البوابةالرئيسيةس .و .جبحـثالتسجيلدخول





شاطر | 
 

 أول حملات جروب أنت لسه نايم

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
انتقل الى الصفحة : 1, 2, 3  الصفحة التالية
كاتب الموضوعرسالة
أنت لسه نايم
عضو جديد
عضو جديد


عدد الرسائل : 32
العمر : 30
الوظيفة : طبيب
تاريخ التسجيل : 07/11/2008

مُساهمةموضوع: أول حملات جروب أنت لسه نايم   الأحد 09 نوفمبر 2008, 11:10 pm



السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

نعرفكم بنفسنا

ناس منكم
أيوه من إلى أتعودوا يكتبوا فى حالة حوار

بس يمكن
لقوا نفسهم نايمين وقرروا يفوقوا

علشان كده قرروا يبدأو من المكان إلى بيحبوه ونعمل حملات صحيان

أنتم لسه نايمين

عوزين نفوق مع بعض من حجات كتييييييييييييييييييييييييييير غلط بنعملها وهنسبها

قررنا نبدا فى الكلية

بس لقينا الأفضل نبدأ من المنتدى

لمحنا حجاه كتير أنتشرت وقررنا نبدأ نحربها

أحنا مين

متحولش تبحث عنا
مش شخص واحد

لأه أكتر


ممكن يكون من صحبك

الأنتيم بتاعك

وأنت مش عارف


أول حملتنا
على المنتدى

لأننا بنحبه
وكمان فى أجمل الأقسام بنكتب فيه

حالة حوار

بدأت أسأل فرد من الفريق
قالى نتكلم عن أه

أه

لحظنا أنتشار الصور الأنيمى

وكنا من أول الناس حططت الصور دى فى المنتدى

لذلك قررنا أننا نكون أول الناس بيحربها

ولقينا الشعار مرفوع على منتدى كل الطب

دعوة لتطهير المنتدى هناك فى كل الطب

وبرده حبيت أنقلكم الدعوة كاملة

تحيتنا


أنت لسه نايم


عدل سابقا من قبل أنت لسه نايم في الأحد 16 نوفمبر 2008, 11:31 pm عدل 1 مرات
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
أنت لسه نايم
عضو جديد
عضو جديد


عدد الرسائل : 32
العمر : 30
الوظيفة : طبيب
تاريخ التسجيل : 07/11/2008

مُساهمةموضوع: رد: أول حملات جروب أنت لسه نايم   الأحد 09 نوفمبر 2008, 11:12 pm

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

هذه دعوة لتطهير المنتديات من الصور الكرتونية أو الكركاترية


طبع بعض الأعضاء هيقولى أه الناس العقد
معلش هغير أسلوبى فى الكتابة إلى العامية لأن علشان أبسط كلامى للناس إلى مش بتحب الفتاوى الكتير

دلوقتى كلنا نعرف الحديث ده
فقد روى البخاري رحمه الله تعالى عن عائشة رضي الله عنها زوج النبي صلى الله عليه وسلم: أنها اشترت نمرقة فيها تصاوير -مثل الستارة- فلما رآى رسول الله صلى الله عليه وسلم الستارة وفيها تصاوير ذوات الأرواح منقوشة عليها، وهذه ليست أصناماً، وإنما هي صور ذوات أرواح منقوشة ومرسومة على الستارة، فلما رآها رسول الله صلى الله عليه وسلم قام على الباب فلم يدخل،. قالت عائشة : (فعرفت في وجهه الكراهية، فقلت: يا رسول الله! أتوب إلى الله وإلى رسوله، ماذا أذنبت؟ قال: ما بال هذه النمرقة؟ فقالت: اشتريتها لتقعد عليها وتتوسدها، فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم: إن أصحاب هذه الصور يعذبون يوم القيامة، ويقال لهم: أحيوا ما خلقتم، وقال: إن البيت الذي فيه صور لا تدخله الملائكة)

طب الرسول صلى الله عليه وسلم مدخلش بيته إلى هو بيته (يعنى عيش فيه) علشان صورة على ستارة تخيل أنت عمال تدخل المنتدى وهو مليان صور كرتونية لأشخاص حاول الغرب إدخالها علينا وإدخال عقيدتهم الفاسد من سحر وقوات خارقة وإلة القوة والجمال وحب الشباب للفتيات والعادات الغربية وخلافة وما بها من عقائد لتنحر فى أجيلنا
نقوم أحنا ننقلها صورة ورى التانية

والأغرب صورة الفتيات الكرتونية إلى ملت المنتدى وكل أخت حط الصور ليها
طب سؤال الصورة دى مش لبنت متبرجة يعنى مسيبة شعرها ولبسه جيبة قصيرة
أكيد أنت محترمة ومحجبة صح

طب يبأه أنتى بنشرلك للصورة دى بتنشر الفساد وبتنشرى الرذيلة فى مجتمعنا من غير ما تعرفى بتسهلى على البنات أنهم يشوفوا بنات (ولو حتى صور كرتون) لبسين جيبات قصيرة ومسيبين شعرهم والعملية عملية تعود على المنكر
يبأه أنت بتشيل وزر أى حد بيتفرج على الصور إلى نهى الرسول أننا نرسمها لأنها من ذوات الأرواح


معلش نرجع لكلمنا بالعربى إلى مش بيعجب البعض

ما هو الحكم الشرعى للتصوير عموما
وما هو الحكم الشرعى للرسومات الكرتونية ومنها الكركاتيرية

بالنسبة للتصوير أفضل ما قرأت هو بحث الدكتور عبد الرحمن عبد الخالق فى هذه المسألة
لو قابلتنى نسخة على المنتديات سأرفقها لكم

نرجع للرسوم بالأيدى ( الكررتون و الكركاتير )وليس التصوير الفوتوغرافى

وما حكمها

المفتي: [سماحة الشيخ المفتي: عبد العزيز بن باز] التصنيف: [التصوير] عدد القراء: [2886]

السؤال:ما حكم الرسم في الإسلام ؟

الإجابةالحمد لله

الرسم له معنيان :

أحدهما رسم الصور ذوات الأرواح ، وهذا جاءت السنة بتحريمه ، فلا يجوز الرسم الذي هو رسم ذوات الأرواح ، لقول النبي صلى الله عليه وسلم في الحديث الصحيح : " كل مصوّر في النار " وقوله صلى الله عليه وسلم : " أشد الناس عذاباً يوم القيامة المصورون ، الذين يضاهئون بخلق الله " ، ولقوله صلى الله عليه وسلم : " إن أصحاب هذه الصور يعذبون يوم القيامة ويقال لهم : أحيوا ما خلقتم "

ولأنه صلى الله عليه وسلم لعن آكل الربا وموكله ، ولعن المصور ، فدل ذلك على تحريم التصوير ، وفسر العلماء ذلك بأنه تصوير ذوات الأرواح من الدواب والإنسان والطيور .

أما رسم ما لا روح فيه ـ وهو المعنى الثاني ـ فهذا لا حرج فيه كرسم الجبل والشجر والطائرة والسيارة وأشباه ذلك ، لا حرج فيه عند أهل العلم .

ويستثني من الرسم المحرم ما تدعو الضرورة إليه ، كرسم صور المجرمين حتى يعرفوا وحتى يمسكوا ، أو الصورة في حفيظة النفوس التي لا بد منها ولا يستطيع الحصول عليها إلا بذلك ، وهكذا ما تدعو الضرورة من سوى ذلك ، فإذا رأى ولي الأمر أن هذا الشيء مما تدعو الضرورة إلى تصويره ، لخطورته ، ولقصد سلامة المسلمين من شره حتى يعرف ، أو لأسباب أخرى فلا باس ، قال الله عز وجل : ( وَقَدْ فَصَّلَ لَكُمْ مَا حَرَّمَ عَلَيْكُمْ إِلَّا مَا اضْطُرِرْتُمْ إِلَيْهِ ) الأنعام / 119


ما حكم الرسم عموما في الإسلام وما حكم رسم مخلوقات الله من بشر وشجر وبحار وحيوان... وإذا كان الجواب أنه محرم فما الحكمة؟ وهل يجوز الإيحاء بوجود أشخاص مثلاً كرسم ظلال أو أجزاء من الجسم؟
جزاكم الله خيراً.
الفتوىالحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه أما بعد:

فإن الرسم لذوات الأرواح إذا كان مجسماً حرم بالإجماع، وممن نقل هذا الإجماع النووي في شرح مسلم، قال: وأجمعوا على منع ما كان له ظل ووجوب تغييره. ا.هـ.
وإذا كان الرسم باليد على اللوحات والجدران والثياب وغيرها، فهو محرم أيضاً عند جماهير العلماء، لأن الأحاديث جاءت مطلقة، ولم تفرق بين المجسم، وغير المجسم، كقوله صلى الله عليه وسلم: "الذين يصنعون هذه الصور يعذبون يوم القيامة، يقال لهم: أحيوا ما خلقتم" رواه مسلم عن ابن عمر.
وروى مسلم كذلك عن سعيد بن أبي الحسن قال: جاء رجل إلى ابن عباس فقال: إني رجل أصور هذه الصور، فأفتني فيها، فقال له: ادن مني، فدنا منه، ثم قال: ادن مني، فدنا منه حتى وضع يده على رأسه، قال: أنبئك بما سمعت من رسول الله صلى الله عليه وسلم؟ سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول: "كل مصور في النار، يجعل له بكل صورة صورها نفساً، فتعذبه في جنهم". وفي رواية البخاري أنه قال له: "ويحك، إن أبيت إلا أن تصنع، فعليك بهذا الشجر، كل شيء ليس فيه روح".
وهذا يدل على جواز رسم كل ما لا روح له كالشجر، والحجر، والأنهار.
ومن الحكمة من تحريم التصوير ما فيه من مضاهاة وتشبيه بخلق الله تعالى، وكون اتخاذ صور ذوات الأرواح وسيلة إلى الشرك.
وهي تنفر الملائكة وتمنعهم من دخول البيت، ففي صحيح مسلم أن النبي صلى الله عليه وسلم قال: "لا تدخل الملائكة بيتاً فيه صورة".
وفيه عن عائشة قالت: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: "إن من أشد الناس عذاباً يوم القيامة الذين يشبهون بخلق الله" وفي رواية: "الذين يُضاهون بخلق الله" .
قال النووي في شرح مسلم: سبب امتناعهم من بيت فيه صورة، كونها معصية فاحشة، وفيها مضاهاة لخلق الله تعالى. ا.هـ.
وقال أيضاً: والأظهر أنه عام في كل كلب، وكل صورة، وأنهم يمتنعون من الجميع لإطلاق الأحاديث، ولأن الجرو الذي كان في بيت النبي صلى الله عليه وسلم تحت السرير كان له فيه عذر ظاهر، فإنه لم يعلم به، ومع هذا امتنع جبريل من دخول البيت.ا.هـ.
أما بالنسبة لرسم أجزاء من الإنسان أو الحيوان، فراجع الفتوى رقم: 4138.
والله أعلم.
فتاوى نور على الدرب للشيخ ابن باز ص302


يقول البعض إذا ما هذه الصورة التى أضعها أنا كصورة رمزية وهو وجه مطموس


ما حكم رسم وجه الإنسان؟
الفتوى


الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه أما بعد:

فرسم ذوات الأرواح عموماً محرم تحريماً شديداً ، وهو داخل دخولاً أولياً في النهي والوعيد الواردين في نصوص الشرع في شأن التصوير والمصورين .
ومن أهل العلم من رخص فيما كان ناقص الخلقة نقصاً لا تمكن حياة ذي الروح مع وجود ذلك النقص ، كناقص الرأس أو النصف أو نحو ذلك ، واستدلوا لذلك بأن النبي صلى الله عليه وسلم أمر عائشة رضي الله عنها بتقطيع الثوب الذي كان عندها وفيه تصاوير، فقطعته فجعلته وسادتين يجلس عليهما النبي صلى الله عليه وسلم ، والحديث في الصحيحين وغيرهما .
وفي المسند والسنن من حديث أبي هريرة أن النبي صلى الله عليه وسلم قال: " أتاني جبريل فقال: إني كنت أتيتك البارحة فلم يمنعني أن أكون دخلت عليك البيت الذي كنت فيه إلا أنه كان على الباب تماثيل ، وكان في البيت قرام ستر فيه تماثيل ، وكان في البيت كلب، فمر برأس التمثال الذي في البيت فليقطع فيصير كهيئة الشجرة، ومر بالستر فليقطع فيجعل وسادتين منبوذتين توطآن ، ومربالكلب فليخرج" . والحديث صحيح.
وبناء على هذا القول ، فليس تصوير البعض كتصوير الكل. ونحن ننصحك بالابتعاد عن ذلك كله خروجاً من الخلاف وابتعاداً عن الشبه .
والله أعلم .

وهذا الرابط
http://www.islamweb.net/ver2/Fatwa/S...atwaId&Id=4138








فى النهاية
سيقول البعص هذا نهى عن رسم ذوات الأرواح ولكننا لا نرسمها فقط ننقلها
فأختم بهذه الفتوى من موقع الإسلام سؤال وجواب أرجوا قرأته جيدا فبدخلها الرد
وخصوصا لمن يستخدموا الكركاتير للدعوة
هل ينال ما عند الله إلا بطاعته
ولا يجوز الدعوة إلى لاخير بإذستخدام المنكر
فالنية الصالح لا تصلح العمل الفاسد



حكم نقل الرسوم الكاريكاتيرية إلى المنتديات


سؤالي عن رسوم الكاريكاتير التي تحتوي أرواحا هل يجوز نقلها من المواقع على الانترنت إلى المنتديات ,, علما إن الشخص الناقل ليس براسم لتلك الكاريكاتيرات ,, بعض هذه الرسومات تحمل فكرة هادفة يصعب توصيلها بمجرد الكلام,, بل وتكون أبلغ أحيانا في إيصال الفكرة ,, فهل مجرد النقل جائز ؟؟ جزاكم



الجواب :
الحمد لله
أولا :
لا يجوز رسم صور ذوات الأرواح ، سواء كان رسما حقيقيا أو مشوها ، وهو ما يمسى بالكاركتير ؛ لعموم الـأدلة الدالة على تحريم رسم وتصوير ذوات الأرواح .
قال النووي رحمه الله في شرح صحيح مسلم : " قَالَ أَصْحَابنَا وَغَيْرهمْ مِنْ الْعُلَمَاء : تَصْوِير صُورَة الْحَيَوَان حَرَام شَدِيد التَّحْرِيم , وَهُوَ مِنْ الْكَبَائِر ; لِأَنَّهُ مُتَوَعَّد عَلَيْهِ بِهَذَا الْوَعِيد الشَّدِيد الْمَذْكُور فِي الْأَحَادِيث , وَسَوَاء صَنَعَهُ بِمَا يُمْتَهَن أَوْ بِغَيْرِهِ , فَصَنْعَته حَرَام بِكُلِّ حَال ; لِأَنَّ فِيهِ مُضَاهَاة لِخَلْقِ اللَّه تَعَالَى , وَسَوَاء مَا كَانَ فِي ثَوْب أَوْ بِسَاط أَوْ دِرْهَم أَوْ دِينَار أَوْ فَلْس أَوْ إِنَاء أَوْ حَائِط أَوْ غَيْرهَا . وَأَمَّا تَصْوِير صُورَة الشَّجَر وَرِحَال الْإِبِل وَغَيْر ذَلِكَ مِمَّا لَيْسَ فِيهِ صُورَة حَيَوَان فَلَيْسَ بِحِرَامٍ . هَذَا حُكْم نَفْس التَّصْوِير .
وَأَمَّا اِتِّخَاذ الْمُصَوَّر فِيهِ صُورَة حَيَوَان فَإِنْ كَانَ مُعَلَّقًا عَلَى حَائِط أَوْ ثَوْبًا مَلْبُوسًا أَوْ عِمَامَة وَنَحْو ذَلِكَ مِمَّا لَا يُعَدّ مُمْتَهَنًا فَهُوَ حَرَام , وَإِنْ كَانَ فِي بِسَاط يُدَاس وَمِخَدَّة وَوِسَادَة وَنَحْوهَا مِمَّا يُمْتَهَن فَلَيْسَ بِحِرَامٍ . وَلَكِنْ هَلْ يَمْنَع دُخُول مَلَائِكَة الرَّحْمَة ذَلِكَ الْبَيْت ؟ فِيهِ كَلَام نَذْكُرهُ قَرِيبًا إِنْ شَاءَ اللَّه , وَلَا فَرْق فِي هَذَا كُلّه بَيْن مَا لَهُ ظِلّ وَمَا لَا ظِلّ لَهُ . هَذَا تَلْخِيص مَذْهَبنَا فِي الْمَسْأَلَة , وَبِمَعْنَاهُ قَالَ جَمَاهِير الْعُلَمَاء مِنْ الصَّحَابَة وَالتَّابِعِينَ وَمَنْ بَعْدهمْ , وَهُوَ مَذْهَب الثَّوْرِيّ وَمَالِك وَأَبِي حَنِيفَة وَغَيْرهمْ .
وَقَالَ بَعْض السَّلَف : إِنَّمَا يَنْهَى عَمَّا كَانَ لَهُ ظِلّ , وَلَا بَأْس بِالصُّوَرِ الَّتِي لَيْسَ لَهَا ظِلّ , وَهَذَا مَذْهَب بَاطِل ; فَإِنَّ السِّتْر الَّذِي أَنْكَرَ النَّبِيّ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الصُّورَة فِيهِ لَا يَشُكّ أَحَد أَنَّهُ مَذْمُوم , وَلَيْسَ لِصُورَتِهِ ظِلّ , مَعَ بَاقِي الْأَحَادِيث الْمُطْلَقَة فِي كُلّ صُورَة " انتهى .
ثانيا :
الذي يظهر هو عدم جواز نقل هذه الرسومات إلى المنتديات ، لما في ذلك من نشر الحرام وترويجه ، قال الله تعالى : ( وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَى وَلا تَعَاوَنُوا عَلَى الْأِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ ) المائدة/2، وروى مسلم (969) عَنْ أَبِي الْهَيَّاجِ الْأَسَدِيِّ قَالَ قَالَ لِي عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ أَلَا أَبْعَثُكَ عَلَى مَا بَعَثَنِي عَلَيْهِ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنْ لَا تَدَعَ تِمْثَالًا إِلَّا طَمَسْتَهُ وَلَا قَبْرًا مُشْرِفًا إِلَّا سَوَّيْتَهُ ) وفي رواية : ( وَلَا صُورَةً ِإلَّا َطَمسْتَهَا ).
وقطع النبي صلى الله عليه وسلم الستر المشتمل على الصورة ، وهتكه .
وإذا كان الإنسان مأمورا بطمس الصورة ، فكيف يحافظ عليها ويحتفي بها وينقلها !

وأما كون ذلك يساعد على إيصال الفكرة ، فلا يخفى أن وسائل الدعوة يجب أن تكون مشروعة ، خالية من المحرم .

والله أعلم .
http://islamqa.com/ar/ref/93105


هى دعوة لتطهير المنتدى من الصور الكرتونية والكركاتيرية

اللهم بلغت اللهم فأشهد
ما كان من خطأ فمنى ومن الشيطان
ومان كان من توفيق فمن الله

جعلنى الله وأياكم ممن يسمعون القول فيتبعون أحسنه
سبحانك اللهم وبحمدك أشهد إلا إله إلا أنت أستغفرك وأتوب إليك

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
mirnorra
:: الريشة الذهبية للمنتدى::
:: الريشة الذهبية للمنتدى::


عدد الرسائل : 5589
العمر : 28
الوظيفة : .
تاريخ التسجيل : 07/07/2008

مُساهمةموضوع: رد: أول حملات جروب أنت لسه نايم   الأحد 09 نوفمبر 2008, 11:24 pm

لا حول ولا قوه الا بالله ..............
انتوا مش حاسين انكوااا مكبرين الموضوع شويتين ........
دى مجرد صور كرتون .........
وبتكون محترمه ..........
امال اللى بيحطوااا صور ممثلين وبتاع ...........

وبعدين بصراحه ........
العنوان بيشد قوى ..............
انا دخلت اقرى وقلت هلاقى كلام كبييييييييييييييييييييير
طلع اعتراض على صور ....... Rolling Eyes

على العموم .........ربنا معاكم ........
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
أنت لسه نايم
عضو جديد
عضو جديد


عدد الرسائل : 32
العمر : 30
الوظيفة : طبيب
تاريخ التسجيل : 07/11/2008

مُساهمةموضوع: رد: أول حملات جروب أنت لسه نايم   الأحد 09 نوفمبر 2008, 11:54 pm

mirnorra كتب:

لا حول ولا قوه الا بالله ..............
انتوا مش حاسين انكوااا مكبرين الموضوع شويتين ........
دى مجرد صور كرتون .........
وبتكون محترمه ..........
امال اللى بيحطوااا صور ممثلين وبتاع ...........

وبعدين بصراحه ........
العنوان بيشد قوى ..............
انا دخلت اقرى وقلت هلاقى كلام كبييييييييييييييييييييير
طلع اعتراض على صور ....... Rolling Eyes

على العموم .........ربنا معاكم ........

شكرا دكتورة على المرور

فعلا يمكن إلى يقرأ الموضوع يحس أننا مأفوين ذيادة عن اللزوم

هو ده الجدسد فينا
أننا نوين ندور على الحجات الغلط ونصح منها

وبالأخص صغار الذنوب

لقينا وجدنا أننا بنتهاون فيها
مع أنه هى |إلى بتكون سبيل للتساهل

وصدقينى دكتورة مش مجرد صور كرتون
وموضوع صور ممثلين أو بتاع 

الجنة درجات والنار دركات

وأحنا قلنا عاوزين نصحى من النوم من كل حاجى

الحجات الكبيرة مش هنقدر نقلها لأن فيه ناس أحسن مننا بتتكلم عنها فى القسم الإسلامى

هنعيد الكلام بندور علاى أصغر الأشياء 

إلى بتخسرنا الحسنات من غير ما نشعر 

ووجهة نظرك مقبولة

لسه الحملة الكبيرة حبه حبه

نبنى مع بعض صح

تحيتنا

أنت لسه نايم
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
mirnorra
:: الريشة الذهبية للمنتدى::
:: الريشة الذهبية للمنتدى::


عدد الرسائل : 5589
العمر : 28
الوظيفة : .
تاريخ التسجيل : 07/07/2008

مُساهمةموضوع: رد: أول حملات جروب أنت لسه نايم   الإثنين 10 نوفمبر 2008, 12:11 am

امممممممممممممممممممممممم
الكلام ده جميل جداااااااا ..........ومحدش يقدر يقول عليه حاجه ..........
واكيد احنا هننتظر موضوعاتكوا القادمه .............

بس بالنسبه لموضوع الصور ...........
فمعلش ............يمكن انا اللى شوفت الموضوع بصوره كبيره شويه .........

تحريم صور الكرتون ..........يعنى تحريم الكرتون ........
يعنى تحريم الصور كلها .............يعنى تحريم كل الرسومات ...........
يعنى تحريم الرسم ............يعنى تحريم الكاريكاتير ..........
يعنى تحريم فرجه الاطفال على الكرتون ........
يعنى تحريم لعبهم بالبازل حتى ..........
يعنى .............يعنى ...........يعنى ........

بمعنى اخر ....................
تحريم لحاجات كتيييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييير قوى ......
موجوده فى كل مكان ............
ابتدت بتحريم صوره كرتونيه على المنتدى .........
وتتاخد واحده ...........واحده .........

وطبعا الصور الفوتوغرافيه ...............لا تعليق عليها .................

انا مش بعترض على كلامكوااا ...........انا مجرد بقول راى الشخصى .........
وعلى العموم .............
احنا منتظرين حمالتكوااا القادمه ..........
وان شاء الله ربنا يهدينا كلنا ...........................
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
علياء (كلنا ايد واحده)
عضوية شرفية
عضوية شرفية


عدد الرسائل : 3188
العمر : 28
محل الاقامة : الطريق الي الله
الوظيفة : عابده
تاريخ التسجيل : 07/02/2008

مُساهمةموضوع: رد: أول حملات جروب أنت لسه نايم   الإثنين 10 نوفمبر 2008, 12:17 am

بصراحه
وبدون مبالغه
انا مع موضوع الصور ده
انا لاحظت انه انتشر
ولما دورت في قوانين المنتدي علي قانون يمنعه او يحرمه ملقيتش
لانه صوره غير حقيقيه
لكن انا افتكر ان صوره كانت في توقيع
كانت مشابهه جدا للحقيقه لدرجه
انها والله ممكن تستفز اي حد
ربنا يعافينا

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
mirnorra
:: الريشة الذهبية للمنتدى::
:: الريشة الذهبية للمنتدى::


عدد الرسائل : 5589
العمر : 28
الوظيفة : .
تاريخ التسجيل : 07/07/2008

مُساهمةموضوع: رد: أول حملات جروب أنت لسه نايم   الإثنين 10 نوفمبر 2008, 12:24 am

بس كده التحريم مش للصور كلها .........
اكيد المقصود بيه الصور اللى بتدى شكل حقيقى قوى .........
او اللى بتكون مش كويسه ...........

انا بحط فى الصور الشخصيه عندى وفى التوقيع صور كرتون ........
وبتكون بسيطه ..............وعمرى ما جه فى بالى ان حاجه زى دى ممكن تكون حرام ....
دى مجرد صوره ............
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Ahm@d
ادارة المنتدي
مقرر دورة الاسعافات
ادارة المنتدي  مقرر دورة الاسعافات


عدد الرسائل : 7857
العمر : 27
محل الاقامة : Not Here
الوظيفة : Not Yet
تاريخ التسجيل : 26/11/2006

مُساهمةموضوع: رد: أول حملات جروب أنت لسه نايم   السبت 15 نوفمبر 2008, 6:52 pm


ياريت يا جماعه الفتاوى اللى بتنقلوها متكونش لشخص واحد يعنى حاولوا تنقلوا

ملخص للى أجمع عليه العلماء

بعيدا عن موضوع الصور ، أنا بتكلم بصفه عامه فى مواضيع حملتكلم إن شاء الله

حاولوا تعرضوا آراء العلماء مش شخص واحد بس

وجزاكم الله كل خير

_________________

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://www.medicalto.com
دكتور شاطر
|مشرف|
|مشرف|


عدد الرسائل : 6294
العمر : 28
محل الاقامة : أرض الله
الوظيفة : من رزق الله
تاريخ التسجيل : 23/09/2007

مُساهمةموضوع: رد: أول حملات جروب أنت لسه نايم   السبت 15 نوفمبر 2008, 8:07 pm

معاكم فى هذه الحمله بإذن لله

اراء بل فتاوى جميله وتحترم

وزى ما قال ميدكالاوى ياريت يكون اكتر من شخص.........وبالفعل تفضلتم انتم بذلك

بس لى تعليق........ياريت كله يضعه فى ذهنه

لما نقرأ فتوى لشيوخ اجمعوا عليها.....ياريت نمنع جمله..رأيى الشخصى

عشان مفيش حاجه اسمها رأيى الشخصى بعد قول العلماء

جزاكم الله خيرا ووفقكم لما يحبه ويرضاه

سلام عليكم
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://www.islamweb.net
دكتور شاطر
|مشرف|
|مشرف|


عدد الرسائل : 6294
العمر : 28
محل الاقامة : أرض الله
الوظيفة : من رزق الله
تاريخ التسجيل : 23/09/2007

مُساهمةموضوع: رد: أول حملات جروب أنت لسه نايم   السبت 15 نوفمبر 2008, 8:10 pm

!!!!!!!!!! كتب:

ابتدت بتحريم صوره كرتونيه على المنتدى .........
وتتاخد واحده ...........واحده .........



وفيها ايه لو اننا لقينا حاجه غلط وبدأنا نصلحها واحده واحده

عادى يعنى

والتحريم هنا مش احنا اللى بنقوله.......شيوخنا وعلماءنا هم اللى قالوه ..مستندين للقرآن والسنه

سلام عليكم
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://www.islamweb.net
mirnorra
:: الريشة الذهبية للمنتدى::
:: الريشة الذهبية للمنتدى::


عدد الرسائل : 5589
العمر : 28
الوظيفة : .
تاريخ التسجيل : 07/07/2008

مُساهمةموضوع: رد: أول حملات جروب أنت لسه نايم   السبت 15 نوفمبر 2008, 11:57 pm

..............انا اسفه ..............
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
make a wish
|مشرف|
|مشرف|


عدد الرسائل : 4803
العمر : 30
الوظيفة :
تاريخ التسجيل : 02/05/2008

مُساهمةموضوع: رد: أول حملات جروب أنت لسه نايم   الأحد 16 نوفمبر 2008, 2:34 am

الصراحه.......

ومعلش يعني ......هو رايي الشخصي..........

انتوا فعلا مكبرين الحكايه

الموضوع ابسط من كده ........وحياتنا فيها مليون صوره وصوره عايزه تتغير اهم من الانمي
ببساطه قوي

صور الانمي ديه.........حلاله حلال .....وحرامه حرام.........

يعني فيه فعلا فيها صور بنات لبسه جيب قصيره وواقفه بطريقه يمكن مش مظبوطه

وشعرها .......ماشي.........ديه يمكن اللي تكون حرام

انما خلاف كده........معتقدش ان فيها حاجه غلط........

مش فاهمه ايه الغلط في تومي وجيري ولا اي صوره كارتون.......

انا مدورتش .......بس متاكده اني لو دورت هلاقي فتاوي كتير تحلل الصور ديه

انا مبقولش ان كلامكوا غلط.........ولا شايفه كلامي غلط.........

بس انا بقول زي مبيقولوا.......اختلاف الفقهاء رحمه للمسلمين

والفقهاء بيختلفوا في امور عقائديه وتشريعيه........

يبقي منجيش ونقف عند شويه رسومات......

_________________

"وأيوب إذ نادى ربه أنى مسنى الضر وأنت أرحم الراحمين ..
فاستجبنا له فكشفنا ما به من ضر ‏وءاتيناه أهله ومثلهم معهم رحمة من عندنا وذكرى للعابدين" ..


"وآخر دعواهم أن الحمد لله رب العالمين.."
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
*.* عَـقـلٌ سَـاجِـدٌ *.*
" مشرف تكنولوجيا "



عدد الرسائل : 4362
العمر : 28
محل الاقامة : معـارك.الحـيــاة
الوظيفة : A.Free.Man...I.Am
تاريخ التسجيل : 27/11/2006

مُساهمةموضوع: رد: أول حملات جروب أنت لسه نايم   الأحد 16 نوفمبر 2008, 3:00 am

يا ريت المشرف يصحح اسم الموضوع

" فيه ألف زيادة "

ويقول لي ردي اللى كان في أول الموضوع راح فين ؟؟

*********

حاجة كمان

الرسالة دي مش موجهه للكل
77
7
يعني مش هنيجي لواحد مش محافظ على الصلاة

ونقول له ما تتعاملش مع الأنيميتيد

وحتى لو هو سمع الكلام وما اتعاملش معاه ..

لو فكر يطبق الكلام ده .... هيلاقي نفسه ( أو غيره ) بتقول له

مش أما أحافظ على الصلاة الأول أبقى أفكر في الصور ؟؟

الدعوة للتصحيح ليها نهج بتمشي عليه

أسس العقيدة تترسخ الأول عند الكل

وبعد كده الالتزام بالفروع بيجي بسهولة رهيبة

**********

فيه ناس هتاخد الرسالة وهتفهمها كويس

وفيه ناس هتتعامل بهدوء ... كأى تعامل مع أى كلام بيتقري

وفيه ناس ... هتخبط

*******

اختيار الجماهير .... فن لا يجيده الكثيرون

حكمة ما اعرفش مين اللى قالها

******

الإحياء يسبق الإيقاظ

ما ينفعش نقول لواحد ميت " انت لسة نايم " ؟؟

نرد فيه الروح الأول

وبعد كده نبقى نصحيه من سباته

لو نام .....

_________________




يا مـُضَـيّعَ الأوقاتِ جهلا بحُرمتها .. أفِقْ و احذر بَواركْ

فـسوف تفارقُ اللذاتِ قـسْرا، ويُخلي الموتُ كرها منك داركْ

تدارك ما استطعتَ من الخطايا بـتوبة مُخـلِصٍ .. واجعل مداركْ

على طـلب السلامة من جحيمٍ ...
فـ *.* خـَيْـرُ ذوي الجرائمِ مَنْ تداركْ *.*

***
**
*




الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://medicalclub.bb-fr.com/index.htm
make a wish
|مشرف|
|مشرف|


عدد الرسائل : 4803
العمر : 30
الوظيفة :
تاريخ التسجيل : 02/05/2008

مُساهمةموضوع: رد: أول حملات جروب أنت لسه نايم   الأحد 16 نوفمبر 2008, 3:08 am

وبصدر رحب جدااااااااااااااااااااااا

يا جماعه

لو سمحتوا

بلاش التعليقات اللي بتقسم المسلمين علي بعض ديه

_________________

"وأيوب إذ نادى ربه أنى مسنى الضر وأنت أرحم الراحمين ..
فاستجبنا له فكشفنا ما به من ضر ‏وءاتيناه أهله ومثلهم معهم رحمة من عندنا وذكرى للعابدين" ..


"وآخر دعواهم أن الحمد لله رب العالمين.."
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
*.* عَـقـلٌ سَـاجِـدٌ *.*
" مشرف تكنولوجيا "



عدد الرسائل : 4362
العمر : 28
محل الاقامة : معـارك.الحـيــاة
الوظيفة : A.Free.Man...I.Am
تاريخ التسجيل : 27/11/2006

مُساهمةموضوع: رد: أول حملات جروب أنت لسه نايم   الأحد 16 نوفمبر 2008, 3:13 am

اللى هيا إيه ؟؟

_________________




يا مـُضَـيّعَ الأوقاتِ جهلا بحُرمتها .. أفِقْ و احذر بَواركْ

فـسوف تفارقُ اللذاتِ قـسْرا، ويُخلي الموتُ كرها منك داركْ

تدارك ما استطعتَ من الخطايا بـتوبة مُخـلِصٍ .. واجعل مداركْ

على طـلب السلامة من جحيمٍ ...
فـ *.* خـَيْـرُ ذوي الجرائمِ مَنْ تداركْ *.*

***
**
*




الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://medicalclub.bb-fr.com/index.htm
make a wish
|مشرف|
|مشرف|


عدد الرسائل : 4803
العمر : 30
الوظيفة :
تاريخ التسجيل : 02/05/2008

مُساهمةموضوع: رد: أول حملات جروب أنت لسه نايم   الأحد 16 نوفمبر 2008, 3:20 am

اللي هيه ان حد يعلق علي راي حد بحكم ......ويديله درجه علي دينه

وكده

ويبقي عندنا مسلم درجه 1 .....ومسلم درجه 2 ......ومسلم درجه 3 وكده

مبنقولش ان كلنا متساوين

لا

بس الحكم لربنا

وحاجه تانيه مقتنعه بيها جدا........ان كلنا بنغلط .......ومحدش معصوم من الغلط

واللي ارتضي يفتح الموضوع ويتكلم......

يبقي الجدال في الموضوع بالحسني ......

_________________

"وأيوب إذ نادى ربه أنى مسنى الضر وأنت أرحم الراحمين ..
فاستجبنا له فكشفنا ما به من ضر ‏وءاتيناه أهله ومثلهم معهم رحمة من عندنا وذكرى للعابدين" ..


"وآخر دعواهم أن الحمد لله رب العالمين.."
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
*.* عَـقـلٌ سَـاجِـدٌ *.*
" مشرف تكنولوجيا "



عدد الرسائل : 4362
العمر : 28
محل الاقامة : معـارك.الحـيــاة
الوظيفة : A.Free.Man...I.Am
تاريخ التسجيل : 27/11/2006

مُساهمةموضوع: رد: أول حملات جروب أنت لسه نايم   الأحد 16 نوفمبر 2008, 3:26 am

حسنات الأبرار .... سيئات المقربين

_________________




يا مـُضَـيّعَ الأوقاتِ جهلا بحُرمتها .. أفِقْ و احذر بَواركْ

فـسوف تفارقُ اللذاتِ قـسْرا، ويُخلي الموتُ كرها منك داركْ

تدارك ما استطعتَ من الخطايا بـتوبة مُخـلِصٍ .. واجعل مداركْ

على طـلب السلامة من جحيمٍ ...
فـ *.* خـَيْـرُ ذوي الجرائمِ مَنْ تداركْ *.*

***
**
*




الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://medicalclub.bb-fr.com/index.htm
make a wish
|مشرف|
|مشرف|


عدد الرسائل : 4803
العمر : 30
الوظيفة :
تاريخ التسجيل : 02/05/2008

مُساهمةموضوع: رد: أول حملات جروب أنت لسه نايم   الأحد 16 نوفمبر 2008, 3:32 am

ولا يكلف الله نفسا الا وسعها

بس ياريت ده برده ميبقاش من باب الحكم علي حد

ربنا علم بالجميع

_________________

"وأيوب إذ نادى ربه أنى مسنى الضر وأنت أرحم الراحمين ..
فاستجبنا له فكشفنا ما به من ضر ‏وءاتيناه أهله ومثلهم معهم رحمة من عندنا وذكرى للعابدين" ..


"وآخر دعواهم أن الحمد لله رب العالمين.."
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
*.* عَـقـلٌ سَـاجِـدٌ *.*
" مشرف تكنولوجيا "



عدد الرسائل : 4362
العمر : 28
محل الاقامة : معـارك.الحـيــاة
الوظيفة : A.Free.Man...I.Am
تاريخ التسجيل : 27/11/2006

مُساهمةموضوع: رد: أول حملات جروب أنت لسه نايم   الأحد 16 نوفمبر 2008, 3:36 am

اللى هوة إيه بقى " وسعها " ده ؟؟

الحفاظ على الصلاة

ولا الامتناع عن الأنيميتد ؟؟

...........

كانوا بيقولولي زمان

اللى مفيش منه " فايدة " .... تركه " فايدة "

_________________




يا مـُضَـيّعَ الأوقاتِ جهلا بحُرمتها .. أفِقْ و احذر بَواركْ

فـسوف تفارقُ اللذاتِ قـسْرا، ويُخلي الموتُ كرها منك داركْ

تدارك ما استطعتَ من الخطايا بـتوبة مُخـلِصٍ .. واجعل مداركْ

على طـلب السلامة من جحيمٍ ...
فـ *.* خـَيْـرُ ذوي الجرائمِ مَنْ تداركْ *.*

***
**
*




الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://medicalclub.bb-fr.com/index.htm
make a wish
|مشرف|
|مشرف|


عدد الرسائل : 4803
العمر : 30
الوظيفة :
تاريخ التسجيل : 02/05/2008

مُساهمةموضوع: رد: أول حملات جروب أنت لسه نايم   الأحد 16 نوفمبر 2008, 3:49 am

اهو حضرتك قلتها اهو

فيه الصلاه.........واركان الدين

وفيه الانمي

مهو مسبش الدين كله .........واجي احاسب الناس علي شويه صور مرسومه

وانا لسه عند راي الاول ......طالما الصوره مفيهاش حاجه ........ومش هتضر

يبقي ايه الغلط اللي فيها

ولو حضرتك عايزلها فايده

اعتقد ان ديه حاجه محببه للاطفال عموما .......و يمكن كمان لناس اكبر في السن

وافتكر انهم كانوا بيحكولنا واحنا صغيرين

ازاي الرسول عليه افضل صلاه وسلام

كان بيطول في السجود .....لما احفاده يقفوا علي ظهره وهو بيصلي

لانه مكنش حابب انه يقطع حاجه بتسعدهم

..................................

ولا حضرتك ايه وجه اعتراضك عليها

علي اساس انها صور مجسمه

ولا علي اساس اخشوشنوا

..........................................................................................

_________________

"وأيوب إذ نادى ربه أنى مسنى الضر وأنت أرحم الراحمين ..
فاستجبنا له فكشفنا ما به من ضر ‏وءاتيناه أهله ومثلهم معهم رحمة من عندنا وذكرى للعابدين" ..


"وآخر دعواهم أن الحمد لله رب العالمين.."
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
make a wish
|مشرف|
|مشرف|


عدد الرسائل : 4803
العمر : 30
الوظيفة :
تاريخ التسجيل : 02/05/2008

مُساهمةموضوع: رد: أول حملات جروب أنت لسه نايم   الأحد 16 نوفمبر 2008, 4:00 am

علي فكره

اللي بيحط الصوره ديه بيختارها ويحطها في خمس دقايق

مقعدش بقه اتكلم فيها واحلل واحرم واطلع فتاوي وافكر التصوير اللي حرام

ولا الرسم اللي حرام ....وزمان ولا دلوقت

شوف ده كله هياخد منك قد قيه

اللي حط الصوره .....مخدتش منه غير خمس دقايق وطلعها من دماغه

وبس

_________________

"وأيوب إذ نادى ربه أنى مسنى الضر وأنت أرحم الراحمين ..
فاستجبنا له فكشفنا ما به من ضر ‏وءاتيناه أهله ومثلهم معهم رحمة من عندنا وذكرى للعابدين" ..


"وآخر دعواهم أن الحمد لله رب العالمين.."
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
دكتور شاطر
|مشرف|
|مشرف|


عدد الرسائل : 6294
العمر : 28
محل الاقامة : أرض الله
الوظيفة : من رزق الله
تاريخ التسجيل : 23/09/2007

مُساهمةموضوع: رد: أول حملات جروب أنت لسه نايم   الأحد 16 نوفمبر 2008, 4:15 pm

بعد أذنك....هرد رد سريع كده على ما ادخل تانى

عاوز اوضح نقطه مش واصحه لكل الناس......وهى حكايه التعليق على رد عضو((اخ او اخت))

لما مثلا اى واحد فينا يقتبس رد عضو ويخالفه او يعترض عليه.....ده مش معناه نقص فى شخصيه العضو الاخر او اساءه له.ولكن هذا فقط اعتراض على هذا الرأى خااااااااااااااصه...يعنى الخلاف بيبقى فى الرأى بس

عشان حضراتكم تقريبا فاكرين ان لما الواحد يعلق على رد حد ويصلحه او كده يعتبر ده اهانه للعضو او حتى حكم على العضو انه مش كويس

لا ابدا.....طب ما هو العضو ده له الحق هو كمان انه يقتبس كلامى ويرد عليه لو مش مقتنع به

معلشى اتكلمت كتير فى النقطه دى ............بس كان لازم توضيح

بالنسبه لكلام الفارس

قال ان اختيار الجماهير ...فن لا يجيده الكثير....وقال مش هينفع يعنى يقول لواحد مش بيصلى على حكايه الصور

المفروض بقى انا افهم من كلامك ان الناس اللى على المنتدى هنا مش بتصلى تمام؟؟....عشان كده مش المفروض اقولهم ده..........او ان الناس اللى على المنتدى مش قد كده.....تمام ولا كلامى غلط.......انا عارف انك متقصدشى ده بالضبط......لكن ركز فى كلامك

او انك تقصد بقى ان اللى يرد فى الموضوع ده اللى بيصلوا وملتزمين بس...وان الخطأ لا يعاقبه عليه الا الملتزمين اللى بيصلوا.....اما اللى مش بيصلوا او اللى لسه هيصلوا مش هيتعاقبوا على الغلط ده.........وضح يا فااااااااااااااااااارس

وحاجه عامه كده

ليه كل ما اى حد يقولنا حاجه نقوله...دى صغيره.......يا عم جت على دى.......خلاص يعنى انا عملت كل حاجه مش فاضل الا دى..........مش لما اصلى الاول

طب ليه منغيرشى الحاجه الغلط دى على طول وخلاص مادام احنا عرفنا انها غلط

وحااااااااااااااجه كمااااااااااااااااااااااااان..........الموضوع ده اصلا مش محتاج نقاش......هقولكم ليه؟؟

الرجل اللى عرض الموضوع قال ان صور الانيمى حرام او مش صحيحه....اوك؟؟

انا دلوقتى هعمل توقيع لى او صوره شخصيه........امامى صوره ورده او صوره مصحف او صوره مسجد..........وامامى برده صوره انيمى.....بالعقل كده.......انا عرفت ان الانيمى مش هقول حرام((مع انها حرام))مشكوك فيها...ليه مبعدشى عنها وخلاص.......سبحان الله........والله العظيم احنا بنحمل نفسنا ذنوب على الفاضى.........لاحول ولا قوة الا بالله

سلام عليكم
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://www.islamweb.net
محمود الغول
::أديب المنتدى::
::أديب المنتدى::


عدد الرسائل : 3178
العمر : 28
محل الاقامة : أرض الله الواسعة
الوظيفة : طالب بالفرقة السادسة
تاريخ التسجيل : 29/05/2008

مُساهمةموضوع: رد: أول حملات جروب أنت لسه نايم   الأحد 16 نوفمبر 2008, 5:24 pm


بسسسسسسسسس بالرااااااحة

ممكن نتفق ازاي نختلف !!!

بجد والله

يعني ايه؟

مرة سمعت أحد المشايخ يقول إن في حاجة في أصول الفقة اسمها

تحرير المناط وتنقيح المناط وتحقيق المناط

يعني ... تحديد موطن النزاع ... وعدم الحيدة عنه

موطن النزاع الأن ما هو ؟؟

رسم ذوات الأرواح ؟؟
والا أفلام الكارتون للأطفال ؟؟
والا من أين يبدأ الإصلاح ؟؟
والا نبدأ بمحو الذنوب الصغيرة والا الكبيرة ؟؟
والا......

اعتقد إنه رسم ذوات الأرواح , سواء كان طفل أو رجل فضلا عن إمرأة
تمام ؟؟

هنختلف
لما نختلف نعمل ايه ؟؟؟؟؟

قال الله تعالي
( فإن تنازعتم في شئ فردوه إلى الله والرسول )

ثم ....

( فَلاَ وَرَبِّكَ لاَ يُؤْمِنُونَ حَتَّىَ يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لاَ يَجِدُواْ فِي أَنفُسِهِمْ حَرَجًا مِّمَّا قَضَيْتَ وَيُسَلِّمُواْ تَسْلِيمًا )

ويسلموا تسليما

تسليم كامل ... رضينا بحكم الله ورسوله
أياً كان هذا الحكم , مادام قد قام الدليل من كتاب الله ومن سنة رسول الله صلي الله عليه وسلم

فالسمع والطاعة

يبقي ننسي الكلام اللي كلنا بنردده دايما...( أنا مش متعمق في الدين بس ... انا رأيي كذا ... أنا أظن كذا....)

ونبحث عن الأدلة في المسألة التي اتفقنا أننا تنازعنا فيها
دون ان نضع حكما مسبقا دون دليل ... ونستعد للتسليم لحكم الله ورسوله

ولي عودة

...

علي فكرة أنا مقريتش الردود كلها لضيق الوقت و والله مقصدش حد معين بهذا الكلام
لكن بنصح نفسي الاول .. ثم إخواني ,,, وأنتم أدري مني بهذا الكلام

السلام عليكم


عدل سابقا من قبل نَفَسٌ يتردد في السبت 13 يونيو 2009, 12:50 am عدل 1 مرات
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://medicalclub.bb-fr.com/montada-f38/topic-t13397.htm
أنت لسه نايم
عضو جديد
عضو جديد


عدد الرسائل : 32
العمر : 30
الوظيفة : طبيب
تاريخ التسجيل : 07/11/2008

مُساهمةموضوع: رد: أول حملات جروب أنت لسه نايم   الأحد 16 نوفمبر 2008, 11:27 pm

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

نعتزر عن التأخير فى الردود

جزاكم الله خيرا القلب يقسى و [[]el_ghoul wanted[]


رددتم أفضل منا
بنعتزر ياجماعة أننا كتبنا حاجة بس نسينا نحطها فى أول مقالة
وهى
أحنا مش علماء فى الدين ولا ملتزمين بل أشخاص عدين نفسهم يبأوا كويسين
النقطة التانية
موضوع الصلاة والصيام والأساسيات مش مهمتنا لأن فيه ناس أفضل مننا بيكتبوا فيها على المنتدى فى قسم الإسلاميات
ولذلك مش دى مهمتنا
ثانيا المنتدى ما شاء الله فيه ناس كتير كويسه جدا
وعلشان كده حملات وانت لسه نايم
قائمة على سد الثغرات التى يدخل منها الشيطان
ولو ذنوب صغيرة البعض ممكن يستقلها جدا

والدليل على ذلك أن بعض الأعضاء شايف أن الموضوع مش بالأهمية إلا أحنا عملنا عليها الموضوع علشان كده بنقلك أنت لسه نايم

الصور المرسومة الرسول صلى الله عليه وسلم رفض أنه يدخل بيته علشانها
عارف يعنى أه بيته
يعنى إلى عايش فيه مش مجرد صفحة منتدى هيفتحها او مش هيفتحها مش هتفرق كتير

المسألة أن الدين بتاعنا كامل من كل الجزاء
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ يعني: في الإسلام. " كافة" معناها: الإحاطة بالشيء، "ادخلوا في السلم كافة": ادخلوا فيه، في جميعه، فى كل جوانبه مش الأقتصار على جنب واحد

بالنسبة نجيب فتوى لأكثر من عالم
بالفعل الفتاوى موجوده لأكثر من عالم

وحضرتك يادكتورة لو بحثتى على النت ذى ما بتقولى مش هتلاقى فنوى تحلل رسوم الشخاص
الأختلاف على التصوير وليس على الرسم لان الرسم الكائنات الحية محرم بالدليل من الكتاب والسنة وقول اهل العلم





ياريت يأخونا فكرت أنت لسه نايم تكون وصللتلكم وهى مش بندور على الحجات الأساسية مع انها مهمة بس مش أحنا إلى بنتكلم فيها ومش مكانها مكانها فى القسم افسلامى لناس أفضل مننا


أنت لسه نايم


عدل سابقا من قبل أنت لسه نايم في الإثنين 17 نوفمبر 2008, 12:08 am عدل 1 مرات
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
*MishMisha*
عضو ذهبي
عضو ذهبي


عدد الرسائل : 784
العمر : 30
الوظيفة : إن شاء الله .................... WaitinG
تاريخ التسجيل : 31/01/2007

مُساهمةموضوع: رد: أول حملات جروب أنت لسه نايم   الأحد 16 نوفمبر 2008, 11:53 pm

quote="el_ghoul wanted"]
[size=24]
بسسسسسسسسس بالرااااااحة

ممكن نتفق ازاي نختلف !!!

بجد والله

يعني ايه؟

مرة سمعت أحد المشايخ يقول إن في حاجة في أصول الفقة اسمها

تحرير المناط وتنقيح المناط وتحقيق المناط

يعني ... تحديد موطن النزاع ... وعدم الحيدة عنه

موطن النزاع الأن ما هو ؟؟

رسم ذوات الأرواح ؟؟
والا أفلام الكارتون للأطفال ؟؟
والا من أين يبدأ الإصلاح ؟؟
والا نبدأ بمحو الذنوب الصغيرة والا الكبيرة ؟؟
والا......

اعتقد إنه رسم ذوات الأرواح , سواء كان طفل أو رجل فضلا عن إمرأة
تمام ؟؟

هنختلف
لما نختلف نعمل ايه ؟؟؟؟؟

قال الله تعالي
( فإن تنازعتم في شئ فردوه إلى الله والرسول )

ثم ....

( فَلاَ وَرَبِّكَ لاَ يُؤْمِنُونَ حَتَّىَ يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لاَ يَجِدُواْ فِي أَنفُسِهِمْ حَرَجًا مِّمَّا قَضَيْتَ وَيُسَلِّمُواْ تَسْلِيمًا )

ويسلموا تسليما

تسليم كامل ... رضينا بحكم الله ورسوله
أياً كان هذا الحكم , مادام قد قام الدليل من كتاب الله ومن سنة رسول الله صلي الله عليه وسلم

فالسمع والطاعة

يبقي ننسي الكلام اللي كلنا بنردده دايما...( أنا مش متعمق في الدين بس ... انا رأيي كذا ... أنا أظن كذا....)

ونبحث عن الأدلة في المسألة التي اتفقنا أننا تنازعنا فيها
دون ان نضع حكما مسبقا دون دليل ... ونستعد للتسليم لحكم الله ورسوله

[/quote]


يا جماعة كل ما في الموضوع انه قبل ما تقولوا حاجة حرام أو حلال قولوا ده رأي مين من العلماء "الثقة طبعا"من مكان ثقة و بعدها
{وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى الله وَرَسُولُهُ أَمْراً أَنْ يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَمَنْ يَعْصِ الله وَرَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالاً مُبيناً}

و بعدها
طبعا لازم كلنا هنسلم بما أمر الله سبحانه و تعالى به و رسوله صلى الله عليه و سلم
إن شاء الله
ربنا يهدينا جميعا لما فيه الخير لنا و رضاه عنا
آمين


عدل سابقا من قبل Dark night في الأحد 16 نوفمبر 2008, 11:58 pm عدل 1 مرات
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
أول حملات جروب أنت لسه نايم
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 3انتقل الى الصفحة : 1, 2, 3  الصفحة التالية

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
Kollia Online Forums :: . :: حالة حوار-
انتقل الى: