البوابةالرئيسيةس .و .جبحـثالتسجيلدخول

شاطر | 

احنا بنقول عليهم همج وهمه بيقولوا علينا مغرورين ؟مسلمين اخوه

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
انتقل الى الصفحة : 1, 2  الصفحة التالية
كاتب الموضوعرسالة
dr0mido20017
عضو نشيط
عضو نشيط

محل الاقامة : ارض عربيه
الوظيفة : عابد لله

مُساهمةموضوع: احنا بنقول عليهم همج وهمه بيقولوا علينا مغرورين ؟مسلمين اخوه   السبت 21 نوفمبر 2009, 9:34 pm

ربنا قال على اليهود ( ليسوا سواءً من أهل الكتاب.... ) = ودا معناه إن مش كُل اليهود أوباش ، لأ فيهم ناس مُحترمة بتحث على الأخلاق وعندها هيا أخلاق ، فلمّا ربنا يقول كدا على اليهود ، إحنا نقول على الجزائر ونعمّم إنهم بربر وهَمَج ؟ يعني وليكن الـ10.000 مشجّع في السودان أساؤوا لينا مع إن بالكتير أوي هيكون 2000 ولا 3000 ...، فهل نقول إن الجزائر اللي عددها 35.000.000 مليون مواطن إنهم بربر وهمج ؟ أنا ضد الغلط في أيّ مكان وتحت أيّ ظرف ، اللي يُسيء منهم ياخد فوق دماغه واللي يُسيء مننا ياخد فوق دماغه برضة ، الأهم إننا نتكلّم بعقلانيّة فعلاً منكونش مُندفعين وراء عاطفتنا وبس. 2) الشباب اللي موجوع أوي على كرامة مصر واللي حصل امبارح ، ياترى هوا عمل إيه لمصر عشان يتوجع لكرامتها ؟ ياريت كُل حد مننا يعمل لنفسه فلاش باك صغيّر ويشوف مُعاملته مع نفسه وأهله وأصحابه وجيرانه عامله ازاي وهل فعلاً هوا حَد مبيفسدش في البلد دي بتصرّفاته ولا لأ ؟ بعدها لو حد فعلاً ( صالح ) زي ما بيقولوا في الغرب يكون ليه حق يتوجع لمصر .. لأن أساساً مصر براء من 70% من شبابها اللي مخللينها بتصرُّفاتهم في انحطاط حقيقي . 3) اللي بيقول نقطع علاقات ونوقف استثمارات ، يا جماعة إحنا بنستثمر هناك بـ6 مليار دولار ، يعني أكتر من 30 مليار جنيه ، ولو اتسحبوا هما كمان هيسحبوا استثماراتهم مننا وفي السياسة الدوليّة التصرُّفات الهبلة ( زي اللي حصلت امبارح ) مبيترتبش أبداً عليها قطع علاقات بين الدول لأن العلاقات الدوليّة كبيرة ومش بالبساطة إللي إحنا متصوّرينها ودا اللي يكون مقدّره طلبة القانون والسياسة والاقتصاد. 4) الجزائر كلاعيبة يستحقوا الوصول لكاس العالم ودي الحقيقة الموجعة من وجهة نظري ، ندهم لاعيبة أروَع ما يكون ، صايفي ولا زياني ولا نذير بلحاج ولا عنتر ولا حتى الشاوشي وبوقرّه وغيرهم .. لاعيبة عالميّة وعشان كدا بنلاقيهم في أحسن أندية أوروبا ، نشوف إحنا لاعيبتنا المكسّحة ، مفيش فيهم غير الحضري وزيدان اللي يفتحوا النفس ، خط الدفاع زي الزفت ، والهجوم أبو تريكة ميجريش 5 خطوات على بعض ومتعب وزكي مش فالحين غير في استلام وتسلّم الكورة .. لاعيبة وربنا ما تستحق أبداً توصل كاس عالم ، لإمتى هنفضل نعتمد على بركة دعا الجماهير ونكسب من غير حق ؟ الحضري شايل 5 اجوال في ماتشين يدخلوا في أحسن حرّاس العالم ومحدش يلوم عليهم.. 5) غاب التخطيط .. فحدثت الكوارث ، أبسط حاجة لما إحنا هنا جم 3000 وخربولنا الدنيا وجريوا زي المجانين ، إحنا بقى في السودان رايحين يا ولداه عُزَّل وفاكرين إن أكتر من 10.000 واحد مليانين غل مش هيعملوا حاجة ؟ دا كويّس إن مفيش قتلى من عندنا أساساً وأنا من قبل الماتش مكنتش خايف إلا من كدا .. مصر دي بكل قياداتها .. مُنتهى العشوائيّة ، وكل شويّة ربنا يكرمنا بكارثة زي الفل ولا بنتَّعظ..أنا طهقت بجد. أخيراً .. لازم نتقبَّل الهزيمة ومنوهمش نفسنا إن الجزائر هيتسحب منها ( حقها ) بإنها توصل كاس العالم ونحاول نقفل الصفحة دي وإحنا اللي نخللي عندنا فعلاً كرامة ومنعملش شيء يُسيء لينا أو لبلدنا وديننا ، وأنا أوّل حد هشجّع الجزائر بإذن الله في كاس العالم وهساندهم لأنهم يستحقوا الوصول ، وخللينا إحنا بقى في الدوري المصري العق

عدل سابقا من قبل dr0mido20017 في الإثنين 23 نوفمبر 2009, 5:32 pm عدل 1 مرات
البرنسيسة جولييت
عضو ماسي
عضو ماسي

الوظيفة : اللى ربنا عايزه

مُساهمةموضوع: رد: احنا بنقول عليهم همج وهمه بيقولوا علينا مغرورين ؟مسلمين اخوه   السبت 21 نوفمبر 2009, 9:45 pm

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
مش عارفه ليه اراء حضرتك ديما غريبة شوية وانا مش بتفق مع حضرتك
عموما اختلاف الاراء لا يفسد فالود قضية
رحماك..يا الله
:: عضو مثقف ::
:: عضو مثقف ::

محل الاقامة : في رعاية الله
الوظيفة : وظني فيك يا سندي جميل

مُساهمةموضوع: رد: احنا بنقول عليهم همج وهمه بيقولوا علينا مغرورين ؟مسلمين اخوه   السبت 21 نوفمبر 2009, 9:51 pm

الغلط أصلا جاي من وسائل الاعلام اللي مهولة الموضوع ومدياه أكثر من حقه الواحد مننا كل ما بيسمع اللي بيحصل دمه بيتحرق لاننا في الاول والاخر أخوة يا ريت نفوق قبل فوات الاوان ومش بعيد أن يكون وراء ده كله اسرائيل عايزه تشعل الخلاف بين العرب والمسلمين أنفسهم بدل ما نتوحد ونحاربها

dr0mido20017
عضو نشيط
عضو نشيط

مُساهمةموضوع: رد: احنا بنقول عليهم همج وهمه بيقولوا علينا مغرورين ؟مسلمين اخوه   السبت 21 نوفمبر 2009, 10:22 pm

اختي البرنسيسه انا ارائي ليست غريبه لكني .....علمت ان اذا تقاتل مسلمان فالقاتل والمقتول في النار ....وعلمت ان افتنه اشد من القتل ....وعلمت ان اصل المشكله من البدايه كره قدم لعبه يعني .....وعلمت منذ صغري ان لا اسير وراء اهوائي وانفعالاتي بل اتحكم بها والا اصدر قرارا الا اذا نظرت للامر من بعيد لاري اين الحق لاذهب اليه ....انني لاحظت ان من يقود هه الحمله للكراهيه بيننا وبين اخواننا هم مدحت شلبي ومصطفي عبده ومحمود معروف وخالد الغندور وعمرو اديب ..........ولا تقولي لي السيد علاء مبارك معهم لان السيد علاء مبارك دخل في اخر الامر لم يري ما مضي وقيل ....انه راي شئ سئ يحدث لشعبه في لحظه ما ولم يري ما حدث للمسلمين الاخرين في ارضنا ارض الكنانه انه حكم علي الامر من مصدر انفعال وتكلم كمواطن ولكن كلنا نري حكمه الرئيس ادام الله بقائه ....واسكنه فسيح جناته راينا كيف يتصرف العقلاء في خطابه الذي كان منذ ساعات .......رغم اعتراضي علي سحب السفير ودعوات الحرب الذي يروج لها الجهلاء ..........ومني لكي السلام
El.Shafie
عضو جديد
عضو جديد

الوظيفة : Out Of Work.......

مُساهمةموضوع: رد: احنا بنقول عليهم همج وهمه بيقولوا علينا مغرورين ؟مسلمين اخوه   السبت 21 نوفمبر 2009, 11:56 pm

طبعا ده رايك يا dr0mido20017 و طبعا كل واحد حقه يقول رأية......و ليك كل احترامى ............بس معتقدش ان ده هيكون رأيك لو كنت رحت السودان
لو الشعب الجزائرى مش همج و برابرة.........ليه الصحافة عندهم بيقولوا ان هم مشجعيين مثاليين..........وليه كلهم فخورين باللى عملوه؟!!!
و ليه المشجعين............او مشجعين ايه بقى ..........شوية البلطجية اللى كانوا هناك رايحيين بطائرات حربية يعنى جهة رسمية؟!!!!
ليه ماسمعناش حتى اعتذار رسمى؟!!!!!
اللى كانوا هيموتوا هناك دول اهلى و اهلك و اهل كل مصرى...........و مفيش تهاون فى كرامة اى مصرى
ازاى الشباب المصرى معظمهم مصر بريئة منهم و من تصرفاتهم.........طب الشباب الجزائرى يبقى اية؟!!!!
احنا مش شوية او ضعاف...........احنا بندفع تمن تحضرنا مع ناس ميستحقوش. .........معلش
بس ان شاء الله حقنا هيرجع وحق كل مصرى اتهان او انجرح.......بس احنا مبنعملش زيهم و اللى حصل ده خير دليل هم ايه و احنا ايه
مينفعش بعد كل ده يبقوا هم كويسين و احنا اللى وحشين
و مينفعش افرط فى كرامة المصريين بمنتهى السهولة
و مينفعش انسى كل اللى عملوا المنتخب و اللى انجزه............مش دول ابطال افريقيا 2006 و 2008 .......دى حقائق مش عواطف.............ده المنتخب اللى شرفنا.........مش عشان ماتش اتهزموا فيه او مدخلوش كاس العالم يبقى ننسى كل اللى فات ..........لان ده ظلم......ايوة دعينا ربنا.........و الحمد لله ربنا استجاب و كان توفيق ربنا معانا......بس لا يعقل ان نجاح و انجازات المنتخب مكانش وراها مجهود جبار من اللاعيبه و الجهاز الفنى........و الرياضة غالب و مغلوب
بجد المنتخب يستاهل التحية.........و يستحق التشجيع
و الجمهور المصرى الراقى يستاهل التحية و الاحترام
و ليك كل احترام منى يا دكتور
بأى قلب نلقاه؟
عضو فعال
عضو فعال

محل الاقامة : IN SPACE
الوظيفة : ......trying

مُساهمةموضوع: رد: احنا بنقول عليهم همج وهمه بيقولوا علينا مغرورين ؟مسلمين اخوه   الأحد 22 نوفمبر 2009, 12:48 am

ربنا قال على اليهود ( ليسوا سواءً من أهل الكتاب.... ) = ودا معناه إن مش كُل اليهود أوباش ، لأ فيهم ناس مُحترمة بتحث على الأخلاق وعندها هيا أخلاق ، فلمّا ربنا يقول كدا على اليهود ، إحنا نقول على الجزائر ونعمّم إنهم بربر وهَمَج ؟ يعني وليكن الـ10.000 مشجّع في السودان أساؤوا لينا مع إن بالكتير أوي هيكون 2000 ولا 3000 ...، فهل نقول إن الجزائر اللي عددها 35.000.000 مليون مواطن إنهم بربر وهمج ؟ أنا ضد الغلط في أيّ مكان وتحت أيّ ظرف ، اللي يُسيء منهم ياخد فوق دماغه واللي يُسيء مننا ياخد فوق دماغه برضة ، الأهم إننا نتكلّم بعقلانيّة فعلاً منكونش مُندفعين وراء عاطفتنا وبس. 2) الشباب اللي موجوع أوي على كرامة مصر واللي حصل امبارح ، ياترى هوا عمل إيه لمصر عشان يتوجع لكرامتها ؟ ياريت كُل حد مننا يعمل لنفسه فلاش باك صغيّر ويشوف مُعاملته مع نفسه وأهله وأصحابه وجيرانه عامله ازاي وهل فعلاً هوا حَد مبيفسدش في البلد دي بتصرّفاته ولا لأ ؟ بعدها لو حد فعلاً ( صالح ) زي ما بيقولوا في الغرب يكون ليه حق يتوجع لمصر .. لأن أساساً مصر براء من 70% من شبابها اللي مخللينها بتصرُّفاتهم في انحطاط حقيقي . 3) اللي بيقول نقطع علاقات ونوقف استثمارات ، يا جماعة إحنا بنستثمر هناك بـ6 مليار دولار ، يعني أكتر من 30 مليار جنيه ، ولو اتسحبوا هما كمان هيسحبوا استثماراتهم مننا وفي السياسة الدوليّة التصرُّفات الهبلة ( زي اللي حصلت امبارح ) مبيترتبش أبداً عليها قطع علاقات بين الدول لأن العلاقات الدوليّة كبيرة ومش بالبساطة إللي إحنا متصوّرينها ودا اللي يكون مقدّره طلبة القانون والسياسة والاقتصاد
انا مع حضرتك فى النقط دى لكن احنا برده لينا حق نثور ونغضب لكن بحكمه واهم حاجة نستفيد من اللى حصل لانى شايفه ان لو احنا فكرنا فى الموضوع بجد هنوصل لاستفادة كبيرة:

1)نعرف بجد احنا عايزين نعمل ايه للبلد دى وايه دور كل واحد من الشباب الكتير ده
2)دوقنا طعم حاجة بتجمعنا وبده ممكن نوصل للمشروع القومى للى انا شايفه انه الحاجة الوحيده اللى هتخلينا نتقدم
3)نبطل بقه حكاية الحلم العربى ده والوحدة العربيه اللى مش موجوده غير فى احلامنا وشعاراتنا
4) عرفنا نفسنا يعنى ايه مصر من تانى والناس افتكرت العلم تانى ده حتى الاطفال فرحوا بالعلم والنشيد زى ميكون اغنيه.
بصراحه ده رأيى فى الموضوع كله وبتمنى نبطل كلام بقى فى الموضوع ده ونشتغل بجد ونبنى نفسنا
make a wish
|مشرف|
|مشرف|

الوظيفة :

مُساهمةموضوع: رد: احنا بنقول عليهم همج وهمه بيقولوا علينا مغرورين ؟مسلمين اخوه   الأحد 22 نوفمبر 2009, 12:56 am

بص حضرتك متقلقش خااااااااالص ..لان اللي بيحصل فالتلفيزيون اليومين دول بيزنس

همه لو كانوا كسبوا الماتش كانوا اتكلموا عن كاس العالم ..

وصدقني لو كان فيه وفيات مكنش حد هيفتح بقه بدليل الناس اللي اتضربت فالجزاير والشركات اللي اتخربت ..

والخبر نزل عادي زي اي خبر ولا حد علق غير بشويه كلام ملوش لزمه والناس كان كل همها

الماتش الجاي والكلام عن الموضوع مزادش الا بعد الماتش التاني

انما ايه اللي حصل حضرتك خسروا الماتش ..وحصل اللي حصل ..يطلعوا مالمولد بلا حمص

معتقدش يعني ..فلازم يشتغلوا شويه ..سيب الناس تسترزق ..وتاكد ثم تاكد ان الحكومه بتاعتنا رصينه بزياده فتعاملتها الخارجيه

وعادي جداا ..هتتكرر وننضرب ..ولا اي حاجه هتحصل فالبلد ديه في داهيه الكتاكيت علي راي الموضوع التاني
............

اقتباس :
.....علمت ان اذا تقاتل مسلمان فالقاتل والمقتول في النار

يا سبحان الله ..حضرتك مش لسه فالموضوع التاني كنت عايزهم يبعتلهم مالجيش عندنا ويربوا ولاد التيت دول هوه ده مش قتال مسلم ومسلم برده ..؟؟؟

..............
اقتباس :
اللي يُسيء منهم ياخد فوق دماغه واللي يُسيء مننا ياخد فوق دماغه برضة

حضرتك جبت الخلاصه ..الناس مش عايزه اكتر من كده تقدر تجيب بقه المسئولين عن اللي حصل وتحاسبهم

لعلم حضرتك ..خبر ان فيه جزائريين اتوفوا هنا فمصر ..طلع السفير بتاعهم باين ولا وزير الخارجيه مش عارفه ..واكد ان الخبر غلط وتاني يوم طلعت صحيفه الشروق تقول عن لسان نفس الشخص ان التحقيق فالحكايه ديه هيتم بعد ماتش السودان ..الخبر عاليوتيوب حضرتك ممكن تشوفه

واما يفلك ان البلطجيه طالعين فطيارات حربيه ,,يبقي مين بقه المسئول هنا ..؟؟

..............

استسفار اخير عن الناس الرزينه اللي هناك ..حد خد حق المصريين اللي اتبهدلوا هناك ..ولا برده نبعتلهم ح من الجيش هنا ..؟؟

..............
وبالنسبه للناس اللي هنا ..ندعلهم ربنا يهديهم ويهدينا مش نقلهم احسن تستهلوا

.............

وطبعا حضرتك تشجع الفريق اللي تحب تشجعه ..زي مأي حد هنا يشجع او مش يشجع الفريق الفلاني للاسباب اللي هوه شايفها ..اللي مش ضروري تكون من بينها انهم بيلعبوا حلو قوي

............

وبعتذر لحضرتك مقصدش اقلل من كلامك ..بس حضرتك بتنفي ان اللي حصل يضايق

ومعتقدش ده صح..

"وأيوب إذ نادى ربه أنى مسنى الضر وأنت أرحم الراحمين ..
فاستجبنا له فكشفنا ما به من ضر ‏وءاتيناه أهله ومثلهم معهم رحمة من عندنا وذكرى للعابدين" ..

"وآخر دعواهم أن الحمد لله رب العالمين.."
THE END
عضو ماسي
عضو ماسي

محل الاقامة : وده برضه سؤال!!!!
الوظيفة : .........????

مُساهمةموضوع: رد: احنا بنقول عليهم همج وهمه بيقولوا علينا مغرورين ؟مسلمين اخوه   الأحد 22 نوفمبر 2009, 1:11 am

أنا رأيي في أن المتعصبين في البلدين علي المستوي الرسمي والشعبي
وهم كثر للأسف نجحوا في تحطيم العلاقات بدرجه مريعه
أي مصري بالطبع ثائر للمهزله اللي حصلت في السودان
وكمان الاعتدائات علي المصريين في الجزائر وتدمير الشركات المصريه
وترويع العاملين بها وأسرهم

بس عشان نبقي منصفين
أحنا أخطئنا ...لأننا تعاملنا بسذاجه وهبل وطيبه مع جماعه من الحمقي والموتورين
تسير الكره الجزائريه والصحافه الجزائريه

استطاعت ان تقودنا في الطريق الذي رسمته

بس مش دي الجزائر كشعب
بس للأسف دي الجزائر حكومه...واعلام ...وحثاله المجرمين قصدي المشجعين

وحمله السب والقذف الدائره اليوم في الصحافه والقنوات المصريه
للأسف لا طائل منها.....اللي راح راح
وكرامتنا اتهانت....وده هما اللي كانوا عايزينه بالضبط

ولله الأمر من قبل ومن بعد

|مشرف|

الوظيفة :

مُساهمةموضوع: رد: احنا بنقول عليهم همج وهمه بيقولوا علينا مغرورين ؟مسلمين اخوه   الأحد 22 نوفمبر 2009, 1:13 am

اقتباس :
احنا بندفع تمن تحضرنا مع ناس ميستحقوش

الحق يتقال ..مش متحضرين قوي يعني ..بدليل اللي بيحصل هنا لما يكون فيه ماتش بين الاهلي والزمالك ..ولا الاسماعيلي انتوا ادري بقه

بس ولو ..ادعلي علي ابني واكره اللي يقول امين

"وأيوب إذ نادى ربه أنى مسنى الضر وأنت أرحم الراحمين ..
فاستجبنا له فكشفنا ما به من ضر ‏وءاتيناه أهله ومثلهم معهم رحمة من عندنا وذكرى للعابدين" ..

"وآخر دعواهم أن الحمد لله رب العالمين.."
dr0mido20017
عضو نشيط
عضو نشيط

مُساهمةموضوع: رد: احنا بنقول عليهم همج وهمه بيقولوا علينا مغرورين ؟مسلمين اخوه   الأحد 22 نوفمبر 2009, 2:20 am

يا اخي العزيز شافعي ..............بلاش وانبي المزايدات والكلام الفاضضي ده .....انا ما تزايدش عليه ...في كرامه المصريين وشرفهم .......كلنا هنا مصريين وكلنا نموت في سبيل كرامتنا وشرفنا ...........لكن في نفس الوقت انا سمعت رسول الله يقول ان لكل ظالم نهايه وان رب العالمين يسلط جام غضبه علي الظالمين ...........انته من المفروض اخي العزيز ان تبحث علي الحقيقه بدلا من ان تاخذك حميه الجاهليه الاولي ..........وعلشان اساعدك علي البحث عليها اتمني منك انك تدخل الجروب ده وتشوف اول 3 فيديوهات موجوده وتحكم وتقرر وفي نفس الوقت تشوف كل الفيديوهات الي بتروج ليها برامجنا الرياضيه تشوفها من غير تعليقات .........وتحكم بعقل مش بعواطف .......خاصه انك رجل تعتبر من صفوه مجتمعنا المصري كطبيب ذو قدر ومكانه
dr0mido20017
عضو نشيط
عضو نشيط

مُساهمةموضوع: رد: احنا بنقول عليهم همج وهمه بيقولوا علينا مغرورين ؟مسلمين اخوه   الأحد 22 نوفمبر 2009, 2:20 am

dr0mido20017
عضو نشيط
عضو نشيط

مُساهمةموضوع: رد: احنا بنقول عليهم همج وهمه بيقولوا علينا مغرورين ؟مسلمين اخوه   الأحد 22 نوفمبر 2009, 2:30 am

اولا .......انا لما قلت ان حد من الجيش يروح هناك ما كنتش عايز حد يتقتل .........ولكن الجيش يروح يضربهم ويرد اعتدائهم ويجيبهم حتي مصر اسري لو لزم الامر للاثبات ........ثانيا حكايه اني بنفي الي حصل هناك ...زفانا لا انفيه ولكن اقول انه ليس بكل تلك الهاله الاعلاميه التي نصفها .......والدليل علي كلامي اننا كمصريين نقول ان الجزائريين مسيطرين علي الاعلام العالمي من كانال بلس وسي ان ان وبيب بي بي سي والجزيره لان هذه القنوات افردت اجزاء من نشراتاها لتصف لما حدث للفريق والجمهور الجزائري بمصر ..........ونستغرب بشده لانهم لم يتكلموا حتي عن ما حدث لنا بالسودان ليصل الامر بالقناه الالمانيه بان تقول ان سبب الوقفغاتت الشعبيه امام سفاره الجزائر هيه الخساره في المباراه مما ينم عن عدم وجود روح رياضيه فينا كمصريين ............للاسف نتهم الاعلام العالمي بانه متواطئ مع الجزائر ...............سيدي العزي انا من كل ما رايت وما سمعت اعتقد باننا نضخم ما حدث هناك ....لسبب بسيط ان الحافلتين التين اعتديا عليهما كانت تحوي الفنانين والاعلامين والمغنيين بتوعنا ...............وده بيذكرني من كلام سيدنا محمد اذا سرق فيهم الفقير ....واذا سرق فيهم الغني ....................الغلابه الي بجد وبيتهانوا من طوب الارض بجد ما حدش بيعملهم حاجه .اما الفنانين بتوعنا يا عيني .......الي يزعق بس في وشهم نقوم نفسنا مش الدنيا وما نقعدهاش .........
dr0mido20017
عضو نشيط
عضو نشيط

مُساهمةموضوع: رد: احنا بنقول عليهم همج وهمه بيقولوا علينا مغرورين ؟مسلمين اخوه   الأحد 22 نوفمبر 2009, 2:32 am

sleepy_hollow
|مشرف|
|مشرف|

محل الاقامة : shanawan
الوظيفة : طبيبة

مُساهمةموضوع: رد: احنا بنقول عليهم همج وهمه بيقولوا علينا مغرورين ؟مسلمين اخوه   الأحد 22 نوفمبر 2009, 3:06 am

اقتباس :
) الجزائر كلاعيبة يستحقوا الوصول لكاس العالم ودي الحقيقة الموجعة من
وجهة نظري ، ندهم لاعيبة أروَع ما يكون ، صايفي ولا زياني ولا نذير بلحاج
ولا عنتر ولا حتى الشاوشي وبوقرّه وغيرهم .. لاعيبة عالميّة وعشان كدا
بنلاقيهم في أحسن أندية أوروبا ، نشوف إحنا لاعيبتنا المكسّحة ، مفيش فيهم
غير الحضري وزيدان اللي يفتحوا النفس ، خط الدفاع زي الزفت ، والهجوم أبو
تريكة ميجريش 5 خطوات على بعض ومتعب وزكي مش فالحين غير في استلام وتسلّم
الكورة .. لاعيبة وربنا ما تستحق أبداً توصل كاس عالم ، لإمتى هنفضل نعتمد
على بركة دعا الجماهير ونكسب من غير حق ؟ الحضري شايل 5 اجوال في ماتشين
يدخلوا في أحسن حرّاس العالم ومحدش يلوم عليهم..

معلش بس هو حضرتك جزائرى ... ولا بتشجع اللعبة الحلوة ...
مين قال إن منتخبنا مش أدها حتى لو ما أخدهاش ... دا توفيق من عند ربنا ... هما لعبوا كويس لكن مكنوش موفقين ... دى كل الحكاية ... وبعدين أبو تريكة طول عمره لعبه مميز جداااااا .. ومش معنى إنه يقع فى ماتش ... نقوم نهاجمه !!!!
حتى لو كانت الجزاير تستحقها ... أنا مش هشجعها ... وأهالى الناس المصريين اللى انصابت مش هتشجعها ... وأى واحد بيصون كرامة بلده مش هيشجعها ...
ومش معنى إننا عندنا فى مصر نماذج مش مشرفة ... نقوم نقول طيب إحنا نسكت ونصلح فى نفسنا الأول وبعدين نعترض على الأفعال الهمجية اللى حصلت دى ...
بجد لو الشعب المصرى سكت ... بعد كدا لو حصل ولعبنا معاهم تانى ... احتمال يدخلوا الملعب برشاشات ...
وأنا متفقة مع حضرتك فى مبدأ إن لكل قاعدة شواذ ... وإن أكيد مش كل شعب الجزاير كدا
لكن الأغلبية اتضح إنها كدا ... وكرامتنا متسمحش غير بالمقاطعة ...

عضو نشيط

مُساهمةموضوع: رد: احنا بنقول عليهم همج وهمه بيقولوا علينا مغرورين ؟مسلمين اخوه   الأحد 22 نوفمبر 2009, 3:09 am

الموقف الي انا شفته ومن وجه نظري الاتي ..ويا ريت يقولي الكل اذا كنت بزور ولا بقول الحقيقه ............................
الموقف بدا قبل ماتش الجزائر ومصر في الجزائر عن طريق تحديات من شباب البلدين عن طريق الانترنت فبدا الشباب علي الفاس بووك من الناحيتين يشتم ..........وبدات تظهر صور وفيديوهات .....المهم بعد الهزيمه 3=1 خرج لنا مدحت شلبي بفيديوا من النت وصوره ....من المناوشات الي علي النت دي وقال بالحرف الواحد وانا سمعته واظن كله سمع شوفو يا مصريين الجزائريين بيعملوا ايه ؟؟..................كلنا في مصر غلينا وهيجنا علي الجزائريين ..........فبدات القنوات الرياضيه تتهكم وتشتم من تحت لتحت ..............واهمهم خالد الغندور ......وكذالك فعلت الشروق والهداف الجزائريه وظل الامر تراشق من هنا وهناك بعد كل برنامج وكل يوم تخرج فيه هذه الصحف .............حتي قبل المباراه باسبوع والتي هدا فيها كل شئ مباراه القاهره اقصد ..........والتي هدا فيها التراشق اظن انها كانت اوامر سياسيه ,.............المهم المشكله اتفجرت تاني بما حدث لحافله الجزائر .........وما حدش فيكوا يقولي انهم كدابين فيه او انهم ضخموا الحكايه .........كل قنوات العالم اتكلمت علي الحكايه دي من اول السي ان ان لغايه كانال بلس الفرنسيه ........المشكله عند الجزائريين الي خلتهم يصعدوا الموقف لدرجه انهم يقدموا شكوي ..هوه التعامل الاعلامي والرسمي لمصر مع الحادث فنحن كمصريين اتهمناهم انهم كدابين ومزورين لانهم همه الي كسروا الازاز من جوه وكمان قلنا علي الدم انه كاتشب وصلصه طماطم ...........اظن اي حد مكانهم حيتجنن........المهم زادت الجنوزنه بتاعتهم بعد خسارتهم 2 صفر في القاهره ........فخرجت مناواشات بين الجزائريين والمصريين في القاهره نتيجه غضب الجزائريين من النتيجه وما حدث للاعبيهم ايضا ..........فاصيب منهم 20 جريح بتصريح وزاره الداخليه والصحه هنا ........المهم الجزائريين الي رجعوا هولوا الامر لدرجه ان واحد مش محترم معني اسمه رضا سيتي 16 راح اتكلم عن وفيات في القاهره .......ونتيجه الحادثه والهزيمه والاشتباكات خرجت الشروق عن المعقول ونقلت علي لسان الجماهير والكلب رضا سيتي 16 دون ان تتحري بل فعلت ذالك حقدا .........لكي تثير الراي العام ضد مصر ...........المهم ادي ذالك ورغم التكذيب من سفارتهم ووزارتنا الي حاله من الغليان وسط شباب اصلا اقل ما يوصف به انه ما يعرفش امه .........لانهم عملوا العن من كده مع حبايبهم التونسيين في صفاقص في 2004 لما ضربوهم في بلدهم وحطوا علم الجزائر علي مركز شرطه صفاقص في تونس ........المهم قامت الحكومه الجزائريه بعمل ......مش عارف انا بقه مداه وخطورته المهم ان الي بان منه ورسمي انهي نقلت اي واحد عايز يروح يشجع المنتخب الجزائري في السودان وما سهل الامر ان السودان فتحت ابوابها دون تاشيره ......فادي ذالك الي وصول الجمهور المتعصب الي قلتلكم عليه ..........المهم بقه ..........بعد الماتش وبعد ما فازو احتفلوا زي ما همه وهمه معتقدين ان ربنا جابلهم حقهم مننا الظالمين الي ظلمناهم في القاهره من وجه نظرهم .....ولكن مع حيود 3 حافلات مصريه عن مسارها والحافلات دي كانت تحمل الفنانين والاعلامين ودخلت وسط جموع الجزائريين ....فقاموا بحدف الحجاره علي الاتوبيسين وبداوا يشتموا الناس .........
وكان ده للفنانين طبعا ............وهما الي قاموا بالي احنا شايفينه دلوقتي من انهم قلبوا الدنيا لانهم بيوصلوا للسياسين بسهوله ...........مع العلم ان وزاره الصحه المصريه نشرت انه 20 مصاب مصري فقط ولا يوجد بينهم حالات خطره ..........والملحق الطبي للسفاره المصريه ....لم يجد اصابات في 99 في المائه من جمهور مصر العائد وان السلطات السودانيه اقرت كلامه ......ولكي تتاكدوا شاهدوا اللينك الذي وضعته اعلاه الثلاث فيديوهات الاولي ولكم الحكم
dr0mido20017
عضو نشيط
عضو نشيط

مُساهمةموضوع: رد: احنا بنقول عليهم همج وهمه بيقولوا علينا مغرورين ؟مسلمين اخوه   الأحد 22 نوفمبر 2009, 3:26 am

انا مش جزائري انا مصري ومسلم وعربي ..............لكن انا بتكلم هنا تطييب خواطر ولو تحبي اقلهالك بطريقه تانيه ...........الفريق ده كان رائع وفرحنا كتيييييييير من كاس امم مرتين بالذات 2008 الي قلبنا سكت من الفرحه فيه ولو حتي ما جبش كاس افرييا كفايه ماتش ايطاليا والبرازيل في كاس القارات ........وكمان ثارلنا من خماسه السعوديه في القارات .......انه هزمها في نهائي البطوله العربيه ............وكمان بقول ما فيش حد بيكسب علي طول احنا في 5 سنين ما خسرناش الا 5 ماتشات 2 بس رسمي ......بمعدل ماتش في السنه وده في حد ذاته انحاز عالمي .؟.........المهم من الناحيه التانيه الناس المسلمين في الجزائر ربنا رايدلهم يفرحوا لانه متلطشين من كل ناحيه من حرب اهليه ....الي موت الناس وسيطره فرنسا ومشاكل ما ليها عدد .....وكمان مش فالحين في الكوره ولا اي رياضه تانيه فوصولهم لكاس العالم ....زي ما يكونوا انتصروا علي عدوهم فيه كل الشعب عندهم اتوحد باللعبه دي ...........عموما بقولك برده يا اختي يا ريت ما تخدكيش العزه في الظلم ...........وانا مصري اكتر منك ................ومش مزايده واسالي والدك عن الي حصل في 1975 وفي 1984 ....من الجزائر برده ..........ليه ما حصلش ده كله وقلنا كرامه ومش كرامه ........كرامتنا ما حدش لمسها .........لكننا احنا الي اتكبرنا نعترف بخطانا والصحيح مش احنا همه 5 اعلامين بس الي عملولنا المشكله اصلا مع الجزائر الغندور ومصطفي عبده وشلبي وعمرو اديب ........
sleepy_hollow
|مشرف|
|مشرف|

محل الاقامة : shanawan
الوظيفة : طبيبة

مُساهمةموضوع: رد: احنا بنقول عليهم همج وهمه بيقولوا علينا مغرورين ؟مسلمين اخوه   الأحد 22 نوفمبر 2009, 3:32 am

اقتباس :
وانا مصري اكتر منك .....

ربنا يخلى حضرتك لمصر يا دكتر ...
والله دا رأيى وأنا مش هتكلم أكتر من كدا ...
أحسن تظهر الخلافات بين الشعب المصرى كمان ... كفاية لحد كدا أحسن ..
وبدال الموضوع مش قابل للمناقشة ... مكنش له لزمة تنزله فى حالة حوار ...
كان ممكن تنزله فى مقالات متنوعة ...

عضو نشيط

مُساهمةموضوع: رد: احنا بنقول عليهم همج وهمه بيقولوا علينا مغرورين ؟مسلمين اخوه   الأحد 22 نوفمبر 2009, 3:57 am

يا اخت سليبي ........انا اعتذر اذا كنتي فهمتي من كلمتي دي اي سوء لكن المشكله ان اي حد رايه مختلف يبقي ....مش مصري علي طوول ....تلاقي بقه المزايدات ....والكلام الي لا يودي ولا يجيب ده ........نسيب الموضوع الرئيسي بقه وتبدا انته مصري ولا لا ...........انا بزهق من الكلام ده .........اما عن الخلافات بين المصريين ....فيبدوا ان عند حضرتك مشكله في فهم معني الاختلاف .؟.......قال رب العالمين انا خلقناكم شعوبا وقباتئل صدق الله العظيم
الخلاف شئ طبيعي ومنطقي لكن التحضر هوه كيفيه التعامل معه والتقريب والتعايش به لا تغاضيه ووضع راسنا في القمقم او التراب
El.Shafie
عضو جديد
عضو جديد

الوظيفة : Out Of Work.......

مُساهمةموضوع: رد: احنا بنقول عليهم همج وهمه بيقولوا علينا مغرورين ؟مسلمين اخوه   الأحد 22 نوفمبر 2009, 10:00 pm

dr0mido20017 كتب:
يا اخي العزيز شافعي ..............بلاش وانبي المزايدات والكلام الفاضضي
اولا عليه افضل الصلاة و السلام
ثانيا دى وجهة نظرى فى الموضوع مش كلام فاضى...............و انا مش بزايد على حد ...........و لا اخذتنى حمية الجاهلية الاولى و لا حاجة............و لا بقول نقاطع و نحارب ...............بس لينا حق عندهم.......و ان شاء الله هيجلنا بطريقة اكثر تحضر.............و شكرا على وجهة نظرك يا دكتور اللى انا محترمها.......بس مش بتفق معاها
AMANY SABRY
|مشرف|
|مشرف|

الوظيفة : دكتورة بإذن الله

مُساهمةموضوع: رد: احنا بنقول عليهم همج وهمه بيقولوا علينا مغرورين ؟مسلمين اخوه   الأحد 22 نوفمبر 2009, 11:16 pm

من فضلكوا يا دكاترة الموضوع بقي فيه تجاوزات كتير في الكلام

ياريت كل واحد يعبر عن رأيه من غير اساءة للطرف اللآخر

اشراف حالة حوار

THE FOX
عضو مميز
عضو مميز

الوظيفة : Ican't identify it

مُساهمةموضوع: رد: احنا بنقول عليهم همج وهمه بيقولوا علينا مغرورين ؟مسلمين اخوه   الأحد 22 نوفمبر 2009, 11:30 pm

الجزائر مش همج فوقوا بقى !!!

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

انا مذهوووول من الكلام ده

.........................

بصراحه

بصراحه

بصررررررررررررررررررررررررررررررراحه

مليون مره

ارجووووك فوق انت بقى !!!
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

مع الاعتذار ليك مسبقا !!!

وتحيا
مصر

وتموت اسرائيل
ايران
قطر

واخيرا الجزائر بعدما انضمت للقائمه السوداء

مع الاخذ فى الاعتبار الترتيب السياسى
......................................

عدل سابقا من قبل THE FOX في الأحد 22 نوفمبر 2009, 11:46 pm عدل 3 مرات
Mohamed gaber
عضو ذهبي
عضو ذهبي

الوظيفة : طالب بالفرقة الرابعة

مُساهمةموضوع: رد: احنا بنقول عليهم همج وهمه بيقولوا علينا مغرورين ؟مسلمين اخوه   الأحد 22 نوفمبر 2009, 11:37 pm

THE FOX كتب:
الجزائر مش همج فوقوا بقى !!!

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

انا مذهوووول من الكلام ده

.........................

بصراحه بصراحه بصراحه مليون مره

ارجووووك فوق انت بقى !!!
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

مع الاعتذار ليك مسبقا !!!

......................................

http://www.midad.me/
mrmr
عضو فعال
عضو فعال

الوظيفة : طبيبه

مُساهمةموضوع: رد: احنا بنقول عليهم همج وهمه بيقولوا علينا مغرورين ؟مسلمين اخوه   الأحد 22 نوفمبر 2009, 11:44 pm

ليسوا سواءً من أهل الكتابا معك حق فليس الكل سواء
للي يُسيء منهم ياخد فوق دماغه واللي يُسيء مننا ياخد فوق دماغه برضة true
نشوف إحنا لاعيبتنا المكسّحة no no no no
نشوف إحنا لاعيبتنا المكسّحة ماذا يقول الغريب
هيتسحب منها ( حقها هى من حقها ان تدخل اما نحن من حقنا الا نشجع
وكل شويّة ربنا يكرمنا بكارثة زي الفل الجمله دي فيها عدم رضا بالقضاء وشويه استهزاء
dr0mido20017
عضو نشيط
عضو نشيط

مُساهمةموضوع: رد: احنا بنقول عليهم همج وهمه بيقولوا علينا مغرورين ؟مسلمين اخوه   الإثنين 23 نوفمبر 2009, 12:58 am

فوق انته من فضلك خد اقرا الي قاله فاروق جوييده

شهيد علي صدر سيناء يبكي
ويدعو شهيدا بقلب الجزائـــر
تعال إلي ففي القلب شكـــوي

وبين الجــــوانح حزن يكــــابر
لماذا تهون دماء الرجــــــال
ويخبو مع القهر عزم الضمائر

دماء توارت كنبض القلوب
ليعلو عليها ضجيج الصغائــــر
إذا الفجر أصبح طيفـا بعيــدا

تـباع الدماء بسوق الحناجـــــــر
علي أرض سيناء يعلو نــداء
يكبر للصبـــح فوق المنابـــــــر

وفي ظلمة الليل يغفو ضيـاء
يجيء ويغدو.. كألعــاب ساحــــر
لماذا نسيتــم دماء الرجــــــــال
علي وجه سينا.. وعين الجزائر؟!

علي أرض سينــاء يبدو شهيـد
يطوف حزينـا.. مع الراحليـــن
ويصرخ في النــاس: هذا حرام

دمانا تضيــــــع مع العابثيــــــن
فهذي الملاعب عزف جميــــل
وليســــت حروبا علي المعتدين

نحب من الخيل بعض الصهيل
ونعشـــــق فيها الجمال الضنين
ونطرب حين يغني الصغــــار

علي ضوء فجر شجي الحنيـــن
فبعض الملاعب عشق الكبــــار
وفيها نداعب حلــــم البنيــــــــن

لماذا نراها سيوفــــــا وحربـــــا
تعالــــوا نراها كنـاي حزيــــــن
فلا النصر يعني اقتتال الرفــــاق
ولا في الخســارة عار مشـــــين

علي أرض سيناء دم ونـــــــــار
وفوق الجزائر تبكــي الهــــــمم
هنا كان بالأمس صوت الرجال

يهز الشـعــوب.. ويحيـي الأمم
شهيدان طافا بأرض العروبـة
غني العـــراق بأغلي نغــــــــــم

شهيد يؤذن بيــــن الحجيـــــــج
وآخر يصرخ فوق الهــــــــرم
لقد جمعتنا دمـاء القـلــــــــــوب

فكيف افترقـــــنا بهزل القــــــدم ؟!
ومازال يصرخ بين الجمــوع
قم اقــــرأ كتـابك وحـي القلــــــم

علي صدر سيناء وجه عنيــد
شـــهيد يعانق طيـــــــف العلـــــــم
وفوق الجزائر نبض حزيـــن

يداري الدمــوع ويخفي الألـــــــم
تعالـوا لنجمع ما قد تبقــــــــي
فشــر الخطــايا سفيـــــــــه حكــــــم

ولم يبق غير عويل الذئـــاب
يطـــــارد في الليل ركـــب الغنــــــــم!
رضيتم مع الفقر بؤس الحياة

وذل الهــــــوان ويـــأس النـــــــدم
ففي كل وجه شظايا همــــــوم
وفي كل عيـــن يئن الســــــــــــــأم

إذا كان فيكم شموخ قديـــــــم
فكيف ارتــــــضيتم حــياة الـــــــــرمم؟!
تنامون حتي يموت الصبـــاح
وتبكون حتي يثور العــــــــــدم

شهيد علي صدر سيناء يبكي
وفوق الجزائر يسري الغضـب
هنا جمعتنا دمـاء الرجـــــــال

فهل فرقتنا' غنــــــاوي' اللعـــب
وبئس الزمـان إذا ما استكـــان
تسـاوي الرخيص بحر الذهـــــب

هنا كان مجــد.. وأطلال ذكـــري
وشـعب عـريق يسمـي العـــــرب
وياويلهــم.. بعــد ماض عــريـق
يبيعون زيفـا بســــوق الكـــــــــــذب

ومنذ استكانوا لقهر الطغــــــاة
هنا من تـواري.. هنا من هـرب
شعوب رأت في العويل انتصارا
فخاضت حروبا.. بسيف الخطب

علي آخر الدرب يبدو شهيــــــد
يعانــق بالدمــــــع كل الرفــــــاق
أتـوا يحملون زمانــــــا قديمـــــا
لحلـــم غفا مرة.. واستفـــــــاق

فوحد أرضا.. وأغني شعوبــــــا
وأخرجها من جحـور الشـقـــــــاق
فهذا أتي من عيون الخليـــــل
وهذا أتي من نخيل العـــــــراق

وهذا يعانق أطـــلال غــــــزة
يعلو نداء.. يطــول العنـــــــــاق
فكيف تشرد حلم بــــــــريء
لنحيـــا مـــرارة هذا السبـــــــاق؟

وياويل أرض أذلـت شموخـا
لترفـــع بالزيــف وجه النفــاق

شهيد مع الفجر صلي.. ونادي
وصاح: أفيقوا كفـــــاكم فســــادا
لقد شردتكم همــوم الحيـــــاة
وحين طغي القهر فيكم.. تمادي

وحين رضيتم سكـون القبــور
شبعتم ضياعا.. وزادوا عنادا
وكم فارق الناس صبح عنيـــد
وفي آخر الليل أغفي.. وعادا

وطال بنا النوم عمرا طويــــلا
وما زادنا النـوم.. إلا سهــــادا

علي صدر سيناء يبكي شهيـــد
وآخر يصرخ فـــوق الجزائـــر
هنا كان بالأمس شعــب يثـــور

وأرض تضج.. ومجــــــد يفاخــــــر
هنا كان بالأمس صوت الشهيد
يزلزل أرضا.. ويحمي المصائر

ينام الصغير علي نار حقــــــــد
فمن أرضع الطفل هذي الكبائر ؟!
ومن علم الشعب أن الحــــروب

' كـرات' تطير.. وشعب يقـامر ؟!
ومن علم الأرض أن الدماء
تراب يجف.. وحــزن يسافـــــــر

ومن علم الناس أن البطولـــــــة
شعب يباع.. وحكم يتــــــاجر؟!
وأن العروش.. عروش الطغاة

بلاد تئن.. وقهر يجـــــــاهر
وكنا نـباهي بدم الشهيــــــــــــــد
فصرنا نباهي بقصف الحناجر!

إذا ما التقينــــــا علي أي أرض
فليس لنا غير صدق المشاعر
سيبقي أخي رغم هذا الصـــراخ

يلملم في الليل وجهي المهاجر
عدوي عدوي.. فلا تخــدعوني
بوجه تخفـي بمليون ساتــــــر

فخلـــف الحـــــــدود عـــدو لئيــم
إذا ما غفونا تطل الخناجـــــر
فلا تتـــركوا فتنـة العابثيـــــــــن

تشـوه عمرا نقي الضمائــــــر
ولا تغرسوا في قلــوب الصغــار
خرابا وخوفا لتعمي البصــــائر

أنا من سنين أحـــب الجـــــزائـــر
ترابا وأرضا.. وشعبـــا يغامـــر
أحب الدمــاء التي حررتــــــــــه

أحب الشموخ.. ونبل السرائر
ومصر العريقة فوق العتـــــــاب
وأكبر من كل هذي الصغــــائر

أخي سوف تبقي ضميري وسيفي
فصبر جميل.. فللــيـــل آخــر
إذا كان في الكون شيء جميـــــل
فأجمل ما فيه.. نيل.. وشاعر
dr0mido20017
عضو نشيط
عضو نشيط

مُساهمةموضوع: رد: احنا بنقول عليهم همج وهمه بيقولوا علينا مغرورين ؟مسلمين اخوه   الإثنين 23 نوفمبر 2009, 1:15 am

اخ فوكس ..................معلشي اسف بجد اني اقول الكلمتين دول بس هوه ده الي انا شايفه بس بجد ما تزعلشي مني ............بالكلام الي انته كاتبه ...انته ماعوب في دماغك ......بقه قطر وايران اعداء؟؟؟..

احنا بنقول عليهم همج وهمه بيقولوا علينا مغرورين ؟مسلمين اخوه
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 2انتقل الى الصفحة : 1, 2  الصفحة التالية