البوابةالرئيسيةس .و .جبحـثالتسجيلدخول





شاطر | 
 

 انت مؤدب ؟... يبقى أكيد غبى ؟؟ ادخل وشوف ازاى ...؟

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
doctor_doctor
عضو مميز
عضو مميز
avatar

عدد الرسائل : 154
العمر : 27
الوظيفة : طالب طب
تاريخ التسجيل : 09/07/2008

مُساهمةموضوع: انت مؤدب ؟... يبقى أكيد غبى ؟؟ ادخل وشوف ازاى ...؟   الأحد 22 مارس 2009, 12:33 am

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ازيك يا شباب المنتدى عاملين ايه ... يا رب تكونوا كويسين
والله انا حبيت أطرح مشكله يعنى الى حد ما ممكن تبقى المناقشة فيها كويسة
ندخل على طول فى صلب الموضوع وكفايانا رغى ...


التربية الصحيحة والسليمة هى غاية لكل أب وأم وانهم يحاولوا تصقيلها
واشباعها بكل المقاومات الأسلامية والدينية والاخلاقيهوكما قلنا انها غاية لكل اب وأم
يصبوا اليها وذلك لإنجاب بنت أو ولد صالح عارف شئون الحياة والدين
ولكن هناك خارجاً عالما يحاول افساد ذلك وملغم بـ ( المكر والخداع والانتهازية والخبث
) ،عالم يلزمه التحصين السليم والقوى الخالى من اى فجوة قد تحاول هذه
الايادى الخبيثة الوصول اليها والعبث بداخلك النفسى وتكون الملاذ للتغلغل .
والتهذيب الزائد عن اللزوم والمفرط فى ذلك دون ان يلقى بنظرة الى العالم
المتربص بالخارج والذى ينتظر الفرصة للانقضاض على هذا الشخص ، هذا باعتبره
تحصين غير مبنى على الواقعية ولا يستفيد من أخطاء الآخرين على حسب ظن
البعض ، بل عندما يقع الآخر فى الخطأ ويكون عرضه للأنتقاد واللوم دون
معرفة ما فعله أو الاسباب والمسببات ، وكلنا يا جماعة قابلنا أشخاص زى كدا
فى غاية الطيبة والنبل وحسن التعامل ولا ايه ؟؟؟ ولكن غالبا هؤلاء الاشخاص
ما يطلق عليهم الاغبياء ، أو قليلى التجربة وانهم لا يسايروا الركب
المجتمعى السائد وأن الخجل والخوف هو السبب لتبررير لأخلاقهم الطيبة ...

أسئلة النقاش
1- هل الافراط في الاخلاق دون الاستفادة من التجارب السيئة تنتج شخصا مغفلا ؟
2- هل يجب الاحتكاك و معرفة خبث الاخلاق لنكون متخلقين متمدنين ؟
3- هل المحيط الفاسد اخرج لنا مفهوما آخر للاخلاق ؟


وأود سماع مناقشاتكم
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
BRAVE SURGEON
:: الريشة الذهبية للمنتدى::
:: الريشة الذهبية للمنتدى::
avatar

عدد الرسائل : 3845
العمر : 28
محل الاقامة : HOme
الوظيفة : Ambitious Human
تاريخ التسجيل : 19/03/2009

مُساهمةموضوع: رد: انت مؤدب ؟... يبقى أكيد غبى ؟؟ ادخل وشوف ازاى ...؟   الأحد 22 مارس 2009, 1:17 am

الزمن ده محتاج واحد مفتح...... مفتح اوووى عشان يعرف يعيش
الزمن ده عاوز واحد فاهمها صح.... مش حكايه ادب... الحكايه حكايه نصاحه
واحنا ناصحين...زياده عن اللزووم...وهو ده المطلوب... انما الادب ده ضرورى لكل واحد
ف علاقاته مع اللى حوليه.... انما مش هيعرف يعيش بادب بس من غير نصاحه...
....
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://www.facebook.com/profile.php?id=100001066480416
عابـر سبيـل
|مشرف|
|مشرف|


عدد الرسائل : 4176
العمر : 30
محل الاقامة : مهاجر إلى الله..هذا سبيلي
الوظيفة : مجاهد .. بعيـــدا ً
تاريخ التسجيل : 29/10/2007

مُساهمةموضوع: رد: انت مؤدب ؟... يبقى أكيد غبى ؟؟ ادخل وشوف ازاى ...؟   الأحد 22 مارس 2009, 3:15 am

أنا صاحبي الأنتيم في الكليه طيب جدا وعلى نياته
ودايما بقول له كده يابني مينفعش خالص

فعلا في درجه من الطيبه في الزمن ده متنفعش خالص
ولولا ربنا سبحانه اولا ثم وجودنا معاه في أغلب الأوقات
طيبته دي بتبقى هتجيبله مشاكل كتير جدا بس الحمد لله بتتلحق

الطيبه مكانها الحقيقي القلب وبالتالي ده هينعكس على تصرفات الواحد
بس مينفعش إنها تسيطر على كل تصرفات الواحد
طبعا هي شيء رائع جدا بس متنفعش إن الواحد يعش بيها مطلقا
لأ في ظروف بتبقى عايزه حسن تصرف تبع الموقف وفي ظروف عايزه نصاحه بشده
وفي ظروف تانيه عايزه الواحد يتصرف بكل سرعه
بس يكفي الشخصالطيب ده لإن الناس كلها بتحبه عشان قلبه الأبيض زي صاحبي ده كده

_________________
مـن يهـن يسهـل الهـوان عليـه ... ما لجـرح بميــت إيــلام
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://www.tvanashed.com/
Mirage
|مشرف|
|مشرف|
avatar

عدد الرسائل : 5939
العمر : 26
محل الاقامة : -
الوظيفة : -
تاريخ التسجيل : 30/09/2008

مُساهمةموضوع: رد: انت مؤدب ؟... يبقى أكيد غبى ؟؟ ادخل وشوف ازاى ...؟   الأحد 22 مارس 2009, 1:39 pm

راجل مهم ! كتب:
الزمن ده محتاج واحد مفتح...... مفتح اوووى عشان يعرف يعيش
الزمن ده عاوز واحد فاهمها صح.... مش حكايه ادب... الحكايه حكايه نصاحه
واحنا ناصحين...زياده عن اللزووم...وهو ده المطلوب... انما الادب ده ضرورى لكل واحد
ف علاقاته مع اللى حوليه.... انما مش هيعرف يعيش بادب بس من غير نصاحه...
....

الكلااااااام ده مظبوووووووووووووووووط
يعني أنا مش شايف تعارض أن يكوون الواحد مؤدب و ناااصح في نفس الوقت
يعني الأدب حاجة و النصاحة حاجة
الأدب أني اكون محترم في تعاملاتي مع الناس اللي حوالية
سواء أعرفهم أو معرفهمش
اما النصاااحة انك تبقي عارف اللي قدامك ده صادق معاااك و لا لأ
و ميضحكش عليييييييك بس في نفس الوقت من الأدب أنك متستغلش النصاحة بتاحتك
دي في أنك تسبب الضرر لناااس تانية



_________________



No Sacrifice .. No Victory
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
هــشــامـ (قلمـ حـر)
عضوية شرفية
عضوية شرفية


عدد الرسائل : 1054
العمر : 28
محل الاقامة : Again alone
الوظيفة : Nothing ',just theories maker
تاريخ التسجيل : 31/10/2008

مُساهمةموضوع: رد: انت مؤدب ؟... يبقى أكيد غبى ؟؟ ادخل وشوف ازاى ...؟   الأحد 22 مارس 2009, 6:17 pm

الموضوع حيوي وهام جدا جدا جدا ..
جزاك الله خيرا على عرضه ..
الموضوع يكتب فيه صفحات وصفحات بس انت لخصت الموضوع في جملة :
1- التهذيب الزائد عن اللزوم والمفروض ----------------يودي في 60 داهية والخوف من الشخص دا انه لما ياخد ألم والتاني يتقلب 180 درجة ...


المفروض إن الإنسان يكون له مبادئ ومنهج واضح من بداية حياته والمبادئ دي بتمشي مع الكل وعلى الكل يعني والله بيعامل واحد خبيث المنهج إلي هو حاطه لنفسه في التعامل أكيد هيأمنه شره ولو بيعامل واحد طيب برده هيكون مأمن نفسه وعلى رأي المثل " امشي عدل يحتار عدوك فيك"
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
...Stop Loss...
عضو مميز
عضو مميز
avatar

عدد الرسائل : 193
العمر : 27
الوظيفة : طالب
تاريخ التسجيل : 17/01/2009

مُساهمةموضوع: رد: انت مؤدب ؟... يبقى أكيد غبى ؟؟ ادخل وشوف ازاى ...؟   الأحد 22 مارس 2009, 7:00 pm

عابـر سبيـل كتب:

الطيبه مكانها الحقيقي القلب وبالتالي ده هينعكس على تصرفات الواحد
بس مينفعش إنها تسيطر على كل تصرفات الواحد
طبعا هي شيء رائع جدا بس متنفعش إن الواحد يعش بيها مطلقا
لأ في ظروف بتبقى عايزه حسن تصرف تبع الموقف وفي ظروف عايزه نصاحه بشده
وفي ظروف تانيه عايزه الواحد يتصرف بكل سرعه
بس يكفي الشخص الطيب ده لإن الناس كلها بتحبه عشان قلبه الأبيض

TSK TSK TSK

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
انت مؤدب ؟... يبقى أكيد غبى ؟؟ ادخل وشوف ازاى ...؟
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
Kollia Online Forums :: . :: حالة حوار-
انتقل الى: