البوابةالرئيسيةس .و .جبحـثالتسجيلدخول





شاطر | 
 

 Taare Zameen Par

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2
كاتب الموضوعرسالة
ضـــي
|مشرف|
|مشرف|


عدد الرسائل : 4078
العمر : 29
الوظيفة : خليها على الله
تاريخ التسجيل : 01/12/2006

مُساهمةموضوع: رد: Taare Zameen Par   الإثنين 27 أبريل 2009, 2:10 am

اقتباس :
المشكلة فعلا كبيرة جداااااااا
والاجابة صعبة جداااااااا
وعايزة ذكاء في التعامل وحسن ادراك وفطنة

وفهم مننا لطبيعة كل طفل وطبيعة قدراتة وان مش لازم كل طفل يبقي زي اخوة
ومش لازم ولادنا كلهم يبقوا دكاترة او مهندسين فيه منهم عندة قدرات بس احنا مش قادرين نكتشفها
وللاسف بندمر الطفل دة مع انه ممكن يكون احسن مننا بس احنا اللي مش ادناه فرصتة ولا فهمنا مشكلتة صح

اخيرا حد شاف الفيلم ..
مش معقول !!!

عندك حق طبعا في كل كلامك ..
بس مش كل الناس بتدي نفسها فرصه تعمل اللي تحته خط دا ..

بيستسهلوا الطريق الغلط .. من غير وجع دماغ ..
و مش فارق معاهم يحصل ايه في الدنيا بعد كدا ..

و الله التربيه دي فعلا مسئوليه صعبه و كبيره جدا ..

والناس عندنا هنا معظمهم بيتعامل معاها
على انها حاجه تقليديه
تمشي زي ما اجدادنا مشوها ..

بغض النظر بقى هيا كانت صح ولا غلط ؟؟
كافيه ولا لا ؟
...
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
ضـــي
|مشرف|
|مشرف|


عدد الرسائل : 4078
العمر : 29
الوظيفة : خليها على الله
تاريخ التسجيل : 01/12/2006

مُساهمةموضوع: رد: Taare Zameen Par   الإثنين 27 أبريل 2009, 2:20 am

اقتباس :
انا سمعت الفيلم ده
برافو .. في ازدياد ما شاء الله Very Happy
بس مش كله يعنى خدت نبذه فقط عنه عرفت هو بيتكلم عن ايه
اصل الافلام الهندى دى بالذات بتحسسنى ان انا بتفرج على فيلم كرتون بنفع للاطفال
حاجه كده بيضحكوا بيها علينا

حاليا بقى
مبقتش كلها
بقى فيها حاجات كويسه .. " زي الطبيعي يعني "


ده غير ان الافلام عموما مهما ناقشت من مشاكل مش هتجيب التايهه يعنى فى الحل بتاعها

لا والله
في افلام محترمه
بتجيب حلول او ع الاقل بتفتح حلول ..
وان مكانتش لا دا ولا دا
فا المهم حتى
تعرض المشكله بشكل صح ..
تخلينا احنا نعرف نتعامل معاها .. مش لازم حل نهائي
ع الاقل
وجهه نظرنا للمشكله و اصحابها تتغير
وساعتها ممكن نوصل لحل حتى بشكل غير مقصود


يعنى مثلا بعيدا عن الافلام الهنديه بيعرضوا كده اليومين دول افلام (خير اللهم اجعله خير )
عربى والمفروض انهم بيحلوا بيها مشكله او بيعرضوا مشكله وهما فى الاساس بيعملوا مشكله تانيه

الافلام العربي .. اليومين دول .. اااه
ما علينا من ده كله ربنا يهدينا جميعا

ياااااااااا رب

نرجع بقى للافلام الهندى اللى هى تنفع افلام كرتون نفسى الاقى قصه فيلم عدله فيهم ومنتنتهيش ذى ما انا متوقعه
يعنى ذى مانتى بتقولى تماااااام
سلااااااااااااااام

و عليكم السلام ورحمه الله
نورتي .. Very Happy

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
ضـــي
|مشرف|
|مشرف|


عدد الرسائل : 4078
العمر : 29
الوظيفة : خليها على الله
تاريخ التسجيل : 01/12/2006

مُساهمةموضوع: رد: Taare Zameen Par   الإثنين 27 أبريل 2009, 2:24 am

اقتباس :
الحقيقة الموضوع رائع جدا يا دكتورة

وفعلا فيه قضية مهمة جدا جدا

حتى اذا كان الموضوع طويل لكن فى نفس الوقت جميل جدا ومش ممل بالمرة

أنا مش هقول كلام جديد

أنا بس بحيى حضرتك على التوبيك

شــكـــــــــــــــرا Smile
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
ضـــي
|مشرف|
|مشرف|


عدد الرسائل : 4078
العمر : 29
الوظيفة : خليها على الله
تاريخ التسجيل : 01/12/2006

مُساهمةموضوع: رد: Taare Zameen Par   الإثنين 27 أبريل 2009, 2:40 am

اقتباس :
الموضوع رائع بجد والفكرتين يستحقوا المناقشة
سواء هبوط مستوى الافلام او التعامل مع الاطفال من الاهل والمدرسين

...............
بس انا عايز اتكلم عن نقطة الاطفال دى
مش عارف ليه الاهل مش عندهم ثقة فى قدرات اطفالهم وامكانيتهم
وليه المدرسين بقوا مصدر لاحباط الطلاب وضربهم وبس
فاكرين ايام المدرسة Laughing

ونفتكر لـــــــيـــــــــــــــــــــــه
ماحنا لسه فيها اهه .. !!

الناس دايما بتربط التفوق الدراسى بالتفوق والتميز فى الحياة
مع انى شايف ان ده مش شرط ابدا خاصة فى بلدنا يعنى
وياما ناس كانت فاشلة بمعنى الكلمة فى الدراسة وبقوا من عظماء التاريخ
والامثلة ع كده كتير قوى
اينشتين مدرسه وصفوه انه غبى وكان بيرسب فى بعض المواد فى المدرسة....
وفى الاخر بقى ايه بقى اشهر علماء العصر الحديث وصاحب النظرية النسبية !!!!!
احد وزراء بريطانيا طلبوا منه يروح حفلة مقامه ليه فى مدرسته رفض...ليه؟؟؟
لان المدرسين فيها كانوا بيعاملوه وحش وبيضربوه لانه مش متفوق !!!!
..........
يعنى ليه مش بنبص للامور من زاوية مختلفة...
يمكن الطفل اللى احنا فاكرينه غبى ده يكون اذكى من الطبيعى لدرجة ان احنا اللى مش فاهمينه ...
ليه لأ ؟؟؟!!!
طيب ليه الاهل مش بييشجعوا اولادهم ويحاولوا يكتشفوا مواهبهم حتى لو مش متفوقين فى الدراسة
اكيد كل اب وام عايزين اولادهم افضل ناس....بس هل الطريقة صح ؟؟؟؟
بالعكس دول يمكن بيدمروهم وهما مش عارفين...
هضرب مثل بسيط خالص
ام ليها ولد صغير لما دخلته المدرسة .... المدرس قال عليه ده متاخر فى النمو
وانطرد من المدرسة كمان عشان ان معدل ذكائه مش كويس
طبعا لو هنا هتقول خلاص بقى وطول ماهتناديله هتقوله تعالى ياغبى روح ياغبى
من غير ماتعرف ان هى كده بتدمره حتى لو كويس
بس هى مش عملت كده
دى علمته فى البيت بنفسها وزرعت فيه حب العلم
ماشي وبعدين يعنى طلع ايه ابنها ده ؟؟؟...
(توماس الفا اديسون )....اشهر مخترع فى التاريخ الحديث وصاحب براءة الاف الاختراعات
منها المصباح الكهربى والبطارية الجافة وغيرها كتير .....
بيقول عن والدته
" ان امى هى التى صنعتنى ...لأنها كانت تحترمنى وتثق فى ....
اشعرتنى انى اهم شخص فى الوجود .... فأصبح وجودى ضروريا من اجلها
وعاهدت نفسى ألا اخذلها كما لم تخلنى قط "
ياه للدرجة دى !!!!
اعتقد ان احنا محتاجين نغير تفكيرنا فى حاجات كتير قوى
.............
اسف ع الاطالة....
بس فعلا موضوع يستحق المناقشة
انت شكلك كدا شفت الفيلم .. Smile
عندك حق فعلا في الكلام ..
" بس في حاجه
المعلم هنا مش لازم يكون حد م الاسره بس ..
بدليل ان التغيير جه في المثال دا
من استاذه .. "
و يرجعوا يلومونا احنا ..
ويتهموا الاجيال الجديده انها مش فاهمه حاجه ..
و مبتعرفش حاجه ..
و انها مش بتفكر ولا تبدع ولا ..

والعيب مش فينا
احنا لو كنا لقينا اللي يعلمنا و يوجهنا صح ..
مكناش هنرفض العلم يعني ..

انما احنا الحمد لله
لا علم ولا حتى اسلوب تعليم .. زي الفل يعني ..


اقتباس :
اه معلش بالنسبة لنقطة الافلام الهندى يعنى
انا الاجازة اللى فاتت واحد صاحبى من الناس الطيبين برده Smile

جابلى فيلم هندى وقالى شوفه دى قصتة جامدة وجميلة مووت
اقعد اتفرج الاقى حاجات غريبة ..غريبة بجد...هندى هندى يعنى
البطل بيكسر كل حاجة واى حاجة مافيش حاجة بتقف قصاده ...صحه بقى Laughing
ويغزوه بسكينة فى رقبته ويترمى من ع جبل ويقع ع الشجر يومين كده ولا حاجة
وفى الاخر يطلع عايش برده ... ايه قط بسبع ارواح ياخويا Rolling Eyes
لا والاجمد انه كان اخرس وصوته رجعله بعتها
Very Happy Very Happy Very Happy

ولقطة بقى البطل والبطلة واقفين ع البحر
نص البحر كان فيه شروق والنص التانى غروب !!!
هندى اصلى
Laughing Laughing
Laughing
و الله الافلام الهندي النوعيه دي

تتسمع زي ما تكون بتشوف فيلم كوميدي يعني ..
مش اكتر
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
ضـــي
|مشرف|
|مشرف|


عدد الرسائل : 4078
العمر : 29
الوظيفة : خليها على الله
تاريخ التسجيل : 01/12/2006

مُساهمةموضوع: رد: Taare Zameen Par   الإثنين 27 أبريل 2009, 2:56 am

اقتباس :
هو الموضوع طبعا كفكر ومناقشه يحتاج التطرق اليه

ولكن قبل ما ابدأ

ممكن اعرف اسم الموضوع

(Taare Zameen Par )

معناه ايه بالانجليزى Smile
مش كفايه قولت معناه بالعربي ..و قولتها بالهندي ..
كمان هقولها بالانجليزي ..
كدا كتيييير ..
اقتباس :
ما معنى كلمه TAARE ZAMEN PAR؟
معناها ...حتى لا يفقدوا أنفسهم في عالمنا ...
اللي هما مين طبعا ..." الاطفال .."..



..........................

ثانيا فين الام من ده كله بقى
اقتباس :
ام ..لا حول لها ولاقوه ..مش متفاهمه مع جوزها ..
ولا عارفه تروح فيه ..لا يمين ولا شمال ...

كان شاللني سكوتها دا ..
بس نعمل ايه في نعمه العقل ..
تقريبا هيا كانت ست عاقله و هاديه ومسالمه زياده عن اللازم
سايبه الكلمه لجوزها يعني كومبليتلي .. Laughing
بالاضافه الى انه كان عصبي .. و ديموقراطي اوي اوي ..
اللي هيا نسخه من بيوت مصريه كتير يعني ..


ولا هو هيشيل الليله دى الاب لوحده

Evil or Very Mad

وعلى رأى المثل

( الام مدرسه ............ )

فين المدرسه بقى دى

Razz
.................................

مقولناش ان الاب هوا المسئول في كل حته في الدنيا عن كدا
بس دا الحاله اللي كانت في الفيلم ..
بالاضافه الى انه بصفه عامه
مطلوب منه مشاركه في تنميه شخصيه ابناءه
هوا مش بتاع صرف و بس يعني .. Rolling Eyes

بس عشان نبقى صرحا الست دي مسؤله زيه
لانها سكتت ع اللي هوا بيعمله .. Twisted Evil
___

اقتباس :
طبعا النقطه دى مظبوطه

لان الطفل ف مرحله الدرسه

بيحتاج اكتر لرعايه واهتمام من الابوين

مش حكايه ان الاب يقول الابن ده متخلف يبقى خلاص مش فالح ف حاجه خالص

لازم يوفروا ويهيأوا جو نفسى مريح للطفل

يوفروا معامله صادقه من الحب والعطف والحنان

لازم الطفل يحاول يرسم لنفسه هدف وهو صغير
تمام

اقتباس :
وبالتالى المشكله معروفه

سببها معروف

حلها بايدينا

ولكن

( وما الحياه الدنيا الا متاع الغرور ).

Laughing
لا اله الا الله
دنيا فــــــــــانيه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
Taare Zameen Par
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 2 من اصل 2انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
Kollia Online Forums :: . :: حالة حوار-
انتقل الى: