البوابةالرئيسيةس .و .جبحـثالتسجيلدخول





شاطر | 
 

 امتحانات ..توكلنا على الله ....

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
انتقل الى الصفحة : 1, 2  الصفحة التالية
كاتب الموضوعرسالة
بسمة فجر
|مشرف|
|مشرف|
avatar

عدد الرسائل : 8442
العمر : 29
محل الاقامة : بيت زوجي
الوظيفة : طبيبة جديدة
تاريخ التسجيل : 01/12/2006

مُساهمةموضوع: امتحانات ..توكلنا على الله ....   الإثنين 20 أبريل 2009, 2:16 pm



مدبرس ؟

متضايق ؟؟

محبط ؟؟؟

نفسك مسدودة ؟؟؟؟

امتحانات وقرف

!!!!!!!!!!!

وقت ضايع ع النت وف الكورسات وف الكلية ؟
مش عارف تقعد على الكتاب ساعة على بعضها ؟
مفيش تركيز ؟

يووووه
السنة شكلها هتختم زي مابدات ........ !!!
.
.
.
.







بصوا بقى

سيبكوا من الحوارات دي
عاوزة أفكركوا بحاجة صغيورة خالص
فاكرين أيام غزة والعدوان عليها كنا عاملين ازاي

"هنتغير وهنذاكر وهننجح ونبقى احسن واحسن عشان خاطرها"
عشان نبقى احنا الابطال اللي هيحرروها

ايه ... كان كلام ولا ايه يا أحفاد النبي !!!
فين ايمانكوا بربنا وعزمكوا ؟؟

دي امتحانات دنيا صغيرة اوي قدام اللي هنمر بيها بعد كدا
مش قادين عليها ....
معتقدش ..
انتوا قدها وقدود ..
احنا مش بتوع كلام زي الناس اللي كل حاجة عندها نشجب وندين بدون اي فعل على ارض الواقع

ذاكروا وجاهدوا نفسكوا واحتسبوا
متقعدوش على المنتدى لو وراكوا مذاكرة
ولو هتقعد اليومين دول ميكونش الا بنية
دراسة ومذاكرة عشان خاطر فلسطين وامتنا
لو هنرفه يبقى عشان ربنا يقوينا اننا نكمل
لو هنقول كلمة نفكر هي هتبقى لينا ولا علينا
بلاش حد لو حتى محبط يدخل يحبط اخواته
لا يقولهم يللا نشد بعض وناخد كلنا بايدين بعض

عشان خاطرها .. فلسطين .. امتنا
عشان خاطرهم الناس اللي هيبقوا أمانة ف رقبتنا قدام ربنا .. المرضى
عشان خاطر سمعة الطبيب ف المجتمع اللي بقت لاتسر عدو ولا حبيب
عشان وضع الطبيب المصري بين اطباء العالم – اللي هو مفيش -
عشن خاطر اهلك اللي تعبانين عشانك ونفسهم يشوفوك حاجة حلوة تفرّح كدا
عشان خاطر ولادك اللي هييجوا بعد كدا يفتخروا بيك

فكّر .. وجدد نواياك اليومين دول
وتوكّل على الله فحسب .. بس بصدق

ابدأ وهو هيعينك
ربنا عمره مابيضيّع عبده الصادق


تعالوا اليومين الجايين نقرب من ربنا أكتر وأكتر ونصلح علاقتنا معاه ..
مش عشان امتحانات ولا كلام من دا
عشان يبقى بداية عهد عبودية صح يدوم ويدوم
هنبدأ من هنا

" المؤمن القوي خير وأحب الى الله من المؤمن الضعيف"

قوي ف كل حاجة
ومتجيش بقى ف الحاجة اللي هي هتبقى محور حياتك وتكون ضعيف
انت طبيب مسلم
يعني نشتغل على الحتة الاولى زي ماهنشتغل على الحتة التانية
طبيب .. ناجح متفوق ابتداء من وانا ف الكلية الى ماشاء الله
مسلم .. عقيدته قوية يعبد ربه حقا
وف الاخر

"تفاءلوا بالخير تجدوه "

http://medicalclub.bb-fr.com/montada-f3/topic-t19291.htm

وياريت تـــ

" آمن بقدراتك "

رايةٌ حمتها حجارة.. كتب:
آمن بقدرتك وهتقدر تعدي اي مشكلة بإذن الله.

بس آمن بيها بس من جواك مش بالكلام واديها الفرصة انها تنشلك من وحل خوف المسئولية و الخوف من النتيجة و وحل انك تتكل على غيرك

لو آمنت بقدرتك في مواجهة المشكلة يبقى قطعت نص الطريق لحلها

أمن بيها واقعد قول لنفسك بإذن الله هقدر.. بإذن الله هقدر.. بإذن الله هقدر .. لحد اما تشرب المعنى

خد بالاسباب و توكل على الله و آمن بقدرتك انك تنجز العمل والنتيجة هتكون احسن بكتير من لو خوفت و ارتبكت



يعني مثلاً عندك امتحان وعليك جزء كبير مخلصتوش بدل ما تقعد تقول :

انا مش هعرف اذاكر و المنهج كبير و حتى لو ذاكرت هنسى و حتى لو منسيتش مش هعرف انطق في الشفوي من الخوف لاحسن اغلط و .. و ...

ايه يا سيد ..؟؟؟ مسودها كده ليه ....؟؟؟ ما تبص من جزء منور شويه ..!!



استهدى بالله كده و هات الكتاب وشوف ايه المهم اللي يتذاكر وظبط الوقت

و توكل على الله و ابدأ وتكون متأكد من جوالك

انك إن شاء الله هتقدر تذاكر كويس

و إن شاء الله هتقدر تحل كويس

و إن شاء الله مش هتنسى

والشفوي إن شاء الله هتقدر تجاوب زي الفل ...



و اليقين و ايمانك بنفسك انها تقدر تجيب درجة ممتازة يحل محل الخوف والقلق

وبدل ما تبص للامتحان بنظرة الخوف و القلق بصله بنظرة الثقة و الايمان بقدرتك على موجهته

وبعد كل ده لو النتيجة جت سيئة يبقى متزعلش لأن بإذن الله ربنا هيكرمك بأفضل منها بعد كده.


ولو وجهتك مشكلة برضه مش تجري و تهرب

لأ

أقف و اقول انا قدها "قول لنفسك " بإذن الله هقدر أعديها .. ايه اللي هيحصل يعني أنا اعمل اللي عليا و آخد بالاسباب

ومهما كانت النتيجة هتكون أحسن من لو هربت

.....................


لا تستسلم للقدر فالقدر يدفع بالقدر


"إن الله لايضيع أجر من أحسن عملاً "

أحسن الظن بالله فهو عند حسن ظن عبده .. وحسن الظن هو حسن العمل

آمن بقدرة النعم اللي ربنا أنعم بيها عليك


خد بالاسباب و حسن نيتك و توكل على الله
و آمن بنفسك و أحسن الظن بربك


To achieve you must Believe



ربنا يوفقكوا كلكوا ف الامتحانات يارب

والكل يجيب امتيازات عشان يشرف أمته كدا


عدل سابقا من قبل بسمة فجر في الأربعاء 22 يوليو 2009, 1:40 am عدل 3 مرات
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://www.goodwayinlife.com/forum/index.php
بسمة فجر
|مشرف|
|مشرف|
avatar

عدد الرسائل : 8442
العمر : 29
محل الاقامة : بيت زوجي
الوظيفة : طبيبة جديدة
تاريخ التسجيل : 01/12/2006

مُساهمةموضوع: رد: امتحانات ..توكلنا على الله ....   الإثنين 20 أبريل 2009, 2:20 pm

صحيح

مش عاوزة حد يقولي جزاكم الله خيرا arrow
- ف سركوا ممكن يعني -

بس تردوا ردود ايجابية وبنّاءة أرجوكوا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://www.goodwayinlife.com/forum/index.php
Ahm@d
ادارة المنتدي
مقرر دورة الاسعافات
ادارة المنتدي  مقرر دورة الاسعافات
avatar

عدد الرسائل : 7857
العمر : 27
محل الاقامة : Not Here
الوظيفة : Not Yet
تاريخ التسجيل : 26/11/2006

مُساهمةموضوع: رد: امتحانات ..توكلنا على الله ....   الإثنين 20 أبريل 2009, 2:22 pm

فينك ياسيد ، أكيد وراه امتحانات هو كمان هههههههههه

ربنا يستر ، ويوفق الجميع ...

_________________

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://www.medicalto.com
Ahm@d
ادارة المنتدي
مقرر دورة الاسعافات
ادارة المنتدي  مقرر دورة الاسعافات
avatar

عدد الرسائل : 7857
العمر : 27
محل الاقامة : Not Here
الوظيفة : Not Yet
تاريخ التسجيل : 26/11/2006

مُساهمةموضوع: رد: امتحانات ..توكلنا على الله ....   الإثنين 20 أبريل 2009, 2:25 pm

اقتباس :
مدبرس ؟

يعني ايه معلش الكلمه دي ؟ Smile

_________________

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://www.medicalto.com
ĐʝϟϞA
:: مقرر الأسرة ::
:: مقرر الأسرة ::


عدد الرسائل : 8799
تاريخ التسجيل : 07/07/2007

مُساهمةموضوع: رد: امتحانات ..توكلنا على الله ....   الإثنين 20 أبريل 2009, 2:36 pm

اقتباس :
فينك ياسيد ، أكيد وراه امتحانات هو كمان هههههههههه

اقتباس :
مقالة:
مدبرس ؟

يعني ايه معلش الكلمه دي ؟ Smile
اعتقد يعنى depresed scratch

_________________
Image hosted by servimg.com
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Ahm@d
ادارة المنتدي
مقرر دورة الاسعافات
ادارة المنتدي  مقرر دورة الاسعافات
avatar

عدد الرسائل : 7857
العمر : 27
محل الاقامة : Not Here
الوظيفة : Not Yet
تاريخ التسجيل : 26/11/2006

مُساهمةموضوع: رد: امتحانات ..توكلنا على الله ....   الإثنين 20 أبريل 2009, 2:39 pm

أنا برده كنت شاكك إنها كده يا ديشا Suspect

بس إيه كمية الردود الفعالة والإيجابية بتاعتنا دي ؟؟ Very Happy

أصل بصراحه مينفعش إيجابية مع الامتحانات خالص Smile

_________________

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://www.medicalto.com
ĐʝϟϞA
:: مقرر الأسرة ::
:: مقرر الأسرة ::


عدد الرسائل : 8799
تاريخ التسجيل : 07/07/2007

مُساهمةموضوع: رد: امتحانات ..توكلنا على الله ....   الإثنين 20 أبريل 2009, 2:41 pm

اصل الردود الايجابية دى تيجى من عالم نافعة وعارفة مصلحتها NGH

لكن احنا هنتكلم ليه
tk

الواحد خايف يتكلم ليضيع باقى الاعضاء Very Happy

_________________
Image hosted by servimg.com
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
قدامنا لسـه عبــور تانى..
|مشرف|
|مشرف|
avatar

عدد الرسائل : 1291
العمر : 26
الوظيفة : trying
تاريخ التسجيل : 13/08/2008

مُساهمةموضوع: رد: امتحانات ..توكلنا على الله ....   الإثنين 20 أبريل 2009, 2:44 pm

والله معاكى حق يا M



والكلمتين دول جايين فى وقتهم ..



صدق اللى قال :



لا يوجد انسان ضعيف .. انا يوجد انسان لا يعرف موطن قوته



ودعواتك معانا بقى ..



****






_________________


الحــــمد لله كثيرا ..



يا مــــصـــــر يـا أم الـدنـيا .. يـــا أغــلـــى الأوطــــــــان

مـيــــن دا الـلـــــي يـقــــدر يوصـــل بـيـكـــي لـبـر أمـــــــان

ويـعـــدي بـيـكي على بكـــــــــره ..غــيــــر الــشــجـــــعان !!

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Ahm@d
ادارة المنتدي
مقرر دورة الاسعافات
ادارة المنتدي  مقرر دورة الاسعافات
avatar

عدد الرسائل : 7857
العمر : 27
محل الاقامة : Not Here
الوظيفة : Not Yet
تاريخ التسجيل : 26/11/2006

مُساهمةموضوع: رد: امتحانات ..توكلنا على الله ....   الإثنين 20 أبريل 2009, 2:44 pm

هههههههههه ليه بس كده ياديشا ؟ إنت بتغزي العين عنك ولا إيه ياعم ؟؟ Very Happy

الموضوع ده محتاجين منه نسخه في منتدي العجائب واالطرائف أو الشباب عشان منبوظوش Very Happy

معلش بقي يا جماعه أصل إحنا لازم نروح عن نفسنا شوية يعني

ليس علي - اللي عندهم إمتحانات - حرج Twisted Evil

_________________

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://www.medicalto.com
princess
عضو ماسي
عضو ماسي
avatar

عدد الرسائل : 1570
العمر : 27
الوظيفة : need to support
تاريخ التسجيل : 27/11/2008

مُساهمةموضوع: رد: امتحانات ..توكلنا على الله ....   الإثنين 20 أبريل 2009, 2:45 pm



معلش يا دكتوره

بس انا لازم ادعيلك واقولك

جزاكى الله كل خير

لانك مش بتقولى نفسى بس

وفكرتى فى الناس التانيه

Very Happy

ده اولا





وثانيا

انا مؤمنه جدا بالقوه الداخليه عند اى حد

وبتخليه بجد يقدر يعمل اى حاجه فى الوجود مهما كانت صعبه



بس الصعوبه الوحيده ان الواحد

يقدر يلمس القوه دى ويستخدمها



ويا رب الكل يقدر يوصلها (هى عمليه نفسيه مش اكتر)

يعنى الواحد لازم يكون واثق من قدراته اوى

و واثق فى قدرة ربنا اوى

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Larmes
|مشرف|
|مشرف|
avatar

عدد الرسائل : 6223
العمر : 26
الوظيفة : إنسانة
تاريخ التسجيل : 08/05/2008

مُساهمةموضوع: رد: امتحانات ..توكلنا على الله ....   الإثنين 20 أبريل 2009, 4:28 pm

انا كمان
لازم اقولك

جزاكي الله خيراا

انا فعلا كنت محتاجة الكامتين دول


ويارب يوفق الجميع

وياريت اللي يدعي يدعي لنفسة ويدعي لاخواتة
وللناس كلها

جزاكم الله خيرا


"اللهم يسر ولا تعسر"
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Blue D!@m0nd
عضو ماسي
عضو ماسي


عدد الرسائل : 1926
العمر : 26
محل الاقامة : رَبِّ ابْــنِ لِي عِــنــدَكَ بَــيْــتًــا فِي الْــجَـــنَّــــة
الوظيفة : اللهم لا تجعل الدنيا اكبر همنا
تاريخ التسجيل : 27/05/2008

مُساهمةموضوع: رد: امتحانات ..توكلنا على الله ....   الإثنين 20 أبريل 2009, 4:43 pm


حقيقى موضوع رائـــــــــــــــــــــــــع وفى وقته
وبرده لازم اقولك جزاكى الله خيرااااااااا
ان شاء الله هقدر
ان شاء الله هقدر
ان شاء الله هقدر
ان شاء الله هقدر
اقتباس :

لا تستسلم للقدر فالقدر يدفع بالقدر


"إن الله لايضيع أجر من أحسن عملاً "

أحسن الظن بالله فهو عند حسن ظن عبده .. وحسن الظن هو حسن العمل

آمن بقدرة النعم اللي ربنا أنعم بيها عليك


خد بالاسباب و حسن نيتك و توكل على الله و آمن بنفسك
و أحسن الظن بربك


To achieve you must Believe



جزاكى الله خيراااااااا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
عابـر سبيـل
|مشرف|
|مشرف|


عدد الرسائل : 4176
العمر : 30
محل الاقامة : مهاجر إلى الله..هذا سبيلي
الوظيفة : مجاهد .. بعيـــدا ً
تاريخ التسجيل : 29/10/2007

مُساهمةموضوع: رد: امتحانات ..توكلنا على الله ....   الإثنين 20 أبريل 2009, 5:23 pm

ديشا وأبو عياد صحاب حبايبي .. أنا معاكم الموضوع ده
لازم يروح الشباب عشان ميبوظش Very Happy

princess كتب:

معلش يا دكتوره
بس انا لازم ادعيلك واقولك
جزاكى الله كل خير
لانك مش بتقولى نفسى بس
وفكرتى فى الناس التانيه


أنا بصراحه إترددت كتير إني أرد على الموضوع ده بجد
مش عارف هل ينفع إن النصيحه تطلع للناس بلاش إحباط
من شخص محبط بردو .. أو تطلع للناس إنهم يذاكروا من حد
مبيذاكرش للأسف

بس أعتقد تنفع في حاله واحده لو خرجت للناس بعد نيه الواحد نواها
في اليوم ده بردو إنه يعاهد ربنا إنه يصحح كل أحواله معاه ومينفعش فعلا
يسيب محور حياته اللي إتبنت عليه مش تمام .. أنا عجبني أوي تلات أسباب
من الدوافع أو النوايا اللي ممكن ناخدها في الموضوع ده .. رفعة الأمه و رفقا بالمرضى
المحتاجين .. إرضاء للأهل اللي بيضحوا بكل شيء سعادتهم ومجهودهم عشان خاطر أبناءهم

الأولى والتانيه .. ممكن نساهم فيها بشكل كبير وبأشكال مختلفه .. لكن فعلا بما إننا إخترنا الطريق ده
إبتداءً وكملنا فيه لحد اللحظه إنتهاءً .. أعتقد مينفعش نقول إننا هنكمل في طرق فرعيه ونسيب الطريق
الرئيسي بتاعنا .. اللي هيختصرلنا كل الطرق الفرعيه دي

أما الثالثه دي .. هي أكتر شيء لما الواحد بيفتكره بيحس فعلا بشدة التقصير
كل واحد فينا بتتنوع أساليب الأهل في مؤازرته ومساندته لآخر لحظه لغاية أما يكون
قادر على تحمل مسؤولياته بنفسه وأعتقد إننا واجب علينا إننا نريحهم بدري من الهم ده
وميكفيش مجرد الإحساس .. بالعكس لازم يترجم بالعمل

والمؤمن عمره ماكان ضعيف والأمه محتاجه مبدعين كل في مجاله
وهو ده مجالنا اللي لازم نبدع فيه

أخيرا .. وفق الله الجميع لما يحبه ويرضاه
الموضوع والله في وقته .. بس أخاف شويه والكلام ده يتنسي ..
أو يصطدم على أرض الواقع بظروف أوحش تعيق الحماس ده

بس اللي أعرفه فعلا .. إن النهارده عاهدت ربي ايضا على بدأ الإصلاح لما
أفسدته نفسي مسبقا

_________________
مـن يهـن يسهـل الهـوان عليـه ... ما لجـرح بميــت إيــلام
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://www.tvanashed.com/
about to gooooooooo
عضو فعال
عضو فعال
avatar

عدد الرسائل : 316
العمر : 29
محل الاقامة : in my dreams
الوظيفة : waiting
تاريخ التسجيل : 24/02/2009

مُساهمةموضوع: رد: امتحانات ..توكلنا على الله ....   الإثنين 20 أبريل 2009, 6:58 pm

هي الدكتورة طبعا مشكورة علي الفكرة بس المشكله ان كلنا عارفين الكلام ده كويس بس من كتر
الهم والضغط الواحد بينساه وبيحتاج حد يفكره بس في حالتنا عاوزين واحد واقف جانبنا طول اليوم يفكرنا لان احنا بالذات بننسي بسرعه لان الحمل علينا كبير وكمان الهدف مسافته طويله فين علي بال ما نتخرج ونشتغل ياااااااااااااااااااااه مشوار طويل الواحد بيضيع جواه بس في الاخر هانوصل ولنجعل هدفنا هو انا اعمل اللي عليه والباقي علي ربنا ---نتوكل ولا نتواكل وشتان ما بين الاثنين ويارب مايكونش حد محبط cut hair
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
mirnorra
:: الريشة الذهبية للمنتدى::
:: الريشة الذهبية للمنتدى::
avatar

عدد الرسائل : 5589
العمر : 28
الوظيفة : .
تاريخ التسجيل : 07/07/2008

مُساهمةموضوع: رد: امتحانات ..توكلنا على الله ....   الإثنين 20 أبريل 2009, 10:15 pm

اقتباس :

بس تردوا ردود ايجابية وبنّاءة أرجوكوا

انا حاليا مش محبطه بس ...
انا نفسى مسدوده عن كل حاجه ...حتى عن الردود الايجابيه والغير ايجابيه.....
donkey
مع ان الامتحانات لسه فاضل عليها شويتين ....
شكلى كده بستعد للاحباط الكبير .....اللى لسه هدخل فيه .....

بس ربنا يكرمك بردوااا ...ومعاكى حق فى كل كلامك .....
وخصوصا فى الجزء بتاع غزه .....
وازاى احنا ساعتها كنا نفسنا نبقى احسن علشان اهلنا واخواتنا والناس اللى بنحبهم .....
مش علشان نفسنا .......
وازاى مجرد ان الموضوع بيخلص الواحد بينسى كل حاجه ....
وينشغل باللى موجود دلوقتى ....
بس هقول ايه .....
ربنا يستر .....
وجزاكى الله خيرااا على الموضوع .....
Very Happy Very Happy Very Happy
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
عاشـ المستحيل ـقة
:: المشرف العام للمنتدي الدراسي ::
avatar

عدد الرسائل : 3067
العمر : 27
محل الاقامة : Brain
الوظيفة : مجند على ارض المعارك
تاريخ التسجيل : 29/03/2007

مُساهمةموضوع: رد: امتحانات ..توكلنا على الله ....   الإثنين 20 أبريل 2009, 11:26 pm

اقتباس :
"تفاءلوا بالخير تجدوه "


ماااااااااااااااااااااااااااااااااااازاااااااااااااااااااااااااااااااال

هناااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااك

امــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــل



_________________
وظنى فيــــك يا سنـــدى جميـــــــــــــــل




عذراً ... لن أتحدث عنها ...
مُجند على أرض المعارك ...
مازال هناااااااااااااك أمل ...
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://www.islamway.com/index.php
عابـر سبيـل
|مشرف|
|مشرف|


عدد الرسائل : 4176
العمر : 30
محل الاقامة : مهاجر إلى الله..هذا سبيلي
الوظيفة : مجاهد .. بعيـــدا ً
تاريخ التسجيل : 29/10/2007

مُساهمةموضوع: رد: امتحانات ..توكلنا على الله ....   الإثنين 20 أبريل 2009, 11:33 pm

لااله الا الله كتب:
من كتر الهم والضغط الواحد بينساه وبيحتاج حد يفكره بس في حالتنا عاوزين واحد واقف جانبنا طول اليوم يفكرنا لان احنا بالذات بننسي بسرعه لان الحمل علينا كبير وكمان الهدف مسافته طويله
وبنحتاج نبدأ من بدري ومينفعش نأجل للآخر وساعات لما نيجي نفوق
في الآخر منلحقش نعمل أي حاجه ويكون الوقت عدى زائد إن علينا ضغط أصلا

_________________
مـن يهـن يسهـل الهـوان عليـه ... ما لجـرح بميــت إيــلام
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://www.tvanashed.com/
HeBaaa
عضو ذهبي
عضو ذهبي
avatar

عدد الرسائل : 1006
العمر : 29
محل الاقامة : منوف
الوظيفة : ...
تاريخ التسجيل : 28/01/2007

مُساهمةموضوع: رد: امتحانات ..توكلنا على الله ....   الإثنين 20 أبريل 2009, 11:44 pm

بـسـمـة كتب:



مدبرس ؟







[size=24]مدبرس ؟!! Shocked

حتى دي عربناها ودخلت في لغتنا ؟!..ماعلينا !

انا قولت في سري "جزاكي الله خيرا "اهو ..انتي تؤمري !

بس انا مش بحب اتكلم عن الحاجات دي بالذات ...
لان مش مهم نتكلم ..المهم نتألم ..نتألم بجد !
علشان تسيب علامة ما تتمحيش ..ودي اللي هتحركنا ......!
ياما كلام اتقال ..والتنفيذ اتحكم عليه بالاعدام !

واذا كان للتذكير فجزاكي الله خيرا ..للي فعلا عايز يتذكر ..
طيب واللي اتحفرت عنده علامة مؤلمة ....! كل شوية تتجدد في المها !

انا بالنسبة لي الحكاية ما بدأتش عندي من ساعة حرب غزة يا بسمة ..!

الحكاية بدأت عندي من قبلها بكتييييييييير ..وتداعياتها عندي ....................بلاش اكمل ..
بحب السياسة جدا جدا ولازم اقرأها من الجرنال ..والا كأني مش عايشة حتى لو كانت مؤلمة ..
بس انا عارفة ليه !................................................................................
كلامي غير مرتب الان ..انا عارفة ..

علشان كده مش بحب اتكلم في الموضوع بالذات ..مشاعري من اللي بيحصل ..واللي المفروض اعمله ..

الحكاية عندي من سنين ..اه والله ..

مش كل اللي بيتكلم بيتألم بجد ..ومش كل اللي مش بيتكلم مبلد المشاعر ..قد يكون العكس تماما ..
واتمنى الايام تثبت ذلك قريبا ..
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
مولوتوف
الريشة الفضية للمنتدى
الريشة الفضية للمنتدى
avatar

عدد الرسائل : 2941
العمر : 28
محل الاقامة : .
الوظيفة : .
تاريخ التسجيل : 27/06/2007

مُساهمةموضوع: رد: امتحانات ..توكلنا على الله ....   الثلاثاء 21 أبريل 2009, 1:59 am

لااله الا الله كتب:
بس من كتر
الهم والضغط الواحد بينساه وبيحتاج حد يفكره بس في حالتنا عاوزين واحد واقف جانبنا طول اليوم يفكرنا لان احنا بالذات بننسي بسرعه


ممكن يتكتب في ورقة والواحد يحطه قدامه ... معتقدش هينساه ... بس يكون واضح


ودائماً الواحد محتاج عزيمة من حديد ... لأنه أكيد هيقع في طريقه ولازم يقوم
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
about to gooooooooo
عضو فعال
عضو فعال
avatar

عدد الرسائل : 316
العمر : 29
محل الاقامة : in my dreams
الوظيفة : waiting
تاريخ التسجيل : 24/02/2009

مُساهمةموضوع: رد: امتحانات ..توكلنا على الله ....   الثلاثاء 21 أبريل 2009, 2:41 am

رايةٌ حمتها حجارة.. كتب:
لااله الا الله كتب:
بس من كتر
الهم والضغط الواحد بينساه وبيحتاج حد يفكره بس في حالتنا عاوزين واحد واقف جانبنا طول اليوم يفكرنا لان احنا بالذات بننسي بسرعه


ممكن يتكتب في ورقة والواحد يحطه قدامه ... معتقدش هينساه ... بس يكون واضح


ودائماً الواحد محتاج عزيمة من حديد ... لأنه أكيد هيقع في طريقه ولازم يقوم
والله الكلام ده كويس بس انا شايفه ان لازم الانسان يكتئن علشان يعرف معني الامل فالاشياء تعرف بمتناقضاتها بس يا جماعه وزي ما كل زمايلنا بيقولوا السنه طويله اكتاب كما شئت بس فرفش ايام الامتحان اصل الاكتئاب مش هايفرق معاك ولا هايقدم ولا هاياخر فو فر الوقت ده وقوم نذاكر كلنا احسن بقه وربنا ما يجيب اكتئاب خالص ويسترها علينا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
بسمة فجر
|مشرف|
|مشرف|
avatar

عدد الرسائل : 8442
العمر : 29
محل الاقامة : بيت زوجي
الوظيفة : طبيبة جديدة
تاريخ التسجيل : 01/12/2006

مُساهمةموضوع: رد: امتحانات ..توكلنا على الله ....   الثلاثاء 21 أبريل 2009, 7:15 am

اقتباس :
انا فعلا كنت محتاجة الكلمتين دول
اقتباس :



الموضوع والله في وقته .. بس أخاف شويه والكلام ده يتنسي ..
أو يصطدم على أرض الواقع بظروف أوحش تعيق الحماس ده

اقتباس :
وازاى مجرد ان الموضوع بيخلص الواحد بينسى كل حاجه ....

كويس اوي ان انتوا عارفين بيت القصيد ومكمن المشكلة الازلية بتاعتنا ..
لم أقصد ولا أتمنى ان كلامي يكون مجرد مسكن سريع التأثير قوي المفعول سرعان مايتلاشى تأثيره ..
الكلام حلو وكتير ولو هنتكلم كلام يهدّي ويسكّن مش هنخلص – احنا اساتذة ف الكلام -
عاوزين نعمل excision لاصل الداء من جوانا عشان يروح وميرجعش تاني
فيه Concept كنا بنمشي عليه من فترة – خليك عملي ومتبقاش كلمنجي –


عرفت فالزم
عرفت فالزم
عرفت فالزم
عرفت فالزم


قوم اعمل بما عرفت
اي مشاعر ايجابية انتابتك دلوقتي قوم استغلها هتزيد وتزيد وكل feeling هيولّد ماهو أقوى .. النوايا هتبدا تتضح فعلا .. وهتشوفوا ...!!!



اقتباس :
أنا بصراحه إترددت كتير إني أرد على الموضوع ده بجد
مش عارف هل ينفع إن النصيحه تطلع للناس بلاش إحباط
من شخص محبط بردو .. أو تطلع للناس إنهم يذاكروا من حد
مبيذاكرش للأسف

في احيان كثيرة احتاج أن احدث نفسي فلا اجدها تتكلم بصدق الا عندما تحدّث الناس
وانا بقول الكلام اللي فوق دا لنفسي قبلكوا
وكاتباه عشان يبقى حجة عليا
مش لازم تبقى كويس عشان تتكلم المهم انك تبقى عاوز تكون كويس وتبدأ



اقتباس :
المشكله ان كلنا عارفين الكلام ده كويس

عرفت فالزم



اقتباس :
مدبرس ؟!!

حتى دي عربناها ودخلت في لغتنا ؟!..ماعلينا !

اقتباس :
مدبرس ؟
يعني ايه معلش الكلمه دي

معلش اعذروني ف دي
من منطلق
خاطبوا الناس على قدر عقولهم
اصلي بصراحة كنت عاملة الموضوع دا لبتوع تانية اساسا ومش عارفة – هي دي الكلمة اللي طلعت ومحبتش اغيرها



اقتباس :
بس انا مش بحب اتكلم عن الحاجات دي بالذات ...
لان مش مهم نتكلم ..المهم نتألم ..نتألم بجد !
علشان تسيب علامة ما تتمحيش ..ودي اللي هتحركنا ......!
مش كل اللي بيتكلم بيتألم بجد ..ومش كل اللي مش بيتكلم مبلد المشاعر ..قد يكون العكس تماما ..
واتمنى الايام تثبت ذلك قريبا ..

وانا أيضا أتمنى اقتران الرغبة بالعمل !!


اقتباس :

والله الكلام ده كويس بس انا شايفه ان لازم الانسان يكتئن علشان يعرف معني الامل فالاشياء تعرف بمتناقضاتها



أعتقد ان احنا اكتئبنا بما فيه الكفاية اليومين اللي فاتوا – قصدي السنين اللي فاتت
خلاااااااااااااااص بقى

اقتباس :
فرفش ايام الامتحان
اصل الاكتئاب مش هايفرق معاك ولا هايقدم ولا هاياخر
فو فر الوقت ده وقوم نذاكر كلنا احسن بقه
وربنا ما يجيب اكتئاب خالص ويسترها علينا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://www.goodwayinlife.com/forum/index.php
إيمانا واحتسابا
فرسان الميديكال
فرسان الميديكال
avatar

عدد الرسائل : 2909
العمر : 30
محل الاقامة : القوات المسلحة
الوظيفة : جندي
تاريخ التسجيل : 20/01/2007

مُساهمةموضوع: رد: امتحانات ..توكلنا على الله ....   الثلاثاء 21 أبريل 2009, 11:16 am

بصراحة انا اليومين دول مكتفي بالقراءة بس على المنتدى وبرد على الاقد بس وفي المواضيع الاساسية بس كمان

بس في كلمة في الموضوع هنا اتقالت.. بصراحة وانا اسف اني بقول كده بس الكلمة نرفزتني جدا .. بجد..معلش استحملوني

اقتباس :
بس انا شايفه ان لازم الانسان يكتئن علشان يعرف معني الامل فالاشياء تعرف بمتناقضاتها

ليــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــه

مين اللي قال انه الاكتئاب يدفع للامام وانه لازم نكتئب عشان نبدع ونؤثر ونترك بصمة

مين القدوة اللي عمل كده

اكئئــــــــــــــــــــــــــــــــاب ... يا نهار ابيض

معرفش حاجة زي كده خالص

الواحد
يشــيل الهم ... اه
يحـــــــــــــــــــــــزن ... اه
يمــــــــــــــــــــرض ... اه
يسكـــــــــــــــــــــت ... اه
يغفــــــــــــل لفترة ... ممكن

بس عمره ميكتئب خالص

معتقدش ومعرفش انه ممكن واحد يمارس دعوة وهو مكتئب
او واحد يقود جيش وهو مكتئب
او واحد يربي اجيال وهو مكتئب

ولو كان في الاكتئاب دفع للامام .. لكان النبي محمد صلى الله عليه وسلم اول المكتئبيت
وحاشاه صلى الله عليه وسلم ان يكون ذلك


لو على قاعدة الاكتئاب
كان اولى بالنبي يوم ما متت خديجة ان يعتزل الدنيا ... ومافعل

وكان اولى به يوم اُخرج من مكة ان يعتزل الدعوة .. وما فعل

وكان اولى به يوم رُد عن العمرة يوم بيعة الرضوان .. ان يكتئب
لالالالالالالا
ده صلى الله عليه وسلم قال : ان ربي لن يضيعني


لايوجد اكتئاب في نهج محمد صلى الله عليه وسلم

نهج محمد

توكل
يقين
و
أمل

تفائل
ابتسامة
و
عمل


هــــــــــذا ما عرفناه



الفترة اللي البني ادم مش هيعمل فبها خير.... مش هيتحط له عمل في الكفة اليمين يوم القيامة ...
ليس للغفلة كفة ميزان عند الله
ليس للغفلة كفة ميزان عند الله




لو كان البني ادم مكتئب:

خوفا من الرزق والمستقبل ....... فما عرف الله

ولو كان انقطاعا من الامل .... فما ادرك رحمة الله

ولو كان لانقطاع الاسباب ... فما توكل على الله

ولو كان ذلك مبدءا ... فليس هذا نهج محمد –صلى الله عليه وسلم –

لايوجد شاب مسلم ولا شابة مسلمة على طريقة محمد ابن عبد الله يعرف الاكتئاب طريقا إلى قلبه

ازاي بس

ازاي واحد مكتئب ممكن يعيش بــــــــــ

ان صلاتي ونسكي ومحياي ومماتي لله رب العالمين

ازاي؟؟
.
.

ممكن يكون اللفظ خانك يا دكتورة وكان قصدك هم ... يبقبى استعيذي من الهم والحزن

ولو كان اللفظ مقصود .. يبقى لازم تقفي مع نفسك وقفة كبيرة اوي
.
.




متى غــــــــــاب الله ليُستَدَل عليه .. ومتى بَعُـــــــــد حتى تكون الآثار تُوصِلُ إليه


_________________

أحلــــــــــــــــــــــــــــــــــى الذكــــــــــــــــــــــــــــــــريات




تبسمكــ فـــــــــــــــــي وجــــــه أخيـــــــــــــــــــــــــك صـــــــــــــدقة



عدل سابقا من قبل إيمانا واحتسابا في الثلاثاء 21 أبريل 2009, 11:25 am عدل 1 مرات
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
إيمانا واحتسابا
فرسان الميديكال
فرسان الميديكال
avatar

عدد الرسائل : 2909
العمر : 30
محل الاقامة : القوات المسلحة
الوظيفة : جندي
تاريخ التسجيل : 20/01/2007

مُساهمةموضوع: رد: امتحانات ..توكلنا على الله ....   الثلاثاء 21 أبريل 2009, 11:19 am

أنا آسف لو كان الرد السابق لهجته عالية او قاسية شوية .. بس الموضوع من الخطورة بمكان والمبدا مش صح أبدا

وحابب أوكد على انه الرد على المبدأ ليس إلا



وربنا يوفق كل اللي داخلين على الامتحانات

ووصيتي ليكم

أروا الله منكم ما تحبون

_________________

أحلــــــــــــــــــــــــــــــــــى الذكــــــــــــــــــــــــــــــــريات




تبسمكــ فـــــــــــــــــي وجــــــه أخيـــــــــــــــــــــــــك صـــــــــــــدقة

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
عابـر سبيـل
|مشرف|
|مشرف|


عدد الرسائل : 4176
العمر : 30
محل الاقامة : مهاجر إلى الله..هذا سبيلي
الوظيفة : مجاهد .. بعيـــدا ً
تاريخ التسجيل : 29/10/2007

مُساهمةموضوع: رد: امتحانات ..توكلنا على الله ....   الثلاثاء 21 أبريل 2009, 2:06 pm

كلام جميل جدا يامحمد والله
وردك يضيف للموضوع الأصلي جدا جدا
وماشا الله هو ده بالفعل الرد الإيجابي

أنا معرفش طبعا الدكتوره تقصد إيه
بس أنا لما قرأت كلامها حسيت إن فيه جانب
واقعي جدا جدا وكبير من الصحه

عارف فعلا إن الحاجات ساعات مبتتحسش إلا ما تحس
متناقضاتها .. أعتقد إني أنا فهمت معنى الإكتئاب هنا
إن إنت تحس إن الوقت عدى وخلاص ومش هتلحق تعمل حاجه
وإن مطلوب منك تعمل كتير .. فده يكون دافع ليك إنك تبذل مجهود أكبر وأكبر
أعتقد المقصود بيه الإكتئاب أو الزعل مش اللي يحبطك ويقعدك لأ ده اللي يخوفك
ويقويك ويشجعك إنك تبذل أكتر وأكتر

أنا بصراحه النقطه دي فعلا بحسها في نفسي جدا .. وفي أغلب الناس
وأعتقد إني فهمتها بالمعنى ده بردو

إنما عارف فعلا أحلى حاجه فعلا إيه
إن عمر الواحد مازعل على موقف حصل له مش كويس في الإمتحانات
أو زعل بعد ماخرج من الإمتحان ومكانش حل كويس
ومبيزعلش إلا لو حس منه تقصير فعلا .. إنما لو عمل اللي عليه خلاص
قلبه بيطمئن .. لإن الرزق كده كده مكتوب ومش هيتغير وبما إن الواحد سعى
وعمل اللي عليه بأقصى جهد يبقى خلاص الحمد الله .. وأعتقد هو ده فعلا الأمل
وهو ده التوكل فعلا على الله

أنا بس حبيت أوضح فهمي للنقطه دي ليس إلا

_________________
مـن يهـن يسهـل الهـوان عليـه ... ما لجـرح بميــت إيــلام
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://www.tvanashed.com/
about to gooooooooo
عضو فعال
عضو فعال
avatar

عدد الرسائل : 316
العمر : 29
محل الاقامة : in my dreams
الوظيفة : waiting
تاريخ التسجيل : 24/02/2009

مُساهمةموضوع: رد: امتحانات ..توكلنا على الله ....   الثلاثاء 21 أبريل 2009, 6:55 pm

يا جماعه انتم دايما بتحكموا من غير ما تعرفوا المعني والمثل بيقول المعني في بطن الشاعر------كل اللي قصدته ان فعلا الاكتئاب ليه فايده هو انك هاتحس بالامل لما يظهر لك بين اظلال الاكتئاب احنا دايما مش بنعرف قيمه الحاجه اللا لما بتضيع مننا وترجع تاني--------------------وللاسف الدكتور فهمني غلط مش عارفه ليه والله ؟؟؟؟؟؟مع اني في اخر كلامي قلت اني مش عاوزه حد يكتاب هو انا لسمح الله مريضه نفسيا مثلا ولا معقده هاعمل دعوة للاكتئاب ولا يمكن من كتر ما انا مبسوطه بقه؟؟؟؟؟؟؟؟--------والحمد لله علي كل شئ بس ياريت حضرتك تتروي في فهم ما اقصده وتعيد نظر ها تفهم ما اقصده -------استغفر الله العظيم وربنا يعلم النوايا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
امتحانات ..توكلنا على الله ....
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 2انتقل الى الصفحة : 1, 2  الصفحة التالية

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
Kollia Online Forums :: . :: حالة حوار-
انتقل الى: