البوابةالرئيسيةس .و .جبحـثالتسجيلدخول





شاطر | 
 

 Taare Zameen Par

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
انتقل الى الصفحة : 1, 2  الصفحة التالية
كاتب الموضوعرسالة
ضـــي
|مشرف|
|مشرف|


عدد الرسائل : 4078
العمر : 28
الوظيفة : خليها على الله
تاريخ التسجيل : 01/12/2006

مُساهمةموضوع: Taare Zameen Par   الخميس 06 نوفمبر 2008, 2:16 am

بسم الله الرحمن الرحيم
من احدى المبشرات الموجوده اليومين دول ..
وجود الحوارات الاعلاميه والسينمائيه الهادفه ..
اللي هيا مش مصريه ...
وبدأ الواحد يلاحظ تطور غير متوقع في المواضيع اللي بيقدمها الاعلام العربي اليومين دول ..

دا نلاقيه في اختيارهم بعض الافكار الجديده الهادفه و الراقيه ...
في المسلسلات العربيه ...
واللي يا رب تتعدي منه السينما كمان ..
بس واضح ان التطور دا مش بس عربي ... ولــكـــــــــــــن ...

ركز معايا ..وارجع بالذاكره لورا كدا شويه ...
تسمع عن حاجه اسمها فيلم هندي ...
اميتاب باتشان والعالم دي ..

طب ايه معلوماتك عن الفيلم الهندي ...؟؟
انه ابو اشرف ..." ابو اشرف ها ....وكلنا طبعا عارفين هوا مين .."
اما ييجي يزورني ...
بيحكيلي فيلم هندي ..

واما ازعل انتيمي ...
ويبقى متغاظ مني حبتين ...
يشتغلني بفيلم هندي ...

واما حد يحب يضحك عليك وياكل دماغك ...بكدبه مفقوسه اوي ...
بيبقى فيلم هندي ...
وهكذا ...
بمعنى ..
انها دائما ما تكون ..
افلام سطحيه ...مفقوسه ...محفوظه ...
نفس السيناريو والحوار والشخصيات ....
لدرجه انك تحس ان ..الهند بحالها ..
خلصت على الاشخاص دي ..في العايله دي ..في البلد دي ...
بنفس القصه دي ..بنفس النهايه دي ؟....
تـــــــمـــــــــــــــــــــــــــت وشــكـــرا ..." النهايه "
>>>>...


عدل سابقا من قبل ضي <BaCk 2 bLaCk & في السبت 15 نوفمبر 2008, 4:51 am عدل 3 مرات
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
ضـــي
|مشرف|
|مشرف|


عدد الرسائل : 4078
العمر : 28
الوظيفة : خليها على الله
تاريخ التسجيل : 01/12/2006

مُساهمةموضوع: رد: Taare Zameen Par   الخميس 06 نوفمبر 2008, 2:26 am


وعلى الرغم من كدا في ناس بيشوفوها والله ....
ماهوا اصل الطيبين في الدنيا كــتـــيـــر ..
بس ليهم عذرهم ..
انا ساعات بقعد قدام الفيلم الهندي ..
بتفرج .وبحاول اقنع نفسي انه ان شاء الله القصه هتكون غير اللي في دماغي ...
اللي هيا بطل .." وغالبا ما هيكون اميتاب باتشان .".والبطله ..
وكام واحد كمان ..عشان اميتاب يضربهم ..
اومال هنعمل فيلم ازاي ..؟؟
وقلمين في بوكسين على كام رصاصه ..
ويموت الشريرين ...ويفضل اميتاب في الاخر ...
ويتجوز البطل والبطله ..ولازم طبعا كل مشهد باغنيتين تلاته ...
واحلى ما فيهم ..
ان كل كلماتهم ...منزوعه الجناس والسجع ..بلا وزن بلا قافيه ...بلا وجع قلب ...
أي كلمه ... زودلها المقطع الهندي " هيييييييييييه " في الاخر ...
ويبقى كلهم ولاد عم في الاخر ..
" ومفيش كلمه احسن من كلمه "

وانا بقعد بحاول ..
استنى انهم يخيبوا ظني فيهم ...
ويغيروا الحوارات دي ...
ولكن عشمي يرجعلي تاني ..بخفي حنين ..زي ما بيقولوا ...
وهكذا ...
وساعات اشوفها ..
عشان ببقى متغاظه او هطق ..وبدور على أي حاجه اضحك عليها ...من كتر غيظي ...
المهم انها مش هتبور ...
" وانا حاسه ان احنا في مصر ..
داخلين على مرحله اسوأ من الفيلم الهندي القــــديــــــــــــــــــم ...لنا الله "
-----


عدل سابقا من قبل ضي <BaCk 2 bLaCk & في السبت 15 نوفمبر 2008, 4:52 am عدل 1 مرات
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
ضـــي
|مشرف|
|مشرف|


عدد الرسائل : 4078
العمر : 28
الوظيفة : خليها على الله
تاريخ التسجيل : 01/12/2006

مُساهمةموضوع: رد: Taare Zameen Par   الخميس 06 نوفمبر 2008, 2:27 am


طيب ..
ايه علاقه كل دا بالموضوع ...بالعنوان ...؟؟

في يوم من ذوات الايام ..
انا عندي في البيت ..طيبين بردو ..
بيسلوا وقتهم ساعات بكام فيلم هندي ...
لقيت فيلم ...

لقيت الفيلم بيتكلم باختصار ...
عن مشكله واسعه الانتشار ..
..
.ودي نبذه مختصره عن الفيلم ...


عدل سابقا من قبل ضي <BaCk 2 bLaCk & في السبت 15 نوفمبر 2008, 4:55 am عدل 1 مرات
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
ضـــي
|مشرف|
|مشرف|


عدد الرسائل : 4078
العمر : 28
الوظيفة : خليها على الله
تاريخ التسجيل : 01/12/2006

مُساهمةموضوع: رد: Taare Zameen Par   الخميس 06 نوفمبر 2008, 2:31 am


أسره ...
عباره عن ام ..لا حول لها ولاقوه ..مش متفاهمه مع جوزها ..
ولا عارفه تروح فيه ..لا يمين ولا شمال ...
.... وابن كبير متفوق ورياضي ...ويشهد حياه لامعه ...
على نقيض الابن الاخر ...الاصغر ...
اللي عنده مشكله في القراءه والكتابه ...واللي بيرسب لتالت مره على التوالي ...
في سنه تالته .. " وابوه بيقولها وهوا معترض قوي ....ومستتفهها ...
هوا ميعرفش ان تالته دي شهاده يا نـــــــــــــــــاس .."
المهم ....قوم ايه ..؟؟
ابوه كمعظم البهبهات اللي عايزين عيالهم يطلعوا يا باشمهندس يا دكتور ..يا وزير محافظ سفير ...وهكذا ...
وما بيحاولش اصلا يفهم المشكله ولا يعالجها ...
ودايما المشكله ان ابني هوا اللي كسلان .. غبي ..وفاشل ...
عمر ما واحد بييجي في دماغه ..
ان ابنه بيحاول يعمل اللي عليه .... والمفروض اني اساعده ..
مش اقف اتفرج من برا ...وما علي الا السخط والغضب ...
المهم
قوم ابوه بيقرف منه ..وبيبعته يدرس في مدرسه داخليه في بلد تانيه بعيد عن بيته ..
كنوع من العقاب ...
يروح الواد المدرسه الداخليه ..
ويلقى فيها ما شاء الله له ان يلقاه ...من تعذيب المدرسين ..وسخرية التلاميذ ..
و كل مادا ..كل ما اخونا الصغير ...بيبعد عن الواقع المقرف اللي هوا عايش فيه ...
الواقع المادي الادمي ...اللي فيه محدش بيحاول يفهم حد ...واللي تاه فيه اخونا ...
و يجد الطفل انه لا مفر له من كل دا الا الصمت ....
اللي فيه بيعيش عالم تاني من واقع خياله ...بعيد عن الكائنات الغريبه اللي اصبحت حواليه من كل مكان ...
" في البيت والمدرسه و غيره .."
الى ان يظهر البطل ...استاذ الفنون ..او مدرس الرسم ..
واللي هيبدأ يتعامل ...مع الاطفال بشكل مختلف ..
وباسلوب دراسي شيق ...بنطالب بيه في كل حته بقالنا سنين ولكن لا حياة لمن تنادي ...

اسلوب طالب العلم ...مش طالب رحمه الاستاذ ...!!

وتبدأ المعالجه الفعليه لمشكله التلميذ الصامت ...
باسلوب جميل جدا من الاستاذ دا ...

والصراحه ..
انا عايزه اقول ..ان احلى ما في الفيلم انك تشوف الاستاذ دا ...
وتصرفاته واسلوبه ...في حل المشكله ...
و ازاي حول ابو الطفل لاب متفاهم وفهمه ازاي يهتم باولاده ..
وازاي ساعد الطفل ..انه يخرج من مشكلته وصمته ...ليتفاعل مع الناس من تاني ...!!
....
انا بحاول اختصر ..عشان محرقش الفيلم للي عاوز يشوفه ..
بس بجد ..
انا شوفته مره ..
وقولت يمكن انا دماغي مكنتش مظبوطه فأعجبت بالفيلم ....
وصممت اني اشوفه تاني ......معلش السمعه ليها عامل بردو ..ودا فيلم هندي ...

بس لقتني في المره التانيه...خدت بالي من حاجات تانيه انا مكنتش شوفتها ..
ودا رأيي في الفيلم ...
بجد يا جماعه الفيلم جميل جددا ...
هوا انت اينعم هتحس بشئ من الهبل في اوله ...
بس معلش تعالى على نفسك عشان تشوف المشكله على بعضها ..
و تشوف نهايته ..
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
ضـــي
|مشرف|
|مشرف|


عدد الرسائل : 4078
العمر : 28
الوظيفة : خليها على الله
تاريخ التسجيل : 01/12/2006

مُساهمةموضوع: رد: Taare Zameen Par   الخميس 06 نوفمبر 2008, 2:34 am


عايزه انبه ....
قناه الافلام الهندي ... طالما مسكت الفيلم يبقى هتحفظه للناس ...
يعني انتوا ممكن تلحقوا تشوفوه الاسبوع دا ....

واللي هيشوف الفيلم هيحل الديوتي دا ...
" ماحنا في سنه رابعه بقى ..والواجب بقى ادمان ..."
اكتب نبذه مختصره عن جزر سليمان ...؟؟
وللتسهيل ...
التشبيه دا hit the core of my mind ....
تشبيه خرافي ..وعجبني جددا ...يصور ازاي الاهل ممكن يقضوا على اولادهم بمجرد الكلام ....!
السؤال التاني ..و دا انا اللي هحله .

..ما معنى كلمه TAARE ZAMEN PAR؟
معناها ...حتى لا يفقدوا أنفسهم في عالمنا ...
اللي هما مين طبعا ..." الاطفال .."..
ولينا كلام بعد ما تشوفوا الفيلم ...
ان شاء الله ..
....
..
.


عدل سابقا من قبل ضي <BaCk 2 bLaCk & في السبت 15 نوفمبر 2008, 4:27 am عدل 1 مرات
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
make a wish
|مشرف|
|مشرف|


عدد الرسائل : 4803
العمر : 30
الوظيفة :
تاريخ التسجيل : 02/05/2008

مُساهمةموضوع: رد: Taare Zameen Par   الخميس 06 نوفمبر 2008, 2:45 am

اقتباس :
...يصور ازاي الاهل ممكن يقضوا على اولادهم بمجرد الكلام ....!

اقتباس :
ما معنى كلمه TAARE ZAMEN PAR؟
معناها ...حتى لا يفقدوا أنفسهم في عالمنا ...
اللي هما مين طبعا ..." الاطفال .."..


للاسف ........مش هعرف احل الواجب

بس الكلمتين دول احييكي عليهم.......................

................................

السينما المصريه عدت عليها فتره الاكشن الجامد ديه برده تلاقي البطل عمال

يخبط يمين وشمال وناس تطير في الهوا وعربيات تنفجر ويا سلام علي البطل وهو طالع

في الكدر يتمختر قدام العربيه اللي بتتحرق

وشبابيك بتتكسر وناس تترمي من الدور ال120 ...........

وعصابات ومافيا وارهاب

وتلاقي البطل منه شباب ومنه عجوز عدي السبعين مبيقفش معانا حاجه يعني

الناس الصراحه مخلوش في نفسنا حاجه ........

ودلوقتي انتقلنا لمرحله العشوائيات وصالات القمار ...........حاجه تشرف فعلا

.........................................................
عموما

انا مبقتش احب اتفرج علي اي حاجه متدخلش عقلي

والتفسير الوحيد ليها ان المخرج عايز كده...........................

مش مهم بقه جنسيتها ايه................

_________________

"وأيوب إذ نادى ربه أنى مسنى الضر وأنت أرحم الراحمين ..
فاستجبنا له فكشفنا ما به من ضر ‏وءاتيناه أهله ومثلهم معهم رحمة من عندنا وذكرى للعابدين" ..


"وآخر دعواهم أن الحمد لله رب العالمين.."
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
ضـــي
|مشرف|
|مشرف|


عدد الرسائل : 4078
العمر : 28
الوظيفة : خليها على الله
تاريخ التسجيل : 01/12/2006

مُساهمةموضوع: رد: Taare Zameen Par   الخميس 06 نوفمبر 2008, 2:59 am

اقتباس :
انا مبقتش احب اتفرج علي اي حاجه متدخلش عقلي
والله هيا حاجه كويسه
من ناحيه لان الناس مبقتش بتبلط قدام التليفزيون زي الاول ..

وحاجه وحشه لو الواحد فاضي ومش لاقي حاجه مفيده يشوفها ..

والحمد لله بالنسبه التليفزيون ..دلوقتي اقتصر على ..
برنامج ومسلسل ..
والاتنين ولا ليهم علاقه بالعربي ..
والله مش عارفه بعد ما يخلصوا هعمل ايه ...
ابيع التليفزيون مثلا ..؟؟


والتفسير الوحيد ليها ان المخرج عايز كده..........................
لا
اسمحيلي اقولك ..
تفسيرها الجمهور عايز كدا ..
عشان هما لو مش لاقيين حد يتفرج ع الهبلوللي دا
مكنوش عملوه ..
ولا غاوين صرف ع الفاضي ..
ونادرا اما تلاقي حد بيحترم دماغه ..
و ميشوفش الحاجات دي ...

اقتباس :
للاسف ........مش هعرف احل الواجب
..
كدا تروحي لاخر الفصل ...
وشك في الحيطه وترفعي ايدك لفوق ...
" ودا تطبيقا لهدف الموضوع ..
احنا ننقد ونشجب ونعترض ..
ونعمل العكس ..علطول .."
Smile
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
make a wish
|مشرف|
|مشرف|


عدد الرسائل : 4803
العمر : 30
الوظيفة :
تاريخ التسجيل : 02/05/2008

مُساهمةموضوع: رد: Taare Zameen Par   الخميس 06 نوفمبر 2008, 3:15 am

اقتباس :
والتفسير الوحيد ليها ان المخرج عايز كده..........................
لا
اسمحيلي اقولك ..
تفسيرها الجمهور عايز كدا ..
عشان هما لو مش لاقيين حد يتفرج ع الهبلوللي دا

الموضوع ماشي جوه حلقه ادمان مقفوله .........

الناس عايزه تشوف حاجه مختلفه .........وممكن نقول ناس بتجري ورا الشهوه

يقوم المخرج عرف ان هيه ديه الحاجه اللي تشدهم

يقوم عاملها

يجي مخرج تاني عايز يضرب الفيلم بتاع المخرج الاولاني

يقوم مزود التوابل

الناس تتعود علي الجرعه الجديده ...........ومفيش رجوع

يجي مخرج تالت عايز يضرب الفلمين القدام

يزود الجرعه التانيه طبعا لان الاولي دلوقت مبقتش تجيب نتيجه

الناس تتعود ........مفيش رجوع......يجي واحد جديد..........وكده ........

الدايره مقفوله...........

اقتباس :
كدا تروحي لاخر الفصل ...
وشك في الحيطه وترفعي ايدك لفوق ...

" ودا تطبيقا لهدف الموضوع ..
احنا ننقد ونشجب ونعترض ..
ونعمل العكس ..علطول .."


هههههههههههه

ولو اني مش فاهمه ايه علاقه المبدأ بالكلام

بس انا مش هعمل الواجب لان معنديش القناه ديه......... Very Happy

_________________

"وأيوب إذ نادى ربه أنى مسنى الضر وأنت أرحم الراحمين ..
فاستجبنا له فكشفنا ما به من ضر ‏وءاتيناه أهله ومثلهم معهم رحمة من عندنا وذكرى للعابدين" ..


"وآخر دعواهم أن الحمد لله رب العالمين.."
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
ضـــي
|مشرف|
|مشرف|


عدد الرسائل : 4078
العمر : 28
الوظيفة : خليها على الله
تاريخ التسجيل : 01/12/2006

مُساهمةموضوع: رد: Taare Zameen Par   الخميس 06 نوفمبر 2008, 3:35 am

اقتباس :
ولو اني مش فاهمه ايه علاقه المبدأ بالكلام
يعني احنا بنعلق ع الناس اللي مش بتحاول تحل المشكله عند الطفل
ومبتدورش عن سببها وبتدي العقاب علطول ...
زي مانا عملت كدا ..
مسمعتش منك انك مش عندك القناه اصلا..
وعاقبتك علطول ..قبل ما اعرف ..
وهوا دا اللي احنا كنا لسه بننتقده ..
ودا طبعا مقتبس من كتاب الدستور الحديث ..
باب المصداقيه ..
فصل وعدنا فوفينا .. أخرس
بس انا مش هعمل الواجب لان معنديش القناه ديه......... Very Happy


ابقى احكيهولك ..
عادي جدا ..معندناش مشكله ...

اقتباس :
يزود الجرعه التانيه طبعا لان الاولي دلوقت مبقتش تجيب نتيجه
تصدقي والله ..حلو التشبيه دا ...
يعني تفسيرها اولا واخيرا من الناس ...
لان المدمن ضعيف ..
يلا ربنا يهدي
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
بسمة فجر
|مشرف|
|مشرف|
avatar

عدد الرسائل : 8442
العمر : 29
محل الاقامة : بيت زوجي
الوظيفة : طبيبة جديدة
تاريخ التسجيل : 01/12/2006

مُساهمةموضوع: رد: Taare Zameen Par   الخميس 06 نوفمبر 2008, 8:54 pm

للأسف

انا بطّلت فرجة ع الافلام من زمان

انما كفكرة ممكن تتناقش - اللي هيا اسلوب التعامل مع الاطفال -

بعيدا عن السينيما والافلام الله يكرمكوا

اصل انا خلاص بقيت أقرف منهم مهما كان المحتوى

وكويس انك جبتي الخلاصة بتاع الفيلم يعني ملوش لازمة اشوفه
.
.
.

فكّرتيني بمدرّس كان بيدرّسلي زمان

أيام .......!!!

_________________
الثورة دى بداية زى الهجرة والميلاد
الثورة دى بسملة كمل بقى الآية

●●●

مع كل مرة قراية حسنها يزداد
والآية تجرى تسلم أختها الراية
من غير نهاية وحتى الوقف مش معتاد
وبكرة أيامنا تبقى حكاية ورواية
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://www.goodwayinlife.com/forum/index.php
ضـــي
|مشرف|
|مشرف|


عدد الرسائل : 4078
العمر : 28
الوظيفة : خليها على الله
تاريخ التسجيل : 01/12/2006

مُساهمةموضوع: رد: Taare Zameen Par   الجمعة 07 نوفمبر 2008, 2:23 pm

هوا اصلا الفيلم شغال دلوقتي ...
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
ضـــي
|مشرف|
|مشرف|


عدد الرسائل : 4078
العمر : 28
الوظيفة : خليها على الله
تاريخ التسجيل : 01/12/2006

مُساهمةموضوع: رد: Taare Zameen Par   الجمعة 07 نوفمبر 2008, 2:29 pm

اقتباس :
انما كفكرة ممكن تتناقش - اللي هيا اسلوب التعامل مع الاطفال -

اوكى..مفيش مشكله
..
واضح ان الناس عندها مشكله مع التليفزيون ..
...but really
u will miss zat film
يلا خير ان شاء الله
...
وكمان مش مزعلني غير ان انا اللي هضطر احل الواجب بردو ..


stress
اقتباس :
فكّرتيني بمدرّس كان بيدرّسلي زمان

أيام .......!!!
نعم ..!!!
لا انا كدا فهمت خلاص ..
مش لازم تكملي ..
Laughing
..ايه يعني ..؟
مــــــــــات ...
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
ضـــي
|مشرف|
|مشرف|


عدد الرسائل : 4078
العمر : 28
الوظيفة : خليها على الله
تاريخ التسجيل : 01/12/2006

مُساهمةموضوع: رد: Taare Zameen Par   السبت 15 نوفمبر 2008, 4:35 am

اقتباس :
اكتب نبذه مختصره عن جزر سليمان ...؟؟
سبق وذكرنا ان الاب كان غير متفاهم ..
ومش بيحاول .. يبقى حنين ومتفاهم مع اولاده ..
و استاذنا اكتشف الموضوع دا .
والجو الاسري اللي كان عايش فيه الطفل ..
ودا في زياره ..ذهب فيها الاستاذ ..
لمعرفه جذور المشكله ..

واما راح لقى الولد بارع جدا في الرسم ..
وعنده العديد من المواهب اللي صدمه بيها .
على عكس اللي بيتقال عن الطفل دا انه غبي ..وفاشل .وغيره ..

وكان والده من اول الناس اللي بتقوله الكلام دا ...

وبدأ اللاستاذ يفهم والده ازاي هما ممكن يحلوا المشكله ..
وازاي يعاملوا الطفل ..
ودخل مع والد الطفل في حوار ...
طلع منه الوالد بنتيجه واحده ..
وهيا ان الاستاذ بيتهمه ..
بانه مش مهتم بطفله ..وانه ميهمهوش ...
..
..
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
ضـــي
|مشرف|
|مشرف|


عدد الرسائل : 4078
العمر : 28
الوظيفة : خليها على الله
تاريخ التسجيل : 01/12/2006

مُساهمةموضوع: رد: Taare Zameen Par   السبت 15 نوفمبر 2008, 4:42 am

وفي يوم ..
ذهب الوالد الى الاستاذ بالمدرسه ..
عشان يثبت للاستاذ انه بيهتم بابنه ..وبيخاف عليه ..
وقاله
" في نبره تباهي وتفاخر .."
انهم دوروا ع النت ..
عن مشكله العسر في القراءه دي .
وحلولها وقروا عنها...
وبقوا على درايه بالمشكله ..وجوانبها ...

فابتسم الاستاذ ..
وقال ان كل دا كويس ..
و اشترى منه للاخر ..
وبعدين قاله انتي بتقوللي انا كدا ليه ..؟؟
فرد الوالد .."
قاله عشان متقولش اننا مش مهتمين بابننا ..
وانا بثبتلك اننا مهتمين بيه اكتر منك .."

فسأله الاستاذ ..اذا كان عدى على ابنه قبل ما يروح للاستاذ ..
قاله لا ..وانه هيعدي عليه بعده ...
وبدأ الاستاذ يفهمه ...
ان الاهتمام يبقى ..
بكلمه حنينه من الاب لابنه ..
بحضن ابوي دافي ..
وغيرها من التصرفات ..
اللي تبينله انه بيحبه ..
وانه واقف معاه بيشجعه مش ضده ...
ولو غلط مره عادي ..
يديه الامل انه يقوم ويكمل تاني ...
..
ثم سأله ..
" هل تعلم شيئا عن جزر سليمان ؟؟"
فاستغرب الوالد ..وقاله لا ...
..
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
ضـــي
|مشرف|
|مشرف|


عدد الرسائل : 4078
العمر : 28
الوظيفة : خليها على الله
تاريخ التسجيل : 01/12/2006

مُساهمةموضوع: رد: Taare Zameen Par   السبت 15 نوفمبر 2008, 4:49 am

قاله ..
في جزر سليمان ..

لما يكون الناس عايزين ..
يفضوا قطعه ارض من الغابات ..
عشان يعملوها ارض زراعيه ..
لمحاصيلهم الخاصه ..الاخرى ..
اللي الغابات بطبيعتها مبتطلعهاش ..

مش بيقطعوا الاشجار اللي فيها ..
لا جرارات .. ولا محاريث ..
ولا حتى فاس ..

ولكنهم ..بس ..
بيتجمعوا كلهم حوالين الشجره ..
ويقعدوا يتلوا صلوات من اللعنه عليها ...
ويلعنوها ..
يلعنوها ..
لحد ما تذبل وتموت اوراقها ..
وتموت الشجره لوحدها ..
من غير ما يقطعوها ..


--
احنا كمان ممكن نموت اولادنا ..
من غير نقطه دم واحده ..
...

----
اسفه يا جماعه ...

انا عارفه ان الموضوع اطول من اللازم ..

لكنه والله كان بالنسبه لي..
يستحق المناقشه والعرض ...
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Lilly
عضو فضي
عضو فضي


عدد الرسائل : 511
العمر : 28
الوظيفة : بحاول أتغير...........
تاريخ التسجيل : 14/03/2009

مُساهمةموضوع: رد: Taare Zameen Par   الأحد 26 أبريل 2009, 7:44 pm


هو تقريبا الموضوع ليه معنى عميق وحلو اوى
بس أنا عندى سؤال ( ديوتى برضه ) .......... ليه دايما لما بحاول أقرا مواضيعك بحس انى متخلفه أو غبيه ؟
آه والله بحس انه فوق قدراتى .
بس فعلا الموضوع جامد جدا
و قصير ومختصر جدا .
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Lilly
عضو فضي
عضو فضي


عدد الرسائل : 511
العمر : 28
الوظيفة : بحاول أتغير...........
تاريخ التسجيل : 14/03/2009

مُساهمةموضوع: رد: Taare Zameen Par   الأحد 26 أبريل 2009, 7:46 pm

ضي كتب:
قاله ..
في جزر سليمان ..

لما يكون الناس عايزين ..
يفضوا قطعه ارض من الغابات ..
عشان يعملوها ارض زراعيه ..
لمحاصيلهم الخاصه ..الاخرى ..
اللي الغابات بطبيعتها مبتطلعهاش ..

مش بيقطعوا الاشجار اللي فيها ..
لا جرارات .. ولا محاريث ..
ولا حتى فاس ..

ولكنهم ..بس ..
بيتجمعوا كلهم حوالين الشجره ..
ويقعدوا يتلوا صلوات من اللعنه عليها ...
ويلعنوها ..
يلعنوها ..
لحد ما تذبل وتموت اوراقها ..
وتموت الشجره لوحدها ..
من غير ما يقطعوها ..


--
ده حقيقى والله
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Larmes
|مشرف|
|مشرف|
avatar

عدد الرسائل : 6223
العمر : 26
الوظيفة : إنسانة
تاريخ التسجيل : 08/05/2008

مُساهمةموضوع: رد: Taare Zameen Par   الأحد 26 أبريل 2009, 8:15 pm

انا شفت الفيلم دة قبل كدة
وبجد محتواه ومعناه راائع

المشكلة فعلا كبيرة جداااااااا
والاجابة صعبة جداااااااا وعايزة ذكاء في التعامل وحسن ادراك وفطنة
وفهم مننا لطبيعة كل طفل وطبيعة قدراتة وان مش لازم كل طفل يبقي زي اخوة
ومش لازم ولادنا كلهم يبقوا دكاترة او مهندسين فيه منهم عندة قدرات بس احنا مش قادرين نكتشفها
وللاسف بندمر الطفل دة مع انه ممكن يكون احسن مننا بس احنا اللي مش ادناه فرصتة ولا فهمنا مشكلتة صح

شكرا علي الموضوع
موضوع مهم فعلا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
closed
:: الريشة الذهبية للمنتدى::
:: الريشة الذهبية للمنتدى::
avatar

عدد الرسائل : 3894
العمر : 29
الوظيفة : بداية حياة
تاريخ التسجيل : 02/11/2008

مُساهمةموضوع: رد: Taare Zameen Par   الأحد 26 أبريل 2009, 9:24 pm


انا سمعت الفيلم ده
بس مش كله يعنى خدت نبذه فقط عنه عرفت هو بيتكلم عن ايه
اصل الافلام الهندى دى بالذات بتحسسنى ان انا بتفرج على فيلم كرتون بنفع للاطفال
حاجه كده بيضحكوا بيها علينا
ده غير ان الافلام عموما مهما ناقشت من مشاكل مش هتجيب التايهه يعنى فى الحل بتاعها
يعنى مثلا بعيدا عن الافلام الهنديه بيعرضوا كده اليومين دول افلام (خير اللهم اجعله خير )
عربى والمفروض انهم بيحلوا بيها مشكله او بيعرضوا مشكله وهما فى الاساس بيعملوا مشكله تانيه
ما علينا من ده كله ربنا يهدينا جميعا
نرجع بقى للافلام الهندى اللى هى تنفع افلام كرتون نفسى الاقى قصه فيلم عدله فيهم ومنتنتهيش ذى ما انا متوقعه
يعنى ذى مانتى بتقولى تماااااام

سلااااااااااااااام
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
...Stop Loss...
عضو مميز
عضو مميز
avatar

عدد الرسائل : 193
العمر : 27
الوظيفة : طالب
تاريخ التسجيل : 17/01/2009

مُساهمةموضوع: رد: Taare Zameen Par   الأحد 26 أبريل 2009, 9:55 pm

الحقيقة الموضوع رائع جدا يا دكتورة

وفعلا فيه قضية مهمة جدا جدا

حتى اذا كان الموضوع طويل لكن فى نفس الوقت جميل جدا ومش ممل بالمرة

أنا مش هقول كلام جديد

أنا بس بحيى حضرتك على التوبيك


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Lilly
عضو فضي
عضو فضي


عدد الرسائل : 511
العمر : 28
الوظيفة : بحاول أتغير...........
تاريخ التسجيل : 14/03/2009

مُساهمةموضوع: رد: Taare Zameen Par   الأحد 26 أبريل 2009, 10:56 pm

نسيت أقولك أن أنا قعدت ساعتها أسبوع أستنى أعادة الفيلم,,,,,,,,,,,,,, لحد ما عنيا أحمرت
وفى الآخر طلعت مستنياه على قناه تانيه خااااااااااااااااااااااااااالص .
بس أعتقد أن انتى أديتينى فكره عن الفيلم أحلى بكتير من اللى كنت هفهمها لو أتفرجت عليه ...
TSK
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Ahmed Adel
|مشرف|
|مشرف|
avatar

عدد الرسائل : 3698
العمر : 27
محل الاقامة : هناك حيث يوجد
الوظيفة : ذاهب الى طريق لاعودة منه...
تاريخ التسجيل : 05/11/2007

مُساهمةموضوع: رد: Taare Zameen Par   الأحد 26 أبريل 2009, 11:29 pm


الموضوع رائع بجد والفكرتين يستحقوا المناقشة
سواء هبوط مستوى الافلام او التعامل مع الاطفال من الاهل والمدرسين
...............
بس انا عايز اتكلم عن نقطة الاطفال دى
مش عارف ليه الاهل مش عندهم ثقة فى قدرات اطفالهم وامكانيتهم
وليه المدرسين بقوا مصدر لاحباط الطلاب وضربهم وبس
فاكرين ايام المدرسة Laughing
الناس دايما بتربط التفوق الدراسى بالتفوق والتميز فى الحياة
مع انى شايف ان ده مش شرط ابدا خاصة فى بلدنا يعنى
وياما ناس كانت فاشلة بمعنى الكلمة فى الدراسة وبقوا من عظماء التاريخ
والامثلة ع كده كتير قوى
اينشتين مدرسه وصفوه انه غبى وكان بيرسب فى بعض المواد فى المدرسة....
وفى الاخر بقى ايه بقى اشهر علماء العصر الحديث وصاحب النظرية النسبية !!!!!
احد وزراء بريطانيا طلبوا منه يروح حفلة مقامه ليه فى مدرسته رفض...ليه؟؟؟
لان المدرسين فيها كانوا بيعاملوه وحش وبيضربوه لانه مش متفوق !!!!
..........
يعنى ليه مش بنبص للامور من زاوية مختلفة...
يمكن الطفل اللى احنا فاكرينه غبى ده يكون اذكى من الطبيعى لدرجة ان احنا اللى مش فاهمينه ...
ليه لأ ؟؟؟!!!
طيب ليه الاهل مش بييشجعوا اولادهم ويحاولوا يكتشفوا مواهبهم حتى لو مش متفوقين فى الدراسة
اكيد كل اب وام عايزين اولادهم افضل ناس....بس هل الطريقة صح ؟؟؟؟
بالعكس دول يمكن بيدمروهم وهما مش عارفين...
هضرب مثل بسيط خالص
ام ليها ولد صغير لما دخلته المدرسة .... المدرس قال عليه ده متاخر فى النمو
وانطرد من المدرسة كمان عشان ان معدل ذكائه مش كويس
طبعا لو هنا هتقول خلاص بقى وطول ماهتناديله هتقوله تعالى ياغبى روح ياغبى
من غير ماتعرف ان هى كده بتدمره حتى لو كويس
بس هى مش عملت كده
دى علمته فى البيت بنفسها وزرعت فيه حب العلم
ماشي وبعدين يعنى طلع ايه ابنها ده ؟؟؟...
(توماس الفا اديسون )....اشهر مخترع فى التاريخ الحديث وصاحب براءة الاف الاختراعات
منها المصباح الكهربى والبطارية الجافة وغيرها كتير .....
بيقول عن والدته
" ان امى هى التى صنعتنى ...لأنها كانت تحترمنى وتثق فى ....
اشعرتنى انى اهم شخص فى الوجود .... فأصبح وجودى ضروريا من اجلها
وعاهدت نفسى ألا اخذلها كما لم تخلنى قط "
ياه للدرجة دى !!!!
اعتقد ان احنا محتاجين نغير تفكيرنا فى حاجات كتير قوى
.............
اسف ع الاطالة....
بس فعلا موضوع يستحق المناقشة

_________________
لــن تمتهن إلا إذا ... توسلت ،

ولــن تحتقر إلا إذا ... تلهفت ،

ولــن تموت إلا إذا انبطحت ع الأرض ... وزحفت

،،،


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Ahmed Adel
|مشرف|
|مشرف|
avatar

عدد الرسائل : 3698
العمر : 27
محل الاقامة : هناك حيث يوجد
الوظيفة : ذاهب الى طريق لاعودة منه...
تاريخ التسجيل : 05/11/2007

مُساهمةموضوع: رد: Taare Zameen Par   الأحد 26 أبريل 2009, 11:39 pm


اه معلش بالنسبة لنقطة الافلام الهندى يعنى
انا الاجازة اللى فاتت واحد صاحبى من الناس الطيبين برده Smile
جابلى فيلم هندى وقالى شوفه دى قصتة جامدة وجميلة مووت
اقعد اتفرج الاقى حاجات غريبة ..غريبة بجد...هندى هندى يعنى
البطل بيكسر كل حاجة واى حاجة مافيش حاجة بتقف قصاده ...صحه بقى Laughing
ويغزوه بسكينة فى رقبته ويترمى من ع جبل ويقع ع الشجر يومين كده ولا حاجة
وفى الاخر يطلع عايش برده ... ايه قط بسبع ارواح ياخويا Rolling Eyes
لا والاجمد انه كان اخرس وصوته رجعله بعتها
Very Happy Very Happy Very Happy

ولقطة بقى البطل والبطلة واقفين ع البحر
نص البحر كان فيه شروق والنص التانى غروب !!!
هندى اصلى
Laughing Laughing

_________________
لــن تمتهن إلا إذا ... توسلت ،

ولــن تحتقر إلا إذا ... تلهفت ،

ولــن تموت إلا إذا انبطحت ع الأرض ... وزحفت

،،،


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Bahaa
|مشرف|
|مشرف|


عدد الرسائل : 8109
العمر : 29
محل الاقامة : My Dreams
الوظيفة : .....
تاريخ التسجيل : 08/02/2007

مُساهمةموضوع: رد: Taare Zameen Par   الإثنين 27 أبريل 2009, 1:30 am

هو الموضوع طبعا كفكر ومناقشه يحتاج التطرق اليه

ولكن قبل ما ابدأ

ممكن اعرف اسم الموضوع

(Taare Zameen Par )

معناه ايه بالانجليزى Smile

..........................

ثانيا فين الام من ده كله بقى

ولا هو هيشيل الليله دى الاب لوحده

Evil or Very Mad

وعلى رأى المثل

( الام مدرسه ............ )

فين المدرسه بقى دى

Razz
.................................

اقتباس :
--
احنا كمان ممكن نموت اولادنا ..

من غير نقطه دم واحده ..
...

طبعا النقطه دى مظبوطه

لان الطفل ف مرحله الدرسه

بيحتاج اكتر لرعايه واهتمام من الابوين

مش حكايه ان الاب يقول الابن ده متخلف يبقى خلاص مش فالح ف حاجه خالص

لازم يوفروا ويهيأوا جو نفسى مريح للطفل

يوفروا معامله صادقه من الحب والعطف والحنان

لازم الطفل يحاول يرسم لنفسه هدف وهو صغير

( انه يكسب مسابقه .. يطلع الاول .. وهكذا

لازم الابوين يزرعوا فيهم حب الحياه والتفاؤل ...

وغيرها من الاسباب بقى

وبالتالى الابن من حقه يطلع بهذه الصوره

لانه لم يلقى مثل هذه المعامله

وكل ما يشغل ابويه مصالحه الخاصه او مشكلاته مع زوجته
او خلافه من الاسباب


...........................

وبالتالى المشكله معروفه

سببها معروف

حلها بايدينا

ولكن

( وما الحياه الدنيا الا متاع الغرور ).
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://www.mosshaf.com/web/
ضـــي
|مشرف|
|مشرف|


عدد الرسائل : 4078
العمر : 28
الوظيفة : خليها على الله
تاريخ التسجيل : 01/12/2006

مُساهمةموضوع: رد: Taare Zameen Par   الإثنين 27 أبريل 2009, 2:01 am

اقتباس :
هو تقريبا الموضوع ليه معنى عميق وحلو اوى
بس أنا عندى سؤال ( ديوتى برضه ) ..........

ليه دايما لما بحاول أقرا مواضيعك بحس انى متخلفه أو غبيه ؟
دا سؤال ؟؟؟

انا هختار احذف اجابتين .. Very Happy


آه والله بحس انه فوق قدراتى .
بس فعلا الموضوع جامد جدا
و قصير ومختصر جدا .
انا اتفق معاكي في النقطه دي طبعا .. Twisted Evil
اقتباس :
نسيت أقولك أن أنا قعدت ساعتها أسبوع أستنى أعادة الفيلم,,,,,,,,,,,,,, لحد ما عنيا أحمرت
وفى الآخر طلعت مستنياه على قناه تانيه خااااااااااااااااااااااااااالص .


ههههههههههههههههههههههههههههه
مش هعلق Razz


بس أعتقد أن انتى أديتينى فكره عن الفيلم أحلى بكتير من اللى كنت هفهمها لو أتفرجت عليه ...
TSK
يا رااااااااااااااجل ..

عموما كويس انك اخيرا فضيتي
ولقيتي بتاع نص يوم من وقتك الثمين عشان تقري الموضوع Laughing


والفيلم لسه بييجي على فكره
بس المره دي تساليني ..
اصل انا اعرف ناس متابعين قوي
وبيوصلولي الاخبار اول باول ..

welcome beky
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
Taare Zameen Par
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 2انتقل الى الصفحة : 1, 2  الصفحة التالية

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
Kollia Online Forums :: . :: حالة حوار-
انتقل الى: