البوابةالرئيسيةس .و .جبحـثالتسجيلدخول

شاطر | 

المقاطعة

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
vectoria
عضو مميز
عضو مميز

الوظيفة : student

مُساهمةموضوع: المقاطعة   الأحد 25 يناير 2009, 11:59 pm

بسم الله الرحمن الرحيم
ازيكم عاملين اية؟؟؟؟؟؟و اية اخبار دنيتم و امتحانتكم بجد اسمحولى اقول وحشتونى كتير اوى و بقالى كتير جدا متكلمتش معاكم بس انا جيت اهوة عشان نتكلم فموضوع مهم جدا و طبعا لازم اسمع ارائكم عشان اكون وجهة نظر من اخواتى الكبار ابدا تانى و اقول
بسم الله الرحمن الرحيم
كلنا سمعنا و قرينا و اتوزع علينا ورق قاطع منتج و انقذ مسلم و جنية من جيبك رصاصة فقلب مسلم و الكلام دا كلو و بعض الورق نزل كمان بالبدائل عشان الناس تتشجع اولا هل حد قاطع بجد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
سؤال محرج جدا الكل حيبتدى الرد بوالله قطعت بس هل الكل حيبقى رده خلص كدة ولا المعظم حيقول؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
الصراحة مقدرتش طيب نسال نفسنا لية مقدرش اصل المنتجات الى المفروض نقاطعها كتير جدا و بنستخدمها يوميا و شوية حيقولوا اصل البدائل مش اد كدة و ناس حتقول كذا او كذا
نتكلم بجد شوية اولا طبعا لما قرينا ورق المقاطعة عرفنا ان تلات اربع الحاجات الى بنستخدمها مقاطعة و بالاخص المنتجات الغذائية بالنسبة للبيبسى "و لاحظوا ان الاسم الحركى لكل منتجات المياة الغازية بيبسى لانه الاكثر انتشار"كلنا بنشرب بيبسى او ديو او ميراندا محد بيفكر يشرب سبورت كولا و نفس النظام عالشيبسى بردو مسالناش نفسنا لية دايما بنستخدم المنتجات دى؟؟؟؟؟؟؟
طبعا اكيد لانها الانضف و الاحسن من البدائل
لا غلط طبعا العكس احنا الى خلينا المنتجات دى تبقى التوب بقلة استخدمنا للبدائل ما هو لو كل الناس بتشرب سبورت و الشركة بتكسب ملايين الانتاج حيتحسن لكن احنا الغلطانين من الاول لية امريكا بتستخدم منتجاتها الامريكية عشان منتجاتها حلوة و امريكا دولة قوية لا احنا بنشوف النتائج مفكرناش ان الانتاج بتاعها كويس و بقت دولة قوية لان اهلها شجعوا انتاجها يا جماعة احنا فدوامة مش حاسين بيها بجد لازم نفوق قبل ما الطوفان يطولنا اعصر على نفسك لمونة و اشرب سبورت و بكرة انتاجها حيتحسن و على فكرة بالنسبة لرايى او واجبى فالمقاطعة و بقولها من غير كسوف بالنسبة للمنتجات الغذائية خلاص بجد ولا بقيت ادوقها و ان شاء الله بحاول فالباقى و عايزة اقولكم ان احنا كمحافظة المنوفية جزء صغير من المشكلة او بمعنى اصح جزء صغير من مكاسب الشركات دى لكن بص للقاهرة و اسكندرية ال بيروحوا المول يشتروا لبس من نايك nikeو بعدها يقعدوا يتعشوا فماكدونالز دول خاربين بلدنا بجد لازم نفوق لازم نفوق لازم نفوق
vectoria
عضو مميز
عضو مميز

الوظيفة : student

مُساهمةموضوع: رد: المقاطعة   الإثنين 26 يناير 2009, 12:00 am

[size=18]بجد مستنية ردودكم و ردكم يهمنى اوى اوى اوى[/size]
lonely star
عضو ذهبي
عضو ذهبي

محل الاقامة : ....
الوظيفة : .....

مُساهمةموضوع: رد: المقاطعة   الإثنين 26 يناير 2009, 12:24 am

شكرا يا فكتوريا انك عملتي موضوع حواري عن المقاطعه ....
وكلام جامد بجد ...ربنا يجعله في ميزان حسناتك ...
اولا :انا زي ما طلبتي هحلف اني مقاطعه ..
والله العظيم والله العظيم والله العظيم انا مقاطعه كل المنتجات الامريكيه واليهوديه والدنماركيه والهولانديه ...يعني اصلا مش بشتري غير منتج محلي فقط...
والحمدلله الموضوع كان صعب شويه في البدايه(بس مش اوي والله)..
بس الحمدلله انا دلوقتي اقلمت نفسي على البدائل وخلاص نسيت اصلا المنتجات دي ...لاني الحمدلله بقيت احسس نفسي ان كل حاجه في ليها بديل ....
وحتى الي مفيهاش (زي بيك رولز مثلا Sad )..بقعد اصبر نفسي واقول يعني هو ديني ميساهلش مني ان امنع نفسي عن حاجه تافه زي دي ...امال الي بيضحو بحياتهم كلها فداء دينهم دول بيقو ايه ؟؟....بجد الواحد مهما كان الي بيعمله ده قليل بس اهو شعور بانك بتتحكمي في رغباتك وبتمنعي نفسك عن حاجه عشان خاطر دينك واخواتك الي بيموتو كل يوم واحنا ساكتين...
يعني مش عارفه بحس باني نوعا ما لي راي واني مش ضعيفه الاراده....
بجد لو حطينا في دماغنا اننا هنقاطع ...هنلاقي كل البدائل حلوه وهنلاقي بدائل يعني هنلاقي بدائل لكل حاجه باذن الله...
كمان نقطه تشجيع المنتج المحلي دي مهمه جدا ... لان فعلا لو فكرنا فيها ...ليه مش اشجع انتاج بلدي ؟؟؟ليه ادي فلوسي لحد تاني وانا بلدي محتاجاها ؟؟؟....وان قلنا ان المنتج المحلي مش حلو ؟؟
ماهو زي مانتي قلتي هيبقا حلو ازاي ومفيش الي بيدعمه ؟؟؟
وبعدين والله الموضوع موضوع تعود ...يعني مثلا الناس كلها خلاص اتعودت على طعم البيبسي فبقا هو دا المشروب الاساسي عندها ..لو بردو حاولو يتعودو على فيروز مثلا شويه بشويه هيحسو ان طعمها دا هو المالوف بالنسبه ليهم ...
ودا والله عن تجربه ...انا مش كنت بطيق ريحه فيروز دي ...بس لما بدات المقاطعه مش كنت لاقيه غيرها قدامي ...وبدات اجيبها ...ودلوقتي تماااااااااااام بشربها عادي وحاسه ان طعمها يجنن ..
بجد المقاطعه زي ماهي اكيد مضره للشركات الاجنبيه ومفيده لاقتصاد الدوله ...فهي كمان مفيده لنفسيه الشخص الي بيقاطع ...شعور كدا بالاراده واتخاذ موقف مما يحدث حوله ...اهي حاجه تكسر حاجز الامبالاه الي بقا المجتمع كله عايش فيه
marym
|مشرف|
|مشرف|

الوظيفة :

مُساهمةموضوع: رد: المقاطعة   الإثنين 26 يناير 2009, 2:03 am

جزاكي الله خير علي عرضك للموضوع ده
vectoria كتب:
مسالناش نفسنا لية دايما بنستخدم المنتجات دى؟؟؟؟؟؟؟
لا
غلط طبعا العكس احنا الى
خلينا المنتجات دى تبقى التوب بقلة استخدمنا للبدائل

صح والله
وان شاء الله المقاطعة
تخلينا نستخدم البدائل
وفي يوم ان شاء الله هتكون المنتجات المحلية في التوب
ان شاء الله

فكــن أقـــوى من الدنيــا و ظروفــهـــا ...و مهما حدث لك لاتبــكي ولكن إبتسم...
ودع الــدنيـا تبــكي من جبــــروت إبتســـامتـــك!.
دكتور شاطر
|مشرف|
|مشرف|

محل الاقامة : أرض الله
الوظيفة : من رزق الله

مُساهمةموضوع: رد: المقاطعة   الإثنين 26 يناير 2009, 4:08 am

vectoria كتب:
بسم الله الرحمن الرحيم
مسالناش نفسنا لية دايما بنستخدم المنتجات دى؟؟؟؟؟؟؟
لا غلط طبعا العكس احنا الى خلينا المنتجات دى تبقى التوب بقلة
احنا الغلطانين من الاول..... اشرب سبورت و بكرة انتاجها حيتحسن و على فكرة بالنسبة لرايى او واجبى فالمقاطعة و بقولها من غير كسوف بالنسبة للمنتجات الغذائية خلاص بجد ولا بقيت ادوقها و ان شاء الله بحاول فالباقى

lonely star كتب:

بجد لو حطينا في دماغنا اننا هنقاطع ...هنلاقي كل البدائل حلوه وهنلاقي بدائل يعني هنلاقي بدائل لكل حاجه باذن الله...
كمان نقطه تشجيع المنتج المحلي دي مهمه جدا ... لان فعلا لو فكرنا فيها ...ليه مش اشجع انتاج بلدي ؟؟؟ليه ادي فلوسي لحد تاني وانا بلدي محتاجاها ؟؟؟....وان قلنا ان المنتج المحلي مش حلو ؟؟
ماهو زي مانتي قلتي هيبقا حلو ازاي ومفيش الي بيدعمه ؟؟؟

بجد المقاطعه زي ماهي اكيد مضره للشركات الاجنبيه ومفيده لاقتصاد الدوله ...فهي كمان مفيده لنفسيه الشخص الي بيقاطع ...شعور كدا بالاراده واتخاذ موقف مما يحدث حوله ...اهي حاجه تكسر حاجز الامبالاه الي بقا المجتمع كله عايش فيه

فعلا.....هو ده الكلام المضبوط

اى حاجه لها بدائل......واللى مش له بدائل مش هنموت او هنتجنن لو بعدنا عنه

والله الحكايه حكايه..........مبدأ........واحساس بالمسئولية.........وشعور بالآخرين

وبإذن الله المقاطعة توصل لكل مكان......ونسمع أخبار قريب عن خسائر الشركات دى....ونمو لإقتصاد مصر بلدنا

جزاكم الله خيرا على الموضوع

سلام عليكم
http://www.islamweb.net

المقاطعة
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1