البوابةالرئيسيةس .و .جبحـثالتسجيلدخول





شاطر | 
 

 حكاية بنت محترمة

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3
كاتب الموضوعرسالة
جوداء
عضو سوبر
عضو سوبر
avatar

عدد الرسائل : 476
العمر : 27
محل الاقامة : المنوفية
الوظيفة : أسعى لرضا الله
تاريخ التسجيل : 30/11/2008

مُساهمةموضوع: رد: حكاية بنت محترمة   الأحد 23 أغسطس 2009, 12:47 pm











(الحلقه السادسه والعشرون)



اتصلت منى بسارة
وطلبت الذهاب لبيتها, وبالفعل توجهت اليها , وارتها الرسالة واخبرتها بكل
مكالمة اتصل فيها , وكل شيء فعله معها منذ عرفته.
صمتت سارة تستمع بصبر حتى انتهت منى.
سارة: مممم, افهم من كدة ,انو بيرسم عليكي ؟
منى: مش كدة؟ , صح؟,والله انا بقول كده.
سارة :بس من الي فهمته منك ,انا مش قلقانه من احمد, انا قلقانة عليكي انتي.
نظرت منى لسارة واغرورقت عيناها بالدموع ,وحاولت الكلام ,ولم تستطع.
سارة: انا زعلانه منك , انك مقلتليش الكلام دا من بدري, مش عارفة كنتى
مستنية ترتبطو ,عشان تقوليلي, بس انا فرحانة انك لما اخترتي تكلمي حد
اخترتيني.
منى: ملقتش حد ينصحنى الا انتي.
سارة : وانا هنصحك , اسمعي يا ستي , انتي بتحبيه؟
منى: لا طبعا , انتي بتقولي ايه , انا بس مشدودة له اوي.
سارة : جميل جدا, مادام مفيش حب تبقي ملحوقة, انتي تعملى مستعبطة زي
مانتي, وتحاولى تخفى من احمد دا شوية, تقللي كلام , ومتديلوش اهتمام اكتر
من اللازم , تمام.
منى:......................
سارة: قولي تمام.
تمتمت منى.
منى: تمام.
سارة: وانا بقي مش عايزاكي تفكري في الواد دا لحظة, نلحق كدة قبل ما تقعى
فيه, تعالي على نفسك , لو فكرتي فيه,قولي اعوذ بالله من الشيطان الرجيم,
اشغلى نفسك جدا جدا جدا, لدرجة انك متسبيش فرصة انك تفكري فيه ثانية, ولو
جه على بالك قولى انا حمارة انا حمارة لغاية ما تزهقي ,تمام؟.
م* ما الي ايده في المية مش زي الي ايده في النار, انا برضه الي حمارة؟
سارة : ماتردي.
منى: تمام تمام , ماشي.
سارة : مالك مبلمة ليه؟
منى: هو مفيش حل تاني غير اني اتجنبه؟.
سارة: اه , انك تحبيه, تختاري ايه؟
منى: ومالك كده بتقولي تجبيه كأنك مش طايقاه.
سارة :لان تحبيه يعني توافقي تكلميه , وتكلميه يعني توافقي تقابليه ,
وتقابليه يعني مش هنخلص , وخدي عندك بقي خناقات وتستخبي من اهلك ومتوافقيش
على عرسان و.......
منى: ايه ايه , بالراحة عليا ,مالك انا بقولك انا مشدودة له اتفتحتى زي البلدوزر.
سارة: انا بفهمك يا حبيبتي , عشان انتي خام والمصيبة انه باين عليكي انك خام , فالناس بتستعبطتك.
منى: وحضرتك بقي الي مش خام , مش شايفاكي يعني ماشية كل يوم مع ولد.
سارة: مش معنى انك مجربتيش حاجة في دنيتك , تبقي عايشة كده مش فاهمة حاجة .
منى: الله يكرمك.
سارة : وبعدين انا ياما شفت , انتي ناسية ان اخواتي كلهم بنات.
منى: بس انتي كدة اتعقدتي.
سارة: بيتهيألك , انا كده احسن من ناس كتير , يعني انا لو كنت حبيت , كنت
بقيت فرحانه كدة دلوقتى, انا كان زماني انا الي بشكيلك , وبعدين مفيش حاجة
اسمها حب,الحاجات الي بتحصل دلوقتى دي مش حب.
منى: يا سلام يا ختى؟
م*انا جيت لمجنونة تنصحنى
منى: بس مسيرك تحبي.
سارة: مش شرط.
منى: امال هتتجوزي ازاي يا فالحة؟.
سارة:وهو جواز الصالونات اتعمل لايه يا فالحة انتي؟.
منى: من غير حب؟؟؟.
سارة: الحب دا لواحدة مراهقة زييك , انا ايه الي يخليني احب واحد وفي
الاخر متجوزوش؟,وبعدين الحب بييجي بعد الجواز,انا ايه الي يخليني اجيب
واحد لاهو ابويا ولا اخويا يقولي انتي رايحة وجاية منين,لا والبسي دا
ومتلبسيش دا, ومتتأخريش عن الساعة كذا.
منى: لااااااا , دانتي متعقدة بجد.
سارة : سيبك منى انا , خلينا في خيبتك.
منى: خيبتي انا برضة دانا جيتلك يا عبد المعين تعيني لقيتك ..............
سارة: والله انا نصحتك , انا مشفتش حد حب وطال والي كنت بقول عليها عاقلة جاية تقع لي في مصيبة , مش تنقي؟
منى: على فكرة احمد ظريف جدا وخدوم , وولد محترم اوي بس انتي تعرفيه.
سارة: كفاية انتي تعرفيه,وبعدين اول ما تشوفي ولد تسألي نفسك سؤالين .
منى: ايه؟
سارة: بيدخن؟؟.
م*اوباااا
منى:........
سارة :بيصلي؟؟.
منى: .......
م*تصدقي معرفش؟؟؟
سارة:بعد كدة تشوفي ظريف ولا لذيذ ولا دمه تقيل.
منى: طيب ياستي انا هسمع كلامك وامري لله , خلينا ورا سارة لحد ما تودينا في داهية.
سارة : الداهية الي انتي رايحالها اسمها ايمو.



الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
جوداء
عضو سوبر
عضو سوبر
avatar

عدد الرسائل : 476
العمر : 27
محل الاقامة : المنوفية
الوظيفة : أسعى لرضا الله
تاريخ التسجيل : 30/11/2008

مُساهمةموضوع: رد: حكاية بنت محترمة   الأحد 23 أغسطس 2009, 12:49 pm

(الحلقه السابعه والعشرون)




على الرغم من عدم اقتناع منى بماقالته سارة , وخاصة رأيها عن الحب , الا
انها اتبعت تعليماتها عسى تفلح في انهاء حيرتها, فحاولت اقصاء احمد من
تفكيرها , ولكن الامر هذه المرة لم يكن بالهين, فقد استعانت عليه
بالانغماس الشديد في اعمال البيت, والخروج وتعويض الوقت الضائع بقضائه وسط
اخوتها استغلالا للفترة التى يقضيها معتز بالمنزل, بعد ان كانت تفضل قضاء
الوقت وحدها تفكر باحمد, ولكنها لم تنج من اليالي, اليالي التى مرت عليها
سنين وسنين, ولم تستطع منع نفسها من التفكير فيه ولو كمكافأة لها على
ثباتها طوال اليوم, وكان كل ماتفعله بالنهار يضيع باليل.
اما احمد فقد تعجب من عزوف منى عن تنفيذ خطته, لقد انتظر , ومر العيد ,
ولم تتصل مرة اخرى, وبعد ان كان واثقا من نجاح خطته , بدأت ثقته بنفسه
تتزعزع.
أ*اصلك كنت بتقولي مؤدبة
الله اعلم ظروفها كانت ايه
يعني هتكون ايه يعني؟,ماهي واقفة قدامك اهي ,سليمة زي اخر مرة شفتها فيها
يمكن هي فعلا ملهاش في الكلام دا
اللهم طولك ياروح , يابني البت دي بتلاعبك , دي ناصحة جدا , وعارفة هي بتعمل ايه
تفتكر تكون قاصدة؟
ايوة طبعا عشان انت تندب وتجري عليها, اسمع كلامي اتقل عليها
لا انا عايز اروحلها
شوف اقوله ايه يقولي ايه, انت غبي ؟, ماهو ده الي هي عايزاه
طيب اعمل ايه دلوقتى
انت تدخل على شلتها عادي خالص ,وبكل تناكة تسلم وتمشي من سكات
ماشي كلامك المرة
وانا من امتى مبيمشيش كلامي ؟, يلا اتفضل قدامي
*************
م* مالك اتلخبطي ليه ؟ ماتسبتي
احمد جاي , احمد جاي
وايه يعني؟ ,ماتقفي على بعضك هو هياكلك يعني
دا مبيبصليش خالص , اعمل ايه , اسلم عليه انا؟
تسلمي عليه ايه ؟, انتي على طول مدب كده, اتقلي , هو مش تقلان عليكي بقاله كام يوم
بس انا الي كنت عايزة كدة , انا الي كنت عايزاه ميكلمنيش, انا اصلا مبفكرش فيه
طب اسكتى يالي مبتفكريش فيه وورينا شطارتك اهو جاي اهه
**************
دخل احمد بكل ثقة على الشلة وسلم عليهم واحد واحد بأسمائهم بما فيهم منى ,
ومزح معهم بشكل طبيعي , وفي وسط الجماعة , ثم استأذن منصرفا
**************
م* ايه دا بقاااااا, هو حلقلي ليه؟
مش دا الي انتي عايزاه؟
لا مش دا الي انا عايزاه , كويس كده؟؟, ايوه انا كنت عايزاه يجي يسلم عليا
ايوه كده خليكي صريحة مع نفسك
انا صريحة مع زفت نفسي, هو ماله بقا سابني ومشي من غير مايسلم عليا
عشانك ياحلوة مش في دماغه اصلا , دا واحد لافف وداير هيبصلك انتي على ايه,
لابتعرفي تتكلمي , ولا ليكي في الصبيان , ولا حتى بتتصلي تسألي عليه ,
ولما بيكلمك بتندميه انه اتصل
ايه الكلام دا , لا طبعا , احمد كان بيكلمني كل يوم وهو مبسوط
دا بيتهيألك, احمد زهق منك خلاص , انتي بصراحة زهقتيني انا نفسي
بجد, يعني مش هيكلمني تاني
كلميه انتي
هااااهاااهااا, اهو كلو الا ده
انتي حرة
ايوه انا مينفعش اكلمه , صح؟
انتي حرة
لا , يعني اكلمه اقله ايه يعني
انتييي حررررةةة
لا , طبعا عمري ما هكلمو
*****************
منى: انا لقيتك مبتسألش قلت اسأل انا.
م*بقي انا مبعرفش اتكلم يا ايمو
احمد:انا اقدر ماسألش عليكي برضه؟.
أ* خدت الدوري يا ايمو عقبال الكاس في المكالمة الجاية
منى: اخبارك ايه؟
احمد: تمام الحمد لله, وانتي؟
أ*والله ووقعتى ومحدش سمى عليكي ياموني
واثناء الحديث استفسرمنها احمد بهدوء عما اذا كانت شيرين تعلم بمكالمتهما
احمد: انتي بتكلمي شيرين؟.
منى: لا , ولا انت؟
احمد: لا , وانا الي كنت فاكر انك بتسلميلي عليها.
منى: لا, دانا مبشوفهاش اصلا.
أ*الحمد لله
منى: لما اشوفها هسلملك عليها.
احمد:لاااااااااا, اوعي.
منى: نعم؟.
احمد:مانا هسيبها خالص لغاية ماتفتكر ان ليها صاحب اسمه ايمو.
أ*انتي عايزة تسلمينا ليها, ويبقي مشافوهومش وهما بيسرقو قامو راحو يعترفو
*****************
أ* دانت داهية, يخرب عقلك , جبت المخ دا منين
منك انت, بس انت الي مش واخد بالك من قدراتك
سمعتها؟؟؟ , دي اتصلت , عارف يعني ايه ؟, لو كنت سلمت عليها في الجامعة مكنتش عبرتني
عشان تبقي تسمع كلامي بعد كدة ومتقاوحنيش
هو انا هرفضلك كلمة بعد كدة دانت المعلم

(الحلقه الثامنه والعشرون)




منى: بس انت ذاكر وانت تنجح, متضيعش وقتك.
احمد: اذاكر مين يا بنتي , هى الكليات بالمذاكرة, انتي شكلك بتاكلي الكتب, ربنا يحفظنا.
منى: ههههه, لا والله ماباكلش حاجة , بس انا شايفة انك المفروض تنجح السنة دي , دا حتى يبقي عيب لو طولت عن كدة , انا هتخرج قبلك.
أ* متفوليش الله يخليكي
احمد: وهو انا اطول تتخرجي قبلي.
منى: مانت متعود الدفعات داخلة خارجة عليك, وانت شفت منهم كتير, فاكر لما شتمت واحد وطلع معيد.
احمد: ااااااااهه, والله الواد دا كان رخم في
الكلية ومكنتش عارف انه اتعين خلاص, والواطي السنة الي فاتت خلا الدكتور
يشيلني المادة, بس انتي ايه الي عرفك بالموضوع دا.
منى: شيري, وبعدين انت مفضوح اصلا.
احمد: الله يسامحك يا شيرين , وقالتلك ايه عنى كمان.
م*انك رمرام
منى: مفيش , شوية حواديت كدة.
أ*قالتلك على موضوعي معاها؟
احمد: زي ايه؟.
منى: يعني انك فاشل وبتاع بنات ,هههههههههههههه.
م* انا مش بهذر قالتلي فاشل وبتاع بنات
احمد: دا اقل حاجة عندي, لا بجد قالتلك ايه؟.
منى: قالت انك خدوم وكده وجدع , بس ...يعني... مبتنقيش البنات الي تعرفهم.
م*لما نشوف هترد تقول ايه
احمد: انا؟؟؟؟, طيب دانا بعرف احلى بنات في الجامعة, انا مفيش بنت عرفتها كانت وحشة.
أ*انا مبنقيش؟؟؟؟؟؟
منى: هي يمكن ماكانتش بتتكلم على الشكل.
م* ياتافه وسطحي
احمد: اااه, دا عشان ... انا فاهم ..
منى: فاهم ايه؟.
احمد: لا دا موضوع كدا.
منى: لا بجد قول.
احمد: بس توعديني متقوليش لشيري, احلفي.
منى: والله ماهقولها ,قول بقي.
احمد: اصل كان فيه بينا موضوع كده, اول مادخلت شيري الكلية, بس يعني هو عدا بالنسبة لي , ممكن تكون هي لسه.
منى:..................
احمد: انا هفهمك , في اول الكلية شيرين كانت
معجبة بيا وبعتتلي واحدة صاحبتها تقولي ,معرفش بقي كانت بتحاول تسبت
لنفسها ايه,بس انا قلت عيب احنا اصحاب ومينفعش اعط مع واحدة صاحبتي , مع
انها كانت جديدة ع الشلة.
أ*زي حضرتك كدة بالظبط
احمد: فقلتلها , معلش يا شيري احنا اصحاب , ومينفعش افكر فيكي غير كدة
,ومن يوميها هي ممشيها اصحاب بس ما افتكرش انها ناسياهالي, فعشان كدة
تلاقيها بتظبطنى في الكلام.
لقد سمعت منى هذه القصة بالطبع من فم شيرين ولكن بتفاصيل اخرى , وهي
التفاصيل الحقيقية, ولكن احمد, اراد اولا ان يحفظ ماء وجهه, ثانيا ان يدمر
نظرة منى لشيرين ,وبالتالي ثقتها فيما ستخبرها به من اخبار ان علمت ما
بينهما او حتى نيته, فقد كان لها معه عهد طويل , وعلى الرغم من انها من
اقرب البنات الى قلبه في الكلية الا ان ماذا عساه سيفعل, الغاية تبرر
الوسيلة, اليس كذلك؟.
منى: بس شيري كانت مرتبطة بقالها سنتين .
م* ايه دا بقي؟؟
احمد: اه , الواد اسامة, منا عارف, ماهو دا بعد الموضوع دا ما حصل.
منى: بس هي سابته خلاص من زمان, وهتتخطب لواحد اسمه محمود.
احمد: اه بس هو الي سابها مش هي الي سابته.
منى: بس شيرين , صاحبتك مش كدة.
احمد: اه , طبعا , احنا كلنا هنا اصحاب في بعض, بس دا سر يا موني , اوعي بجد تقولي لحد.
منى: متخافش انا مش هقول.
*******************
سارة : دا عيل واطي وزبالة.
منى: ايه ياسارة متشتميهوش.
سارة: يعني هو حد يتكلم عن صاحبته كدة؟
منى: هو مقالش حاجة هو حكى الموضوع , وهي حكت الموضوع ,انا مش عارفة اصدق مين فيهم.
سارة: شيري طبعا , وهي مصلحتها ايه انها تكذب عليكي؟.
منى: وهو مصلحته ايه؟, انا بس مستغربة لان لو هي شايله منه , وهو شايل منها , ليه هما اصحاب لغاية دلوقتى؟.
سارة: اديكي انتي بتتكلمي وتردي على نفسك, لو
الموضوع كان توقيعة زي ما قالت شيري فالوضع ممكن يتصدق , اما لو كانت هي
الي باعتة صاحبتها زي ما ايمو قال يبقي الوضع مش واقعي اصلا.
منى: يووووه, انا مش عارفة بقي.
سارة: انتي الي عايزة تصدقى احمد بتاعك دا, انتي حرة خليه يخسرك اصحابك , مش بعيد بكرة ييجي يقولك سارة بتبعتلي جوابات.
منى: متبقيش غلسة انتي كمان.



الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
جوداء
عضو سوبر
عضو سوبر
avatar

عدد الرسائل : 476
العمر : 27
محل الاقامة : المنوفية
الوظيفة : أسعى لرضا الله
تاريخ التسجيل : 30/11/2008

مُساهمةموضوع: رد: حكاية بنت محترمة   الأحد 23 أغسطس 2009, 12:57 pm

على فكرة القصة منقولة وفعلا كان اسمها آخر البنات المحترمين بس حسيت ان ممكن العنوان يكون فيه إهانة فغيرت العنوان إلى حكاية بنت محترمة علشان فى بنات كتير محترمة وعلشان محدش يحس بالاحراج من البنات

لو اتأخرت على التزود بالحلقات فى ده لأنها طويلة ممكن حد يكملها لو أنا أتأخرت عليكم أو حصلى عذر او أى حاجة بس أوعدكم إنى هحاول أكملها بس على فترات علشان متهقوش
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
جوداء
عضو سوبر
عضو سوبر
avatar

عدد الرسائل : 476
العمر : 27
محل الاقامة : المنوفية
الوظيفة : أسعى لرضا الله
تاريخ التسجيل : 30/11/2008

مُساهمةموضوع: رد: حكاية بنت محترمة   الأحد 23 أغسطس 2009, 1:01 pm

على فكرة القصة منقولة وفعلا كان اسمها آخر البنات المحترمين بس حسيت ان ممكن العنوان يكون فيه إهانة فغيرت العنوان إلى حكاية بنت محترمة علشان فى بنات كتير محترمة وعلشان محدش يحس بالاحراج من البنات

لو اتأخرت على التزود بالحلقات فى ده لأنها طويلة ممكن حد يكملها لو أنا أتأخرت عليكم أو حصلى عذر او أى حاجة بس أوعدكم إنى هحاول أكملها بس على فترات علشان متهقوش
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
جوداء
عضو سوبر
عضو سوبر
avatar

عدد الرسائل : 476
العمر : 27
محل الاقامة : المنوفية
الوظيفة : أسعى لرضا الله
تاريخ التسجيل : 30/11/2008

مُساهمةموضوع: رد: حكاية بنت محترمة   الأحد 23 أغسطس 2009, 1:03 pm











(الحلقه التاسعه و العشرون)




دب الخوف في قلب منى من كلام سارة , من الصادق ياترى؟, وشعرت ببعض الشك في
شيرين , بينما لم يطاوعها قلبها للشك في احمد , فحاولت عدم التفكير بالامر
, وكأن شيئا لم يكن , وعادت للتخدير الذي يقوم به احمد عليها, ومكالماته
التليفونية التى بدأت تطول وتطول, وقد تصبح اكثر من مرة في اليوم , بسبب
وبدون, وقد يتصل فقط ليخبرها بما فعله طوال اليوم .
اما احمد, فكانت خطتة تمشي على اتم وجة, هاهو ذا وصل الي منتصف الطريق ,
بدأ يتعرف على منى اكثر واكثر , فهو يحادثها يوميا , ولا يمل الحديث ابدا,
فقد وجد طريقة لاستدراجها في الحديث عن نفسها, كان يتحدث عن نفسه , وعما
يفعله , وكأنه يعطيها تقريرا يوميا , فما كان منها الا ان تجيب ببعض ما
فعلته, او تتحدث عن نفسها او اخوتها, وهو يخزن هذه المعلومات في رأسه, فقد
كان هذه هو المطلوب , وبدأت منى الغامضة تنكشف امامه , وبدأ يشعر رويدا
رويدا, بمدى سذاجة الفتاة وحسن تربيتها, وحدث هذا حين دخل مؤمن عليها ذات
مرة وهي تتكلم فاغلقت الهاتف , وبعد ذهابه عاد احمد يتصل.
احمد: ايه يا بنتي, الخط قطع؟
منى: لا ,دا مؤمن دخل الاوضة فقفلت.
احمد: وايه يعني؟.
منى: يا سلام ,ولما يسألنى بتكلمي مين اقوله ايه؟.
احمد:قوليله واحد زميلي في الكلية.
منى: وانا بكلم واحد زميلي في التليفون ليه؟.
احمد: قوليله اي حاجة , بسأله عن حاجة , او اي حاجة تانية.
منى: انت عايزني اكذب عليه؟.
أ*امال انتي الي عملتيه دا كان ايه يا فالحة
احمد: طيب قوليله الحقيقة.
منى: انت اتجننت , انت عايزني اقوله ...........
م* صحيح يامنى , هتقوليله بكلمه ليه, بكلمه بالساعات وكل يوم ليه
وهو ماله , انتي مبتعمليش حاجة غلط
ولما هو مش غلط انا خفت وقفلت ليه
ولما هو غلط بتعملي ايه ع التليفون لسه
احمد:ايه يا موني سكتى ليه؟.
منى: لا مفيش سيبك انت من الموضوع دا.
احمد: بس انا عايز اتكلم في الموضوع دا.
منى:........................
احمد: انا بصراحة كنت عايز اتكلم في الموضوع بقالي مدة بس كنت مستني وقت مناسب, وانا خايف افضل استني الوقت المناسب وميجيش.
منى:موضوع ايه؟.
احمد: منى, بصراحة , انا كان الاول مش في دماغي , بس
من فترة كدة , انا بدأت اخاف غلى نفسي ,انا عمري ماكنت كدة,وكنت خايف ان
اليوم دا ييجي ومعرفش اتكلم.
منى: احمد, انا مش فاهمة حاجة.
م*ربنا يستر
أ*اهو عشان احمد دي انا مش هرحمك
احمد: منى , انا كنت فاكر في الاول اني متهيألي , بس بقالي مدة متأكد.
منى: فيه ايه؟
احمد: منى انا مشدود ليكي اوي, انا اول ما حسيت بكده
حاولت ابعد ,لوتفتكري فيه فترة مكنتش بكلمك فيها, بس مقدرتش لقيتني بدل ما
بكلمك في اليوم مرة بكلمك اكتر من مرة, ولقتني بحب اشوفك,وعايز اقرب منك,
صدقيني انا مش كده, ومكانش دا قصدي انه يحصل, بس مش بايدي, انا كنت خايف
اقولك لا تصديني وساعتها مش عارف هعمل ايه, بس انتي كان لازم تعرفي, انا
بقولك ومش مستني منك رد, منى انا بجد معجب بيكي, وانتي فعلا غيركل البنات
الي عرفتهم ,مش كلام افلام زي مابيقولو, انا عمري ما استريحت لحد زي ما
استريحتلك , انا عارف انك اكيد ياما سمعتى الكلام دا
,ويعني.........منى.... انا مش عارف اقولك ايه بصراحة, انا عمري ماكنت
مرتبك قدام بنت كدة بس انا والله عمري ما حسيت ناحية بنت زي ما انا حاسس
ناحيتك.
أ* هووووف..... انتي لو حجر بقي برده متقدريش ع الكلمتين دول
م*آ.......آآآآآ...آ
منى:.............................................. .....................
احمد:انا عارف اني اتعديت حدودي , بس دا الي انا حسيته
وكان لازم اقوله, لو مش عايزة تردي براحتك, انا مكنتش منتظر منك رد اصلا ,
انا ...........,انا بجد مش عارف اقول ايه, انا يامنى بجد مكانش نفسي ان
دا يحصل, وانا اسف اذا كنت ضايقتك, وانا بجد مرتبك , فاعذريني, انا جازفت
وكشفتلك نفسي ومشاعري , بس انا مش قادر اخبي عليكي , واكلمك عادي , كأن
مفيش حاجة في قلبي ليكي, وبعدين انتي قريبة منى اوي, متفتكريش ان كان سهل
عليا اني افاتحك في الموضوع .
منى: ...............
أ*انتي اتخرستي ليه
م* انا.... يعني.....
احمد:بصي يا مني انا مقدر موقفك وانا مش هضايقك اكتر
من كده, انا هقفل , ولما تقدري تردي عليا , معرفش بقي.... ابقي اكلمك او
تكلميني بس انا دلوقتى هقفل واسيبك تفكري , لان واضح اني احرجت نفسي
واحرجتك معايا.
أ*انطقي بقي يا بت,انا هقفل بجد, ربنا يهديكي
منى:...................
م*ياسلام ,انت تعملها وتجري
احمد: انا هقفل؟؟؟.
منى:سلام يا احمد.
أ*سلام ايه انتي صدقتى
احمد: باي يا منى.




الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
جوداء
عضو سوبر
عضو سوبر
avatar

عدد الرسائل : 476
العمر : 27
محل الاقامة : المنوفية
الوظيفة : أسعى لرضا الله
تاريخ التسجيل : 30/11/2008

مُساهمةموضوع: رد: حكاية بنت محترمة   الأحد 23 أغسطس 2009, 1:03 pm








(الحلقه الثلاثون)



أ* انت ليه اتسرعت, مكانش المفروض تنطق دلوقتى خاااااااالص
اعمل ايه بقي الي حصل
اديك اتدبست والبت ما نطقتش,وممكن الموضوع كله يتفرقع دلوقتى, مش كنت تستنى تتأكد انها بتحبك
بتموووت فيا , ايه رأيك بقي
طب لما نشوف
.............................
...................
تفتكر هي هتعمل ايه دلوقتى
انا عارف في المصيبة الي انت هببتها دي
بس انا كنت بتكلم بجد , انا نص الكلام الي قلته حقيقة مش كده برضه
والله يا حبيبي انت ادرى بنفسك , انت هتقع لي فيها وتيجي تستنجد بيا؟
انا موقعتش فيها بس هي عاجباني بجد
طيب بص انت تكمل عليها النهاردة متسبهاش عشان تبقى ضربت على الحديد وهو سخن
ماشي, باليل ابعتلها الرسالة, قشطة كده يا كبير؟
قشطة يا ايمو
****************
م* يانهار ابيض ....وابيض ليه دا اسود
ايه ايه ,مالك كده عاملة مناحة, مش تحمدي ربنا
على ايه؟,انا مش فاهمة حاجة
انتي هتستعبطي , الواد وطلع معجب بيكي زي مانتي معجبة بيه ,ايه الي حصل
بقي , دلوقتى لما اعترفلك بقي كخة, كان عاجبك بس وهو تقلان عليكي
لا طبعا, بس هو .....مش عارف ينقي الوقت, حد يخبط حد بالكلام كدة, وعامل زي الراديو معرفتش ارد عليه
مش انتي الي عملتي فيها خرسا, الواد قعد يكلمك وانتي ساكته
كنت هقوله ايه يعني, وانا والله كمان دايبة فيك تعالي نتجوز
لا, بس كنتي متبانيش هبلة اول مرة تسمعي كلام حلو
طيب ما هو مكانش اول مرة اسمع كلام حلو
امال اتغابيتي ليه؟
اهو الي حصل بقي, المهم دلوقتى هنعمل ايه؟
انا مالي, شوفي انتي عايزة ايه
مش عايزة حاجة
ياسلام, تبقي هتموتي على الولد واول ما يقولك كلمة حلوة تقولي ,معلش مش عايزة حاجة
اعمل ايه انا طيب
تحضري كلمتين تردي عليه بيهم ,لانه هيفتح الموضوع دلوقتى او بعدين
اقوله انسي يا احمد احنا اصحاب صح؟
يا سلام هيقوم احمد ينسي وترجعو اصحاب تاني
ايوة
يا حلاوتك, اولا كدة,بعد الي حصل دا مبقاش ممكن ترجعو اصحاب اصلا, ثانيا لو رفضتيه ممكن متشوفيهوش تاني خالص
ياخبر ابيض
امال انتي فاكرة ايه, ثالثا لو قلتيله مع السلامة ممكن يتكلم عليكي ويقول كانت بتكلمني بالساعات على التليفون وهو عنده حق
كنا بنتكلم عادي , احنا عمرنا ما اتكلمنا في حاجة خارجة
انتي هتضحكي عليا ولاعلى نفسك, هو فيه اصحاب بيتكلمو في التليفون بالساعات
مش كان في الاول عادي ردي ردي, دلوقتى الكلام اتغير؟؟
ياحبيبتي انتي كنتي فاهمة من الاول بس كنتي عاملة مستهبلة,انا كنت بنصح
وانتي الي بتعملي الي انت عايزاه, انتي الي كنتي عايزاه يقولك كدة
انا؟؟؟؟؟
لا ,انا؟؟؟, طبعا كنتي عايزاه وكنتي بتشجعيه , واهو الي انتي عايزاة حصل , شوفي بقي هتردي تقولي ايه, ومتطلبيش منى اطلعك من المشكلة
انا عايزة نفضل اصحاب وميفتحش الموضوع تاني
لو شايفة انه ممكن جربي
يااااااربي اعمل ايه, انا محتارة اوي
وفرحانة اوي
نعم؟؟؟
ايوة, تنكري انك فرحانة
وانا هكدب ليه, طبعا فرحانة ,بس برضة محتارة
خلاص سيبك انتي وشوفي هو هيتصرف ازاي
صح كده, اما اشوف هو هيعمل ايه ,مش يمكن يطنش على الموضوع خالص
ايوه كده
قاطع حبل افكارها صوت رسالة على الموبايل , فتحتها فاذا بها من احمد:
"بحبـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــك"
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
جوداء
عضو سوبر
عضو سوبر
avatar

عدد الرسائل : 476
العمر : 27
محل الاقامة : المنوفية
الوظيفة : أسعى لرضا الله
تاريخ التسجيل : 30/11/2008

مُساهمةموضوع: رد: حكاية بنت محترمة   الأحد 23 أغسطس 2009, 1:05 pm

*(الفصل الثانـــي)*





(الحلقه الاولي)





سارة: ها , مفيش جديد؟
افاقت منى من شرودها وردت متسائلة.
منى: جديد في ايه؟.
سارة: ايمو؟.
ارتبكت منى لدي نطقها الاسم وقالت.
منى: لا طبعا مفيش جديد.
م*مبحبش اكدب عليكي
وعايزة تقوليلها الحقيقة عشان تزعقلك
لا , بس مش كنت محتاجة اقولها
لا مش محتاجة تقوليلها ولا حاجة, شفتى عملت فيكي ايه اخر مرة , خلتك في الاخر انتي الي تتصلي بالولد

سارة: احسن برضة يعني كل حاجة تمام؟
منى: اه تمام.
سارة: وانتي من جواكي, حاسة ناحيته بحاجة.
منى: لا , خالص .
سارة: الحمد لله, انا مش قلتلك اول ما تشيليه من دماغك هتتحل المشكلة.
منى: فعلا , ماهي المشكلة اتحلت.
م*اه ياسارة لو تعرفي

سارة:انتي مش في لجنتي صح؟.
منى: لا يا ستي انا مع ميمي.
سارة: ايه دا هو ميمي اسمه ميمي بجد؟.
منى : ايوة يا ستي بجد.
سارة : ههههههههههههه, الله يكون في عونك .
منى: وميرنا كمان, انتي معايا صح؟.
ميرنا: اه احنا في المدرجات مش كدة.
سارة: طيب اشوفكم بعد الامتحان بقي, عند الكافيتيريا , اوكاي.
ميرنا: اوكاي , يلا بينا يا منى.
**************
لم تدر منى ماالذي كتبته في الامتحان,فقد كان عقلها شاردا تماما,تفكر في احمد, تري مالذي حدث منذ ليلتها يا احمد؟؟, هل تحبني حقا؟.
خرجت قبل نهاية الوقت وقد كتبت القليل حتى ان ميرنا كادت تصرخ عليها وهي
خارجة, لان الامتحان كان طويلا وصعبا ,ولكنها كتبت ما تعرفه ولم تشغل
بالها بملء الورقة كما يقولون.
اتجهت للكافيتيريا تطلب قهوة, فقد احست بالصداع يكتنف رأسها بعد ليلة من مجاهدة نفسها للتفكير في احمد وليس في المذاكرة.
وكأنه أبي الا ان يظهر امامها لدي تفكيرها فيه, فما كادت تتجة للكافيتيريا
حتى لمحته متوقفا هناك يرقبها بعين لا تطرف, اقشعر بدنها , هذا مالم تحسب
له حساب ما الذي اتي به اليوم؟.
اقتربت منى من مكان احمد , متصنعة الهدوء والقت عليه السلام ثم شرعت في
طلب قهوتها ,بينما لم يتحدث هو منتظرا اياها في صبر, حتى انتهت واخذت
القهوة, وسارا ببطء ودون كلام للمقعد بجانب الكافيتيريا.
قطع احمد الصمت متسائلا.
احمد: الامتحان كان حلو؟.
اشارت منى برأسها نفيا وهي ترشف القهوة وقالت.
منى:لأ, كان طويل.
فنظر في ساعته وقال في جزع.
احمد: وانتي ايه الي خرجك دلوقتي ؟,دا لسه تلات اربع ساعة.
نظرت اليه نظرة خاوية وقالت .
منى: كتبت الي عرفته ومكانش فيا دماغ ارغي , الي يحصل يحصل بقي.
ثم عادت لقهوتها , وساد صمت قصير قطعته منى.
منى:انت ايه الي جابك النهاردة مش امتحانك بكرة؟.
نظر اليها وقال بهدوء.
احمد: مش عارفة انا جيت ليه؟.
خفق قلب منى ,واشاحت بوجهها بعيدا عنه , ولم تجبه, ثم قالت.
منى: انت عندك امتحان بكرة؟.
لم يجبها احمد انما قال.
احمد:انا جيت اطمن عليكي.
م* ردي يافالحة
احمر وجة منى ولم تستطع الاجابة, فقال احمد.
احمد:منى بصيلي انا بكلمك.
التفتت اليه على مضض.
منى:مش المفروض تروح تذاكر.
احمد: انا مش عارف اذاكر, انتي مش معقول مش حاسة بيا,
يا منى احنا عدي علينا سبع ايام من اخر مرة اتكلمنا, انا منمتش فيهم, مش
عارف انتي عاملة ايه ولا بتفكري في ايه, كنت هتجن, انتي عارفة انا منعت
نفسي كام مرة اني اتصل بيكي تاني, ومش عارف سكوتك دا يعني ايه ؟, انتي
رافضاني ولا قابلاني ولا ايه بالظبط؟.
أ*ايوة انتي رافضاني ولا لأ؟,ساكتة ليه؟؟؟

وقفت منى مشيحه بوجهها عنه.
منى: احمد , ربنا يخليك انا مش قادرة اتكلم خالص , عندي صداع ودماغي هتفرقع.
م*وكل دا بسببك فمتكملش عليا

فرد احمد متصنعا الاقتضاب.
احمد:انا فهمت خلاص, انتي بتهربي منى , انا اسف يا منى ان كنت ضايقتك, مع السلامة.
أ*متبصش وراك,ايوه هتنده عليك اهه

وسار مبتعدا منتظرا نداء منى.
م* انتي هتسبيه يمشي زعلان, انتي مجنونة , حرام عليكي دا عنده امتحانات
منى:آآ...أحمد..

أ*هو دا الكلام
فالتفت راسما تعبير الحزن على وجهه.
فارتبكت منى , ولم تتحدث , فنظر اليها في تساؤل , فلم تتكلم ولكنها نظرت اليه راجية الا يمشي وان لم تتكلم , وكان هذا يكفيه, فقال.
احمد: انا هروح اذاكر عشان عندي امتحان , بس هستني تكلميني بكرة تسألي عليا.
والتفت تاركا اياها حائرة خلفه.
*************
أ*شكلك يا منى هتتعبيني معاكي وانا الي كنت قلت خلاص , ربنا يسامحك يا شيخة
ايه انت هتسكت بعد التعب دا كله؟
اسكت مين ياراجل انا وراها وراها, دانا الوقت الي ضيعته عليها كان زماني مظبط فيه اربع بنات

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
جوداء
عضو سوبر
عضو سوبر
avatar

عدد الرسائل : 476
العمر : 27
محل الاقامة : المنوفية
الوظيفة : أسعى لرضا الله
تاريخ التسجيل : 30/11/2008

مُساهمةموضوع: رد: حكاية بنت محترمة   الأحد 23 أغسطس 2009, 1:06 pm

(الحلقه الثانيه)





ترددت منى طويلا قبل ان تقرر ان تتصل باحمد, بل لقد قضت اليومين كاملين في
محاولة لاتخاذ قرار , حتى انها لم تذاكر للمادة المقبلة, وبالفعل اتصلت به.
منى: السلام عليك.
احمد: وعليكم السلام, ازيك يامنى؟.
منى:الحمد لله, عملت ايه في الامتحان؟.
أ*انا بتاع امتحانات برضه ,عيب عليكي
احمد: الحمد لله.
منى: كان كويس؟.
احمد:لا, بس حليت.
أ*قصدي غشيت
منى: الحمد لله.
وصمتت .
أ*نفسي افهم مالك مخروسة ليه؟
احمد: انا كنت مستنيكي تتكلمي طول النهار, ومكنتش عارف انام بعد الامتحان , خفت تطلبيني تلاقيني نايم .
منى: انا قلت استني باليل تكون روحت وكده.
احمد: على فكرة وحشتيني.
أ*اما اخليكي تنطقي
منى: .....................
م* وبعدين بقي
احمد: انا ضايقتك؟.
منى: احمد, انا مش عايزاك تنشغل عن المذاكرة اليومين دول , وياريت تركز, عشان انا عايزاك تنجح.
احمد: خايفة عليا؟.
م*انت بتلف تلف وترجع لنفس الموضوع
منى: انت اذا مخفتش على نفسك محدش هيخاف عليك.
احمد: ماشي ياستي , انا من هنا ورايح هخاف على نفسي عشان انتي خايفة عليا.
منى: بقولك ايه انا هقفل عشان بابا بينادي عليا, اوكاي.
م*اهو بدل مانفضل نلبخ كتير اقفل احسن
احمد: ماشي يا موني باي باي.
ا*طيب ابقي سلميلي على بابا ,ههههه
واغلق احمد السماعة وقد شعر براحة , بعد ان عادت خطته للطريق الذي رسمه.
اما منى فشعرت بعدم الرغبة في المذاكرة ولا النوم ولا اي شىء,فقط شعرت بمشاعر عنيفة لاحمد,لم تستطع السيطرة عليها.
****************
بعد الامتحان الذي كان سهلا, شعرت منى برغبة شديدة في رؤية احمد, فخرجت من
الامتحان مبكرا علها تجده , ولكن لسهولة الامتحان لم تخرج هذه المرة وحدها
, بل خرج معها ميمي وميرنا , وقابلوا سارة وبقية اصدقائهم, ووقفوا يتحدثون
,ولم تكن الكلية شبة خالية كالمرة السابقة ,بل كانت مزدحمة فقد كان يوم
الخميس, ولمحت احمد,الذي اقترب منهم يسلم عليهم ويسأل عن الامتحان فبادرته
سارة قائلة.
سارة: انت ايه الي جايبك النهاردة؟, سمعت ان امتحان امبارح كان رخم.
أ*الامتحان برضه الي رخم؟؟
احمد: اه,بس انا حليت الحمد لله.
وانخرط على مضض في حديث مع حسان ولم يستطع ان ينفرد بمنى, بينما وافق هذا
رغبة منى في الا يتحدثا امام الناس وسارة على الاخص, ولكن قلبها كان له
رأي آخر فشعرت بالسخط لعدم قدرتها على التحدث مع احمد,فقد انسحبت سارة
وميرنا من المجموعة آخذين منى معهم.
وشدت سارة على يد ميرنا وهي تقول.
سارة: ايه حكايتك بقي اليومين دول؟ ,مازن لازقلك بطريقة مش طبيعية.
ميرنا: ماتسبيه يلزق, انا خسرانه ايه.
سارة: ياسلام ياختى, وهو عايز منك ايه؟.
ميرنا: مش عايز حاجة, هو عاملي فيها مش واضح بس انا فاهمة كويس هو عايز ايه؟
سارة: يعني ايه؟.
ميرنا: بيكلمني كل يوم في التليفون , وبيقعد يرغي وكده عاملي فيها اصحاب, بس انا فاهماه وحافظة الحركات دي.
سارة:وهو فيه اصحاب بيتكلمو في التليفون بالساعات.
م*اوببباااااا
ميرنا: ماهو عشان كده انا سايباه يجيب اخرة
وعاملة مستعبطة, لان زي ماقلتي مفيش اصحاب بيتكلمو في التليفون بالساعات ,
كلهم بيعملو كده في الاول,هو اكيد معجب بس داخل داخلة استظراف, فخليه لازق.
سارة:وانتي بقي بتتصلي بيه؟.
ميرنا: لا طبعا, مين دا الي اتصل بيه؟,الذي عايز يتكلم يا حبيبتي يتصل هو.
سارة: صحيح, هو فيه ولد هيصرف على بنت الا اذا كان عايز حاجة.
ميرنا: يصرف عليا ايه؟, انا مبيجبليش حاجة.
سارة: والتليفونات دي مش مصاريف , ولا انتي فاكرة
بتكلمي السنترال الدولي, ياحبيبتى الولد ما بيعملش حاجة الا ومستني منها
مقابل, مش كده يا منى؟.
منى: هه؟.
التفتت ميرنا لمنى ,وقالت.
ميرنا: البنت دي مش رومانسية خالص, بتحول الحاجات الحلوة وتخليها وحشة بطريقة غريبة.
ثم قالت لسارة.
ميرنا: عشان كده عمرك ما هتحبي.
سارة: ومين قال ان انا عايزة احب, انا مش زيك
عايشة عشان احب, الحب وسيلة مش غاية في حد ذاته ,وبعدين الي بتعملوة دا
مسموش حب اسمة مصاحبة ومسموش ارتباط زي مابتقولو, انا الارتباط الوحيد الي
اعرفه بيبقي بالدبل, وفي الشمال كمان.
ميرنا: انتي معقدة بجد, مش كده يا موني.........,هااااي يا بنتي انتي مش معانا خالص.
م* لا دانا معاكو اوي
منى: لا انا سامعاكو.
سارة:وبعدين انا مشفتكيش حبيتي قبل كدة يا ست ميرنا.
ميرنا: ليه هو انا هبلة؟..
سارة: ايوة , انتي بتفضلي توقعي الولاد فيكي وبس
اول ما الولد يقولك بحبك تسبيه, زي العيال الصغيرة تفضلي شبطانة في الحاجة
لحد ما تبقي بتاعتك ساعتها ترميها.
ميرنا: مش احسن من اني انا الي احبهم وبعدين
يسيبوني هما , سيبك منها يا منى اسمعي كلامي انا الولاد كلهم سكتهم البنت
الي تتقل عليهم.
سارة: بقولك ايه ما تلعبليش في دماغ البنت دي مش زيك, خليها في الي هي فيه.
م*ايوة خلوني في الي انا فيه
ميرنا: عقديها معاكي عقديها.
ومسحت سارة على رأس منى وقالت.
سارة: متسمعيلهاش يابنتي دي بايظة اصلا, ربنا يهديكي انتي ويسبتك.
م*منا اتسبت خلاص من زمااااااان
ميرنا: ربنا يهديكي انتي وتفهمي ان الدنيا كلها كده وانتي وست منى بتاعتك بس الي كده.
م*اه ياني, انا مش عارفة انا صح ولا غلط , مازن بيعمل
زي احمد ولا دا وضع تاني, وسارة عندها حق ولابجد متعقدة, وميرنا فاهمة صح
ولا غلط, انا مش فاهمة حاجة, انا تعبانه اوي ومحتارة اوي.
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
جوداء
عضو سوبر
عضو سوبر
avatar

عدد الرسائل : 476
العمر : 27
محل الاقامة : المنوفية
الوظيفة : أسعى لرضا الله
تاريخ التسجيل : 30/11/2008

مُساهمةموضوع: رد: حكاية بنت محترمة   الأحد 23 أغسطس 2009, 1:06 pm

(الحلقه الثالثه)







[color:9154="purple"]بعد الحديث الذي دار امام منى ,والحيرة
التي انتابتها بين رأي سارة وميرنا, شعرت منى بالحزن خاصة ان مشاعرها هي
تتعارض مع رأي كلتاهما , وشعرت برغبة في ايقاف هذه الدوامة التى لعبت
برأسها منذ رأت احمد لأول مرة وشعرت بأن هناك امر واحد لايقاف الحيرة,وهو
الامتناع عن المسبب لها.
وشعرت بالحزن الشديد لعدم قدرتها على تنفيذ هذا القرار الذي بدا وكأنه
نهاية العالم, او على الاقل نهاية السعادة التي شعرت بها في وجود احمد
حولها , ولكنها استجمعت شجاعتها وقاومت شيطانها الذي جادلها طويلا وحاول
اقناعها بالعكس, وقررت الرد على كلام احمد بما لن سيعجبه.
**************
[color=navy]أ*ياساتر يارب بتتصلي ليه؟؟
يمكن تكون خلاص سلمت
هي مسلمة من زمان , بس موصلتش انها تتصل من غير ما اكون انا مسبتها قبلها
يا بني دي صايعة وانت عبيط , رد يمكن تقولك بحبك
انت هتهذر انت كمان, لااااااا,انا قلبي مش مطمن ممكن تكون متصلة تديني استمارة 6, وانا عمري ماخدت استمارة 6
لا خدتها , فاكر البت الايرانية جارة كريم,بس كانت مزة
مش تكون محضر خير ,بقولك مش مطمن, نقطني بسكاتك
طيب انت هتقعد ترغي , رد شوف عايزة ايه
احمد: الو.
منى: ازيك يا احمد , انا كنت عايزاك في موضوع.
أ* طيب مش تسلمي الاول
احمد: خير يامنى ,فيه ايه؟
أ*انا قلبي حاسس ان فيه مصيبة

م*يارب قدرني ,انا بعمل الصح مش كدة؟؟
منى: احمد, بصراحة انا مبحبش الف وادور ,من كام يوم كدة كلمتني في موضوع وكنت مستني ردي.

احمد: موضوع اني بحبك؟.
الجمت الكلمة لسان منى وبعد ان كانت كلها عزم شعرت بالوهن في لسانها
وقلبها , اول مرة تسمع الكلمة منه, لقد ارسلها لها ولكنه لم يقلها من قبل,
وصمتت .
احمد: ايوة يا منى ,كملي.
م*اكمل ايه الله يسامحك
منى: ايوة يا احمد الموضوع دا....., ومعلش بجد , انا اسفة انا ماليش في
الجو دا, احنا اصحاب قبل كل حاجة ,وانا محبتش اخسرك وانا اسفة انا مش
بتاعة ....الكلام دا.
م*مش تجمعي قبل ما تكلمي

أ*ننننننااااااااااعععععمم ياختى
احمد : منى, انا عمري ما قلتلك اعملي حاجة مش بإرادتك, انا......

م*ماهي المشكلة في ارادتي دي
قاطعته منى.
منى: احمد , بجد انا تعبت على ما قدرت اقولك الكلمتين
دول , ولو سمحت انا في عز امتحانات ومش عايزة اتكلم في الموضوع دا
.........., ارجوك.

صمت احمد مصدوما لما سمعه, من اين اتت بكل هذه القوة بعد ان عمل على هدم
دفاعاتها كلها , وكيف لها بصده بعد ان لمس مشاعرها في نظراتها له.
احمد: انا اسف يا منى, افتكر اني فهمت , مع السلامة.
أ*اه يا بنت المجنونة

م*متزعلش منى يا احمد
منى: سلام.

*****************
اغلقت منى السماعة وشعرت بالهم يثقل صدرها , وهنأها عقلها على قدرتها
تنفيذ ما عزمته, اما قلبها فبكي مما فعلته, وبالتالي بكت هي الاخري.
اما احمد , فبعد اغلاقه السماعة شعر بغضب لم يشعر به من قبل.
أ*ازاي ؟؟؟,ازااااااااي؟؟؟ , ازاي يعني انا مش فاهم , ماكل حاجة كانت ماشية تمام ,ايه الي حصل؟
مش عارف ايه الي حصل, انت يا استاذ بقيت غشيم وبيدخل عليك تقل البنات
لأه دا مش تقل خالص, دي بتستهبل, بترفضني انا وانا الي استنيت عليها كل
دا؟, دانا سبتها براحتها خالص , لحد ما اتأكدت انها عايزاني تقوم ترفضني
كده ,مفيش حد مؤدب كده
منا قلتلك انت الي مؤدب
بقولك ايه مش ناقصك انت كمان, انا لازم اتصرف, البنت دي انا مش هسيبها
احبك وانت سخن
هي مش عندها درس النهاردة, انا رايحلها
يا معلم

********************
احمد: بابا معلش انا عايز مفاتيح العربية.
الاب: ليه ياحبيبي , عشان تخبطهالي زي المرة الي فاتت.
احمد: لا يابابا , بجد انا عايزها مشوار مهم اوي.
الاب: ماهو الي فات كان مشوار مهم.
احمد: يووووووه, هو انا كل ما اطلبها منك تكفرني كده , دا بدل ما تجيبولي واحدة.
الاب: طب مش لما تتخرج الاول يا فالح واحنا نجيبلك كل حاجة , بالزمة انت مش مكسوف من نفسك, الي زيك بيتجوزو دلوقتى.
احمد: موال كل مرة ده ,اديهولي لما ارجع , بس دلوقتى معلش يا بابا ممكن المفتاح؟.
الاب: اتفضل خده من على الجزامة, بس ماتخبطهاليش زي كل مرة.
جري احمد على المفتاح وهو يصيح.
احمد: متخافش.
أ*انا الي هخبطها واحدة بنت مش العربية
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
جوداء
عضو سوبر
عضو سوبر
avatar

عدد الرسائل : 476
العمر : 27
محل الاقامة : المنوفية
الوظيفة : أسعى لرضا الله
تاريخ التسجيل : 30/11/2008

مُساهمةموضوع: رد: حكاية بنت محترمة   الأحد 23 أغسطس 2009, 1:09 pm

(الحلقه الرابعه)


وائل: منى,انتي مكنتيش صاحية خالص النهاردة.
منى: انا اسفة يا استاذ وائل, انا بس مش عارفة اركز.
وائل: متقلقيش يا بنتي الامتحان مش هيخرج عن التوقعات الي اديتهالكو دي
ولو عايزة تيجي بكرة كمان تعالي, هوانا مش هقول اكتر من الي قلناه
النهاردة, بس لو حسه انك قلقانة تعالي.
منى: ربنا يسهل, انا هحاول الم المنهج كويس.
وائل: منى... ركزي الله يخليكي , انتي معاكي نمرتي لو حبيتي تسألي في حاجة.
منى: اكيد ان شاء الله.
وائل: طيب انزلي بقي عشان متتأخريش.
منى: السلام عليكم.

ونزلت منى وهي شاردة تماما لا تفكر في شىء مما قال وائل, اما ما ملأ عقلها
كان ما فعلته بأحمد في الظهيرة, ترى ما هو انطباعك يا احمد.
ومالم يخطر لهل على بال عند نزولها من البيت, ان تري احمد واقفا امامها مستندا على سيارته, عاقدا ذراعيه باديا عليه الغضب.
تسمرت منى في المدخل , ولم تستطع المشي ,بينما تقدم احمد اليها لما رأى انها لا تتحرك.
احمد:اتأخرتي ليه وانتي بتنزلي؟.
منى: انت ايه الي جابك؟.
احمد: متهربيش من السؤال, المجموعة نزلت بقالها عشردقايق.
منى: مفيش كان استاذ وائل بيأكدلي على حاجات في المنهج, وبعدين انت الي بتهرب من السؤال, بقولك ايه الي جابك؟.
احمد: الكلام الي قلتيه في التليفون , انا مفهمتش منك حاجة, انا ماليش في الجو..,انا مش في الكلام دا...,انا مش فاهم حاجة.
منى:لا يا احمد انت فاهم كويس.
احمد: تعالي بس بعيد عن المدخل عشان مش كل الي نازل والي طالع يتفرج علينا.
وخرجا للشارع واستندا اللي سيارته.

منى: من الاخر يا احمد,....انا مبكلمش ولاد.
احمد: وانا مقلتلكيش حاجة , انا مقلتلكيش كلميني ولا حتى حبيني ,انا قلتلك اني بحبك .
احمر وجه منى وشعرت بالوهن في اوصالها , وشعرت بأنه لو اصر على كلمة بحبك هذه ستنهار منه.
احمد: انا قلتلك مشاعري وبس مكنتش منتظر منك
حاجة, وانتي حتى ماردتيش عليا , ولا فكرتي انا متضايق تعبان بذاكر مبذاكرش
, سبتيني اضرب داغي في الحيطة, وكل ذنبي اني حبيتك.

منى: انا؟؟؟.
م*ايه دا ايه دا ؟,بالراحة ومن الاول انا عملت فيك ايه؟, امال انت عملت فيا ايه؟
احمد: ايوه يامنى , وواضح اوي اني مش في بالك, لاني لو بتفكري فيا مكنتيش بقيتي باردة عليا كدة.
منى:انا؟؟؟.
أ*هو انتي لسه شفتي حاجة
احمد: انا مطلبت منك حاجة, انتي فاكرة الحب ايه يعني.

منى: بس...انا ...انا مبحبكش.
احمد: لواديتيني فرصة هتحبيني , صدقيني مش
هيحصل حاجة اكتر من الي بنعمله, احنا اصحاب يا منى , بس انا مش قادر خلاص
, مش قادر ابقي صاحبك ,وانا في الحقيقة بحبك, اعاملك عادي وانا بغير عليكي
حتى من ميمي, وانتي مش عايزة تديني فرصة, وتديني ليه؟ , دانتي مش عايزة
تدي لنفسك فرصة تحبيني فيها.

أ*وانتي بتموتي فيا اصلا
احمد: وانا مطلبتش منك اي حاجة غلط ولا حرام انا بطلب منك انك تكوني بس
حاسة بيا , وتدي لنفسك مساحة تفكري فيا فيها , واوعدك ماكنش اكتر من زميل
لو لقيتك محبتينيش.

منى:...............
احمد: يامنى انتي لو بتحبي حد تاني قوليلي, انا مش هزعل.
منى: انا؟؟, لا طبعا , انا ماليش في الكلام دا.
أ*امال مالك بقي
احمد: طيب بصي, نتفق على حاجة , احنا ننسي الموضوع دا عشان الامتحانات,
عشان نعرف نركز, بس بعد المتحانات ,اوعديني, اوعديني تديني فرصة, اثبتلك
اني بحبك, وتدي لنفسك فرصة تحبيني.

منى: فرصة؟؟.
احمد: ياستي بلاش فرصة, سبيني بس احبك.
أ*وبعدين سيبي الباقي عليا
لا سيب انت الباقي عليا انا

منى:طيب بس توعدني انك متكلمش في الموضوع دا تاني.
احمد: اوعدك ,لغاية اخرالامتحانات.
منى: وتوعدني حاجة كمان؟؟.
احمد: ايه؟.
منى: توعدني تنجح السنة دي.
احمد: ماشي انا موافق, بس انتي توعديني, انك تفكري في الموضوع بجد.
منى: ..............اوكاي.....ربنا يسهل.
أ*هههووووووف....دا ايه الشلل دا, دانتي طلعتي عيني يا شيخة, انا كان ايه الي وقعني عليكي
انا عارف ما البنات كانو قدامك,انت بس الي بتحب تتعبني معاك

منى: انا همشي دلوقتى عشان اذاكر, وانت كمان روح ذاكر عشان امتحانك بكرة , ومتبقاش تنزل بعد كدة قبل الامتحان بالطريقة دي.
أ*يا ستي امتحان ايه صلي ع النبي, انا رايح الكافيه
احمد: حاضر,اي طلبات تانية.
منى: لا , شكرا, باي باي.
احمد: استني اركبك تاكسي ولا عايزة اوصلك.
منى: ههه دمك تقيل, تعالي ركبني تاكسي.

********************
م*ياه ياحمد , كدة تسيب مذاكرتك وتيجي عشاني, انت طيب قوي
أ*ولما انتي بتتسبتي اوام كده كنتي عملتي فيلم ليه من الاول
بس انا بهنيك على الي انت عملته
ياعم دا اقل حاجة عندي وانت ادري برضه
صح انت طول عمرك فنان

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
جوداء
عضو سوبر
عضو سوبر
avatar

عدد الرسائل : 476
العمر : 27
محل الاقامة : المنوفية
الوظيفة : أسعى لرضا الله
تاريخ التسجيل : 30/11/2008

مُساهمةموضوع: رد: حكاية بنت محترمة   الأحد 23 أغسطس 2009, 1:10 pm



(الحلقه الخامسه)



بعد هذا الحوار, لم يتوقف احمد عن"تثبيت" منى , انما كل ما توقف عنه هو
كلمة بحبك, لانه ظل يتصل يسأل عليها بعد كل امتحان لها, وينتظر سؤالها بعد
كل امتحان له, ولكنه لم يتوقف قط عن غضبه بعد ان رفضته, فلأول مرة يشعر
بانه لا يعرف الخطة التي يسير عليها , ولا يستطيع توقع النتائج كما كان
يفعل سابقا, وكأن خبرته توقفت عند هذا الحد , فلم تصل معه فتاة الي هذا
الحد , الا اذا كانت تحب شخصا اخر حقا, وهذا شيء هو متأكد منه, ان منى لا
تحب احدا, ولم يستطع عقله المريض استيعاب وجود فتاة مؤدبة الي هذا الحد,
انه يشك حتى في رشا اخته , ولولا الحصار الذي يضربه حولها لما شعر
بالراحة,على الرغم من انها لازالت في الثانوية العامة ,الا انه يعاملها
كالمتهمة طوال الوقت.
اما منى فقد حصلت على ما ارادته, او هذا ما تظنه, ان احمد مازال موجودا
بجانبها , ولكنه لا يطالبها بشيء, وهي تطمأن نفسها بكلمة "احنا اصحاب" ,
وكأنها تقنع نفسها بها, ولم تكن غبية لتفهم الوضع ولكنها فضلت تجاهله ,
بحجة انها في امتحانات.
****************
سارة : مش دي شيرين الي هناك دي؟.
منى: اه ,باين .
سارة: شيرررري.
منى: بس, انتي بتعملي ايه؟.
سارة: بنده عليها , ولا انتي خلاص مبقتيش تكلميها.
سمعت شيرين نداء سارة, فأقبلت عليهما بشوق , وعانقت كلتاهما طويلا.
شيرين: على فكرة, انتو كلاب, عشان انا كنت عاملة الزايدة قبل الامتحانات , ومحدش فيكو سأل عليا.
سارة: وانا هعرف منين؟, دانا حتى لما سألت كريم , قالي دي في اسكندرية.
شيرين: اسكندرية مين يا بنتي , دانا كنت في المستشفي.

والتفتت الي منى .
شيرين: وحتى مامتك جت زارتني , وزعلت اوي لما انتي مجتيش, يا واطية.
سارة: ايه دا يا منى ؟,انتي كنتي عارفة, ومقلتليش؟.
منى: آآ...معلش يا شيري , كنت مشغولة ..آآ ,يعني وبعدين الامتحانات انتي عارفة.
شيرين: ومكنتيش عارفة تكلميني في التليفون؟,ولا كنتى مشغولة برضة.
شعرت منى بالاحراج بعد هذا الكلام , فشيري على حق , هي تعلم انها كانت في
المستشفي, ولكنها لم تزرها, وعزفت عن الاتصال بها ايضا لا تدري لماذا ؟,
ربما أثر فيها كلام احمد بعض الشيء.
وقبل ان تجب انقذتها فتاة جاءت تخفي عيني شيرين بيديها , وهي تقول : انا ميييييييييييين؟.
شيرين: الصوت دا انا عارفاه....؟؟؟؟....,لاااااأ...., متقوليش ....,صافي؟؟؟.
والتفتت لترى الفتاة , وهي تصيح معانقة اياها.
شيرين: صااااااااافي, وحشتيني اوي.
صافي : انتي كمان والله , عاملة ايه؟.
بينما جذبت سارة يد منى , ومالت على اذنها.
سارة: انا عارفة انك طنشتي شيري بمزاجك , متبقيش غبية وتخسري صاحبتك على كلام فاضي.
وتركت يدها لتابع الحديث الدائر بين شيرين وصافي.
شيرين: انتي اتحجبتي؟؟, مبروك.
نظرت مني الي الفتاة التي ترتدي الحجاب" سبانيش" ,ونصف شعرها المصبوغ اشقر يبرز من الامام, بحثا عن كلمة " اتحجبتي".
صافي: اصل مامة رامي واختو يا ستي محجبات , وبعدين كنا اتفقنا بعد الفرح اتحجب , اعمل ايه بقي؟.
شيري: على فكرة, انا لغاية دلوقتى مشفتش صورالفرح يا ندلة.
صافي : بجد؟, استني ,انا معايا صورة, اما اوريهالك.
وبينما هي تخرج الصورة , قالت .
صافي: دانا كنت محتاجة اطلع ورق من الكلية هناك,
قلت اعدي عليكو اشوفكو , مكنتش ضامنة الاقي حد عشان الامتحانات, بس قلت
النهاردة الخميس اكيد الكل هيبقي موجود.

شيرين: وسلمتى على حد ؟, هتلاقيهم في مكانهم المعهود عند الكافيتيريا, كريم واشرف والعيال.
صافي: اه مانا شفتهم , بس مكانش ينفع اسلم عشان احمد واقف معاهم.
ولاول مرة تسمع منى احدا غيرها يلقب احمد باسمه غيرها, ولا يقول له ايمو كما يفعل الاخرون.
شيرين:اااااااه, وهو شافك؟.
صافي: لا منا مشيت على طول اول ماشفته , انتي عارفة, انا مش ناقصة مشاكل مع رامي.
شيرين: هو معاكي؟.
صافي: لا , بس انتى عارفة احمد ميتضمنش وغاوي فضايح ,ورامي بيشيط منه.
استغربت منى وسارة الحديث الدائر بصوت خفيض امامهما, وشعرت منى بغرابة الكلام توغل قلبها,فهذا الكلام المبهم , لا يدل على خير.
واثناء الحديث اقبل كريم مرحبا.
كريم: ايه دا كله بس؟, صافي هانم بجلالة قدرها هنا,بتعملي ايه في كليتنا؟.
وسلم عليها بحرارة.
صافي: وانت مالك , انا اصلا كنت في كليتي قلت اتكرم عليكو شوية.
وبعد السلام والهزل قليلا , قال كريم بقلق.
كريم: ايمو شافك؟.
صافي: مفتكرش ,انا اول ما لمحته جريت.
واستأنفو ثلاثتهم الحديث , حتى قالت صافي, وهي تخرج تليفونها من حقيبتها.
صافي: اه, دا رامي بيتصل , هو برة دلوقتى ,انا همشي بقي ياجماعة ,بجد كنتو واحشني.
وسلمت عليهم , وهمت بالانصراف فقالت شيرين.
شيرين: استني اوصلك للبوابة.
ثم التفتت الي منى.
شيرين: وانتي استني هنا انا مخلصتش كلام معاكي.
وبعد ذهابهم وقف كريم بجانب سارة متابعا صافي ببصره.
كريم: انتو عارفين دي مين ؟؟
سارة:....................؟
كريم: دي الي كان بيحبها ايمو , من اول ما دخل الكلية,صافي بتاعة سياحة ,مش معقول مسمعتوش عنها.
نزل الكلام على اذن منى كالصواعق, اذا هذه هي الفتاة التي كان يحبها احمد, وشيئا فشيئا وضح الكلام السابق اما عينيها.
وفي دقائق عادت شيرين لتكمل حوارها مع منى ,وقالت لها بصوت خفيض.
شيرين: انتي عارفة دي مين؟.
فاشارت منى برأسها نفيا , وشعرت بغصة في حلقها.
شيرين: كنت قولتلك ان فيه بنت قالت لايمو اني معجبة بي,..........هي دي

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
جوداء
عضو سوبر
عضو سوبر
avatar

عدد الرسائل : 476
العمر : 27
محل الاقامة : المنوفية
الوظيفة : أسعى لرضا الله
تاريخ التسجيل : 30/11/2008

مُساهمةموضوع: رد: حكاية بنت محترمة   الأحد 23 أغسطس 2009, 1:10 pm

(الحلقه السادسه)



ابتلعت منى كلمة شيرين اصعب مما ابتلعت كلمة كريم, فاذا كانت هذه هي حبيبة ايمو, لم توقع بينه وبين شيرين ومالذي ستستفيده من هذا؟.
منى: بجد؟,ازاي؟, دا كريم قال , انها يعني, كانت مرتبطة بأحمد , قصدي ايمو.
شيرين: ايوة يابنتي , صحيح مانتي مش فاهمة, افهمك
انا, دلوقتى شيرين دي قد ايمو , دخلو الجامعة سوا , بس هي كانت في سياحة
وفنادق, تمام؟, وكانت احلى بنت في الجامعة , وقتها ولغاية ماسابت
الكلية,كانت جامدة برضه,المهم هو حبها قوي وارتبطو, وبعدين ياستي بدأت هي
تلعب بيه, يوم انا بحبك ويوم احنا اصحاب , ماهي حلوة وعارفة انها حلوة
,وغلبته معاها, والولد كان بيغير عليها جدا .

في هذا الوقت اشارت لها سارة بأنها ذاهبة مع كريم لشراء شيء من الكافيتيريا.
منى: كملي.
شيرين: كنت بقول ايه؟, اه, جه ايمو سقط سنه اولي
,وهي نجحت فبدأت تشتغله بقي, نبقي اصحاب ومنبقاش اصحاب ,وهو كان بيموت
فيها فكان بيعملها كل الي تقول عليه, لما بقت في تانيه اتعرفت على ظابط
الي هو رامي الي متجوزاه دلوقتى , بقت تسيب ايمو وترجع لرامي, وتسيب رامي
وترجع لايمو ,والاتنين عرفو انها معلقاهم , وراح احمد اتخانق معاه في مرة
ومبقوش يطيقو بعض, وللغرابة فضلت مسبتاهم الاتنين ,وفضلو برضه بيحبوها ,
وعدت كده لغاية سنة تالتة ,واتخطبت لرامي دا ,قام ايمو ما سكتش راحله
ووراه صوره معاها , وبقي يروحلها تحت البيت , وهو مجنون اصلا ميتضمنش زي
ما قالت , فكان بيعملها مشاكل, وقومه عليها وقاله انت مش راجل , انت عارف
انها ماشية معايا وكده ,وقاله مش هتتجوزها ,وهي فضلت معلقة ايمو , وبقي دا
يتخانق معاها عشان لسه مخطوباله , ودا يتخانق معاها عشان ايمو , المهم هي
قررت تسيب الاتنين, سابت رامي وسابت ايمو ,تمام؟.
اشارت منى برأسها ايجابا.

منى: استني بس , الحاجات دي كلها كانت قبل ما تدخلي الكلية؟,اشعرفك كل دا؟.
شيرين: انتي نسيتي ان هبة اختى كانت في سياحة
وفنادق هنا واتخرجت سنة مادخلت, ماهي الي معرفاني عليهم يا عبيطة, امال
انا اعرفهم منين ,دانا بسمع عنهم من ايام ماكنت في ثانوي.

منى: اه , صحيح.
شيرين: بطلي مقاطعة ,وسبيني اكمل, المهم, جت في
رابعة عملت معاه ايه ,الي هو احنا اصحاب وانا ممكن اظبطلك كمان, يعني انت
مش في دماغي خالص, وهي متأكدة ان ايمو بيعشقها, بس هو وقتها كرامته وجعته
, فبدأ بقي يبقي ايمو الي نعرفه دلوقتى, قعد يصاحب بنات وكدة وينقي بنات
حلوةعشان يقولها انا برضه ممكن اعرف الي احلى منك ,بس على مين هي عارفة
انها الي في القلب , فانا دخلت الكلية واتصاحبت عليهم, فقامت هي عايزة
تبينله انها عارفه انه بيصاحب, وانها مش هاممها, فعملت فيها بتظبتله
واحده, وكنت انا زي الهبلة الضحية, كنت طبعا صاحبتها وفرحانه ان صاروخ
الجامعة مصاحباني بقي وانا ماشية مع كبار الكلية, قامت سلمتني عشان قلتلها
انتي ليه سبتي ايمو دا واد زي العسل وحلو وطيب, قامت عملت عملتها
........بس.

منى: بس, .....انا شايفة انك بقيتي صاحبتها بعد كدة.
شيرين: عادي , اقولك حاجة, صافي دي من النوع الي
ميتزعلش منها, رغم انها شخصيتها غريبة مع الصبيان, بس هي حلوة اوي مع
البنات وتتحب وكده, وبعدين انا فهمت الموضوع لايمو وعدي وخلاص.

منى: وهي رجعت لرامي دا امتى؟.
شيرين: بعد ما خلصت , اتصلت تقولنا معاد كتب كتابها
عليه, وغيرت نمرتها ومبقاش حد يشوفها انا يادوب بجيب اخبارها من صاحبة هبة
, بتشتغل معاها في نفس الشركة, وتقريبا اول مرة اشوفها من سنتين.

شعرت منى برأسها يكاد ينفجرمن خطورة المعلومات التى سقطت عليها اليوم دون
ان تطلبها, اذا فأحمد كان يحب , واي قصة حب, لقد كانت تروى في الجامعة,
والبنت عذبته كثيرا, اذا هو مظلوم , وكل مايفعله وسمعته التى عرفت عنه,
ماهي الا رد فعل لما فعلته به هذه الفتاة, وشعرت بالغيرة تأكل قلبها,
وبشعور غريب بالحزن بعد ان رأت بنفسها جمال الفتاة , ورقتها, وحتى حين
تذكرت انها تلقبه بأحمد مثلها احست باليأس.
*********************
م*مش قلتلك, انتي تطولي
بس هو بيحبني
انا مش عارفة ايه الي عاجبه فيكي انتي شفتى البنت بنفسك , زي القمر, وبعدين يبصلك ,دا نفسه حلوة اوي
بس هو قالي بحبك مرتين
انتي بتعدي , طيب ليه عامله فيها اصحاب, انتي بتحبيه؟
مش عارفة
يعني ايه الي مش عارفة ,يا اه يا لأ
مش عارفة

*******************
افكارها التي تركزت على مشاعر احمد , اخفت عنها حقيقة لم تلاحظها, ان
الحكاية التى حكتها شيرين تؤكد حكايتها القديمة ,وتفند حكاية احمد , فهي
لم تكن مقربة من الفتاة لتجعلها وسيطة بينهما, وكيف لفتاة في الصف الاول
ان تسير فتاة في الصف الرابع؟ ,والهاها هذا عن ان احمد كان يعلم بعلاقة
فتاته بشخص اخر وكان مصرا على الوجود معاها, كل هذا تركه شيطانها وظل
متمسكا بتفكيرها في روعة احمد , وكم هو طيب ورقيق ومجروح.
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
جوداء
عضو سوبر
عضو سوبر
avatar

عدد الرسائل : 476
العمر : 27
محل الاقامة : المنوفية
الوظيفة : أسعى لرضا الله
تاريخ التسجيل : 30/11/2008

مُساهمةموضوع: رد: حكاية بنت محترمة   الأحد 23 أغسطس 2009, 1:11 pm



(الحلقه السابعه)



منى: انا مش مصدقة اني خلصت امتحانات خلاص, دي ايام كانت غلسة غلاسة.
احمد:هههههههه, انتي لسه شفتي حاجة.
منى: دا على اساس انك اكتر واحد دخل امتحانات؟.
احمد: مش شرط انا في سنة تانية ,لما شلت تلات
مواد في الترم الاول , محضرتش مادتين الترم التاني , قلت اهو اقضي السنة
كلها هناك , بدل ترم واحد.

م*فاشل فاشل يعني
أ* كنت مقضيهم في المستشفي
هو انت جابك ورا الا البنات, مش دا ايام صافي

منى: يا خبر؟, وكنت قاصد؟.
احمد: لا والله , كانت ظروف وقتها ,كنت في المستشفي.
منى: ليه كده؟.
احمد:يعني....الله يسامح الي كان السبب.
أ*انت هتقولها ولا ايه, مش تخف ياعم روميو
ولا اقول ولا اعيد ,انا مش عايز افتكر اصلا
احمد: منى ,الامتحانات خلصت زي مانتي عارفة , ايه بقي؟.

منى: ايه بقي؟.
احمد: انا مش هزن عليكي ولا حاجة, بس انا كنت عايز اعرف عنك شوية حاجات, بس هتسيبيني اسأل؟.
منى: لو مش عايزة ارد مش هرد , ماشي؟.
احمد: ماشي ياستي.
منى: اتفضل اسأل.
احمد: انتي عمرك حبيتي قبل كدة؟؟.
م*ربنا يحرقك بجاز حضرتك, انت وكل الحمير الي زيك
منى: انا قلتلك قبل كدة .

احمد: لا انتي قلتي ملكيش في الكلام دا يعني
مارتطبتيش قبل كده, وقلتي مافيش حد في حياتك دلوقتى, يعني مبتحبيش ,انا
بقي بسأل عمرك حبيتي قبل كدة, ولو حتى مع نفسك من طرف واحد.
أ*ماهو مش معقول , هو انتي مش بنت ولا ايه

منى: لا طبعا ,مكانش في بالي , يعني مكنتش شايفة ان دا
وقته عشان ,يعني كنت علمي وبتاع وبذاكر ,حتى الي كان ييجي يقولي حاجة, كنت
بصده على طول , بجد مكنتش فاضية ,بس في الاخر وقعت على تجارة , الله يحرق
الفيزيا بقي
.
احمد:يعني ولا حتى في درس او في المدرسة, ولا صاحب اخوكي ولا حاجة.
أ*وهو فيه كده برضه ,ليه؟, حجر

م*ماقلنا لا , افهموها بقي
منى: لا.
م*اسبقيه قبل ما يعملك محكمة , وادخلى في الموضوع , اسألي عن صافي
ايه ايه,هو جنان ؟,اسأله عنها ازاي؟,المفروض اني مبانش مهتمة
مش هتلاقي فرصة غير دي يا عبيطة
منى: وانت ؟؟؟.

احمد: انا ايه؟,حبيت قبل كدة يعني؟, ههههههههههه......ههههه, انا يعني؟.
م*هو انا قلت نكتة؟
منى: ايه ؟, افهم من الضحك دا ايه؟.

احمد: لا عادي, بس انتي قصدك حب حب ولا حب كدة وخلاص؟.
منى: وهو فيه حاجة كدة وخلاص, ما علينا ,انا بسأل عموما.
أ*بتسألي عن ايه يا موني , ربنا يستر
اكيد وصلها موضوع صافي , دانتو كنتو اشهر من النار على علم
ودي اقولها ايه بقي
اديها الحقيقة بس زوقها شوية
احمد: بصي يا ستي, انا عارف طبعا ان واصلك عني اني بتاع بنات وكده و....

منى: مفيش دخان من غير نار.
أ*الله , داحنا محموقين كمان,حلو اوي كده
احمد: ههههه...يعني , بس مش بالشكل الي بيتقال يعني, يعني حطي نفسك مكاني,
لما بنت وحلوة , تيجي لحد عندي تديني رقمها, وانا اقولها لا , ابقي سوري
يعني حمار,وانا مبغصبش حد على حاجة, اديني بتسلي وهما بيبقو بيتسلو هما
كمان ,دا عن السمعة يعني.

م*وايه يعني لما تقولها لا, دي تبقي صايعة اصلا
احمد: امابقي موضوع الحب دا.....هييييييه.......انا مش هكذب عليكي انا حبيت , مرة واحدة , بس الموضوع انتهي من زمان .
منى: ليه؟.
احمد: نصيب بقي, يعني انا اسمع انها اتخطبت ولا اتكتب كتابها باين ,ربنا يكرمها.
أ*ربنا ياخدها

منى: وانت نسيتها؟؟؟؟.
م*متعديش حدودك يا منى , لا تتفهمي غلط
وتتفهمي غلط ليه؟ , ماانتي لازم تعرفي

أ*ياتري بتسألي ليه؟
احمد: بقولك من زمان يا بنتي.

م*مبحبش اللف والدوران, يا اه يا لأ
أ*وهي صافي تتنسي
احمد: هي اتخرجت قبلي خلاص, وبعدين انا وصافي مكناش ننفع لبعض,وانا دلوقتى بفكر بطريقة تانية خالص.

تمتمت منى.
منى: صافي بتاعة سياحة؟.
أ*دانتي مذاكرة بقي
احمد: هو انتي عارفاها؟.

منى: انا مش عارفاها ولا حاجة, انا شفتها يوم الخميس الي فات في الكلية بس.
أ*ايييييييييييييييييييييييييييييه
احمد:شفتى مين؟

منى: صافي , كانت في الكلية سلمت على شيري وكريم.
أ* يابن ال.................... يا كريم
احمد: كريم ؟؟, كمان كريم , مقاليش يعني.

منى: معرفش اسأله.
م*وانت مالك متنرفز كده ليه بقي؟؟؟

احمد: طيب يامنى , انا هقفل بس عشان موبايلي هيفصل, اوكاي, عايزة حاجة؟.
م* قفشت عليا ليه؟, انا مالي
منى: لا يا احمد شكرا.

احمد: سلام.
م*ماتقفل في وشي احسن
منى: سلام.

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
جوداء
عضو سوبر
عضو سوبر
avatar

عدد الرسائل : 476
العمر : 27
محل الاقامة : المنوفية
الوظيفة : أسعى لرضا الله
تاريخ التسجيل : 30/11/2008

مُساهمةموضوع: رد: حكاية بنت محترمة   الأحد 23 أغسطس 2009, 1:11 pm



(الحلقه الثامنه)




كريم: الو.
احمد: ايوة يا........
كريم: ايه ايه؟ , في ايه؟, بتشتم ليه على الصبح؟.
احمد: عشانك ........ , بقي صافي تيجي الكلية ومتقوليش.
كريم: استني بقي ؟, انت مين الي قالك؟.
احمد: انت مقلتليش ليه؟؟, انت صاحب انت ؟,دانت ..............
كريم: لا متزودهاش بقي , ايه الي حصل يعني؟.
احمد: الي حصل انك مقلتليش.
كريم: واقولك ليه ؟, وانت يهمك ايه؟,وبعدين انا مقلتلكش عشان الي بتعمله دا.
احمد: وانا كنت هعمل ايه ؟, انا بس كان لازم اعرف.
كريم: وانت يفرق معاك ايه يا ايمو دلوقتى؟, انت مش قلت نسيتها؟.
احمد: برضة يهمني اعرف, وانت كان لازم تعرفني..............هي؟,هي لسة مخطوبة؟.
كريم:لا , اتجوزت خلاص.
احمد: لا والله ؟, طيب كويس, رامي برضه.
كريم : ايوة.
احمد: ..........شافتني؟.

كريم: ايوة, ومرضيتش تقرب .
احمد: احسن برضة.
كريم: اييييه يا مان, انت بوزت ليه؟.
احمد: ولا مبوز ولا حاجة ,انا بس............اووووووووف, مش عارف والله , بس كان نفسي اشوفها.
كريم: يابني انسي بقي , ربنا يوفقها وفوق انت كمان كده,صحيح ,هو مين الي قالك؟.
احمد: منى.
كريم: وايه الاخبار معاها دي كمان؟.
احمد: لا اخبار ولا حاجة , دي مصر هتاخد كاس العالم قبل ما اطلع منها بكلمة.
كريم: ههههههههه, ما شيري قالتلك مش سكتك.
احمد: مين دي الي مش سكتى ,هو انا فيه حد مش سكتى, طيب ايه رأيك بقي, منى دي مش هيعدي عليها شهر الا وهكون مرتبط بيها.
كريم: يابني ارحم نفسك وارحم البنت.
احمد: وارحمها ليه , دي البنات دي اسوأ حاجة في الدنيا , خدنا ايه منهم غير الي خدته من ست صافي, اهي اتجوزته برضه.
كريم: لا حول ولا قوة الا بالله , انت تعبان في مخك ياد انت , هو انت الي عملته بعد صافي دا قليل.
احمد: قليل بقي ولا كتير برضو يستاهلو, وتصدق بقي ان منى دي كمان نفس النوع.
كريم: اللللله, ليه كده.
احمد: عشان ممشيانا اصحاب وانا مش بتاع اصحاب وانا هوريها , هه بقي.

*******************
شعرت منى بالقلق مما فعلته مع احمد, تري لماذا اغلق التليفون غاضبا.
م* وهو كان متنرفز ليه؟,اكيد لسه بيحبها
بيحبها ايه يا حمارة انتي ما هو قالك من زمان مفيش حاجة
طيب ليه بقي قفل متضايق؟ , انا عايزة اعرف
خلاص شوية كدة كلميه
لا طبعا ,هيقول عليا بغير
طب مانتي غيرانه فعلا
واغير من ايه وعلى ايه؟, اولا هو سابها خلاص من زمان وبيحبني انا , ثانيا احنا مفيش بينا حاجة , احنا اصحاب وبس ولا ايه؟
ربنا يشفيكي

أ* ماشي يامنى, انا وراكي لحد ما تبطلي تمثيل
وتبطل ليه ؟,هي مبسوطة كده,هو حد طايل واد زيك نازل فيها دلع ليل ونهار
انا بقول كده برضه ,انا صبرت عليها كتير وكفاية كدة
ايوة انا عايزك تقطع عرق وتسيح دم بقي, انت طولت اوي
عندك حق, انا كان لازم اخلص من زمان ,بس هي مش هتجيبها البر معايا
وانت هتسبها تلعب بيك ولا ايه, لا انا عايزك ترجع تنشف تاني
متخافش انا هجيبلك مناخيرها الارض, عشان انا اصلا زهقت
ايوة كدة , وخلص بقي عشان تفوق لنفسك تاني
قشطة ,بس همتك معايا انت بس
ولا يهمك وراك رجال
ة

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
جوداء
عضو سوبر
عضو سوبر
avatar

عدد الرسائل : 476
العمر : 27
محل الاقامة : المنوفية
الوظيفة : أسعى لرضا الله
تاريخ التسجيل : 30/11/2008

مُساهمةموضوع: رد: حكاية بنت محترمة   الأحد 23 أغسطس 2009, 1:12 pm

باقي...................

(الحلقه الثامنه)



عاد احمد ومنى يتحدثان بعد هذا
الامر,وقد عزم احمد ان ينهي المباراة بجون ,كما وعد كريم ,والا يلجأ
لاسلوب المماطلة الذي التزم به في باديء الامر, وعاد كله قوة وحماس .
ضاعف عدد مرات التحدث اليها في اليوم, وضاعف مخزون كلمات الشوق المذابة في
الحديث او في الرسائل, حتى تعتاد منى عليه, ولم يعيا عن اختلاق الاعذار
للاتصال في كل وقت وكل مكان, حتى ان منى, لازمت غرفتها اغلب وقت اجازة نصف
العام, لانها كانت تقريبا تحادثة طوال اليوم, وقد اقسم ان ينهي مماطلتها
هذه , في اسرع وقت وبأقوي طريقة ممكنة.
ومع بدء العام الدراسي الجديد , بدأ احمد تنفيذ خطته الجديدة.
**************************
"في احدي المكالمات"
منى: مالك يا احمد, مزاجك وحش ليه.
احمد: وحش ازاي؟.
منى: يعني بقالي ساعة بهذر وانت دمك تقيل ,مالك؟.
احمد: يعني مش عارفة مالي؟.
منى:لا , هو انا لازم اعرف؟.
احمد: لحد امتي يا منى هتفضلي مش عارفة.
منى: احمد, انت بتتكلم كده ليه؟, انا مش فاهمة حاجة.
م*ايه الغباوة بتاعتك دي
أ*خدي في وشك بقي
احمد: انتى من امتى عارفة اني بحبك يا منى؟,وعملتي ايه في الموضوع دا؟
.....مفيش, بتفكري فيا ؟....مفيش, خدتى خطوة؟.....مفيش, الي انتي عملاه
انك معلقاني جمبك وبس, وواضح انك مبسوطة كدة, قولتيلي هدي نفسي فرصة,
ومبتجبيش سيرة, كل الي بعمله دا مجابش نتيجة , لو مش عايزاني يامنى قوليلي
,بس متعذبنيش جمبك.

م*اوباااااااااا
انتي كنتي فاكراه نسي ؟,ردي بقي يا فالحة
منى: انا ...انا مش قصدي اعلقك ولا حاجة , انا.......احمد انا بس مبسوطة
زي ما انت بتقول ,انا فعلا ببقي مبسوطة وانا بكلمك ولما بشوفك يا احمد, بس
انا مش قادرة اقرر, انا مش عارفة انا حاسة ناحيتك بايه, بس انا مبسوطة
ومبنكرش اننا اصحاب.
أ*اصحاب دي عند ام تيتي
احمد:ومين قال يامنى اننا اصحاب؟, احنا مش اصحاب, انا بحبك, وانتي عارفة
كدة, واقولك حاجة كمان, انا مكنتش بتعامل معاكي من الاول على اننا اصحاب,
بصراحة كدة, الاصحاب مبيتعاملوش كده, انتي لو واحدة صاحبتي كنت سألت عليكي
مرة في الاسبوع على الاكتر , ولوصاحبتي مكنتش ههتم بيكي كده, احنا مش
اصحاب من الاول يا منى واكيد انتي كنتي حاسة.

م*.........ناااااعم...........,يعني ايه؟, يعني ايه من الاول مش اصحاب؟
يعني زي ماكنت بقولك, وزي ما سارة بتقول , وزي ميرنا ما قالت على مازن , بس انتي الي مكنتيش عايزة تصدقي
لا, انا مكانش قصدي حاجة تانية , انا كنت بتعامل على اساس اصحاب
ههههههه طب اشربي بقي
منى: بس انا كنت فاكرة ان احنا اصحاب؟.
احمد: انتي بتضحكي على نفسك ولا عليا يا منى.
أ*اطلعي من دول, وياريت تبطلي استهبال وتمثيل بقي

منى: احمد.............
احمد: انتي بتحبيني ولا لأ؟؟؟.
م*أي
منى: آآآآآ.....يا احمد , انا بستريحلك اوي وبحب اتكلم معاك.
احمد: ولما ببعد عنك ,بيبقي وجودي زي قلته؟.
منى: لا اكيد طبعا.
احمد: بوحشك؟.
منى: يعني.
احمد: وهو الحب ايه غير كدة؟.
أ* ايه غير كده يا فلحوسة

منى: يعني ايه؟.
احمد: يعني بتحبيني يا منى , ومش قادرة تعترفي لنفسك حتى.
منى:.............
م*يانهار اسود
احمد: واضح انك انتي الي مش عايزة تعترفي بكدة.
منى: احمد ,انا عمري مافكرت فيها كدة....
احمد: وانا استنيتك تفكري .
منى: طيب,...........و احنا هنعمل ايه دلوقتى؟.
احمد: انا مش هعمل حاجة,انا الي عليا عملته
وزيادة , يامنى انا كنت بستحمل معاملتك ليا كأني مفرقش معاكي في عز مانا
بتعذب ,وكل دا عشان مضغطش عليكي, بس انا مش قادر , خلاص مش قادر ابقي بحبك
وانتي بتعامليني كدة.

منى: قصدك ايه يا احمد؟.
احمد: انا هسيبك تشوفي نفسك , وتعرفي مشاعرك ايه وهبعد خالص لغاية مايبقي عندك رد عليا او حل لمشكلتي.
أ*انا هخليكي تيجي من نفسك
متخافش هتيجي
بس ياريت ما تطولش, لان لو طولت هنسيبنا م الحدوتة دي بقي ,عشان انا زهقت

منى: يعني ايه؟.
احمد: يعني انا هبعد عنك لحد ماتقرري انتي عايزة ايه بالظبط, او مترديش عليا وساعتها هفهم من نفسي.
منى: احمد.
احمد: معلش يا منى , انا مضطر اقفل.
م*لا , متقفلش
منى:...........
احمد: انا مستني ردك , باي باي
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
جوداء
عضو سوبر
عضو سوبر
avatar

عدد الرسائل : 476
العمر : 27
محل الاقامة : المنوفية
الوظيفة : أسعى لرضا الله
تاريخ التسجيل : 30/11/2008

مُساهمةموضوع: رد: حكاية بنت محترمة   الأحد 23 أغسطس 2009, 1:13 pm



(الحلقه التاسعه)


م*هو انا بحبه بجد؟
انتي بتسأليني انا ؟,اسألي نفسك
انا مش عارفة
بس الراجل عندو حق ,انتي طلعتي عيني انا شخصيا
بس انا مش فاهمة ,يعني ايه ماكانش بيتعامل معايا على اننا اصحاب من الاول؟
يعني انتو مكنتوش اصحاب من الاول, يعني الي انتي فاكراه عادي دا مش عادي,
يعني لما ولد يتصل بيكي الساعة اتنين بالليل يرغي وبس دا مش عادي, ولما
يكلمك تلات مرات في اليوم دا مش عادي, ولما يقولك ليكي وحشة او وحشتيني مش
عادي, ولما يديكي تقرير يومي عنه , ويبعتلك خمس ست مسدجات في اليوم مش عادي
يعني ايه؟
يعني ان الاوان بقي تاخدي قرار ,عشان تعرفي انتي عايزة ايه؟
بس انا مش عايزة اخد قرار
ليه؟
انا عايزة احمد, بس مش عايزة ارتبط بيه
وايه المشكلة يعني ما كل البنات بترتبط
لا مش كلهم ما سارة وميرنا مش مرتبطين
انتي اصلا مصاحبة اتنين مجانين , واحدة معقدة والتانية معقدة , واحدة
متعقدة من اخواتها البنات , والتانية متعقدة من الي اخواتها الصبيان عملوه
في البنات , انتي مالك بقي
انا مش بتاعة ارتباط ,انا بنت محترمة, وبعدين معتز ومؤمن لو عرفو يقتلوني
وهي اية مش بنت محترمة؟
اية الي مرتبطة بمعتز؟,لا دي حاجة تانية
وتانية ليه يعني؟, هي مش محترمة؟, وبتحب اخوكي؟,واخوكي بيحبها, وانتي كمان
بتحبيها ومامتك عارفة وعادي, ومحدش يقدر يقول عليها كلمة في البيت عندكو
لا ,بس معتز بجد ناوي يخلص ويخطبها
وهو احمد الي ناوي يتجوزك عرفي؟,دا الولد طلع عينه معاكي بقاله 5 شهور ,هو
فيه حد بيصبر على حد كده, وبعدين دا احمد اكبر من معتز كمان , يعني اكيد
بيفكر يخطب اكتر منه
بس انا مش هعمل كدة ابدا, انا عايزة احمد صحيح بس مش ممكن
خلاص ,خليكي تضيعيه من اديكي وانت الي هتخسري في الاخر, والي مش مرتبطتين
دول دلوقتى كلهم هيرتبطو وانتي بس الي هتبقي قاعدة عاملة زي العزول
مش مهم ,بس انا عمري ما هرضى امشي معاه
انتي حرة انا نصحتك وانتي مش عايزة تسمعيلي
*************************
أ*يلا يا كبير , اتقل وبص الناحية التانية
بس دي جاية مع شيرين, مينفعش امشي
خلاص خليك واقف ,بس خليها تشوف الوش التاني
شيرين:هاي ايمو, ايه اخبارك؟.
احمد: تمام .
شيرين: فين الشباب؟.
احمد: عادل ومهدي راحو يدخلو شوية عيال م البوابة.
شيرين: مبتبطلوش انتو تظبطوا ناس من بره.
نظر احمد الي مني بطرف عينه وقال.
احمد: اهو بنقدم السبت يمكن نلاقي الحد.
انقبض قلب منى, مالذي يعنيه؟, انه متغير عليها ,حتى لم يلق عليها اي تحية من اي نوع, متجاهلا اياها, موليا شيرين فقط اهتمامه.
شيرين: انا اصلا بدور على شيماء , معاها ورق المحاسبة بتاع محمود وقالي اصوره منها.
احمد: كلميها ع الموبايل.
شيرين: الهانم مش معاها نمرتي ومبتردش على نمر غريبة , ولا الي قاتلة قتيل.
احمد: خدي كلميها من عندي ,ولو مردتش يبقي العيب فيكي بقي.
شيرين : هات لما نشوف اخرتها.
انتحت شيرين جانبا بالتليفون تاركة احمد ومنى وحدهما.
م*هو هيفضل ساكت ولا ايه
طب اتكلمي انتي
هقوله ايه يعني
أ*لما نشوف يا ست منى اخرتها معاكي
ولا تنطق ,خليك تقيل
مانا تقلان اهه
منى: ا....انت؟....شفت سارة؟.
رد باقتضاب.
احمد:لا.
م*ايه الغتاتة دي ؟,ما تضربني على وشي بالمرة
أ*انتي لسة شفتى حاجة
منى: هو؟...... كريم , انا كنت عايزاه في حاجة , ......هو ؟...جه النهاردة.
احمد: معرفش , مشفتوش.
م*لأ بقي دانت قاصد تبقي قليل الزوق
أ*وانتي عايزة كريم في ايه انشاء الله؟
وساد صمت محرج بينهما ,لم تستطع منى خرقه للمرة الثالثة حتى لا يحرجها بردوده السخيفة.
عادت شيرين, وهي تقول.
شيرين: متشكرين ياسي ايمو , نردهالك في الافراح.
احمد: ياشيخة روحي ,افراح مين بس انتي تخفي بس.
شيرين: ماشي يا ايمو هروح, بس مش هرجع انا بقولك اهو.
احمد:ههههه تبقي ريحتى برضه,بس ربنا يكون في عونه الغلبان الي هيشيل.
م*مانت بتضحك اهه , امال الوش الخشب الي كنت مديهولي دا ايه؟
انهى احمد المزاح مع شيرين , وسار مبتعدا دون ان يوجه حتى نظرة واحدة لمنى, ومشي مهنئا نفسه على براعته في هذا الامر.
أ*انا من هنا ورايح مش هعمل حاجة خالص,انتي
الي هتعملي يا موني ,يا كدا يا اما خلاص نفضها سيرة بقي, ولما نشوف خاضرة
الشريفة هتعمل ايه
م*كده يا احمد, اخص عليك ولا حتى مكالمة واحدة في اليوم ولا بتسأل عليا ,بقي كدة؟
مانتي الي عاملة فيها مؤدبة , خلى الادب ينفعك
انا مقلتش اني مش عايزاه يتكلم , انا قلت مش هصاحبه , بس يتكلم براحته
وهو يتكلم ليه اصلا , انتو مش اصحاب؟ طيب ....هما الاصحاب كده يادوب صباح الخير ياجاري انت في حالك وانا في حالي
لا مش كده, ماهو كان في الاول مهتم , ومكانش عايز حاجة
حرام عليكي دا الراجل بنفسه قالك, انا عمري ما عاملتك على اننا اصحاب
بس انا كنت بتعامل اننا اصحاب
وانا بقولك ان الي هو بيعمله دا هي معاملة الاصحاب , هه عاجباكي ولا لأ
طبعا لأ
شوفي بقي انتي عايزة اية واتصرفي ومتسألنيش تاني
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
جوداء
عضو سوبر
عضو سوبر
avatar

عدد الرسائل : 476
العمر : 27
محل الاقامة : المنوفية
الوظيفة : أسعى لرضا الله
تاريخ التسجيل : 30/11/2008

مُساهمةموضوع: رد: حكاية بنت محترمة   الأحد 23 أغسطس 2009, 1:13 pm



(الحلقه العاشره)




شعرت منى بالايام تمر عليها سنين
, تنتظر مكالمة احمد على نار لم تكن تتخيل انها فيها, وبدأت تحس بمزاجها
سيء ومسود ,وحاولت اخفاء الامر عن من حولها و وامتنعت عن طلب النصيحة
لانها في قرارة نفسها تعلم اين الصواب, ولكنه كان مؤلما ,كيف تتوقع ان
يتعامل معها احمد بهذا الشكل ,بعد ان اعتادت عليه موجودا بجانبها وقت
احتاجته او لم تحتاجه, وان هذه الطريقة السخيفة ستكون هي الطريقة الوحيدة
للتعامل بينهما, وكيف يطاوعه قلبه على التوقف عن السؤال عنها بهذا الشكل
السافر.
وكان امثر ما ألمها هو رؤيته يوميا في الكلية , وتجاهله اياها بهذا الشكل,
ولكنه قال لها , سابتعد عن طريقك حتى تجدي حلا, وهي لم تجد حل لا له ولا
لها,وطالت حيرتها , وحزنها لاضطرارها لاخذ قرار بهذا الشكل , وبدأت في وضع
القرارات الصالحة نصب عينيها استعدادا لاخذ قرار:
1-ان
تبتعد عن احمد ,وتقبل بما يفرضه عليها هذا القرار من انقطاع تام عن
مكالماته التليفونية , وتجنب الحوار معه في الكلية منعا للاحراج.

2-ان تقبل ما يعرضه عليها من امر, ومايترتب عليه من التزام بالارتباط به, وما يتبع هذا من امور الالتزام العاطفي المتعارف عليه.
وشعرت بالغضب والسأم لعدم قدرتها على تحمل تبعات ايا من الامرين, فالامر
الاول يمنعها عنه ما شعرت به من وحشة وفراغ بعد ان انخلع احمد من حياتها
مرة واحدة بدون مقدمات.
والامر الثاني يمنعها عنه تربيتها واخلاقها وفطرتها السليمة.
وكع ذلك ,كانت تمنع نفسها يوميا مئات المرات من الاتصال به ,والاستسلام لما يريد.
***************
م*كده يا احمد, الله يسامحك بقي لي يومين عيانة وانت معبرتنيش ولاحتى بماسدج
يمكن مش عارف
لأ عارف, سارة قالتلي ان كريم سأل عليا وهو واقف , وعرف اني عيانة ,دا حتى كريم اتصل يسأل
طيب يمكن نسي

دمعت عيناها.
م*بقي ينساني وانا مبفكرش الا فيه
موني يا حبيبتي انتي بتحبيه؟؟
معرفش بقي , يعني هكون زعلانه ليه؟
ولما انتي متضايقة اوي كده , بتكابري ليه؟
لان مينفعش اعمل حاجة
لأ ينفع , عرفيه وقوليله ماشي ,ومفيهاش حاجة يعني ,كل البنات بتعمل كده
بس انا متعودتش اخون اهلي, واعمل حاجة تغضبهم
مين قال كده, الحب مش عيب ولا حرام , والولد اكيد نيته خير,بس انتي طمنيه من ناحيتك وهو هياخد خطوة اكيد
بس انا خايفة اندم بعدين
وايه الي هيندمك؟,والله انتي هتجربي, لو لقيتي انك متضايقة اخلعي على طول, مفيهاش حاجة يعني
انا متضايقة من دلوقتى
دا بيتهيألك, انتي بس مستغربة الوضع, وبعدين هيتغير ايه يعني , غير ان احمد هيبقي معاكي زي زمان وبس
مش عارفة بقي
بصي ياموني ,انتي فكري في كلامي كويس وبعدين قرري

واثناء تفكيرها ,طرق اذنها صوت مألوف لنغمة التليفون الدالة على ان احمد
يتصل, فقفز قلبها فرحا وانتزعت التليفون ,وهدأت نفسها قليلا قبل ان ترد.
وارتجف صوتها.
منى: الو...
احمد: سلامه عليكو.
م*انت لسه قافش
منى: عليكم السلام ورحمة الله وبركاته.
احمد: ازيك يامنى؟, سلامتك.
م*انت بتشتمنى ولا بتسأل عليا؟
منى: الحمد لله.
احمد:انا سمعت انك عيانة اوي, قلت اطمن عليكي.
منى:انا الحمد لله بقيت كويسة , انا كنت تعبانه بقالي يومين.
م*اخدت بالك انك ولا عبرتني
رد باقتضاب.
احمد: انا اول ماعرفت سألت على طول.
أ*هي دي بقي معاملة الاصحاب ,ميري

وساد صمت , مما اكئب منى بدلا من ان يفرحها.
احمد: هيييه , طيب كويس انك بخير , لو عزتي اي حاجة كلميني.
منى:شكرا يا احمد.
احمد:باي يا منى.
منى: باي يا احمد.

********************
م* لااااااااا كدا مش ممكن ابدا , انتي مجنونة؟, هو دا الي انتي عايزاة
.............................
بطلي عياط وردي عليا, انتي عايزة احمد يفضل يتعامل معاكي كده ولا لأ؟
انا معملتوش حاجة لكل دا ,هو بيضغط عليا كده ليه؟
هو الراجل معملش حاجة غير انه قالك قرري ,قرري بقي قرفتيني
انا ماليش دعوة ,انا عايزة احمد
قوليله مستنيا ايه
مينفعش اقوله
مين قالك كده؟ , اقولك ببلاش تكلميه ابعتيله ماسدج
ابعتله اقوله ايه
قومي انتي بس جيبي الموبايل ونمخمخ سوا

*******************
أ*البت دي جابت اخرها خلاص, كده كفاية اوي ولا انت شايف ايه
والله انا مستخسرها في الطناش,دي كانت كاتيجوري تاني خاص, بس هنعمل ايه انت مبتصبرش
مابصبرش مين ياعم ,دانا عملت معاها كل حاجة علمتها في البنات, ودي عاملة زي الطوبة مابتحسش
ياحبيبي التقل صنعة, بقي بت مفعوصة زي دي تتقل عليك وانت مش عارف تتقل عليها يومين
لا يا سيدي ,انا راجل دمي حامي ماليش في التقل
طيب هتعمل ايه يا حامي
والله قدامها يومين ,متعدلتش فيهم خلاص,فضها سيرة

واثناء انفراد احمد بشيطانه قطع حبل افكاره صوت رسالة على التليفون.
(خلاص يا احمد انا موافقة, زي مانت عايز, انا ردي على كلامك الي فات "اه") .
م*ايه الي انا عملته دي ياربي بس

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
جوداء
عضو سوبر
عضو سوبر
avatar

عدد الرسائل : 476
العمر : 27
محل الاقامة : المنوفية
الوظيفة : أسعى لرضا الله
تاريخ التسجيل : 30/11/2008

مُساهمةموضوع: رد: حكاية بنت محترمة   الأحد 23 أغسطس 2009, 1:14 pm



(الحلقه الحاديه عشر)



أ*كفاءة ومعلم وباشا بجد بجد مش عارف اقولك ايه
لا تقول ولا تعيد, انت بس سيبلي نفسك وانا هظبطك
انا خلاص, وصلت
وصلت ودخلت وعديت وشربت الشاي كمان
انا مش عارفك اشكرك ازاي
متعمليش حاجة انا ,روح بس انت كلم ست منى بتاعتك والف مبروك
ماشي ياكبير

***************
منى: آ..ألو.
احمد: ايوة يا منى.
منى: ...............
م*ياتري ايه الي هتقوله؟

احمد:انا على فكرة مبسوط اوي.
منى: ................
م*على فكرة انا متضايقة اوي

احمد: انا عارف انك عملتي مجهود كبير عشان توصلي لحل, بس انا مبسوط ان النتيجة جت في صالحي, وصدقيني مش هتندمي ابدا .
منى: هي ....هي الماسدج وصلت؟.
احمد: ايوة وصلت ,وانا مقدر يامنى انك مش عايزة تعملي حاجة غلط,بس صدقيني
مفيش حاجة هتتغير عن الي كان , وعمري ما هخليكي تعملي حاجة غصب عنك, وانا
بجد بجد يا مني بحبك اوي.
منى:............ماشي.
احمد: انا مش طالب منك غير انك تطمنيني بس, انتي يامنى بتحبيني؟ .
منى:.............
م* وبعدين بقي ,انت مش خدت الي انت عايزه, عايز ايه تاني؟

احمد: منى , ابوس ايدك ردي عليا متتعبنيش الله يخليكي, بتحبيني.
منى: اه.
م*لأ

أ*يا واد يا جاااااامد
احمد: اه ايه؟.
م*لأ دا انت غلس بقي
مني:اااه.

احمد: منا مش هقفل الا لما تقوليلي.
أ*انتي صدقتي اني مش هغصبك على حاجة ولا ايه؟
احمد: قوليلي يا منى انك بتحبيني عشان اعرف انام.
منى: لأ مش هقول.
احمد: انتي بتتقلي عليا عشان عارفة اني بموت فيكي, بس انا مش هقففل الا لما تقوليلي بحبك, والله بجد نفسي اسمعها منك.
م*يوووووووووووووه بقي
مني:...................

احمد: هه, يلا, يلا يامنى بجد هموت وانام .
منى: تصبح على خير يا احمد ,يلا روح نام.
احمد: مش هسيبك, هنام على التليفون , قولي بقي.
منى: هووووووف,.......... بحبك ارتحت.
احمد: طبعا ,هو فيه حد ميرتحش واحلى منى في الدنيا بتقوله بحبك.
منى: يلا اتفضل روح نام.
م*نام, نامت عليك حيطة

احمد: دلوقتى اقدر انام , تصبحي على خير يا حبي.
منى: باي.

واغلقت السماعة بسرعة, وبينما نام احمد قرير العين, لم يغمض لمنى جفن حتى الصباح , وشعرت بهم يثقل صدرها.
حين قالت له بحبك , شعرت بغصة في حلقها , المتها حتى الان, ما الذي حدث,
شعرت بأنه اجبرها على هذا دون ارادة منها, وانه لو كان صبر عليها كانت
قالتها من نفسها, والادهي من هذا الشعور الغبي بالندم الذي قض مخدعها
والمها طوال اليل, لازمها حتى الصباح وهو شعورها بأنها بنت اول لبنة في
السور الذي يفصلها عن اهلها واصدقائها وذلك لشعورها بالعجز عن اخبار احد
بما فعلته,وبالخجل مما اقترفت.
اما احمد, فقد اطربت كلمة بحبك اذنيه وشعر كالمنتصر, بعد ان كاد يفقد
الامل في منى, والذي اثار دهشته انه شعر بسعادة حقيقية حين اعترفت له منى
بهذا , وشعر بمشاعره تتحرك قليلا في صالحها , الا انه نهر نفسه عن التفكير
في هذه المشاعر الخفية, ووركز افكاره كلها على براعته في التكتيك , وكيف
انه صبر ونال

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
جوداء
عضو سوبر
عضو سوبر
avatar

عدد الرسائل : 476
العمر : 27
محل الاقامة : المنوفية
الوظيفة : أسعى لرضا الله
تاريخ التسجيل : 30/11/2008

مُساهمةموضوع: رد: حكاية بنت محترمة   الأحد 23 أغسطس 2009, 1:15 pm



(الحلقه الثانيه عشر)


سارة: اهدي بس وبطلي شتيمة , مين دا الي انتي مبهدلاه اوي كده.
ميرنا: الزفت الطين الي اسمه مازن, عيل غبي , انا هوريه.
منى: فيه ايه بس الي حصل؟.
م*خيييييييير؟؟؟,مابيجيش من ورا اخبارك الا وجع الدماغ
ميرنا: احنا كنا ماشيين تمام اوي , وعاملة مستعبطة وعادي خالص.
سارة: وطي صوتك بس , واهدي وبعدين كملي.
اخذت ميرنا نفس عميق وزفرته بعصبية, ثم قالت بعد ان خفت حدتها قليلا.
ميرنا: بصي يابنتي , احنا كنا ممشيينها اصحاب
عادي زي مانتو عارفين , وهو مبيبطلش اتصالات ميت مرة في اليوم , وهزار
ومسدجات وكدة , وبعدين قالي بحبك وبتاع , قلتله انا ماليش في الدور, قعد
يتعصبلي شوية,ويقولي انتي كنتي بتلعبي بيا, وبتعلقيني , وانتي قلتي وعدتي,
وكلام غريب كدة, ويغيب شوية وبعدين يرجع يتحايل وكدة , المهم انا كنت
مطنشاه خاااالص ,ومش في دماغي انه ممكن يعمل حاجة ,الاقيه معرف اصحابه
كلهم اننا متصاحبين , وقايلهم محدش ييجي جمب ميرنا دي تبعي , ومطلع عليا
اني بحبه واننا مرتبطين, وكل الناس عارفة, وبيتكلمو معايا كأن الموضوع جد.
سارة: يخرب بيته.
منى: وهتعملي ايه دلوقتى؟.
ميرنا: انا؟, دانا هوريه , اهو انا بقي الي هعلمه ان ينقي البنت الي يلعب معاها.
منى: يعني هتعمليله ايه؟.
ميرنا: هتعرفو بعدين , بس انا مش هسكت.
وتركتهما غاضبة وانصرفت.
سارة: البت دي مجنونة رسمي, انا قلتلها اخرة السكة دي وحشة.
منى: انا خايفة من دماغها , دي ممكن تجيب عاليها واطيها.
سارة: تستاهل كل الي يجرالها , هي الي فتحتله الباب من الاول , انشالله يقول عليها ايه, محدش هيكدبه.
م*يادي النيلة
سارة: وانتي اخبارك ايه؟.
منى: انا ؟, اخبار ايه؟, انا معنديش اخبار؟, اخبار مين يعني؟.
م* اخبار ايه الله يخليكي , سبيني في حالي
سارة: ايه مالك طلعتي فيا كدة ليه؟, انا بسأل عادي يعني.
وصل احمد في هذه اللحظة, والقي عليهما السلام.
احمد: هاي يابنات.
سارة: ااااه طب انا همشي بقي , عشان عندي معاد عند دكتور السنان.
احمد: هو انا اجي انتي تمشي.
سارة: اصلك تقيل على قلبي.
احمد: طيب يلا يا حلوة من هنا, يعني انا الي بموت فيكي , روحي لحسن سنانك تقع وانتي واقفة.
سارة: هي هي هي , ايه الخفة دي كلها, باي يا موني اشوفك بكرة.
وبعد ان انصرفت, قال احمد.
احمد: البت دي ما بتحبنيش بجد , الي بتعمله دا مش هذار.
أ*وانا ما باطيقش امها
منى: حرام عليك , دي سارة زي العسل.
احمد: بتيجي عندي وتبقي عسل اسود, هو انتي قولتيلها حاجة عننا؟.
منى: لأ طبعا, انت اتجننت , طبعا ما قلتش لحد.
احمد: ليه يا موني , دانا نفسي اقول للناس كلها , اني بحبك لولا انك منعاني.
م*على الاقل انت مش زي مازن, انت بتحترمني مش كده؟
أ*المفروض الي يعمل حاجة يستحمل نتايجها يا موني, ولا ايه؟
منى: اوعي يا احمد, ولا حتى كريم .
احمد: انا مش عارف انتي خايفة كده ليه , هو
فيها ايه يعني, ما كل الناس هنا بيرتبطو وفي اللذيذ الكل بيبقي عارف ,
وبعدين لو خايفة من اخواتك , محدش يعني هيروح يقولهم.
منى: لأ برضه, انا مش عايزة حد يعرف.
احمد: انتي خايفة من اصحابك يعني؟, يا موني
انتي مشكلتك انك طيبة, يعني اصحابك الي انت مصدقاهم دول , كل واحدة فيهم
اكيد مظبطة حد, يعني ميرنا مثلا ماشية مع الواد مازن.
منى: لأ , هو الي مطلع عليها كده وبس.
احمد: مش بقول طيبة, يابنتي مش كل الي صاحبتك تقولهولك يبقي صح , يعني سارة دي , اكيد بتخبث عليكو يا بنتي , ماهو مفيش حد كدة.
منى: انت اتجننت؟, لأ طبعا ,الا سارة, سارة عمرها ما هتخبث وتخبث ليه يعني؟.
احمد: طيب اقنعيني ان بنت حلوة وروشة زيها ,
وتعرف طوب الارض, ومش مقفلة , والصبيان حواليها كتير , ومش في دماغها
بالشكل ده, الي زي دي يا اما مظبطة برة, او بتحب حد مش في الكلية, او
راسمة دور مش دورها.
أ*يا موني انتي كنتي اخر البنات المحترمة وخلاص , بعدك معادش فيه
منى: لأ سارة بجد مش في دماغها.
احمد: مفيش بنت مش في دماغها.
م*هي صحيح مش في بالها , بس عندك حق يا احمد , دي مبتجبش سيرة ولد معجبة بيه حتى من بعيد او من قريب
أ*انا هخليكي تسيبي سارة دي, عشان انا لا باطيقها ولا هي بتطيقني ,اصبري عليا وانا اجيبلك قرارها
منى: لو سمحت يا احمد غير الموضوع, وياريت متتكلمش عن اصحابي تاني.
احمد:انا مقلتش عليهم حاجة , وبعدين هما اصحابك اهم مني ولا ايه؟.
منى: انت مهم , وهما مهمين , وياريت نفصل بقي عشان مانقفش على بعض.
احمد: بس انا اهم.
منى: انا مش عايزة اتناقش في الموضوع دا.
احمد: مينفعش, الموضوع اتفتح ولازم نتكلم فيه.
منى: لو سمحت يا احمد , انا فعلا لما بقول مش عايزة اتكلم يبقي مش هتكلم , وياريت تعرف دا.
أ*انتي هتمسكيلي الخرزانة من اولها , لا يا ماما فوقي
احمد:بقي كدة, طيب لما تبقي تعوزي تتكلمي عندك نمرتي , سلام.
منى: احمد ؟....رايح فين؟,... احمد.
ابتعد عنها احمد في سرعة متصنعا الغضب.
م*يباااااي بقي, ايه القرف الي انا فيه دا يا ربي؟

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
جوداء
عضو سوبر
عضو سوبر
avatar

عدد الرسائل : 476
العمر : 27
محل الاقامة : المنوفية
الوظيفة : أسعى لرضا الله
تاريخ التسجيل : 30/11/2008

مُساهمةموضوع: رد: حكاية بنت محترمة   الأحد 23 أغسطس 2009, 1:15 pm



[center](الحلقه الثالثه عشر)




احمد: الو.
منى: سنة على مارديت.
أ*يافتاح يا عليم
احمد: معلش ,كنت نايم.
منى: ولا مكنتش عايز ترد.
م*مانت بقيت رخم

احمد: ايه الي هيخليني ماردش يعني؟.
منى: والله معرفش.
احمد: ايه مالك داخلة فيا شمال كده ليه؟.
منى: مانت قالب عليا , ومطنشني من ساعة ما اتكلمنا في موضوع سارة.
أ*قالب عليا ومطنشني؟....سارة ايه؟......ااااااااة ,...صحيح
احمد:ماهو يا مني انتي نرفزتيني.
أ*تصدقي والله لسه فاكر, انا مكنتش فاضي امبارح كنت مع الشباب , وانتي فاكرة....., اه اما حركة
منى: انا ما بقلكش اعمل او ما تعملش او صاحب مين
ومتصاحبش مين, انت حر , بس زي مانت حر انا كمان حرة , ولما اقلك مبحبش حد
يتكلم على صحابي يبقي مبحبش دا فعلا.

احمد: ايه يا منى, انا مقلتلكيش حاجة, انا كنت بنصحك بس, بس انا لو اتأكدت في مرة ان ليكي صاحبة مش كويسة , هخليكي متكلميهاش تاني.
أ*وبعدين هو انا كنت شتمتها بالاهل, متكبري جمجتك شوية
منى: لا طبعا ملكش اي حق في حاجة زي كدة, انا لما بنصحك بنصح في حدود حريتك , زي السجاير مثلا.
أ*سجاير ايه؟, انتي تقدري اصلا؟
احمد: سجاير ايه؟.
منى: انا عمري ما قلتلك بطل سجاير عشاني او عشان حاجة,
انا بقلك عشان مصلحتك وبس, بس انت الي مش عايز , فانت حر ,دي صحتك وانت
الي عايز تضيع نفسك, فيه حدود لازم نحطها من اولها.

أ*حدود ايه ياست الكتكوتة , يخرب بيت دماغك ع الصبح, هتوجعيلي راسي, اصطبحي
احمد: لا يا منى, الي بيحب حد مبيحطش حدود, الحدود دي للناس الي عايزين يعقدو الدنيا.
أ*وعايزين يتخانقو
منى: بس , انت سبتني ومشيت , بكل قفش, ومعبرتنيش بعدها, افهم انا ايه من ده, انك مش عايز تعقد الدنيا؟.
احمد: يا حبي انتي الي كبرتي الموضوع, وبعدين واحدة بتقولي انا مش هتكلم
يعني مش هتكلم, اقف ليه انا بقي؟, قلتلك لما تعوزي تتكلمي , كلميني ومشيت,
بس .
أ*و والله ماكان في بالي , دانتي الي لسه مفكراني, احسن , بدل ما تسأليني انا كنت فين امبارح
منى: بس دي مش طريقة, انا زعلت منك اوي.
احمد: وانا اقدر على زعلك برضه, انا بس خفت اكلمك تقفشي عليا تاني, هو انا
كنت قادر اصلا اليوم دا اني مكلمكيش, طب دانتي لو كنت استنيتي شوية كنت
كلمتك انا.
أ*اه والله
منى: ماشي يا سيدي مقبولة منك, رحت الكلية النهاردة؟.
أ*كلية مين يا حلوة انا راجع الساعة 7 الصبح
احمد: لا مرحتش.
مني: طيب , ما علينا , يلا روح بقي صلي الظهر عشان صوتك لسه صاحي من النوم.
احمد: بس انا مش عايز اقفل معاكي.
منى: احمد , الضهر هيروح عليك , دانت يا دوب تلحقه, قوم متبقاش كسلان , وبعد كده ابقي اظبط المنبة على مواعيد الصلا لما تكون نايم.
أ*هلاقيها منك ولا من ابويا
احمد: حاضر .
منى: عايز حاجة؟.
احمد: لا يا حبي ,هتوحشيني لغاية ما اكلمك تاني.
منى: ماشي سلام.
أ*دا ايه البت الرخمة دي, مفيش كلمة حلوة , وتقفل كده من غير مقدمات
هي مش قالت سلام
لا يا سيدي , هي خدت علي الدلع, وبتدي اوامر على طول, احمد متدخنش قدامي,
احمد قوم صلي الضهر, احمد متتكلمش عن اصحابي,احمد متكلمنيش باليل, وانت زي
العبيط بتمشي كلامها على طول
مش على طول , بس يعني احنا في الاول ومش عايز ازعلها
خليك اسمع كلامها , وخليها ممشياك ,انا قلت عليك بقيت خيخة وانت مش مصدقني
ما تحترم نفسك ايه خيخة دي؟
ايوة , البت من ساعة ماقالتلك بحبك , مبيطلعش من بقها كلمة حلوة, يا اما اوامر يا اما خناق, انت عليك ايه من القرف دا
انا مرتبط بيها
انت صدقت يا ايمو, شكلك نسيت شغل زمان, احنا مش بتوع ارتباط ,ولا ايه؟
لأ , بس شغل زمان ماينفعش مع منى, دي حاجة تانية
انت حبتها ولا ايه؟
يعني , انا مبسوط معاها , انا مش عارف انت متضايق ليه
متضايق عشان انت لو سبت نفسك هتحبها , ولو حبتها قول على نفسك يارحمن يا رحيم
وايه المشكلة؟, انا شايف اني لو حبتها هتبقي حاجة كويسة
وحياة صافي؟؟؟؟
لا لا لا , منى مش زي صافي ابدا, دي بتحبني بجد
طيب خليك كده عبيط, بس خد بالك من نفسك يا ايمو عشان انا خايف عليك
قطع افكره صوت اذان العصر
أ*اوبس ,العصر ادن
يا سيدي ملحوقة ,لسه ساعتين ونص ع المغرب ,كمل نوم بس دانت طلع عينك امبارح

[/center]











__________________
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
جوداء
عضو سوبر
عضو سوبر
avatar

عدد الرسائل : 476
العمر : 27
محل الاقامة : المنوفية
الوظيفة : أسعى لرضا الله
تاريخ التسجيل : 30/11/2008

مُساهمةموضوع: رد: حكاية بنت محترمة   الأحد 23 أغسطس 2009, 1:16 pm

(الحلقه الربعه عشر)




دار كلام سارة في رأس منى اكثر من مرة, وكان تشبية زجاجة البيبسي اكثر من
مقزز بالنسبة لها, وشعرت بانها سقطت في هاوية بلا قرار, ماذا عساها تفعل؟.
م*انتي هتسمعي لسارة برضه, طيب ايه رأيك ان سارة دي اكتر واحدة مش مقتنعة بالكلام الي بتقوله
ازاي يعني؟
يعني هو فيه حد ماقالش بحبك؟, وبعدين جوز ايه الي هيشغل باله انتي قلتي لمين قبل كده بحبك دي؟, ولا هي ضامنة ان عمرها ما هتحب
معرفش بقي
وانتي بقي شايفة انك هتسيبي احمد, عشان كده عاملة حساب الي هتتجوزيه؟
ايه الكلام دا؟,لأ طبعا
طيب تاعبة دماغك ليه؟, دي حاجة لسه في علم الغيب, وان شاء الله تتجوزي احمد, امال هتتجوزي مين يعني
صح ؟, مش كدة؟
سيبك من سارة دي خنكة اصلا , دي تلاقيها بتحب برة وبتطلع عقدها عليكو , زي ما احمد ما قال
لا لا, انا عارفة سارة كويس
ولا عارفة ولا يحزنون

***********************
سارة: الجو زي الزفت اصبري متنزليش دلوقتى.
منى: بس انا عايزة اروح , خايفة لا تمطر.
سارة: كلمي مامتك قوليلها انك هتباتي عندي النهاردة.
منى: يا سلااااااام, بتحلمي انتي .
سارة: طب خلي مؤمن ييجي يا خدك.
منى: لا يا ستي ,وهو ايه الي ينزله في الجو دا, بلاش, خليني قاعدة.
سارة: الا صحيح اخوكي مؤمن دا غريب, شكله شديد اوي.
منى: لأ خالص, دا عسل جدا على فكرة.
سارة: بس انا بحسه شكاك كده على طول.
منى: اقولك انا حكاية مؤمن دا ايه؟,مؤمن يا ستي كان اصيع من اصيع شاب ممكن تشوفيه في حياتك, تخيلي؟.
سارة: لأ متقوليش, الشيخ مؤمن؟؟؟؟.
منى: اه والله زي ما بقولك كده بالظبط, انا ياما شفت منه قلة ادب على بابا وماما , وبنات وسجاير وسهر برة وبلاوي.
سارة: الله؟, امال ايه الي حصل؟.
منى: والله معرفش, هو كان ماشي مع شوية عيال كدة , اتخانق مع واحد فيهم
على بنت وكدة, وساب الشلة وبعد شوية ساب البنت, فلقي نفسه فاضي كان في اخر
سنة في الكلية, سبحان الله بدأ يتغير واحدة واحدة , بدأ يصلي , وبعدين بطل
سجاير وشوية كدة قطع مع البنات , كل البنات , وبعدين بطل اغاني , بقي واحد
تاني , وبعدين حفظ قرآن , كل الطاقة الي السلبية الي كانت فيه اتحولت
لطاقة ايجابية, ومع ذلك مش قافش زي المتدينين الي بنشوفهم, لأ دا بيهذر مع
اصحابي , وبيخرج ويتفسح , والدنيا عنده وردي ,هو بس من الي شافه خايف عليا
,فتلاقيه بيدقق عليا اوي.
سارة: تصدقي ,ولا عمري كنت اتخيل ان اخوكي ممكن كان يمسك سيجارة.
منى: اه والله , دا كان مغلبنا زمان.
سارة: بس انتي بتحبيه اوي, اكتر من معتز على ما اظن.
منى: يعني , هو معتز طيب وكل حاجة , بس طول عمره طيب , فالواحد مبقاش حاسس
ان حاجة غريبة انه يكون محبوب, لكن مؤمن كان قالق البيت كله,فلما اتصلح
بقي عامل زي هدية من ربنا, داكان متبنيني من وانا صغيرة ومصيعني معاه
,ويعرفني على صحباته وكده, بس كان ييجي يقولي شفتي دي هعمل فيها ايه؟, دي
انا هلعب معاها وهسيبها, ودي مش بتاعة جواز, ودي انا بقضي وقت عشان انا
فاضي دلوقتى , معتقدش انه حب قبل كده.
سارة: لأ ازاي؟, اكيد طبعا حب, هو فيه حد في سنه دا ومحبش على الاقل مرة.
م*ايوه يا سوسو , هو فيه حد في سنك انتي دا ومحبش مرة , حتى من طرف واحد
منى: انتي مثلا.
سارة:انا مش قده , هو اخوكي كام 23 ولا 24 سنة, انا لسه 17 يا أمي , وبعدين بتتريأي عليا ما تشوفي نفسك.
م*اوباااااااا
منى: اه , صحيح.
سارة: وبعدين انا مسيري هحب في يوم من الايام, بس انا غير ما البنات الهايفة بتفكر, انا احب عشان اعيش مش عايشة عشان احب.
منى: ازاي؟.
سارة: يعني , لما هحب واحد , هفكر كويس, هو دا
الي ينفع اكمل معاه عمري , هو دا الي اعتمد عليه وقت الشدة, هو دا فعلا
الي عايزاه يكون اب لولادي , لو حصل دروب مثلا ممكن يقف تاني على رجليه,
هو دا الي لو حتى متفقناش مش هيبهدلني معاه , ويراعي ربنا فيا ,يعني حاجات
من دي كتير.

م*طيب ما احمد كده,.............ولا ايه؟
سارة: وبعدين انا بحب فعلا.
منى:نعم؟, مين.
م*ايوة قولي كده بقي
سارة: بحب ربنا.

افحم الكلام منى فصمتت ,واهتزت من نظرة عينين سارة الحازمة, ان الفتاة
بريئة حقا مما يمكن ان ينسبه اليها احمد او عقلها المريض, لا احد يقول هذا
الكلام هزوا , وشعرت منى قليلا بعدم القدرة على اكمال الحديث.
منى: بقولك ايه انا همشي , قبل ما اتأخر.
سارة: تتأخري ايه؟, انتي هبلة؟, الساعة لسة 8.
منى: قصدي قبل ما تمطر, وبعدين انا عندك من الصبح.
سارة: طيب ياستى ,بس لو ملقتيش تااكسي او مطرت عليكي وانتي واقفة كلميني , اخلي بابا ينزل يوصلك.
*******************
وقبل نزولها اتصل بها احمد.
احمد: على فكرة انتي صوتك واطي ,مسمعتش منك ولا كلمة.
منى: مينفعش اعلي صوتي , بقول انا عند سارة.
احمد: هتنزلي امتي؟.
منى: دلوقتى.
احمد: لأ خليكي شوية كمان, انا جايلك .
منى: جايلي فين؟, انت اتجننت؟.
احمد: ما هو انا لازم اشوفك النهاردة, اجيلك عند سارة ولا استناكي تحت بيتكو.
منى: احمد , انت بتهذر, بيتنا ايه.
احمد: والله ما بهذر, هجيلك تحت البيت انتي حرة, خليكي بنت كويسة كدة , واديني عنوان سارة.
منى: مينفعش تيجي , انت مجنون ولا ايه؟, مش هديك عنوان حد انا.
احمد: متخلنيش اتصل بميرنا اجيب منها العنوان , وتقعد تسألني ليه ومش ليه, قولي وخلصيني.
منى: طيب عايز ايه؟.
احمد: مينفعش اقولك في التليفون, لما اجيلك, موضوع مهم والله.
منى: الكلام دا مينفعش في الكلية بكرة؟.
احمد: لأ مينفعش, لازم دلوقتى وحالا, ومتخافيش مش هطول.
منى: بس ما ينفعش , حد ممكن يشوفنا , وبعدين هقول لسارة مش هنزل دلوقتى ليه؟.
احمد: اتصرفي يا مني, واديني العنوان , يلا بسرعة بقي عشان متأخرش.
منى: اووووووووووووف , طيب هقولك العنوان , بس هتقول الي انت عايزه وتمشي على طول.
احمد: متخافيش,مش هكمل خمس دقايق, قولي يا حبي
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
حكاية بنت محترمة
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 3 من اصل 3انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
Kollia Online Forums :: . :: حالة حوار-
انتقل الى: