبار بسيط كده


التقييم سيكون على الإمتحان أم على الحل الصحيح للواجب ؟؟
أم كليهما ؟؟

من الاقتباس السابق يتضح الأمر ...

كلاهما.

طبعًا

_________________




يا مـُضَـيّعَ الأوقاتِ جهلا بحُرمتها .. أفِقْ و احذر بَواركْ

فـسوف تفارقُ اللذاتِ قـسْرا، ويُخلي الموتُ كرها منك داركْ

تدارك ما استطعتَ من الخطايا بـتوبة مُخـلِصٍ .. واجعل مداركْ

على طـلب السلامة من جحيمٍ ...
فـ *.* خـَيْـرُ ذوي الجرائمِ مَنْ تداركْ *.*

***
**
*




الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://medicalclub.bb-fr.com/index.htm
* محمد سعيد *
الريشة الفضية للمنتدى
الريشة الفضية للمنتدى
avatar

عدد الرسائل : 2617
العمر : 30
محل الاقامة : شبين الكوما
الوظيفة : Seek Peak Performance
تاريخ التسجيل : 12/08/2008

مُساهمةموضوع: رد: *.* إ أَ أُ ئ ؤ ء ـئـ .... وماذا بعدُ ؟؟!! *.*   السبت 27 مارس 2010, 8:28 pm

*.* الــفــارس *.* كتب:
محمد المصرى كتب:

اقتباس :

*.* الــفــارس *.* كتب:
وحل واجبهم صح، والمرور من اختبار بسيط كده


التقييم سيكون على الإمتحان أم على الحل الصحيح للواجب ؟؟
أم كليهما ؟؟
من الاقتباس السابق يتضح الأمر ...

كلاهما.

طبعًا

كليهما ؟ طبعا

وعلى رأى المثل- للأسف سوف أستخدم العامية-

ما يفوتوش فايت ولا طبيخ بايت






سوف أقوم بحل الواجب وربنا يستر




_________________
اللهم إني أعوذ بك من زوال نعمتك وتحول عافيتك وفجأة نقمتك وجميع سخطك







A Free Man I Am


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
*.* إ أَ أُ ئ ؤ ء ـئـ .... وماذا بعدُ ؟؟!! *.*
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 2 من اصل 4انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4  الصفحة التالية

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
Kollia Online Forums :: . :: حالة حوار-
انتقل الى: