البوابةالرئيسيةس .و .جبحـثالتسجيلدخول





شاطر | 
 

 مجــــــــــــــــــددون

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3
كاتب الموضوعرسالة
Clear.Shade
عضو ذهبي
عضو ذهبي
avatar

عدد الرسائل : 1408
العمر : 28
الوظيفة : انى ذاهب الى ربى سيهدين
تاريخ التسجيل : 27/04/2008

مُساهمةموضوع: رد: مجــــــــــــــــــددون   الإثنين 18 يناير 2010, 1:18 am

انا معاكى يا مريم فى دى

فعلا يا دكتر عز ورجوله النفس البشريه بطبيعتها بتنسى وتتشاغل

والا مكانش سيد الخلق امنرا وقال جددوا الايمان فى قلوبكم

والدين غذاء الروح نحتاج لسماعه من حين للاخر لكى يتجدد الايمان فى قلوبنا

ولكن الفرق هو ممن ناخذ ذاك الدين فان الدين خلق فلينظر المرء ممن يأخذه

لازم نختار المعلم الللى نتعلم منا كويس جدا مش اى حد نسمع له ومش اى حد نتفق مع كلامه

فيه داعيه يديك حماس يفضل لمده اعوام وسنين وداعيه يحمسك لفتره قليله جدا او لفكره صغيره

الفرق بقى فى ايدى انا اللى اختار صح واسمع للداعيه اللى صح لااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااازم

اختار كويس الدين بقى سلاح غلط فى ايد ناس ووووووووووووووووحشه جدا بيسوءوا استعماله

لازم نكون ضدهم وناخد الدين ممن يعلمه حقا مش اى حد نسمع له ومش اى نهج نتبعه ارجوكم

مش اى نهج نتبعه ومش اى حد نسمع له ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
marym
|مشرف|
|مشرف|
avatar

عدد الرسائل : 2333
العمر : 27
الوظيفة :
تاريخ التسجيل : 27/12/2007

مُساهمةموضوع: رد: مجــــــــــــــــــددون   الإثنين 18 يناير 2010, 1:21 am

اقتباس :

احنا مش هنعمل مشروع ....ده هو هيبقى معتمد على نشاط الناس وبالنسبة للدعم ده هيبقى بقى تبرعات من بعضنا ومن برا للقادر

يعني مش صعبة للدرجة اعتقد يعني


لا مش صعبة ان شاء الله
..ربنا هيسهلها
اقتباس :

الموضوع مش كبير يا جماعة يعنى مثلا زى ما الدكتورة marym قالت انها عملت مجموعة بنات و هيروحوا زيارة لدار أيتام و أما كتبت هنا ع الموضوع اتشجعنا احنا كمان الصبيان و ان شاء الله نتفق مع بعض و نعمل حاجة زى كدة وتبقى تبع وانت معدى برضه
بس كدة الموضوع بسيط خالص يا جماعة
ان شاء الله احنا هنظبط موضوع زيارة دار الايتام دي ..بس ان شاء الله هيكون الاسبوع ده
وياريت الولاد كمان يظبطوها مع بعضهم
ويكتبوا هنا هم اتفقوا علي ايه علشان اللي عاوز يروح معاكم

_________________
تـــأكــــد حين تنكســـر ... لن يرممك ســوى نفسك ...
وحيــن تنهـــزم ... لــن ينصرك... سوى إرادتك .....
فقدرتك على الوقــوف مــرة أخـــرى ... لا يملكهــاســـواك ...
فكــن أقـــوى من الدنيــا و ظروفــهـــا ...و مهما حدث لك لاتبــكي ولكن إبتسم...
ودع الــدنيـا تبــكي من جبــــروت إبتســـامتـــك!.
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Clear.Shade
عضو ذهبي
عضو ذهبي
avatar

عدد الرسائل : 1408
العمر : 28
الوظيفة : انى ذاهب الى ربى سيهدين
تاريخ التسجيل : 27/04/2008

مُساهمةموضوع: رد: مجــــــــــــــــــددون   الإثنين 18 يناير 2010, 1:25 am

وفعلا احب الاعمال الى الله ادومها وان قل
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
HEBA SALAMA
|مشرف|
|مشرف|
avatar

عدد الرسائل : 9331
العمر : 29
محل الاقامة : فى بيتى
الوظيفة : باذن الله دكتورة
تاريخ التسجيل : 04/12/2006

مُساهمةموضوع: رد: مجــــــــــــــــــددون   الإثنين 18 يناير 2010, 1:26 am

طيب

انا بصراحه متفرجتش ع البرنامج

بس مش عشان البرنامج نفسه بس ظروووف بقى

معلش يا مريم والله كنت عايزة اتابع معاكى بس انتى عارفه بقى

...........................

نيجى بقى ع الموضوع نفسه

الدميا علمتنى حاجه ان مفيش شىء يمر عليا الا وافلتره واخد اللى يهمنى منه واللى استفيد منه

لان كل شىء ف الوجود له قيمه مفيش حاجه ابدا ملهاش قيمه

والذكى اللى بيعرف يستخدم عقله هو اللى يعرف يحسبها صح

طيب بعد المقدمه الرخمه دى انا عايززة اقول ايه

؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

عايزة اقول اننا بدل ما نعترض ع الموضوع نفسه

ونضيع وقت ف ما بين مؤيد ومعارض

ناخد منه حاجه مفيده

نتفرج بهدف الاستفاده من التجارب

واكيد هنطلع منه بفكر جديد

مش لازم الفكر ده يبقى ف عمل خيرى

انما الفكر بصفه عامه

ف حياتنا ف تعاملاتنا فى كله كله

نكتسب خبرااااااااااااااااات كده كده هتفيدنا

ممكن فكرة تيجى تتوظف مثلا لمشروع وانت معدى

فكرة تتوظف للصيدليه

فكرة تفيدنا احنا ف حياتنا العمليه

من الاخر نحاول ناخد الايجابيات ونوظفها ف حياتنا ع حسب ظروفنا

................

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
HEBA SALAMA
|مشرف|
|مشرف|
avatar

عدد الرسائل : 9331
العمر : 29
محل الاقامة : فى بيتى
الوظيفة : باذن الله دكتورة
تاريخ التسجيل : 04/12/2006

مُساهمةموضوع: رد: مجــــــــــــــــــددون   الإثنين 18 يناير 2010, 1:30 am

اقتباس :
نا معاكى يا مريم فى دى

فعلا يا دكتر عز ورجوله النفس البشريه بطبيعتها بتنسى وتتشاغل

والا مكانش سيد الخلق امنرا وقال جددوا الايمان فى قلوبكم

ع فكرة كمان ممكن نتغلب عليها

بالدم الجديد

المقصود بيها تغيير القيادات بصفه مستمرة

هتخلق روح من التنافس مع جو عمل الخير

وكل واحد هيدى افضل ما عنده

ده شىء

تانى حاجه شخصيه القائد نفسها وذكائه الاجتماعى ف التعامل

لها اثر كبير ف ان العمل يكون موسمى او مستمر
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
make a wish
|مشرف|
|مشرف|


عدد الرسائل : 4803
العمر : 30
الوظيفة :
تاريخ التسجيل : 02/05/2008

مُساهمةموضوع: رد: مجــــــــــــــــــددون   الإثنين 18 يناير 2010, 1:42 pm

اقتباس :
الجزء ده بان فيه اوى اختلاف البنات عن الولاد حتي في طريقة التفكير
فهمه قصدي ..صح ؟

اه طبعا معاكي جداااا ..هو اصلا بعد مالحلقة خلصت كنت عايزة اقول ان مينفعش المسابقة تبقي

بين فريق بنات وولاد لان كل واحد فيهم بيفكر فنقط مختلفة غالبا

بس قلت بلاش حقنا للدماء ربنا يستر بقه

---

اقتباس :
ياريت ...
بس انتي عارفه عجبني اوى نقدك الجميل للحلقة ..بجد خلتيني استفيد كتير
وافكر كمان بطريقة تانية

الله يخليكي ده من زوقك بس

طيب انا هقولك علي اللي جه فدماغي بعد الحلقة وان كانت كبيرة شويه علي ان احنا اللي ننفذها

بالنسبة لحتة ان الولاد يبقوا منتجين فكرت لية ميتعملش معرض للصور اللي بيرسموها

ويرجع العائد ليهم

او ليه ميتتبنهمش شركة فاي مجال و لنقل مثلا شركة كمبيوتر وتعلمهم مثلا البرمجيات وتشوف

الناس اللي شاطرة فالمجال ده وتوفرلهم فرص عمل

وليه ميتخصصش جزء اموال التبرعات ويتعمل بيها مشروع باسم الولاد دول والعائد يبقي ليهم

حتي ممكن الدولة عشان تشجع رجال الاعمال علي رعاية الاولاد دول تقول مثلا انها هتعمل

خصم ضريبي بنسبة معينة للمشروع اللي هيتبناهم سواء بالفلوس او التعليم

بس طبعا كل ده محتاج رقابة وقرارات دولة وكده ..انا بس قلت اقولك علي اللي فدماغي

فتح كلام يعني .. وممكن نفكر مع بعض فحجات ابسط من كده

----

انا مع كلام هبة للاخر.. اللي هيتفرج عالبرنامج يحاول يستفيد منه بالطريقة اللي يشوفها صح

فيه ناس هتعجبهم فكرة المسابقة وهتحاول تقلده ربنا يوفقهم

و فيه ناس هيعجبها فكرة التجديد و هتحاول تغير من تفكرها وربنا يوفقهم

وفيه ناس هتتحمس لفكرة عمل الخير سواء حماسة طويلة الامد او قصيرة الامد وربنا يوفقهم

عادي يعني يا جماعة .. لا كلنا واقفين علي نفس النقطة ولا كلنا ماشيين فنفس الطريق

فعادي ويبقي نجاح للبرنامج انه يبعت رسايل مختلفة تناسب ناس مختلفة

وكفاية اننا بنتكلم فخير بدل منقعد فاضيين ولا نتكلم فحاجة مش كويسة

بس بجد رجاء او نصيحة اعتبروها اي حاجه

المهم اللي يتفرج عالبرنامج يكون فعلا بنية الاستفادة مش النقد المجرد .. عالاقل عشان منبقاش

بنضيع وقت ربنا هيسالنا عليه يوم القيامة

احبكم فالله ..

_________________

"وأيوب إذ نادى ربه أنى مسنى الضر وأنت أرحم الراحمين ..
فاستجبنا له فكشفنا ما به من ضر ‏وءاتيناه أهله ومثلهم معهم رحمة من عندنا وذكرى للعابدين" ..


"وآخر دعواهم أن الحمد لله رب العالمين.."
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
marym
|مشرف|
|مشرف|
avatar

عدد الرسائل : 2333
العمر : 27
الوظيفة :
تاريخ التسجيل : 27/12/2007

مُساهمةموضوع: رد: مجــــــــــــــــــددون   الثلاثاء 19 يناير 2010, 1:32 am

شكرا لكل اللي رد في الموضوع

سواء مؤيد للبرنامج او معارض

لو مؤيد ...هقوله ياااارب نعمل حاجة ..ونستفيد فعلا من البرنامج حق الاستفادة

علشان منكنش بنضيع
وقتنا

ولو معارض ...هقوله انا بحترم جميع الاراء ...حتي ولو كانت مخالفة لرأيي ...

احنا مخلوقين في طبيعتنا وتفكرنا ووجهات نظرنا مختلفين ...المهم اننا نحترم وجهات نظر بعض

****

شكرا يا نهاد علي عرض وجهة نظرك ... ربنا يجعله في ميزان حسناتك

شكرا ياهبة جدااا...كلامك صح 100%

شكرا يا make a wish
بجد زي ما قلتلك قبل كده كلامك فدني جدااا ...وارائك كلها جميله فعلا ..انا متأكده انهم ممكن يستفيدوا منها ..
فهطلب منك طلب بعد أذنك ..ليه متتخليش تكتبي ده في موقع البرنامج
بحيث انه يوصلهم ..لأني متوقعه فعلا انهم اكيييد هيستفيدوا
عجبني اوى اللي انتي قلتيه
اقتباس :

بس بجد رجاء او نصيحة اعتبروها اي حاجه

المهم اللي يتفرج عالبرنامج يكون فعلا بنية الاستفادة مش النقد المجرد .. عالاقل عشان منبقاش

بنضيع وقت ربنا هيسالنا عليه يوم القيامة
عندك حق فعلا
كمان اللي شايف ان البرنامج هيزودله حاجة يتفرج عليه

واللي شايف ان البرنامج هيضره او هيأذيه بشكل او بأخر ...ميتفرجش عليه علشان ميبقاش حرام انه ضيع وقته زي ما قلتي

*****

بجد شكرا ليكم كلكم

_________________
تـــأكــــد حين تنكســـر ... لن يرممك ســوى نفسك ...
وحيــن تنهـــزم ... لــن ينصرك... سوى إرادتك .....
فقدرتك على الوقــوف مــرة أخـــرى ... لا يملكهــاســـواك ...
فكــن أقـــوى من الدنيــا و ظروفــهـــا ...و مهما حدث لك لاتبــكي ولكن إبتسم...
ودع الــدنيـا تبــكي من جبــــروت إبتســـامتـــك!.
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
marym
|مشرف|
|مشرف|
avatar

عدد الرسائل : 2333
العمر : 27
الوظيفة :
تاريخ التسجيل : 27/12/2007

مُساهمةموضوع: رد: مجــــــــــــــــــددون   الجمعة 22 يناير 2010, 9:09 pm

اقتباس :

مجــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــددون

س8.30 علي قناة دبي


_________________
تـــأكــــد حين تنكســـر ... لن يرممك ســوى نفسك ...
وحيــن تنهـــزم ... لــن ينصرك... سوى إرادتك .....
فقدرتك على الوقــوف مــرة أخـــرى ... لا يملكهــاســـواك ...
فكــن أقـــوى من الدنيــا و ظروفــهـــا ...و مهما حدث لك لاتبــكي ولكن إبتسم...
ودع الــدنيـا تبــكي من جبــــروت إبتســـامتـــك!.
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
A. Medhat
مقرر دورة الاسعافات
مقرر دورة الاسعافات
avatar

عدد الرسائل : 558
العمر : 26
محل الاقامة : in my dream
الوظيفة : Just dreaming
تاريخ التسجيل : 22/09/2009

مُساهمةموضوع: رد: مجــــــــــــــــــددون   السبت 23 يناير 2010, 7:44 pm

ايه يا جماعة محدش علق ليه على حلقة امبارح

بجد كانت حلقة رائعة جدا وفريق البنات تعب بجد و كانت روحهم عالية مع بعض

و المهمة اللى فيها كانت جامدة جدا و الأحلى الرسالة اللى نطلع بيها من الحلقة

بجد الرسالة دى مهمة اننا نظهر الحق بأحسن الطرق و نعمله أحسن دعايا و باسلوب جذاب و متناسب مع روح العصر زى ما كان الأنبياء عليهم السلام بيدعوا قومهم باستخدام وسائل متناسبة مع عصرهم ( مثل عصا موسى )

_________________
[center]

[/center]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
A. Medhat
مقرر دورة الاسعافات
مقرر دورة الاسعافات
avatar

عدد الرسائل : 558
العمر : 26
محل الاقامة : in my dream
الوظيفة : Just dreaming
تاريخ التسجيل : 22/09/2009

مُساهمةموضوع: رد: مجــــــــــــــــــددون   السبت 23 يناير 2010, 9:32 pm

أنا جبتلكوا الفيديوهات اللى عملوها و متعرضتش فى البرنامج

الفيلمين بتوع فريق الولاد
( الغضب يعميك )
http://www.mediafire.com/file/wzuck2jyyye/anger.rm
( ولا تتبعوا السبل فتفرق بكم )
http://www.mediafire.com/file/mgmmykwmln1/one_way.rm

فيلم فريق البنات ( تبسمك صدقة )
http://www.mediafire.com/file/nmwghmzmmyl/Smile.rm

أنا حاسس ان الفيلم ده أحسن من الفيلم بتاع القدوة اللى اتعرض لفريق البنات
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
أيام للتاريخ
|مشرف|
|مشرف|


عدد الرسائل : 6935
العمر : 26
محل الاقامة : .
الوظيفة : .
تاريخ التسجيل : 25/01/2008

مُساهمةموضوع: رد: مجــــــــــــــــــددون   السبت 23 يناير 2010, 9:55 pm

شكرا يا ابو حميد

كنت عايز اشوفهم والله

_________________



يــــــــــــــــــــــــــــــارب




الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
marym
|مشرف|
|مشرف|
avatar

عدد الرسائل : 2333
العمر : 27
الوظيفة :
تاريخ التسجيل : 27/12/2007

مُساهمةموضوع: رد: مجــــــــــــــــــددون   الأحد 24 يناير 2010, 12:00 am

اقتباس :

ايه يا جماعة محدش علق ليه على حلقة امبارح
الحلقة عجبتني جداااا

كان فيها فعلا تجديد ..

يستهلوا لقب (مجددون)

عجبني اوى شغل فريق البنات ..مع انهم خسروا المرة اللي فاتت لكن ده مأثرش خاالص عليهم

بالعكس كانوا بيشتغلوا بتنظيم وهمة ....يستهلوا فعلا انهم يكسبوا

الافكار بتاعت فريق الولاد كانت حلوة برده ..لكن هم مكنوش منظمين اوى

ده اللي انا حسيته

لكن في النهاية هم الاتنين طلعوا احلي شغل

ربنا يوفقهم يااااارب

اقتباس :

أنا جبتلكوا الفيديوهات اللى عملوها و متعرضتش فى البرنامج
انا كان نفسي اوى اتفرج عليهم

شكرا يا دكتر

_________________
تـــأكــــد حين تنكســـر ... لن يرممك ســوى نفسك ...
وحيــن تنهـــزم ... لــن ينصرك... سوى إرادتك .....
فقدرتك على الوقــوف مــرة أخـــرى ... لا يملكهــاســـواك ...
فكــن أقـــوى من الدنيــا و ظروفــهـــا ...و مهما حدث لك لاتبــكي ولكن إبتسم...
ودع الــدنيـا تبــكي من جبــــروت إبتســـامتـــك!.
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
make a wish
|مشرف|
|مشرف|


عدد الرسائل : 4803
العمر : 30
الوظيفة :
تاريخ التسجيل : 02/05/2008

مُساهمةموضوع: رد: مجــــــــــــــــــددون   الأحد 24 يناير 2010, 6:11 pm

اقتباس :
أنا حاسس ان الفيلم ده أحسن من الفيلم بتاع القدوة اللى اتعرض لفريق البنات

وفكرته اجدد من اللي عرضوه..بس همه اعتمدوا علي تاثير الولد الصغنطوط المهضوم كتير

حتي كان باين علي وش هيئة التحكيم

مفيش مقارنة اساسا بين العسل ده و الوشوش التانيه

وبتاع الولاد برده شايفه انه اشيك من اللي اتعرض

اقتباس :


بجد الرسالة دى مهمة اننا نظهر الحق بأحسن الطرق و نعمله أحسن دعايا و باسلوب جذاب و متناسب مع روح العصر زى ما كان الأنبياء عليهم السلام بيدعوا قومهم باستخدام وسائل متناسبة مع عصرهم ( مثل عصا موسى

اقتباس :
بالعكس كانوا بيشتغلوا بتنظيم وهمة ....يستهلوا فعلا انهم يكسبوا

الافكار بتاعت فريق الولاد كانت حلوة برده ..لكن هم مكنوش منظمين اوى

ده اللي انا حسيته

الولاد كانوا بيتخانقوا الصراحه ..

والبنات كان باين فالعرض الاهتمام فعلا والتتر والاهداء جامدين

_________________

"وأيوب إذ نادى ربه أنى مسنى الضر وأنت أرحم الراحمين ..
فاستجبنا له فكشفنا ما به من ضر ‏وءاتيناه أهله ومثلهم معهم رحمة من عندنا وذكرى للعابدين" ..


"وآخر دعواهم أن الحمد لله رب العالمين.."
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
marym
|مشرف|
|مشرف|
avatar

عدد الرسائل : 2333
العمر : 27
الوظيفة :
تاريخ التسجيل : 27/12/2007

مُساهمةموضوع: رد: مجــــــــــــــــــددون   الجمعة 29 يناير 2010, 11:59 pm

حد اتفرج علي البرنامج


بجد كان راااااااااااااااااائع ......كل حلقة بيزيد اقتناعي بيه

ربنا يوفقهم

ايه رأيكم في مهمة الاسبوع ده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

_________________
تـــأكــــد حين تنكســـر ... لن يرممك ســوى نفسك ...
وحيــن تنهـــزم ... لــن ينصرك... سوى إرادتك .....
فقدرتك على الوقــوف مــرة أخـــرى ... لا يملكهــاســـواك ...
فكــن أقـــوى من الدنيــا و ظروفــهـــا ...و مهما حدث لك لاتبــكي ولكن إبتسم...
ودع الــدنيـا تبــكي من جبــــروت إبتســـامتـــك!.
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
A. Medhat
مقرر دورة الاسعافات
مقرر دورة الاسعافات
avatar

عدد الرسائل : 558
العمر : 26
محل الاقامة : in my dream
الوظيفة : Just dreaming
تاريخ التسجيل : 22/09/2009

مُساهمةموضوع: رد: مجــــــــــــــــــددون   السبت 30 يناير 2010, 12:56 am

marym كتب:
حد اتفرج علي البرنامج


بجد كان راااااااااااااااااائع ......كل حلقة بيزيد اقتناعي بيه

ربنا يوفقهم

ايه رأيكم في مهمة الاسبوع ده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

كانت مهمة صعبة جدا و مدة ال3 أيام بالنسبة لها قصيرة قوى

بس ما شاء الله الفريقين عملوها ووظفوا الاتنين و كمان زودوا عليها بحكاية التوعية العامة

بس فريق البنات غلط غلطة جامدة لما اتسرعوا و جابوا حد تانى غير مأمون

هما فكروا انه مايستاهلش لأنه اتأخر لكن ما فكروش فى ظروفه و نسيوا ان الهدف الأساسى من الحلقة عدم اليأس لكن هما يأسوا منه من أول محاولة وبجد هو صعب عليا لما جابوا تقرير معاه فى آخر الحلقة و قال انه كان مستنى الفرصة دى لأنه بقاله 7 سنين بيدور على شغل


_________________
[center]

[/center]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
AMANY SABRY
|مشرف|
|مشرف|
avatar

عدد الرسائل : 2182
العمر : 29
الوظيفة : دكتورة بإذن الله
تاريخ التسجيل : 20/07/2008

مُساهمةموضوع: رد: مجــــــــــــــــــددون   السبت 30 يناير 2010, 12:57 pm

ما شفتش للاسف حلقة امبارح

بس ان شاء الله احاول اشوف الاعادة النهارده


_________________
"رضيت بالله ربا وبالإسلام دينا وبمحمد صلي الله عليه وسلم نبيا ورسولا"


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Mahmoud Ramzy
عضو فضي
عضو فضي
avatar

عدد الرسائل : 617
العمر : 29
محل الاقامة : الباجور,منوفية,جمهورية مصر العربية
الوظيفة : Head of O2 Medicine ,O2 Press Center&O2 Edu center team
تاريخ التسجيل : 04/09/2008

مُساهمةموضوع: رد: مجــــــــــــــــــددون   السبت 30 يناير 2010, 7:27 pm

http://www.youtube.com/amrkhaled#p/u/0/PkloZ_r9AZM


ده لينك الحلقة الرابعة

-لا تيأسوا-

اللهم ابعد عنا اليأس واجعل التفاؤل سمتنا يارب يا كريم
اللهم رزقنا بما فيه خير لنا وابعد عنا كل ما هو شر لنا
اللهم اعنا على طاعتك ولا تتخلى عنا بمعونتك يارب
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Mahmoud Ramzy
عضو فضي
عضو فضي
avatar

عدد الرسائل : 617
العمر : 29
محل الاقامة : الباجور,منوفية,جمهورية مصر العربية
الوظيفة : Head of O2 Medicine ,O2 Press Center&O2 Edu center team
تاريخ التسجيل : 04/09/2008

مُساهمةموضوع: رد: مجــــــــــــــــــددون   الإثنين 01 فبراير 2010, 5:19 pm


بسم الله الرحمن الرحيم


**حقائق من واقع مقدمة ا/عمرو خالد للحلقة الرابعة

لا تيأسوا


-من 15:30% من الشباب القادر على العمل في الوطن العربي هم من تعداد البطالة
-الشباب يعاني من مشكلة عدم سعيه لتأهيل نفسه وتدريبه واستعداده للمواقف
وهنا يستحضرني المثل القائل او القول الحكيم المقتضى به (الوقاية خير من العلاج)
-انت تقدر تساعد كم واحد بدون عمل؟تقدر تساهم في المشكلة ازاي؟
-حل المشكلة يكمن في 3 خطوات وهي: التشخيص>>التدريب>>التمويل

-البطالة تؤدي الى الفراغ والذي بدوره يؤدي الى الانحراف

وهذا مجرد رأي:

-للأسف كثير من الشباب غير مستعد لمعاناة العمل فهو لو تمنى كما يقول المثل الشعبي الجوع والراحة فهذا هين
لأن الجزاء من جنس العمل وبالتالي هو من اختار الراحة او الجهد وبالتالي النجاح وبالتالي تحقيق المراد والأمنيات
ولكنه يختار او يطلب عمل بدون كثير من الجهد والحصول على كل امانيه واحلامه
وهذا عن جد من واقع التجربة العملية وانغماسي في سوق العمل
من واقع التجربة الشاب يتذمر من العمل المجهد حتى لو مقابله أجر
وبالطبع لكل قاعدة شواذ

-أحب جدا الحكمة الصينية القائلة فيما معناه علمني الصيد ولا تعطيني سمكة

-اسم الحلقة هو لا تيأسوا واختار لها عنوان (اسعى)
لأن سعيك يقتضي بحثك عن نجاحك وتحقيق أمانيك
(اسعى يا عبد وانا اسعى معاك)
لانها ليست موجهة لحكومة او فريق او مجرد مسابقة
هى موجهة للجميع بصفة فردية
فالمسئول عليه ان يسعى للحل
ونحن نسعى للمساعدة في الحل
والعاطل يسعي لتجهيز نفسه وتأهيل نفسه حتى يكون جاهز عندما يصيبه الحل او الاختيار
-تم طرح سؤال في غاية الاهمية:
فترة دراستك في الكلية انجزت فيها ايه غير الدراسة؟
وهذا سؤال يتطلب اجابة منك اليك
فالطبيب مطالب طوال حياته بالعمل بجانب المذاكرة
نعم مذاكرتك هي راس مال مستقبلك ولكن
لابد من العمل واكتساب الخبرات
فما الحياة غير مجموعة من الخبرات والتجارب
فماذا انجزت غير دراستك؟
ماذا تعلمت؟
ماذا اضفت؟
-عايز تنجح خليك ورا هدفك لا تمل ولا تكل

-أرى ان سبب فشل المشاريع الصغيرة هو عدم الدراسة الكافية وعدم الاستعداد الكافي
والاستعداد يتضمن الاستعداد للفشل ووضع الخطط لمواجهته وتقبله وتجنبه والتغلب عليه
عدم الاستعداد لتقديم كل الجهد والعرق من أجل النجاح


**عناصر هامة من مناقشة أ/عمرو خالد للفريقين:

-التنظيم ودوره في النجاح
-القيادة ودورها في العبور بفريقك لبر الامان
-الالتزام بالوقت وصناعة الفارق
-الصبر على المحبط (حط نفسك مكانه)


وأخيرا:

حس المسئولية



لا تيأسوا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Mahmoud Ramzy
عضو فضي
عضو فضي
avatar

عدد الرسائل : 617
العمر : 29
محل الاقامة : الباجور,منوفية,جمهورية مصر العربية
الوظيفة : Head of O2 Medicine ,O2 Press Center&O2 Edu center team
تاريخ التسجيل : 04/09/2008

مُساهمةموضوع: رد: مجــــــــــــــــــددون   الإثنين 08 فبراير 2010, 11:01 pm


الحلقة الخامسة


- صلة الأرحام -


http://www.youtube.com/watch?v=Lzk89jFvBoA
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Mahmoud Ramzy
عضو فضي
عضو فضي
avatar

عدد الرسائل : 617
العمر : 29
محل الاقامة : الباجور,منوفية,جمهورية مصر العربية
الوظيفة : Head of O2 Medicine ,O2 Press Center&O2 Edu center team
تاريخ التسجيل : 04/09/2008

مُساهمةموضوع: رد: مجــــــــــــــــــددون   الأحد 14 فبراير 2010, 12:06 am


مجددون - الحلقة 6 - التكنولوجيا


http://www.youtube.com/watch?v=B1npIk-qm5s
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Mahmoud Ramzy
عضو فضي
عضو فضي
avatar

عدد الرسائل : 617
العمر : 29
محل الاقامة : الباجور,منوفية,جمهورية مصر العربية
الوظيفة : Head of O2 Medicine ,O2 Press Center&O2 Edu center team
تاريخ التسجيل : 04/09/2008

مُساهمةموضوع: رد: مجــــــــــــــــــددون   السبت 20 فبراير 2010, 12:02 am


مجددون - الحلقة ٧ - قبلني الله ورفضني المجتمع




http://www.youtube.com/watch?v=nECv3CB0EU4
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Mahmoud Ramzy
عضو فضي
عضو فضي
avatar

عدد الرسائل : 617
العمر : 29
محل الاقامة : الباجور,منوفية,جمهورية مصر العربية
الوظيفة : Head of O2 Medicine ,O2 Press Center&O2 Edu center team
تاريخ التسجيل : 04/09/2008

مُساهمةموضوع: رد: مجــــــــــــــــــددون   السبت 20 فبراير 2010, 12:06 am


رسالة استاذ عمرو خالد عن الحلقة السابعة:

سلام عليكم يا شباب ..

الدرس الاول الذي يجب أن نتعلمه في هذه الحلقة ..
وكان هو أهم شيء يهمني هو هل يقبل المجتمع من يريد أن يعود وينسجم داخله؟ . اذا كان الله يقبل التوبة فلماذا نرفض نحن من يريد أن يعود .. لماذا نرفض العصاة أصحاب السوابق .. نحن يجب أن نتغير في طريقة نظرتنا للناس .. نحن أحيانا نفتقد جزء كبير من التسامح والنبي صلى الله عليه وسلم يقول المؤمن هين لين سهل .. أين القبول الرقيق منا للاخرين .. هناك أناس يتشنجون من أخطاء الآخرين ولا يتعاملون برحمة تحت بند حب الحق وينسون أن حب الحق ممكن أن يكون بادب وبرحمة ..لذلك حلقة اليوم تعلمنا أن نتخلق بأخلاق عظيمة نتعلمها من الله (قابل التوب وغافر الذنب)

ودرس جديد ثاني نتعلمه ..
هذه أول مرة تكون مهمة يشارك فيها الشباب والبنات في فريق مشترك وذلك لطبيعة المهمة التي نشفق فيها علي بناتنا من التعامل مع أصحاب السوابق وحدهم لنضرب مثل جديد في هذه المهمة ألا وهو اسلوب التعامل الراقي والمحترم والمسبب عندما يتعامل الشباب مع البنات ويشتركوا سويا في العمل الخيري والتطوعي .

درس ثالث هام ايضا وهو التوازن

فليس معنى أننا يجب أن نقبل من يريد أن يعود للمجتمع إلا نطمئن لمدى مصداقيته وكان هذا هو الخطأ الاساسي الذي وقع فيه فريق فارس وسوسن ، نحن أحيانا نفقد هذا التوازن عندما نميل لأمر هام واساسي ننسى أمر آخر هام واساسي .. أعتقد أن هذه ثلاثة دروس كبيرة في حلقة اليوم .. أنا سعيد بكل مجددون في هذه الحلقة .. سعيد وفخور بادائهم سواء من فاز او من خسر . سعيد بمعالي وهدى وخالد دياب وايثار وكذلك سعيد بفارس النور وسوسن الشبايكي وأنتم لا تتخيلوا كم الجهد الذي بذلوه وأشهد الله أنهم كانوا يجددوا النية يوميا أن تستفيدوا انتم من هذه الافكار ويصلوا بحلم النهضة وخدمة المجتمع لملايين من الشباب من خلال ما يقومون به في مجددون ..

أريد منكم تعليقاتكم علي هذه الحلقة في أمرين أساسين ...

1- الدروس المستفادة من المهمة سواء تعليق علي الدروس الثلاثة التي ذكرتها أو دروس أخرى.

2- تعليقاتكم وتقييكم لأداء مجددون في هذه المهمة وهي آخر مهمة في الاردن لنتقل في الحلقة القادمة إلي بلد جديدة (مصر الحبيبة).

شكرا وفي انتظار تعليقاتكم وسيدخل مجددون معكم الليلة علي هذه الصفحة للحوار وللمناقشة وساكون أنا ايضا معكم الليلة أقرا مداخلاتكم وأعلق عليها ..


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
مجــــــــــــــــــددون
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 3 من اصل 3انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
Kollia Online Forums :: . :: حالة حوار-
انتقل الى: