البوابةالرئيسيةس .و .جبحـثالتسجيلدخول

شاطر | 

إضرب بالـ (جَزْمةُ )

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4  الصفحة التالية
كاتب الموضوعرسالة
شهــــــاب
عضو فضي
عضو فضي

الوظيفة : طبيب بكمل المشوار

مُساهمةموضوع: ص   السبت 17 يناير 2009, 12:55 pm

هو الموضوع كبر كده ليه

الموضوع كله عن سؤال هل هناك من يستحق الجزمة في بلدنا

وانا متأكد ان كل واحد في قرارة نفسه يشعر مين فعلا اللي يستاهل الجزمة....ماشي

انا مش حتكلم بالسياسة الداخلية والانتخابات والذي منه
لان لو كده كان زمان مصر مفيهاش جزم نلبسها مش نقذفها !!!
والجزمة هنا للتنبية مش للتغيير لان بردو التغيير مش حينزل من السماء فالسماء لاتمطر ذهبا ولافضة
وربنا قال بكل وضوح "ان الله لا يغير مابقوم حتي يغيروا ما بأنفسهم..."

وكما يري رمزي ان الشعب يستحق الجزمة لكنه لايري ان الحكومة تستحقها
فهو فيه بعض الحق ولكن لا داعي هنا لللانكار ان الحكومة هي الجزء المؤثر من الشعب
فكل يستحق جزمة علي قدر سلبياته

نجي بقي للسياسة الخارجية
لا احد يستحقها من حيث السياسة الخارجية ابدا واقولها بصراحةو بدون مجاملة والله كل المسئولين عن السياسة الخارجية حاليا انحني لهم تقديرا و اجلالا
ياسيدي انت قلت بدون مجاملة!!
السياسة الخارجية كما لها انجازات تحسب ليها
ليها حاجات تحسب عليها ولا حضرتك دا مش وارد
دا بس عشان خاطر الصراحة

وانا من رأيي ان الخارجية في موضوع غزة تستحق جزمة في اقرب فرصة
بدليل ان الراجل الذي تضع صورته لم تستمع له جيدا بحواره بالجزيرة عندما قال بمنتهي الوضوح انه عجز_رغم خبراته بالعمل السياسي بجانب عبد الناصر_عن فهم تصرفات الخارجية بالنسبة لغزة وقال للمذيع مش عاوز اقول كلمة وحشة بس! ياتري ليه هل عشان الدور اللي اخر حكمة اللي عملته الخارجية لغزة

ولا عشان استغرابه من التصريح الرسمي المصري "الخطير برأيه" لساركوزي وللاوربيين بالمؤتمر الصحفي بفندق داوود بالقدس:ان القيادة المصرية اوضحت لي رغبتها بانها لا تريد ان تخرج حماس منتصرة!!

راجع كلامه واظن انه يفهم اكتر منك ومني بمسائل الامن القومي والحسابات الاستراتيجية
ام ايضا سنتهم هيكل بانه عاطفي وبتاع شعارات!!

=سبحانك ربي عبارات معلبة جاهزة =

فقال انا فقط اريد ان اؤكد ان غزة لازالت خارج حسابات امننا القومي بالرغم من اهميتها لنا
ولن يتم ذلك بالتعامل الامني فقط دون السياسي
لا اريد قطع علاقات ولا وقف الغاز حاليا كل ما اريده ان تستغل العلاقة مع اسرائيل في تحرك يليق باسم مصر لا مجرد بعض المواقف الباهته
التي سندفع ثمنها مستقبلا#

ولا حضرتك تعتبر الدور التركي عاطفيا
وهو سبقنا بعلاقات مع اسرائيل وعلاقاته اقوي ومتعددة واهمية اسرائيل بالنسبة له كبيرة من حيث امور تتعلق بشروط انضمام تركيا للاتحاد الاوروبي اظن مفيش بعد كده مصالح استراتيجية لتركيا
ورغم ذلك وقف ليقول كلمة لتنفذ
من لحظتها ادركت لماذا اسرائيل تعمل لهم الف حساب
ولا تكلف نفسها بمجرد التفكير في ما قد نفعل مهما نفعل!!
لماذا لاننا لانحسن اللعب بما في ايدينا كما قال هيكل
يا سيد رمزي ما هكذا تلعب اللعبة
والدليل كما وضحت اعلاه

نفسي اشوف حملة في الكلية تدعو لهذا وتركز عليه بقوة لمقاطعة كل البضائع الاجنبية قدر المستطاع
وانا متفق معك تماما ولكن لا اعتقد انك بهذه الكلية لم تر يوما شيئا كهذا

وحتي لو ماشفتش المهم التحرك الذاتي وعدم انتظار ما سيفعله الاخرين

يتبع
Mahmoud Ramzy
عضو فضي
عضو فضي

محل الاقامة : الباجور,منوفية,جمهورية مصر العربية
الوظيفة : Head of O2 Medicine ,O2 Press Center&O2 Edu center team

مُساهمةموضوع: رد: إضرب بالـ (جَزْمةُ )   السبت 17 يناير 2009, 1:20 pm

nostalgia..لنا الله كتب:

لو فيه حوار... ياريت يكون راقى وهادف

ممكن قوى نوصل اللى عايزين نقوله من غير غلط

ونلتزم بأداب الحوار

مش السب اللى هيرجع لنا حقنا يا دكاترة
اعتقد ان الحوار كان هادف من البداية
ولم اطالب احد بالاقتناع بوجهة نظري و بالتالي لست مطالب بالاقتناع بوجهة نظر السادة المشاركين
*قلت من البداية الاختلاف في الرأي لا يفسد للود قضية و لكن الحوار تحول الى حرب ضدي
* مستعد تماما ان اسمع وجهة نظر الاخر و احترامها تماما و لست مضطر الى قبولها و الاقتناع بها
*اعتقد في نقاشي طالبت بالمقاطعة و طالبت بخطوات ملموسة على الارض دون المساس بسيادة الوطن و امنه القومي
*ذكرت واقعة سيناء وفقر المصريين هناك و بيعهم للفاكهة على الطرق بين المدن و تمتع الفلسطينين بكل الخيرات هناك ولم يعلق احد
*بالنسبة لتعليق انهم اخوة لنا وليس كفار
ارد نعم هم اخوتنا ولكن لم نحارب ونخسر رجالنا و اموالنا وسنوات عمر من مقدرات هذا البلد لنقدم سيناء هدية لفلسطين
*لا ننسى ان في عام 67 تم احتلال كثير من لاراضي العربية لم يسترد احد ارضه كاملة الا مصر حتى الاردن لم تستعيد الارض كاملة اذن مين من العرب نجحت سياسته سواء في خيار الحرب او في قرار السلام؟
*السيد ابو الغيط اعتقد انه متزن جدا في تصريحاته واعتفد انه افضل كثيرا من الغناء والبكاء على روح الشهداء الابرياء بدافع كسب تعاطف الشعوب
* اليست قطر هي من بنت قرية اوليمبية بتكلفة 50 مليون دولار لاسرائيل على نفقتها الخاصة
*اليست سوريا هي من تضرب استقرار اختها لبنان وامنها الداخلي
*اليس هؤلاء العرب هم من قاطعوا مصر بعد السلام مع اسرائيل و استرداد الارض بدون قطرة دم اضافية بعد عام 73
*الم تطالب مصر بالسلام كل الدول العربية و اسرائيل على ان يسترد كل من العرب ارضه كاملة ولكن رفضوا وتسببوا فيما نحن فيه بشعارات فارغة لا تحقق سلام و امن الشعوب
*اعتقد ان تحمل مسئولية شعب ليست بالشيء الهين وخاصة ما يخص الحروب وموت الشباب والرجال
*اعتقد ان محمد حسنين هيكل قيمة كبيرة جدا لا نملك الا احترامها وان تتفق او تختلف معه في وجهة نظره هذا حق للجميع
*اسرائيل عدونا الاول لا محالة او جدال ولكن لابد من التخطيط السليم لكيد العدو بدون تهور
*داخليا مصر تحتاج الكثير والكثير ويبدأ الاصلاح بالفرد ثم الجماعة
*اليست قطر ودول الخليج يملكون اكبر قواعد عسكرية امريكية في العالم مقابل المليارات من الدولارات يوميا مقابل هذا اليس دفع عجلة التنمية افضل كثيرا من هذا؟

اقبل النقد بشدة و اتفهمه و احترمه
Mahmoud Ramzy
عضو فضي
عضو فضي

مُساهمةموضوع: رد: إضرب بالـ (جَزْمةُ )   السبت 17 يناير 2009, 1:21 pm

اعتقد ان الحوار كان هادف من البداية
ولم اطالب احد بالاقتناع بوجهة نظري و بالتالي لست مطالب بالاقتناع بوجهة نظر السادة المشاركين
*قلت من البداية الاختلاف في الرأي لا يفسد للود قضية و لكن الحوار تحول الى حرب ضدي
* مستعد تماما ان اسمع وجهة نظر الاخر و احترامها تماما و لست مضطر الى قبولها و الاقتناع بها
*اعتقد في نقاشي طالبت بالمقاطعة و طالبت بخطوات ملموسة على الارض دون المساس بسيادة الوطن و امنه القومي
*ذكرت واقعة سيناء وفقر المصريين هناك و بيعهم للفاكهة على الطرق بين المدن و تمتع الفلسطينين بكل الخيرات هناك ولم يعلق احد
*بالنسبة لتعليق انهم اخوة لنا وليس كفار
ارد نعم هم اخوتنا ولكن لم نحارب ونخسر رجالنا و اموالنا وسنوات عمر من مقدرات هذا البلد لنقدم سيناء هدية لفلسطين
*لا ننسى ان في عام 67 تم احتلال كثير من لاراضي العربية لم يسترد احد ارضه كاملة الا مصر حتى الاردن لم تستعيد الارض كاملة اذن مين من العرب نجحت سياسته سواء في خيار الحرب او في قرار السلام؟
*السيد ابو الغيط اعتقد انه متزن جدا في تصريحاته واعتفد انه افضل كثيرا من الغناء والبكاء على روح الشهداء الابرياء بدافع كسب تعاطف الشعوب
* اليست قطر هي من بنت قرية اوليمبية بتكلفة 50 مليون دولار لاسرائيل على نفقتها الخاصة
*اليست سوريا هي من تضرب استقرار اختها لبنان وامنها الداخلي
*اليس هؤلاء العرب هم من قاطعوا مصر بعد السلام مع اسرائيل و استرداد الارض بدون قطرة دم اضافية بعد عام 73
*الم تطالب مصر بالسلام كل الدول العربية و اسرائيل على ان يسترد كل من العرب ارضه كاملة ولكن رفضوا وتسببوا فيما نحن فيه بشعارات فارغة لا تحقق سلام و امن الشعوب
*اعتقد ان تحمل مسئولية شعب ليست بالشيء الهين وخاصة ما يخص الحروب وموت الشباب والرجال
*اعتقد ان محمد حسنين هيكل قيمة كبيرة جدا لا نملك الا احترامها وان تتفق او تختلف معه في وجهة نظره هذا حق للجميع
*اسرائيل عدونا الاول لا محالة او جدال ولكن لابد من التخطيط السليم لكيد العدو بدون تهور
*اليست قطر ودول الخليج يملكون اكبر قواعد عسكرية امريكية في العالم مقابل المليارات من الدولارات يوميا مقابل هذا اليس دفع عجلة التنمية افضل كثيرا من هذا؟

اقبل النقد بشدة و اتفهمه و احترمه
Mahmoud Ramzy
عضو فضي
عضو فضي

مُساهمةموضوع: رد: إضرب بالـ (جَزْمةُ )   السبت 17 يناير 2009, 1:31 pm

اعتقد ان تركيا دخلت في الموضوع بدعوة من مصر و زيارة استدعاء من السيد ابو الغيط

بعد فشل جهودها و اختلاف العرب مع موقفها وعدم نافذية كلامها في المنطقة
لان كل من العرب يبحث عن دوره الريادي في الجامعة العربية
Mahmoud Ramzy
عضو فضي
عضو فضي

مُساهمةموضوع: رد: إضرب بالـ (جَزْمةُ )   السبت 17 يناير 2009, 1:33 pm

الحكومة جزء لا يتجزء من الشعب

ولا يوجد من لا يخطيء على وجه الارض
كلنا يصيب اوقاتا و يخطيء في اخرى
وهذا حال الحكام و المسئولين ايضا
مفيش حد معصوم من الخطأ
Mirage
|مشرف|
|مشرف|

محل الاقامة : -
الوظيفة : -

مُساهمةموضوع: رد: إضرب بالـ (جَزْمةُ )   السبت 17 يناير 2009, 2:20 pm

Mahmoud Ramzy كتب:

انا بعترض بشدة
لا احد يستحقها من حيث السياسة الخارجية ابدا واقولها بصراحةو بدون مجاملة والله كل المسئولين عن السياسة الخارجية حاليا انحني لهم تقديرا و اجلالا
واللى يعرف معنى الكلام ده اللى حارب زمان وشاف يعني ايه حرب ودمار ونتيجة السير وراء التيار العاطفي الرجعي
اما داخليا فانا اري ان الشعب المصري هو من يستحق الحذاء وهذا واقعنا الاليم للاسف

No Sacrifice .. No Victory
Mirage
|مشرف|
|مشرف|

مُساهمةموضوع: رد: إضرب بالـ (جَزْمةُ )   السبت 17 يناير 2009, 2:49 pm

نقطة بوضحها للجميع فقط لا غير

يجب ان نفرق بين السياسة الخارجية و السياسة الداخلية
في السياسة الداخلية في ناس كتيرة أوي تستحق ده في الشعب و الحكومة
أما السياسة الخارجية ..... ففي ظل الظروف الداخلية لا احد يستحقهاا

[quote="shihap"][size=18]

ولا عشان استغرابه من التصريح الرسمي المصري "الخطير برأيه" لساركوزي وللاوربيين بالمؤتمر الصحفي بفندق داوود بالقدس:ان القيادة المصرية اوضحت لي رغبتها بانها لا تريد ان تخرج حماس منتصرة!!
أولا التصريح ده متقالش في لقاء صحفي مباشر .... اقصد ايه ؟؟؟
الكلام ده أاتنشر في صحيفة أوروبية اسمها هارتيس تقريبا
يعني منعرفش نتأكد من صحته و لا ايه
و قولت قبل كده ستين مرة ان الحكومة المصرية كدبت الكلام ده و ان الصحيفة دي روجت اشاعات

أنتم ليه لما تصدقوا تمسكوا علي حاجة

[quote]

و سؤال هو ايه بس اللي بايدين مصر ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

Mirage
|مشرف|
|مشرف|

مُساهمةموضوع: رد: إضرب بالـ (جَزْمةُ )   السبت 17 يناير 2009, 2:58 pm

شهــــــاب
عضو فضي
عضو فضي

مُساهمةموضوع: رد: إضرب بالـ (جَزْمةُ )   السبت 17 يناير 2009, 3:43 pm

عالسريع كده ياميراج اولا كده صحيفة هارتس الاسرائيلية
عملت حوار مع ساركوزي شخصا واكدت النقطة دي ولم تعترض فرنسا ابدا
دا بخلاف الذي اكده الاستاذ هيكل بان التصريح كان بالمؤتمرالصحفي
الا اذا كان حد بيعرف عبري دي حاجة تانية
والا مكنش علق عليها كده مادام الموضوع هايف اوي للدرجة دي
وبعدين الموضوع اذا صح فهو مؤشر لفهم الكثير من الامور
وياسيدي نمسك او ما نمسكش ع الحاجة دي دي حاجة تخص رايي
يبقي النقد للموضوع مش لطريقتنا في الاستشهاد والتوثق مما نقول اوك

وبعدين صبركم ياجماعة شوية دا اول رد علي ماكتب
بالتالي لن اعلق علي الردود الاضافية الجديدة الي ان انتهي من كلام سابق يعتبره البعض حقائق
لمجرد انه لم يوجد رأي يدحض هذا الرأي فقط انتظروا وان شاء الله افيد واستفيد ايضا
شهــــــاب
عضو فضي
عضو فضي

مُساهمةموضوع: رد: إضرب بالـ (جَزْمةُ )   السبت 17 يناير 2009, 6:32 pm

احنا دخلنا 67 بانسياقنا ورا كلمة من ملك السعودية وفي الاخر اتهزمنا وبسببها اتأخرنا 100 سنة بعد ما كان عندنا وقتها اقتصاد قوي و صناعة واعدة

لااعتقد ان احد اسباب الهزيمة اننا انسقنا وراء ملك السعودية لان اصلا عبد الناصر كان مع خلاف شديد مع فيصل ملك السعودية وقتها
لكن الاسباب الحقيقية تتعلق بمشاكل بقيادة الجيش وقتها و انهاك مقدرات الجيش المصري بحرب اليمن وغير ذلك مما لم يكشف عنه حتي الان

ولما شوفنا ان مصلحتنا في السلام لحقن الدماء واستعادة الارض بدون حرب العرب زعلوا مننا و قاطعونا عشان رجعنا ارضنا من غير حرب

ومن المستفيد بالحرب ومن سيحارب بشبابه و سلاحه و مقدراته العرب ام مصر[/size]

[size=21]رحم الله فعلا السادات الذ ادرك هذا منذ زمن

انا هنا لا اتكلم عن دور العرب فموقفهم لايهمني
انا بتكلم عن بلدي مصر
لما الرئيس السادات راح لاسرائيل هاجمه الفلسطينيون بمنظمة التحرير ورئيسها عرفات وقتها
ومع ذلك اصر الرئيس السادات علي ادراج انسحاب اسرائيل من الاراضي العربية رغم ان المنطق وقتها يقول نفسي نفسي خاصة بعد مقاطعة العرب لمصر ونقل مقر الجامعة العربية لتونس بدلا من القاهرة

اقرب الموضوع اكتر اذا الرئيس السادات الذي عاشت مصر بفترته ازهي الايام بنظرالكثير هل لو عاش لايامنا هذه هل ستكون الخارجية المصرية بهذا الضعف مع موقف اسرائيل لا اعتقد

ولما الاخ رئيس اليمن يقول احنا هنحارب لاخر جندي مصري

مبدأيا مصر ادري بشؤونها بالنسبة لهذا القرار
لكن لا تنس اننا ندفع جزءا مما ارتكبنا من قبل من اخطاء بدخولنا بحرب في بلده وان كنت لا ابرر له لكن نحن من اعطيناه الفرصة بذلك للاسف

ولما الاخوة بتوع حماس يقولوا مفيش حج الا لما مصر تفتح المعابر خالص

ولما في اول الضرب يقولوا مفيش مساعدات و لا علاج جرحى الا لما المعابر تفتح دون قيد او شرط

يا سلام و كأننا تحت امرهم بدون سيادة

بلاش نضحك علي بعض يعني المشاكل بتاعت الحج دي مظهرتش ليه موسم حج العام السابق عشان كان فيه تنسيق مع مصر ومين اللي قطع التنسيق ده
وبعدين هو حماس من مصلحتها انها تمنع حجاجها
كانت منعتهم اول ما تسلمت الامور بغزة
ولا الامور فيها حاجات غامضة سواء من الجانب الفلسطيني وكذلك المصري لم ولن تذكر بالاعلام

قصةاول الضرب ومنعهم للجرحي
يعني كنت بسمع من اعلامنا الرائد دائما ان المعبر مفتوح وجميع وكالات الانباء المحايدة زي بي بي سي مثلا تؤكد ان المعبر لم يفتح

وما اكد الشكوك ان نقابة الاطباء حاول وفد الاغاثة الانسانية ان من اليوم الثاني للعدوان يذهب لهناك فمنع من مجرد العبور لسيناء وقتها بالرغم من تجهيزه قافلة معدة سابقا

وكل اللي صدر من حماس وقتها انهم لايسمحون بمرور الجرحي لخطورة حالتهم لذلك طلبوا دخول المساعدات الطبية الي غزة بينما كان رأي مصر ان الجرحي هما اللي ييجوا
المهم بالاخير بدأت السلطات بفتح المعبر الذي كانت تصر علي الا يفتح
وانا طبعا ضد فتح الحدود علي البحري
محدش عاقل بيقول كده ابدا
الحذر واجب

ولكن زي مافيه اتاحة دخول للاسرائيليين لمنطقة ج
من سيناء بتسهيلات كبيرة لماذا لايعامل الفلسطينيون نفس المعاملة رغم اكتشاف حالات تجسس كثيرة من الاسرائيليين فكده كده انتا لازم تراقب حدودك كويس

فقصة السيادة هنا لاتراعي ولكننا نمشي علي مبدأ"
اذا أخطا الشريف تركوه واذا اخطا الضعيف اقاموا عليه الحد"

فالسيادة محتاجة مراجعة وأوي كمان

لو حد منكم راح سيناء
انا كان لي الشرف ان اذهب لهناك الصيف الماضي
ومكثت فترة لابأس بهاعند الاقارب
وهناك لا تكاد تفرق بين مصري وفلسطيني
حتي ان الكثير من العائلات تمتزج بعلاقات زواج ومصاهرة
لكن ده لا ينسيني ان انكر ان مصر هي البلد الوحيد جنب فلسطين التي استطاعت ان لا تؤسس مخيمات للفلسطينيين كما فعلت الدول الاخري ولكن استطاعت ادماجهم من ناحية ومن ناحية تم تنظيم الامر لكي لا يتحول الوضع باقامة مخيمات اللاجئين عبئا علي مصر سياسيا وهذا مالا كانت تطمح اليه اسرائيل لذلك كان ا لوضع مستقر طوال هذه السنوات

لن مافوجئت به انني عندما قمت برحلة مع زملاءنا
الي منطقة رفح والمعبر خصوصا فقط للزيارة منعنا حتي ان الدليل السيناوي دلنا علي تبة لمشاهدة الحدود وغزة علي الطرف الاخر
ولاول مرة في حياتي ولكن ايضا تم منعنا وابلاغنا انه لايسمح بالتواجد هنا ولافي اي مكان يطل علي الحدود!

بالنسبة للمصريين هناك اكتر ناس هناك التجار خاصة بمنطقة العريش والشباب المصري هناك
اللي مابيلاقيش شغل بيتجه زينا كده لعمل بالمنتجعات والمنشآت السياحية بجنوب سيناء
لان التنمية هناك اصلا بصورة ضعيفة بشمال سيناء عن جنوبها

لذلك الدولة واخدة بالها كويس من حتة انهم يعملوا دولة زي البعض ما بيقول

لما حماس شايفا ان الاطفال و النساء هم ضحية الحرب لماذا لا تقبل بالمبادرة المصرية

لماذا قطعت حماس الهدنة و هي تعلم انها ليست قادرة على مواجهة الالة العسكرية الاسرائيلية

على الاقل الشعب الاعزل

الموضوع ده وضحته بالتفصيل في موضوع غزة مكتوب سابقا
في عنوان بلاغات كتائب القسام

لمصلحة من تعمل حماس

هناك اختلاط في الاوراق و لعب من تحت الطربيزة

فعلا لمصلحة من تعمل ولماذا تركناها وحدها لكي تعمل ذلك
فطبيعي يكون هناك اختلاط في الاوراق ولعب من كافة الاطراف كل واحد تحت طرابيزته

مش دي بلدكوا برضه اللي اضربت ولا بلد تانيه مش دي سماكوا برضه اللي طارت فوقيها الطيرات الاسرائيليه
ولا احنا بس فاحلين نقول معبر رفح معبر رفح

معاك حق في ده وانا مش عارف هو حزب الله مش عارف ان سرائيل عارفه انه مش هو اللي ضرب
طيب بيجري ليه عشان ينفي
طيب وبعد ما نفي هل ده فاد بشئ اسرائيل ضربت
لكن اللي بستعجبله انها ضربت تاني مناطق لبنانية حتي بعد ردها علي الصواريخ ولم يحرك حزب الله ساكنا
لكن ماتنساش بردو ان اسرائيل انتهكت المجال الجوي لمصر كذا مرة ولم تسمع اي رد فعل مننا
وانا بوجه السؤال لينا قبل غيرنا
لان احنا متفقين في الاول وفي الاخر علي مصلحة مصر ثم ننتقل الي ماسواها

يتبع.....
شهــــــاب
عضو فضي
عضو فضي

مُساهمةموضوع: رد: إضرب بالـ (جَزْمةُ )   السبت 17 يناير 2009, 7:55 pm

بصراحة اليوم انا فخور باني انتمي لهذه البلد وهي دي فعلا مصر اللي بتجمعنا عند الشدة
مهما كنا في قمة الاختلاف
اليوم كان فيه تحول كبير بتصريحات وزير الخارجية حول الوضع
حييث اعلن ان العقبة الاساسية هي اسرائيل وانها تماطل لانها انتشت بخمرة العمل العسكري وان ماتفعله ارهاب بالشرق الاوسط لن يرهب الفلسطينيين والعرب
بينما قال الرئيس ادعو قادة اسرائيل انهاء احتلالها فورا والانسحاب وان التمادي لن يكسر المقاومة وصمود الفلسطينيين
يعني المشكلة علي الاقل مش في حماس بدليل ان حماس استجابت لمصر مسبقا بموضوع التهدئة
وهذا يؤكد ما كنت قلته ان اسرائيل فاجأت الكل بما فها مصر بتصرفها الاحادي الجانب والذي تعللت بان حماس والفصائل نقضت التهدئة لذلك اوحت للمسؤلين المصريين ان استمروا باقناع حماس وبيتت خبر شن الحرب وبالتالي تظهر في نفس الوقت ان ماقامت به اسرائيل كان بعلم مصر

اليوم سعدت جدا بتصريح الرئيس مبارك لانه وضح كثيرا من الامور
بان اسرائيل عليها وقف النار والانسحاب وانه لا يسمح بتواجد اجنبي علي مصر
وارجو ان ينفذ ذلك ولا ننساه كما نسينا اننا صرحنا من قبل اننا سمحنا للفلسطنيين بالدخول رغم الطريقة اللي اضطروا يدخلوا بيها نسينا اننا قلنا لن نسمح بتجويع غزة ابدا
وعلي فكرة الامور اللي قالها مبارك هي دي اللي حماس كانت عاوزاه ولكن بالاضافة لفتح المعابر وانهاء الحصار

المهم مبدأيا هذه خطوة جيدة للامام للتوضيح لاسرائيل بانها تلعب بالنار التي ارادت من خلالها
ضرب عصفورين بحجر وهما مصر وحماس
لجبر حماس علي الرضوخ لما تقرره هي والضغط علي مصر بطرح موضوع التواجد للقوات الدولية لتضمن عدم وضعها لشروط قد تعتبرها انتقاصا لموقفها
خاصة بعد قيام ليفني بالاتفاق مع رايس علي اتفاق منع التهرب علي الحدود المصرية "مسمار جحا"وهذا اهانة بالغة لسيادة مصر لتفرضه امريكا علي مصر

لذلك كانت هذه التصريحات
لذلك اعتقد ان الامر يتضح يوما بعد يوم في ما قد تسفر عنه الاحداث
ومدي استجاابة اسرائيل للمبادرة المصرية دون ابتزاز مصر في موضوع انها لاتبذل جهد في منع تهريب الاسلحة عبر رفح حتي بعدما اكدت مصر ان الاسلحة تهرب من البحر وليس من اراضيها
ومدي التطورات التي تحققها المقاومة علي الارض
فاللهم سترك علينا ونصرك لاهلنا بغزة ويارب نسالك النصر علي قوم قلت عنهم "كلما اوقدوا نارا للحرب اطفأها الله ويسعون في الارض فسادا"

عدل سابقا من قبل shihap في السبت 17 يناير 2009, 9:26 pm عدل 1 مرات
د.مي
عضوية شرفية
عضوية شرفية

محل الاقامة : ما بين هنا وهناك .
الوظيفة : there is hope

مُساهمةموضوع: رد: إضرب بالـ (جَزْمةُ )   السبت 17 يناير 2009, 8:30 pm

shihap كتب:

اليوم كان فيه تحول كبير بتصريحات وزير الخارجية حول الوضع
حييث اعلن ان العقبة الاساسية هي اسرائيل وانها تماطل لانها انتشت بخمرة العمل العسكري وان ماتفعله ارهاب بالشرق الاوسط لن يرهب الفلسطينيين والعرب
بينما قال الرئيس ادعو قادة اسرائيل انهاء احتلالها فورا والانسحاب وان التمادي لن يكسر المقاومة وصمود الفلسطينيين
يعني المشكلة علي الاقل مش في حماس بدليل ان حماس استجابت لمصر مسبقا بموضوع التهدئة
وهذا يؤكد ما كنت قلته ان اسرائيل فاجأت الكل بما فها مصر بتصرفها الاحادي الجانب والذي تعللت بان حماس والفصائل نقضت التهدئة لذلك اوحت للمسؤلين المصريين ان استمروا باقناع حماس وبيتت خبر شن الحرب وبالتالي تظهر في نفس الوقت ان ماقامت به اسرائيل كان بعلم مصر

اليوم سعدت جدا بتصريح الرئيس مبارك لانه وضح كثيرا من الامور
بان اسرائيل عليها وقف النار والانسحاب وانه لا يسمح بتواجد اجنبي علي مصر
وارجو ان ينفذ ذلك ولا ننساه كما نسينا اننا صرحنا من قبل اننا سمحنا للفلسطنيين بالدخول رغم الطريقة اللي اضطروا يدخلوا بيها نسينا اننا قلنا لن نسمح بتجويع غزة ابدا
وعلي فكرة الامور اللي قالها مبارك هي دي اللي حماس كانت عاوزاه ولكن بالاضافة لفتح المعابر وانهاء الحصار

المهم مبدأيا هذه خطوة جيدة للامام للتوضيح لاسرائيل بانها تلعب بالنار التي ارادت من خلالها
ضرب عصفورين بحجر وهما مصر وحماس
لجبر حماس علي الرضوخ لما تقرره هي والضغط علي مصر بطرح موضوع التواجد للقوات الدولية لتضمن عدم وضعها لشروط قد تعتبرها انتقاصا لموقفها
خاصة بعد قيام ليفني بالاتفاق مع رايس علي اتفاق منع التهرب علي الحدود المصرية "مسمار جحا"وهذا اهانة بالغة لسيادة مصر لتفرضه امريكا علي مصر

رغم اعتراضى الشديد على عنوان الموضوع ...وتحفظى على بعض الردود للاعضاء الكرام ..
بس كلام حضرتك بخصوص تصريحات وزير الخارجية والرئيس مبارك النهاردة فعلآ بدأت
تشعرنا ان مازالت هناك كرامة والله اعلم السبب فيها دلوقتى ايه ......
قد يكون الاتفاق الاسرائيلى الامريكى بعدم تهريب الاسلحة وخوف مما قد يترتب عليه
او حسب ما سمعت فى الجزيرة كمان ان فى مباردة من فرنسا وبريطانيا ودولة اخرى مش متذكرة مين
بإرسال قوات دولية للعمل على منع تهريب الاسلحة من مصر لغزة ...
او الضغط المستمر من مظاهرات او ما يتردد فى وسائل الاعلام عن تورط مصر ومحاولة
لاثبات العكس .....المهم ان الكلام جيد واتمنى استطاعة تنفيذه ........

الصيدلية الخيرية

شهــــــاب
عضو فضي
عضو فضي

مُساهمةموضوع: رد: إضرب بالـ (جَزْمةُ )   السبت 17 يناير 2009, 9:22 pm

.....المهم ان الكلام جيد واتمنى استطاعة تنفيذه ........

فعلا هذه هي الخلاصة ونحن نتمني من الله ان يلائم الظروف لتنفيذه
وان يرفع الغمة عن الامة وما ذلك علي الله بعزيز

عدل سابقا من قبل شهــــــاب في الجمعة 08 يناير 2010, 5:26 pm عدل 1 مرات
د.عبدالرحمن خليفة
: Staff :

الوظيفة : Pathologist ,assistant lecturer

مُساهمةموضوع: رد: إضرب بالـ (جَزْمةُ )   السبت 17 يناير 2009, 9:41 pm

لو كل مسؤول فاشل قذفه شعبه با(لجزمة) لانقرضت الجزم من العالم العربي
ولو كانت مشاكل الأمم تحل بتراشق النعال.. فانا مستعد امشي حافي مدى الحياة tk

Assistant Lecturer of Pathology
http://www.easypathology.nett
Mahmoud Ramzy
عضو فضي
عضو فضي

مُساهمةموضوع: رد: إضرب بالـ (جَزْمةُ )   السبت 17 يناير 2009, 10:47 pm

تماما تفق مع تأييد شهاب للتصريحات المصرية اليوم

ولكن ما ازعجني حقيقة هو رفض حماس لوقف اطلاق النار الفوري احادي الجانب ولا اعلم لماذا؟
د.عبدالرحمن خليفة

الوظيفة : Pathologist ,assistant lecturer

مُساهمةموضوع: رد: إضرب بالـ (جَزْمةُ )   الأحد 18 يناير 2009, 2:08 am

Mahmoud Ramzy كتب:

ولكن ما ازعجني حقيقة هو رفض حماس لوقف اطلاق النار الفوري احادي الجانب ولا اعلم لماذا؟

محللين سياسيين شايفين انها تعليمات ايرانية وشرط لاستمرار امداد حماس بالدعم الايراني

Assistant Lecturer of Pathology
http://www.easypathology.nett
HeBaaa
عضو ذهبي
عضو ذهبي

محل الاقامة : منوف
الوظيفة : ...

مُساهمةموضوع: رد: إضرب بالـ (جَزْمةُ )   الأحد 18 يناير 2009, 2:50 am

د.عبدالرحمن خليفة كتب:
Mahmoud Ramzy كتب:

محللين سياسيين شايفين انها تعليمات ايرانية وشرط لاستمرار امداد حماس بالدعم الايراني

فعلا يا دكتور ..

ايران لها امتدادات في الدول العربية ..حماس في فلسطين .. حزب الله في لبنان .. والاخوان في مصر .. وربنا يستر

موضوع جميل ولي كلام كتير بس الواحد من اول ما بدأت الحرب وهو آثر الصمت لأن الكلام ماعاد يجدي الان ..

شكرا على الموضوع ..
دكتور شاطر
|مشرف|
|مشرف|

محل الاقامة : أرض الله
الوظيفة : من رزق الله

مُساهمةموضوع: رد: إضرب بالـ (جَزْمةُ )   الأحد 18 يناير 2009, 8:21 am

ايه ده؟؟

هو خلاص حماس والاخوان أصبحوا تيع ايران مره واحده كده

سبحان الله

سبحان الله

سلام
http://www.islamweb.net
دكتور شاطر
|مشرف|
|مشرف|

مُساهمةموضوع: رد: إضرب بالـ (جَزْمةُ )   الأحد 18 يناير 2009, 8:25 am

وياترى المحللين السياسيين من فين بإذن الله؟؟

سلام
Mirage
|مشرف|
|مشرف|

مُساهمةموضوع: رد: إضرب بالـ (جَزْمةُ )   الأحد 18 يناير 2009, 8:28 am

و الله ما انا فاضي دلوقتي خااااااااالص

أرجعلكم كمااااااااااان يومين

عليا امتحااااااااااااااااااااان

دكتور شاطر
|مشرف|
|مشرف|

مُساهمةموضوع: رد: إضرب بالـ (جَزْمةُ )   الأحد 18 يناير 2009, 8:36 am

وانا كمان تصدق....عليه امتحان بعد ساعتين .........ادعيلى يابنى اوعى تنسى Very Happy

وبالمناسبة

نحى ونقدر خطاب الرئيس مبارك اليوم.......على هذا الخطاب الجميل

ربنا يهدينا كلنا

سلام
شهــــــاب
عضو فضي
عضو فضي

مُساهمةموضوع: رد: إضرب بالـ (جَزْمةُ )   الإثنين 19 يناير 2009, 10:19 am

اولا بالتوفيق باذن الله لكل من عندهم امتحانات اليومين دول

نحن للإسلام لا للأرض ننسب كتب:
ايه ده؟؟

هو خلاص حماس والاخوان أصبحوا تيع ايران مره واحده كده

سبحان الله

سبحان الله

سلام

ياسرور متستغربش ما دام احنا بناخد كلام بعض وسائل الاعلام وفقط علي انه احد احاديث صحيح البخاري

بس انا كان عندي سؤالين

ليه حماس عاملة "علاقات" كويسة مع ايران وتركيا وبعض العرب كسوريا والجزائر والسودان وقطر والباقي لأ؟

هل الدول العربية السابقة_ مع علاقتها المميزة مع ايران_ تصبح تابعة لايران وتنفذ المشروع الايراني بالمنطقة ؟

والسلام عليكم
!Ops
عضو فعال
عضو فعال

محل الاقامة : مصر
الوظيفة : طالب

مُساهمةموضوع: رد: إضرب بالـ (جَزْمةُ )   الإثنين 19 يناير 2009, 10:57 pm

أعتر عن إني معرفتش أدخل معاكم الحوار ده ،
ويبدوا إن كل واحد له وجه نظر ومش هيغيرها ...

ع العموم من وجه نظري واللي خلتي أكتب الموضوع ...إن فيه حاجات كتير في مصر تستاهل الضرب بالجزمة...." كتعبير عن رفضي لموقفه من العدوان عزة "

منها ....

وزير الخارجية

رئيس الوزراء

وفيه واحد كمان كدا إسمه إسمه إيه ياربي ........ آه هو تقريباً الراجل ده لا فيه لا حسن ولا ريحة البركة ويستاهل 100 جزمة

ماسبيرو أو الإعلام المصري بشكل عام يستاهل الضرب بستين جزمة

الإبواق الإعلامية أبواق النفاق اللي كانت علي شاشات التلفزيون المصري
وكان فيه محلل عسكري كدا جايبينه.... في أول يوم الهجوم البري حسسني إن بكره الصبح هلاقي هنيه والزهار وقاده المقاومة متعلقين في المشانق ...والله بجد خلاني أدمع ... وحسسني إن خلاص الدنياا سودااااااااااااااااااااااااااااااااااااا.....ولولا أبويا كان قاعد جنبي كنت عملت حاجة في التلفزيون!

ع العكس اللواء صفوت الزيات اللي الجزيرة كانت تستضيفه طول فترة الحرب ....بصراحة راجل محترم.

وناس كتيييييييييييير جداً ما تعدش
كان الضرب في غزة شغال ودول عمالين يشتموا في قطر!

وطبعاً الأمن له النصيب الأكبر القاهرة كانت ثكنة عسكرية والعربات الخضراء اللي فيه الحاجات السودا دي تملا شوارع القاهرة ... وعناصر أمن الدولة في كل حتة .... وفي محطات في المترو مقفولة لا تطلع منها ولا تنزل ... وضرب " هرس" المتظاهرين وإعتقالهم .

والقائمة تطول بس أنا زهقت دلوقتي من السيرة دي ....نكمل بعدين
!Ops
عضو فعال
عضو فعال

مُساهمةموضوع: رد: إضرب بالـ (جَزْمةُ )   الإثنين 19 يناير 2009, 11:02 pm

انتصرت غـــزة
لم تتوقف الصواريخ .. لم تُهزم المقاومة
لقد قتلت إسرائيل عدداً كبيراً من المدنيين
ولم تستطع منع إطلاق الصواريخ حتى الساعة
الأخيرة .. وقد اعترفت بوضوح أنها لن
تستطيع القضاء على "حماس" وفصائل
المقاومة .. وقد ظهرت وبرزت
خلال هذه الحرب ( معادن الناس ) فمنهم
النذل - الخسيس .. ومنهم الأصيل الشريف الذي
أظهر بأسه وقوته "وقت الشدة" ووقف بجانب الحق وقت بروز وظهور الباطل.. لقد جاءت
حرب غزة بسلبياتها وإيجابيتها لتظهر لنا
حقائق نحن .. لم نكن نعلمها من قبل
علينا في الفترة القادمة أن نصلح أنفسنا
حتى يمكننا تغيير الواقع بطريقة سليمة
ونشر مفاهيم إسلامية غيبها الإعلام وحاربها
المفلسون .. علينا ان ننتصر للحق في كل مكان.
!Ops
عضو فعال
عضو فعال

مُساهمةموضوع: رد: إضرب بالـ (جَزْمةُ )   الإثنين 19 يناير 2009, 11:04 pm

اللي في اصورة دول مش male دول female ....

إضرب بالـ (جَزْمةُ )
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 3 من اصل 4انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4  الصفحة التالية